Κοινές συνεδριάσεις των Διαρκών Επιτροπών Κοινωνικών Υποθέσεων, Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης και Μορφωτικών Υποθέσεων, με αντικείμενο το «παράλληλο πρόγραμμα» της κυβέρνησης, ορίστηκαν για την Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου στις 15.00 και την Παρασκευή 12 του μηνός στις 14.00.
Το νομοσχέδιο είχε κατατεθεί στη Βουλή στις 14 Δεκεμβρίου και στις 16 και 17 του ίδιου μήνα με την διαδικασία του επείγοντος είχε ξεκινήσει η επεξεργασία στις αρμόδιες κοινοβουλευτικές επιτροπές. Η συζήτηση ωστόσο διεκόπη τότε, με τον πρόεδρο της Βουλής να επικαλείται τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης και να σημειώνει ότι η συζήτηση για το νομοσχέδιο θα ξεκινήσει εκ νέου στη Βουλή μετά τις γιορτές.
Ως προς τις διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης που έχουν περιληφθεί στο νομοσχέδιο, προβλέπεται:
- Yπαγωγή και άλλων ευπαθών ομάδων στα προγράμματα για την ανθρωπιστική κρίση. (Ηλικιωμένοι, ΑΜΕΑ)
- Σεβασμός της προσωπικότητας εκάστου ωφελουμένου
- Νομοθετικές ρυθμίσεις για χρηματοδότηση και τεχνική βοήθεια στα προγράμματα για την Ανθρωπιστική Κρίση.
- Ενεργός συμμετοχή των ΟΤΑ στην αντιμετώπιση της Ανθρωπιστικής Κρίσης
- Καλύπτονται Ανάγκες σχετικές με το προσφυγικό
Ανάμεσα στις διατάξεις αρμοδιότητας του υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, είναι και διατάξεις που αφορούν στο πλαίσιο λειτουργίας των ΟΤΑ, τις προσλήψεις σε νησιωτικούς δήμους, το ωράριο εργασίας των βρεφονηπιοκόμων, το καθεστώς απαλλαγής από τους δημοτικούς φόρους και τέλη για τρίτεκνους, μονογονεϊκές οικογένειες και οι μακροχρόνια άνεργοι καθώς και τους δικαιούχους των μέτρων αντιμετώπισης της ανθρωπιστικής κρίσης.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΟΙ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Πιο συγκεκριμένα, με τις διατάξεις του υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μεταξύ άλλων:
• προωθούνται απαραίτητες παρεμβάσεις, που σκοπό έχουν να επιλύσουν ζητήματα, που προέκυψαν κατά τη λειτουργία των προγραμμάτων κοινωφελούς χαρακτήρα.
• Προστίθενται δύο (2) νέα ενδεικτικά κριτήρια: η ηλικιακή ομάδα και οι Εγγεγραμμένοι στα Μητρώα ανέργων ΑΜΕΑ του ΟΑΕΔ, δια των οποίων θα γίνεται ευκολότερη η υπαγωγή και άλλων ευπαθών ομάδων στα σχεδιαζόμενα προγράμματα.
• Το νομοσχέδιο αποσκοπεί να υπενθυμίσει στους επιβλέποντες φορείς αφενός την πλήρη ευθύνη τους για την τήρηση των κανόνων ασφάλειας και υγείας, αφετέρου την αμιγή υποχρέωση σεβασμού της προσωπικότητας εκάστου ωφελουμένου, και δια της υποχρέωσης απασχόλησής του σε θέση κατάλληλη προς τις δεξιότητές του. Έτσι, οι ωφελούμενοι δεν επιτρέπεται να απασχολούνται ως συμπληρωματικό προσωπικό σε περισσότερες ή διαφορετικές θέσεις εργασίας, ανάλογα ενδεχομένως με τις πρόσκαιρες, βραχυπρόθεσμες ανάγκες του εκάστοτε Επιβλέποντος Φορέα.
• Δεικνύεται η εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας όπου δη, όπως στην διασφάλιση των κανόνων ασφάλειας και υγείας, ενώ για τις μελλοντικές παραβάσεις των υποχρεώσεων των Επιβλεπόντων Φορέων, οι συναρμόδιοι υπουργοί δύνανται, με κοινή απόφασή τους, να προβλέψουν την επιβολή κυρώσεων στους Επιβλέποντες Φορείς.
• Συμπληρώνεται το νομοθετικό κενό ως προς το ζήτημα της μεταφοράς πίστωσης από το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης προς προνοιακούς φορείς ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα για την υλοποίηση των κοινωφελών αρμοδιοτήτων τους.
