Σε πλήρη επιβεβαίωση τριών πρόσφατων αποκαλυπτικών δημοσιευμάτων του dikaiologitika.gr προχώρησε η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών, εκδίδοντας αναλυτική διευκρινιστική ανακοίνωση, που όμως περιέχει ορισμένες άδικες αιχμές.
Τα δημοσιεύματα, με τα οποία ασχολείται η ανακοίνωση, παρουσίαζαν τις επιπτώσεις που έχουν σε βάρος χιλιάδων οικονομικά αδύναμων πολιτών ορισμένες άδικες και επαχθείς φορολογικές ρυθμίσεις που είχαν νομοθετηθεί την περίοδο 2011-2013 από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας αλλά εξακολουθούν να εφαρμόζονται και σήμερα από την τωρινή κυβέρνηση.
Πρόκειται, ειδικότερα, για τρία αποκαλυπτικά ρεπορτάζ τα οποία αφορούν στους συμψηφισμούς των φετινών επιστροφών φόρου εισοδήματος με τις μη ληξιπρόθεσμες οφειλές του ΕΝΦΙΑ του 2016 (δημοσιεύτηκε στις 7 Ιουνίου), στην κατάργηση των φοροαπαλλαγών για τους μόνιμα διαμένοντες σε μικρά νησιά, με πληθυσμό μέχρι 3.100 κατοίκους (δημοσιεύτηκε στις 4 Ιουνίου) και στα υπέρογκα χαράτσια τα οποία βγάζει το TAXIS σε βάρος χιλιάδων ανέργων και υποαπασχολούμενων φορολογουμένων, λόγω της εφαρμογής των τεκμηρίων (δημοσιεύτηκε στις 18 Μαΐου).
Με την ανακοίνωση που εξέδωσε η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών επιβεβαίωσε όμως - εκτός από το περιεχόμενο των δημοσιευμάτων - και το γεγονός ότι, τελικά, η ίδια επικροτεί την άδικη μνημονιακή φοροεισπρακτική πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ και της Νέας Δημοκρατίας! Κι αυτό, διότι με την ανακοίνωσή της η ηγεσία του υπουργείου ξεκαθάρισε ότι τις νομοθετικές ρυθμίσεις για τους συμψηφισμούς των επιστροφών φόρου με τον ΕΝΦΙΑ και για την κατάργηση των φοροαπαλλαγών των κατοίκων των μικρών νησιών δεν θα τις καταργήσει, αλλά θα συνεχίσει να τις εφαρμόζει απαράλλακτες, παρά το γεγονός ότι αποδεικνύεται πως είναι προϊόντα μιας κοινωνικά ανάλγητης φορολογικής πολιτικής!
Το μόνο θετικό που προκύπτει από την ανακοίνωση της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών είναι η εξαγγελία ότι προτίθεται να καταργήσει την ρύθμιση για την υπερφορολόγηση χιλιάδων ανέργων και υποαπασχολούμενων φορολογουμένων.
Αναλυτικά, με την ανακοίνωση που εξέδωσε η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών επιβεβαίωσε ότι:
1) Οι επιστροφές φόρου που δικαιούνται να λάβουν φέτος περίπου 1.000.000 φορολογούμενοι με βάση τις δηλώσεις φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων που έχουν ήδη υποβάλει ή πρόκειται να υποβάλουν θα συμψηφιστούν με τις οφειλές τους από τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝΦΙΑ), οι οποίες θα βεβαιωθούν τον Αύγουστο, με συνέπεια οι συγκεκριμένοι φορολογούμενοι να εξαναγκαστούν να πληρώσουν εφάπαξ το «χαράτσι» αυτό, και πολύ πιο νωρίς από την κανονική περίοδο εξόφλησής του που θα είναι το πεντάμηνο Αυγούστου-Δεκεμβρίου 2016! Συγκεκριμένα, η ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών απαντώντας στην αποκάλυψη του dikaiologitika.gr ότι οι επιστροφές φόρου που προκύπτουν τώρα ή πρόκειται να προκύψουν μέχρι και το τέλος Ιουνίου κατά την υποβολή των φετινών φορολογικών δηλώσεων θα συμψηφιστούν με τον ΕΝΦΙΑ του 2016, ο οποίος θα βεβαιωθεί πολύ αργότερα, τον προσεχή Αύγουστο (οπότε οι δικαιούχοι των επιστροφών θα υποχρεωθούν να πληρώσουν εφάπαξ τον ΕΝΦΙΑ και πολύ νωρίτερα από την περίοδο των 5 μηνιαίων δόσεων που θα καθοριστεί για την τμηματική εξόφληση του φόρου), αρκέστηκε να… διευκρινίσει τα εξής:
