Όπως έχει γνωστοποιηθεί με απόφαση της Διοίκησης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ έχει γίνει εγκατάσταση και εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου Στόχευσης Ελέγχου Εργοδοτών, στο πλαίσιο του ανασχεδιασμού των ελεγκτικών δράσεων και της αναδιάταξης των ελεγκτικών μηχανισμών.
Η νέα ελεγκτική δράση στηρίζεται στην Ειδική Λογισμική Εφαρμογή RISK ANALYSIS Εσόδων, μέσω της οποίας και με την χρήση ειδικών κριτηρίων και κανόνων, συνδυαστικά ή σωρευτικά, επιλέγονται κατά μονάδα του Ιδρύματος οι εργοδότες κοινών επιχειρήσεων και οικοδομοτεχνικών έργων που θα πρέπει να υπαχθούν στη ελεγκτική διαδικασία κατά προτεραιότητα, με σκοπό τον εντοπισμό ασφαλιστέας ύλης και την αποφυγή του κινδύνου παραγραφής των εισφορών.
Μετά την ολοκλήρωση του πρώτου σταδίου της νέας ελεγκτικής δράσης, όπως έχει περιγραφεί στο προαναφερόμενο σχετικό έγγραφο του ΙΚΑ και την θετική αποτίμηση των αποτελεσμάτων αυτής, η Διοίκηση του Ιδρύματος αποφασίζει την ένταξη του σχεδίου Στόχευσης Ελέγχου Εργοδοτών στο τακτικό ελεγκτικό έργο των Υπηρεσιών Εσόδων των Υποκαταστημάτων κατά στάδια και όπως παρακάτω θα περιγραφεί.
Στο αρχικό στάδιο της αναφερόμενης δράσης, η επιλογή και η ιεράρχηση των προς έλεγχο εργοδοτών, πραγματοποιήθηκε με εφαρμογή του συνόλου των κανόνων και κριτηρίων του λογισμικού Risk Analysis Εσόδων και εντοπίστηκαν εκείνοι, οι οποίοι παρουσίαζαν υψηλά ποσοστά απόκλισης από την εκπλήρωση των ασφαλιστικών τους υποχρεώσεων, ενώ ως προς τον χρόνο τελευταίου ουσιαστικού ελέγχου αυτών, ενέχετο για τους εργοδότες αυτούς, ο κίνδυνος επικείμενης παραγραφής εισφορών.
Από τις παρατηρήσεις και αναφορές των αρμοδίων υπαλλήλων Εσόδων καθώς και Προϊσταμένων - Διευθυντών Υποκαταστημάτων του Ιδρύματος αναδείχθηκε ως δυσλειτουργία της διαδικασίας ο χρόνος διενέργειας και ολοκλήρωσης των ελέγχων εντός των προθεσμιών που είχαν τεθεί, λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών των επιχειρήσεων που εντόπισε η λογισμική εφαρμογή, όπως το πλήθος των απασχολουμένων, το μεγάλο διάστημα που είχε μεσολαβήσει από το έτος τελευταίου ουσιαστικού ελέγχου, η ύπαρξη πολλών παραρτημάτων, κ.τ.λ.
Παρά τις διαπιστωμένες αυτές δυσχέρειες, τα αποτελέσματα των ελέγχων αυτών χαρακτηρίζουν την δράση ως ιδιαίτερα θετική, καθώς ελέγχθηκε ποσοστό άνω του 80% των εργοδοτών που επιλέγησαν για έλεγχο και επιβλήθηκαν εις βάρος τους σημαντικά ποσά ασφαλιστικών εισφορών, προστίμων και προσαυξήσεων, με την έκδοση των αντίστοιχων καταλογιστικών πράξεων.
Επόμενο Επιχειρησιακό Στάδιο.
Για την έκδοση - εκτύπωση της επόμενης αναφοράς του συστήματος Στόχευσης Ελέγχου Εργοδοτών, αφού λήφθηκαν υπόψιν τα προαναφερόμενα χαρακτηριστικά του πρώτου σταδίου της δράσης, διαφάνηκε η ανάγκη να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα σε συγκεκριμένους κανόνες και ομάδες κριτηρίων τόσο για τον εντοπισμό εργοδοτών Κοινών Επιχειρήσεων, όσο και Οικοδομοτεχνικών Έργων.
Έτσι η παρούσα ροή για την αναζήτηση των εργοδοτών προς έλεγχο η οποία δρομολογήθηκε προς τα αρμόδια Υποκαταστήματα στις 26/3/2014, αφορά και πάλι ορισμένο αριθμό δέκα (10) εργοδοτών Κοινών Επιχειρήσεων και Οικοδομοτεχνικών Έργων και έλαβε χώρα με την αποκλειστική εφαρμογή των κάτωθι ειδικών κριτηρίων.
α) Εργοδότες Κοινών Επιχειρήσεων
Ημερομηνία Τελευταίου Επιτόπιου Ελέγχου. Πλήθος συνταχθεισών ΠΕΠΑΕ.
Η ιεράρχηση έγινε για όλες τις κατηγορίες ενεργών εργοδοτών ανεξάρτητα από την νομική τους μορφή αλλά και με προτεραιότητα στους Κ.Α.Δ.: 5530, 5542, 5551, 5020, 5051, 5052, 5053, 5211 & 5212.
β) Εργοδότες Οικοδομοτεχνικών Έργων
Κατάσταση Οικοδομοτεχνικού Έργου.
Μήνας - Έτος τελευταίας προκαταβολής χωρίς να έχει υποβάλει Α.Π.Δ..
Πλήθος Εκπρόθεσμων Υποβολών Α.Π.Δ. ανά τύπο δήλωσης Α.Π.Δ..
Ανά τύπο αποδοχών πλήθος διακριτών περιόδων.
Πλήθος δηλωθεισών ημερών εργασίας σε σχέση με τις απαιτούμενες.
Πλήθος εκκρεμών καταγγελιών.
Ανά έτος ποσό οφειλών.
Έτος Απογραφής Ενεργών Οικοδομοτεχνικών Έργων.
Ως χρόνος ολοκλήρωσης του εν λόγω σταδίου ορίζεται η 30/4/2014, με ταυτόχρονη ενημέρωση μέσω του συστήματος ΟΠΣ/ΙΚΑ-ΕΤΑΜ των αποτελεσμάτων των ελέγχων που θα πραγματοποιηθούν.
Κατά τα λοιπά, εξακολουθούν να ισχύουν οι οδηγίες του σχετικού Γενικού Εγγράφου μας και επιπλέον τονίζεται ότι η Διοίκηση του Ιδρύματος έχει επενδύσει σοβαρές προσδοκίες για τον εκσυγχρονισμό των ελεγκτικών δράσεων και την προσαρμογή τους στα ελεγκτικά πρότυπα και μοντέλα που χρησιμοποιούν Ολοκληρωμένα Πληροφοριακά Συστήματα, με σταθερή επιδίωξη, την εξασφάλιση υψηλής ροής εσόδων προς το Ίδρυμα, προκειμένου αυτό να ανταποκριθεί στην κοινωνική του αποστολή.