• Η Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση Κοινωνικής Ασφάλισης ΑΕ (εφεξής ΗΔΙΚΑ) του ν. 3607/2007 (Α” 245) παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις υψηλής ποιότητας στον τομέα της πληροφορικής και επικοινωνιών, οι οποίες υποστηρίζουν την αποτελεσματική λειτουργία των φορέων κοινωνικής ασφάλισης, καθώς και φορέων της Κοινωνικής Πρόνοιας. Εκσυγχρονίζει, τυποποιεί και επικαιροποιεί εφαρμογές και διαδικασίες στο πλαίσιο δράσεων της Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
• Προγραμματίζεται και ενισχύεται η ενεργός συμμετοχή των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α” βαθμού στην εφαρμογή της κοινωνικής προστασίας σε τοπικό επίπεδο με τη σύσταση και λειτουργία «Κέντρων Κοινότητας», ήτοι Δομών κοινωφελούς χαρακτήρα και ανθρωπιστικού προορισμού, με τα οποία επιδιώκει την υποδοχή, εξυπηρέτηση και διασύνδεση των ευάλωτων ομάδων πληθυσμού με όλα τα κοινωνικά προγράμματα και υπηρεσίες.
• Προτείνεται η δυνατότητα κάλυψης άμεσων και επιτακτικών αναγκών των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας και η διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας αυτών.
• Επιδιώκεται η άμεση, σύντομη και ουσιαστική διευθέτηση του προσφυγικού ζητήματος για την κάλυψη βασικών βιοτικών αναγκών των Αιτούντων “Ασυλο και η αποφυγή της χρονοβόρας διαδικασίας έκδοσης Προεδρικού Διατάγματος.
Στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται επείγουσες ρυθμίσεις για την καθολική υγειονομική κάλυψη του πληθυσμού και ρυθμίζονται:
- Α. Τα ζητήματα διευκόλυνσης της διαδικασίας κρίσεων και διορισμών των ιατρών του ΕΣΥ (νοσοκομεία, Κέντρα Υγείας, δομές ΠΕΔΥ.
- Β. Προβλήματα αποζημίωσης των εφημεριών του ιατρικού – επιστημονικού προσωπικού του ΕΣΥ και ζητήματα εσωτερικής κινητικότητας/απόσπασης των ήδη υπηρετούντων εργαζομένων στο ΕΣΥ.
- Γ. Ειδικά θέματα και προβλήματα που ταλανίζουν τις άγονες και νησιωτικές περιοχές της επικράτειας καθώς προκρίνονται κίνητρα στους επικουρικούς ιατρούς και στους ιατρούς υπηρεσίας υπαίθρου προκειμένου να επιταχυνθεί η πληρέστερη κάλυψη κενών ιατρικών θέσεων σε Φορείς Παροχής Υπηρεσιών Υγείας των νησιωτικών και λοιπών άγονων και προβληματικών περιοχών.
- Δ. Ζητήματα του Εθνικού Κέντρου “Αμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ), του Εθνικού Κέντρου Ελέγχου Αίματος (Ε.Κ.Ε.Α), καθώς και επιμέρους προβλημάτων που έχουν προκύψει στη λειτουργία των δομών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Επίσης ιδρύεται το Γενικό Νοσοκομείο Θήρας από την «ΑΕΜΥ ΑΕ» με παράλληλη συμπλήρωση του Κανονισμού Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας της ΑΕΜΥ ΑΕ.
Ειδικότερα προβλέπονται:
- Υγειονομική κάλυψη ανασφάλιστων και ευάλωτων κοινωνικών ομάδων
- Κατάργηση Παρακράτησης Συντάξεων Ληπτών Υπηρεσιών Ψυχικής Υγείας και Φιλοξενούμενων σε Δομές Κλειστής Περίθαλψης.
- Αντιμετωπίζεται ενιαία ο τρόπος προκήρυξης των θέσεων ιατρών κλάδου ΕΣΥ.
- Αυξάνεται κατά πέντε (5) έτη το όριο ηλικίας για την κατάληψη θέσης Επιμελητή Β”.
- Τίθεται προϋπόθεση για την εκ νέου υποψηφιότητα ειδικευμένων ιατρών ΕΣΥ σε θέσεις που προκηρύσσονται μέχρι τις 31-12-2017.
- Ρυθμίζεται η λειτουργία του Συμβουλίου Προσλήψεων – Κρίσεων των ειδικευμένων ιατρών ΕΣΥ των νοσοκομείων.
