Ο Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού και Προστασίας (Ο.Α.Σ.Π.) ως αρμόδιος κεντρικός φορέας για το σχεδιασμό και την επεξεργασία της αντισεισμικής πολιτικής της χώρας σύμφωνα με εγκύκλιο που εξέδωσε, κάνει γνωστό ότι έθεσε μεταξύ άλλων ως στρατηγικό άξονα, την ενίσχυση της επιχειρησιακής ετοιμότητας για σεισμό σε όλα τα επίπεδα διοίκησης εστιάζοντας κυρίως σε θέματα σχεδιασμού.
Επίσης, η κατά τόπους σεισμική δραστηριότητα του τρέχοντος έτους προκαλώντας ελαφριές ζημιές και ανησυχία των τοπικών αρχών, δίνει στον Ο.Α.Σ.Π. την ευκαιρία να επισημάνει την αναγκαιότητα
σχεδιασμού ενεργειών και δράσεων προσεισμικά για συντονισμό και αποτελεσματική διαχείριση μετασεισμικά.
Συνέπεια των παραπάνω, καθώς και σε συνέχεια των ανωτέρω σχετικών εγγράφων μας, σας ενημερώνουμε για τα εξής:
Ο Ο.Α.Σ.Π. υλοποιεί δράσεις σε όλη τη χώρα από το Σεπτέμβριο του 2011 έως σήμερα ως εξής: Α’ φάση με δράσεις που αφορούσαν στις Περιφέρειες (οικείες Περιφερειακές Ενότητες), το οποίο
ολοκληρώθηκε το Δεκέμβριο του 2012. Β’ φάση, η οποία υλοποιείται από δράσεις που αναφέρονται στο επίπεδο Δήμων (εργαστήρια επιχειρησιακού σχεδιασμού για σεισμό) και
βρίσκεται σε εξέλιξη. Και Γ’ φάση με δράσεις που αναπτύσσονται σε επίπεδο ενός Δήμου (οργάνωση και συντονισμό επιχειρησιακών ασκήσεων σεισμού σε τοπικό επίπεδο).
Απώτερος στόχος του προγράμματος είναι η ενίσχυση της επιχειρησιακής ετοιμότητας προσεισμικά, μέσω του σχεδιασμού, δομών πρώτης απόκρισης (Δήμοι, Περιφέρειες), ώστε να μπορούν να
αντιμετωπίσουν τις έκτακτες ανάγκες και να διαχειριστούν τις συνέπειες μιας σεισμικής δραστηριότητες και των συνοδών φαινομένων.
Δεδομένου ότι η Ελλάδα αποτελεί μια σεισμικά ενεργή χώρα είναι αναγκαίο να υφίσταται προσεισμικά επιχειρησιακός και επικοινωνιακός σχεδιασμός σε περίπτωση σεισμού σε κάθε
διοικητική δομή της χώρας. Τονίζεται επίσης, ότι ο σχεδιασμός είναι μια συνεχής και δυναμική διεργασία και δεν περιορίζεται μόνο στην ύπαρξη ενός επικαιροποιημένου σχεδίου, που πιθανόν
υφίσταται.
Κατόπιν των ανωτέρω, ο Ο.Α.Σ.Π. συνιστά σε όλη τη χώρα, τον προγραμματισμό και την σύγκληση προσεισμικά των αρμόδιων Συντονιστικών Οργάνων σε ετήσια βάση, τόσο σε επίπεδο Περιφερειακών Ενοτήτων όσο και Δήμων, με εντολή των Περιφερειαρχών και ευθύνη των Αντιπεριφερειαρχών και με ευθύνη των Δημάρχων, αντίστοιχα. Μάλιστα, δεδομένου ότι ο σεισμός δεν έχει εποχικό χαρακτήρα, ο χρονικός καθορισμός του Συντονιστικού για το Σεισμό προτείνεται να είναι σε μια συγκεκριμένη και βολική ημερομηνία για τον κάθε Δήμο/την κάθε Περιφερειακή Ενότητα που θα εξασφαλίζεται όμως η μέγιστη συμμετοχή.
Ιδιαίτερης σημασίας ζητήματα για την επιχειρησιακή ετοιμότητα δομών (Περιφέρειες και Δήμοι) σε περίπτωση σεισμού υποδεικνύονται τα παρακάτω θέματα, όπου προτείνονται να αποτελούν και θέματα της Ημερήσιας Διάταξης των Συνεδριάσεων των Συντονιστικών Οργάνων για Σεισμό:
- Διενέργεια προσεισμικού ελέγχου σε δημόσια και κοινωφελούς χρήσης κτίρια (στάδιο υλοποίησης – παρακολούθηση - ενέργειες για την ολοκλήρωσή του).
- Προσδιορισμός ή/και έλεγχος (σε ετήσια βάση) των χώρων καταφυγής (επίπεδο Δήμων), καταυλισμού (επίπεδο Περιφερειακής Ενότητας), καθώς και χώρος μεταστέγασης κρίσιμων υπηρεσιών και ειδικός χώρος υποδοχής βοήθειας.
- Καταγραφή και επικαιροποίηση των επιχειρησιακά έτοιμων πόρων (ανθρώπινο δυναμικό και μέσα) σε περίπτωση σεισμού.
- Προγραμματισμός και διενέργεια επιχειρησιακών ασκήσεων (επί χάρτου ή πεδίου) σε περίπτωση Σεισμού μέσω των οποίων επιτυγχάνεται η αποσαφήνιση ρόλων και αρμοδιοτήτων, έλεγχος υφιστάμενων σχεδίων έκτακτης ανάγκης, εκπαίδευση εμπλεκομένων, κ.α.
- Σχεδιασμός και παρακολούθηση διαδικασιών μεταβατικής στέγασης πληγέντων (άμεση και προσωρινή στέγαση) ανάλογα με τα τοπικά χαρακτηριστικά και τις ιδιαιτερότητες του πληθυσμού (εμπλεκόμενοι κεντρικοί φορείς – Υπουργεία).
Προσεισμικά, η συμμετοχή του Ο.Α.Σ.Π. στα Συντονιστικά δεν κρίνεται απαραίτητη, παρόλα αυτά παραμένουμε στη διάθεσή σας παρέχοντας οποιαδήποτε περαιτέρω σχετική πληροφορία ή διευκρίνιση.
Μετασεισμικά, η σύγκληση των Συντονιστικών Οργάνων και η 24ωρη λειτουργία του. Προς υποστήριξη των Τοπικών και Περιφερειακών Αυτοδιοικητικών Αρχών, ο Ο.Α.Σ.Π. αμέσως μετά την εκδήλωση καταστρεπτικού σεισμού, αποστέλλει Κλιμάκια Άμεσης Απόκρισης με εξειδικευμένα στελέχη του, που δύναται να συμβάλουν προς την ορθότερη διαχείριση των εκτάκτων αναγκών και των συνεπειών από σεισμική διέγερση και συνοδών φαινομένων.