Πρόκειται για ένα μέτρο που αφαιρεί από το πακέτο την ιδιαίτερη γοητεία τής κάθε επωνυμίας, τη «μοναδικότητα» της κάθε μάρκας και στερεί από τον καπνιστή πολύ από το φαντασιακό μέρος της καταστροφικής έξης. Ακόμη περισσότερο, αντί για ελκυστικά εμπορικά σήματα τα πακέτα, φέρουν φρικτές εικόνες με καρκινώματα και άλλες αποκρουστικές αλλοιώσεις ζωτικών οργάνων ή της εξωτερικής εικόνας καπνιστών.
Είναι σαφές ότι ο στόχος του περιορισμού του καπνίσματος επιτυγχάνεται ουσιαστικά μόνο με την αύξηση της τιμής του καπνού και των τσιγάρων. Κάτι που έχει δρομολογήσει η υπουργός Υγείας της Γαλλίας Μαρισόλ Τουρέν, που θέλει να ανεβάσει την τιμή του πακέτου από τα 7 στα 10 ευρώ.
Με αφορμή την υιοθέτηση του «ουδέτερου πακέτου» η εφημερίδα «Le Figaro» δημοσιεύει μια έρευνα για την παγκόσμια κατανάλωση καπνού και προϊόντων αυτού.
Το 2013, σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), ο πληθυσμός των τακτικών καπνιστών ηλικίας άνω των 15 ετών στον πλανήτη έφθανε το 1,1 δισεκατομμύριο. Ένας στους πέντε ενηλίκους, δηλαδή, κάπνιζε, αναφέρει η γαλλική εφημερίδα.
Το υψηλότερο ποσοστό των καπνιστών στον κόσμο (54% του πληθυσμού του) έχει το Κιριμπάτι στη Μικρονησία. Στην Ευρώπη οι Έλληνες είναι ασφαλώς και μακράν οι μεγαλύτεροι θεριακλήδες, με ποσοστό 43,4%.
Δεύτεροι, μετά τους Έλληνες, είναι οι Ρώσοι, με ποσοστό καπνιστών 39,5%. Στους αντίποδες, σε ό,τι αφορά την Ευρώπη, οι Ισλανδοί και οι Δανοί καπνίζουν σε ποσοστά 17,5% και 18,9% αντιστοίχως.
Στις ΗΠΑ το ποσοστό είχε περιοριστεί στο 18,1% το 2013 και υπολογίζεται ότι έπεσε στο 17,2% το 2015 και ότι θα πέσει στο 13,5% το 2025.
Μια αύξηση της τιμής ενός πακέτου τσιγάρων κατά 10% επιφέρει μείωση της κατανάλωσης καπνού από 2,5% ως 5% στις ανεπτυγμένες χώρες και κατά 2% ως 8% στις αναπτυσσόμενες και υπανάπτυκτες, σημειώνουν οι ερευνητές.