«Ο συμψηφισμός της επιστροφής φόρου με τις οφειλές του φορολογούμενου προς το Δημόσιο, βασίζεται στο Άρθρο 83 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (τέθηκε σε ισχύ την 1.7.1974 και από το 2011 εφαρμόζεται με τον τρόπο που εφαρμόζεται και σήμερα). Το παραπάνω άρθρο τροποποιήθηκε με το Άρθρο 11 του Ν.3943/2011, σύμφωνα με το οποίο η βέβαιη και εκκαθαρισμένη επιστροφή φόρου, συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη του φορολογούμενου προς το Δημόσιο. Δεν αποτελεί λοιπόν κάποια νέα νομοθετική διάταξη αλλά κάτι το οποίο γίνεται, με την παρούσα διαδικασία, για πολλά χρόνια».
Σημειώνεται ότι στο δημοσίευμα που παρουσίασαν τα dikaiologitika.gr αναφερόταν ξεκάθαρα ότι:
«Οι «κατασχέσεις» επιστροφών φόρου για να εισπραχθούν ταχύτερα μελλοντικά μη ληξιπρόθεσμα χρέη προς το Δημόσιο νομοθετήθηκαν για πρώτη φορά από την κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ των κ.κ. Παπανδρέου και Παπακωνσταντίνου με τη διάταξη του άρθρου 11 του ν. 3943/2011 που τροποποίησε το άρθρο 83 του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων για τους συμψηφισμούς οφειλών. Η διάταξη αυτή ενεργοποιήθηκε στις αρχές του 2012 με εγκύκλιο που εξέδωσε η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών».
Δεν κρύψαμε, δηλαδή, ότι πρόκειται για διάταξη που ισχύει από προηγούμενα έτη. Συνεπώς από την ανακοίνωση της ηγεσίας του υπουργείου επιβεβαιώνεται πλήρως αυτό που λέει το δημοσίευμα, ότι, δηλαδή, το επαχθές αυτό μέτρο για χιλιάδες φορολογούμενους θα εφαρμοστεί και φέτος. Επιβεβαιώνεται επιπλέον ότι η κυβέρνηση της… Αριστεράς δεν προτίθεται να πάρει πίσω αυτό το μέτρο που αδικεί πάρα πολλούς υπερχρεωμένους πολίτες, αφού τους στερεί πολύτιμη ρευστότητα από τις επιστροφές φόρου που δικαιούνται και τους εξαναγκάζει να πληρώσουν πολύ νωρίς και εφάπαξ τα υπέρογκα χαράτσια του ΕΝΦΙΑ, απαγορεύοντάς τους να χρησιμοποιήσουν τα ποσά των επιστροφών που δικαιούνται για την κάλυψη άλλων άμεσων αναγκών και την αποπληρωμή άλλων οφειλών που έχουν ήδη λήξει και φορτώνονται ήδη με τόκους.
2) Χιλιάδες άνεργοι και υποαπασχολούμενοι φορολογούμενοι με πενιχρά εισοδήματα προερχόμενα κυρίως (σε ποσοστό άνω του 50%) από ακίνητα και δευτερευόντως (σε ποσοστό μικρότερο του 50%) από περιστασιακή απασχόληση καλούνται να καταβάλλουν υπέρογκα ποσά φόρου εισοδήματος, επειδή κατά την εκκαθάριση των φετινών φορολογικών τους δηλώσεων η ΓΓΔΕ λαμβάνει υπόψη για τον υπολογισμό του φόρου τα πολύ πιο υψηλά τεκμαρτά εισοδήματα τα οποία προκύπτουν γι’ αυτούς βάσει των τεκμηρίων διαβίωσης για σπίτια και ΙΧ αυτοκίνητα και φορολογεί τις προκύπτουσες πρόσθετες διαφορές φορολογητέου εισοδήματος ως εισοδήματα από επιχειρηματική δραστηριότητα, με 26% από το πρώτο ευρώ και με προκαταβολή φόρου 75%!