- Ρυθμίζεται το θέμα των κρίσεων για την πλήρωση θέσεων ειδικευμένων ιατρών κλάδου ΕΣΥ των Δ.Υ.Πε. και του ΠΕΔΥ, με τη συγκρότηση και λειτουργία συμβουλίων προσλήψεων – κρίσεων ανά ειδικότητα σε κάθε Δ.Υ.Πε..
- Ρυθμίζονται θέματα διορισμού, εξέλιξης και αξιολόγησης ειδικευμένων ιατρών ΕΣΥ, προκειμένου για την προσέλκυση και παραμονή ειδικευμένων ιατρών στα νοσοκομεία της χώρας και για την ευχερέστερη κάλυψη των κενών των νοσοκομείων με ιατρικό προσωπικό.
- Αίρεται η υφισταμένη διάκριση μεταξύ του ιατρικού προσωπικού που μεταφέρθηκε/μετατάχθηκε στο ΕΣΥ από τον ΕΟΠΥΥ και το ΙΚΑ και των λοιπών ειδικευμένων ιατρών του ΕΣΥ αναφορικά με το χρόνο της επαγγελματικής προϋπηρεσίας τους και αποκαθίσταται η μισθολογική τους μεταχείριση και εξέλιξη.
- Ρυθμίζεται η απόσπαση ειδικευμένων ιατρών ΕΣΥ εντός φορέων της ίδιας ή άλλης Δ.Υ.Πε. Προωθείται η αξιοποίηση των ήδη υπηρετούντων υπαλλήλων, οι οποίοι έχουν πτυχίο ιατρικής και απέκτησαν ειδικότητα κατά παρέκκλιση των ισχυουσών περί απόκτησης ειδικότητας διατάξεων, επιτυγχάνοντας με τον τρόπο αυτό την κάλυψη επειγουσών και επιτακτικών υπηρεσιακών αναγκών.
- Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με τις εφημερίες του ιατρικού και λοιπού επιστημονικού προσωπικού, προκειμένου να εξασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των νοσοκομείων και να αποσαφηνιστούν και προστατευτούν οι συνθήκες και οι σχέσεις εργασίας των παρεχόντων τις υπηρεσίες τους εφημερευόντων ιατρών και λοιπού προσωπικού.
- Παρέχονται ιδιαίτερα κίνητρα και πρόσθετα οφέλη στους ιατρούς που επιλέγουν να υπηρετήσουν σε ιατρεία νησιωτικών, άγονων και προβληματικών περιοχών.
- Επιδιώκεται η αμεσότερη και πληρέστερη κάλυψη των περιφερειακών ιατρείων και κέντρων υγείας των νησιωτικών, άγονων και προβληματικών περιοχών, προκειμένου για την προάσπιση της υγείας των κατοίκων των περιοχών αυτών.
- Αίρεται η σε βάρος ιατρών και οδοντιάτρων, με προβλήματα κινητικής αναπηρίας, υφισταμένη διάκριση και εξασφαλίζεται η επαγγελματική ένταξή τους στο δημόσιο σύστημα υγείας. Κατά τον ίδιο με τον παραπάνω τρόπο, αίρεται η σε βάρος χημικών και βιοχημικών, οι οποίοι πάσχουν από τις νόσους της παραγράφου 1 του άρθρου 15 του ν. 2920/2001 (Α΄131), διάκριση και αδικία.
- Διευρύνονται οι ιατροί, οι οποίοι μπορούν να θέσουν υποψηφιότητα και να οριστούν Διευθυντές τομέα
- Αποκαθίσταται η επιστημονική λειτουργία των Κέντρων Υγείας και των Μονάδων Υγείας του Π.Ε.Δ.Υ. και καθίσταται δυνατή η άμεση συγκρότηση του Επιστημονικού Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας σε κάθε Δ.Υ.Πε.
- Επιτυγχάνεται η ορθότερη και καλύτερη λειτουργία του Υπηρεσιακού Συμβουλίου υπηρεσιακής κατάστασης των ιατρών του ΕΣΥ της Κεντρικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Υγείας.
- Ρυθμίζονται θέματα που άπτονται της καλύτερης και ταχύτερης λειτουργίας του Κεντρικού Πειθαρχικού Συμβουλίου υπηρεσιακής κατάστασης ιατρών ΕΣΥ.
- Διευθετείται το μεγάλο εύρος της νομοθεσίας που διέπει την κινητικότητα του προσωπικού – πλην Ιατρών Ε.Σ.Υ. – στο χώρο της Υγείας προκειμένου να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που δημιουργούνται λόγω του μεγάλου αριθμού των αιτημάτων του προσωπικού για μετατάξεις, μεταθέσεις, αποσπάσεις και μετακινήσεις.
