Πρόκειται για το χρηματοδοτικό σχέδιο Europa Ship Plan, το οποίο σκοπεύει να λύσει το πρόβλημα της βιωσιμότητας των πλοίων με ανανέωση του στόλου ολόκληρης της Ευρώπης, ενόψει της και της εφαρμογής της κοινοτικής οδηγίας για προοδευτική μείωση της περιεκτικότητας των ναυτιλιακών καυσίμων σε θείο (low sulfur diesel fuel), από το 3,5% που είναι σήμερα στο 0,5% τον Ιανουάριο του 2020, γεγονός που θα αναγκάσει πολλούς πλοιοκτήτες, συμπεριλαμβανομένης και της ακτοπλοΐας, να επιλέξουν ισοδύναμες μεθόδους συμμόρφωσης, όπως συστήματα καθαρισμού των καυσαερίων (καταλύτες) ή κινητήρες υγροποιημένου φυσικού αερίου. Επίσης, το χτίσιμο νέων πλοίων θα μειώσει τα λειτουργικά έξοδα των εταιρειών, πολλές από αυτές θα γίνουν ανταγωνιστικές, ενώ θα αυξήσει, παράλληλα, τις θέσεις απασχόλησης στις ναυπηγικές εργασίες.
Ο πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων (ΕΕΝΜΑ), Χαράλαμπος Σημαντώνης, τόνισε ότι πρόκειται για ένα πρόγραμμα καθαρά χρηματοδοτικό και ότι αυτό που προσπαθεί να κάνει αυτήν τη στιγμή η Ένωση είναι ότι έχει δημιουργήσει έναν μηχανισμό κέλυφος, όπου συγκεντρώνονται όλες οι προτάσεις των πλοιοκτητών (περίπου 25 πλοιοκτήτες έως τώρα έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον), ενώ τεχνική επιτροπή έχει ζητήσει προσφορές από ευρωπαϊκά, αλλά και από ελληνικά ναυπηγεία.
Για το θέμα των ελληνικών ναυπηγείων, ο κ. Σιμαντώνης ανέφερε ότι μερίδιο στην αγορά μπορεί και πρέπει να έχει η Ελλάδα και ήδη έχει έρθει σε επαφή με την υφυπουργό αρμόδια για θέματα Βιομηχανίας, Θεοδώρα Τζάκρη, η οποία εξέφρασε το ενδιαφέρον της για την πρόταση.
Ο πρόεδρος της ΕΕΝΜΑ σημείωσε ότι αφού συγκεντρωθούν όλες οι προτάσεις και οι προσφορές από τα ναυπηγεία, στη συνέχεια ο κάθε πλοιοκτήτης που έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον για να συμμετάσχει στο χρηματοδοτικό πρόγραμμα θα πρέπει να παρουσιάσει τα δικά του στοιχεία και το επιχειρηματικό σχέδιο στην τράπεζα, παίρνοντας χρηματοδότηση έως και 80% με την εγγύηση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.
Όπως επεσήμανε ο κ. Σημαντώνης, αυτήν τη στιγμή έχουμε τιμές και προσφορές από τουλάχιστον 25 ευρωπαϊκά ναυπηγεία, ανάλογα με τα τονάζ και τον τύπο του πλοίου, και πρόσθεσε ότι το δάνειο για το χτίσιμο του πλοίου που θα βγει για τον κάθε πλοιοκτήτη θα έχει επιδοτούμενο επιτόκιο και καλούς όρους χρηματοδότησης.
O Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατικού Ναυτιλίας, Μιχάλης Σακέλλης, υπογράμμισε ότι η ανάγκη ανανέωσης του στόλου είναι διαρκής, καθώς αυτή συνδέεται, όχι μόνο με τη συμμόρφωση των πλοίων με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, αλλά και την επιχειρησιακή ικανότητα της ακτοπλοΐας να εξυπηρετεί τη συνοχή της χώρας, καθώς και με τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας των διεθνών γραμμών μας. Επιπλέον, σημείωσε ότι αυτό το σχέδιο αποτελεί τη λύση για την κατασκευή πλοίων, τα οποία θα απασχολούνται κατά αποκλειστικότητα σε γραμμές δημοσίου συμφέροντος.
Στη συνέχεια ο διευθύνων σύμβουλος του Europa Venture Ltd, Παναγιώτης Ζαχαριουδάκης, αναφέρθηκε στην υστέρηση των ναυπηγήσεων, με αποτέλεσμα η μέση ηλικία του ευρωπαϊκού στόλου Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων να αυξάνεται περαιτέρω, και η ανάγκη, είτε νέων κατασκευών, είτε επισκευών, να γίνεται περισσότερο επιτακτική. Επίσης, ο κ. Ζαχαριουδάκης παρουσίασε την εταιρεία ειδικού σκοπού που έχει δημιουργηθεί για την υλοποίηση του σχεδίου, καθώς και τη διαδικασία συμμετοχής και τους όρους χρηματοδότησης.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ZVT, της αντίστοιχης πρωτοβουλίας που υλοποιείται από την Ένωση Εφοπλιστών Σουηδίας, Καρλ Κάρλσον, μίλησε για την εμπειρία τους από την υλοποίηση 20 επενδυτικών σχεδίων, νέων πράσινων κατασκευών και μετασκευών, και υπογράμμισε ότι αυτό δεν θα ήταν εφικτό χωρίς την υποστήριξη της ΕΕ. Ακόμη, έδωσε έμφαση στα περιβαλλοντικά και κοινωνικά οφέλη των προγραμμάτων που υλοποιούνται και τόνισε την αναγκαιότητα ευρύτερης συνεργασίας.