- Διασφαλίζεται η νόμιμη λειτουργία του Συλλογικού Οργάνου (Δ.Σ.) στις περιπτώσεις των διασυνδεόμενων νοσοκομείων καθώς και των νοσοκομείων του άρθρου 8 του ν. 3868/2010 (Α΄129).
- Ρυθμίζεται η συγκρότηση υπηρεσιακών συμβουλίων στα Ν.Π.Δ.Δ. και η καθολική διαδοχή στον ΕΟΠΥΥ.
- Δίνεται η δυνατότητα μετατροπής της σχέσης εργασίας αορίστου χρόνου μερικής απασχόλησης σε σχέση εργασίας Ι.Δ.Α.Χ. πλήρους απασχόλησης για τους ιατρούς ελεγκτές και φαρμακοποιούς του ΕΟΠΥΥ.
- Ρυθμίζονται θέματα του ΕΚΑΒ, όπως η προμήθεια υγρών καυσίμων κινητών μέσων, η επαναχορήγηση ειδικής αποζημίωσης για το προσωπικό του ΕΚΑΒ που εκτελεί διατεταγμένη υπηρεσία με ειδικά αεροπορικά μέσα, η απογραφή και έλεγχος λειτουργίας ασθενοφόρων οχημάτων ιδιωτικών φορέων και οι δαπάνες μετακίνησης εκτός έδρας.
- Ρυθμίζονται θέματα του Ε.Κ.Ε.Α., όπως η κατάρτιση του Οργανισμού του και ο καθορισμός επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.
- Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις αναφορικά με τον ΕΟΜ, με σκοπό τη διευκόλυνση της διαδικασίας των ελέγχων στους Οργανισμούς Αφαίρεσης, τη μείωση του διοικητικού κόστους και του χρόνου ολοκλήρωσης της διαδικασίας. Επίσης, προστίθεται στις αρμοδιότητες του ΕΟΜ η εισήγηση στον Υπουργό Υγείας της σκοπιμότητας ίδρυσης Μονάδων Μεταμόσχευσης Οργάνων και Μονάδων Αλλογενούς Εφαρμογής Μυελού των Οστών.
- Ρυθμίζονται θέματα του ΕΟΦ, όπως η άμεση απεμπλοκή του από τον μηχανισμό της ΕΠΥ για λόγους δημοσίου συμφέροντος και προστασίας της δημόσιας υγείας στον τομέα αρμοδιοτήτων του.
- Αναβαθμίζεται η λειτουργία του Δημόσιου Συστήματος Υγείας. Πιο συγκεκριμένα, αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της ανισότητας που επικρατεί στα Νοσοκομεία αναφορικά με την προτεραιότητα των ασθενών στις χειρουργικές επεμβάσεις, προβλέπεται η διατήρηση της Διεύθυνσης Ψυχικής Υγείας, συστήνεται Επιτροπή Ελέγχου Προστασίας των Δικαιωμάτων των Ληπτών Υπηρεσιών, ρυθμίζονται τα θέματα της σύστασης και λειτουργίας των γραφείων προστασίας δικαιωμάτων των ληπτών υπηρεσιών υγείας, προβλέπονται οι θεσμοί του «Διαμεσολαβητή Υγείας (Δ.Υ.)» και του Συντονιστή Υπηρεσιών Υγείας (Σ.Υ.Υ.) για ευάλωτες και ειδικές ομάδες του πληθυσμού.
- Γίνεται ρητή αναφορά στην έναρξη λειτουργίας της νοσηλευτικής μονάδας του Γ.Ν. Θήρας, στο δημόσιο χαρακτήρα του νοσοκομείου και γενικότερα στο ιδιοκτησιακό καθεστώς του, στο πλαίσιο λειτουργίας του καθώς και στο διακριτό χρονικό σημείο έναρξης της λειτουργίας του, ενώ καταργείται το Κέντρο Υγείας Σαντορίνης.
- Για την εύρυθμη λειτουργία των Δ.Υ.Πε., καθιερώνεται η προέγκριση των δαπανών τους και παρατείνεται το χρονικό όριο για τη γεωγραφική εναρμόνιση των ορίων των Δ.Υ.Πε. με τις αποκεντρωμένες διοικήσεις της χώρας.
- Ρυθμίζονται θέματα του ΚΕΕΛΠΝΟ για την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών που δημιουργούν κίνδυνο για τη δημόσια υγεία.