Στις περιπτώσεις αυτές ο χαρακτηρισμός της πρόσθετης διαφοράς φορολογητέου εισοδήματος ως εισοδήματος από επιχειρηματική δραστηριότητα βασίζεται – λανθασμένα κατά τη γνώμη μας - σε διάταξη του άρθρου 34 του ν. 4172/2013 (του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος), η οποία αναφέρει ότι εάν το μεγαλύτερο μέρος του δηλωθέντος εισοδήματος δεν χαρακτηρίζεται ως εισόδημα από μισθωτή εργασία, τότε η πρόσθετη διαφορά λόγω τεκμηρίων χαρακτηρίζεται ως εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και φορολογείται με 26% από το πρώτο ευρώ και με επιπλέον προκαταβολή φόρου 75%. Η ηγεσία του υπουργείου, πέραν του ότι παραδέχεται την άδικη υπερφορολόγηση, υποστηρίζει βασιζόμενη σε στοιχεία από τις δηλώσεις του 2015, όχι από τις φετινές, ότι οι φορολογούμενοι που αδικούνται από τη συγκεκριμένη διάταξη είναι 9.702 και προαναγγέλλει την αντιμετώπιση του προβλήματος «με ενδεχόμενη νομοθετική ρύθμιση». Επιβεβαιώνει, δηλαδή, ότι πρόκειται για χιλιάδες!
Στην ανακοίνωση του υπουργείου αναφέρεται συγκεκριμένα ότι:
«Σύμφωνα με τα στοιχεία των υπηρεσιών του υπουργείου, ο αριθμός των φορολογουμένων που τα εισοδήματά τους από μισθωτή εργασία, κατά το φορολογικό έτος 2014, ήταν χαμηλότερα από τα εισοδήματα από κεφάλαιο/υπεραξία κεφαλαίου (τόκοι, ενοίκια, μερίσματα) με αποτέλεσμα η τυχόν προστιθέμενη διαφορά τεκμηρίων να φορολογείται με την κλίμακα της επιχειρηματικής δραστηριότητας (26%+75% προκαταβολή επομένου έτους) είναι 9.702 από τις 6.001.433 συνολικά δηλώσεις, δηλαδή ποσοστό μόλις 0,16%! Παρόλα αυτά, το υπουργείο Οικονομικών εξετάζει την αντιμετώπιση αυτού του θέματος, όπως και κάθε άλλου, με ενδεχόμενη νομοθετική ρύθμιση. Σε καμία περίπτωση όμως δεν ευσταθούν τα δημοσιεύματα για χαράτσια σε εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους».
Ως προς την τελευταία αυτή πρόταση που περιλαμβάνει η ανακοίνωση του υπουργείου, οφείλουμε να διευκρινίσουμε ότι πουθενά στο δημοσίευμα του dikaiologitika.gr δεν γινόταν λόγος για «εκατοντάδες χιλιάδες ανέργους». Για του λόγου το αληθές παραθέτουμε αυτούσιο το παρακάτω απόσπασμα του αποκαλυπτικού δημοσιεύματος της 18ης Μαΐου:
«Εξωπραγματικούς φόρους εισοδήματος σε ανέργους, φοιτητές, νοικοκυρές και άλλους υποαπασχολούμενους πολίτες με πολύ χαμηλά ετήσια εισοδήματα επιβάλλουν οι υπηρεσίες της Γενική Γραμματεία Δημοσίων Εσόδων, κατά την εκκαθάριση των δηλώσεων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων. Το πρόγραμμα εκκαθάρισης το οποίο χειρίζονται οι υπηρεσίες της ΓΓΔΕ φαίνεται ότι έχει διαμορφωθεί χωρίς να λαμβάνει υπόψη ορισμένες απαλλακτικές διατάξεις της ισχύουσας φορολογικής νομοθεσίας».
3) Καταργήθηκαν από την 1η-1-2016 οι φοροαπαλλαγές για τους κατοίκους των μικρών νησιών (με πληθυσμό μικρότερο των 3.100 κατοίκων). Στην ανακοίνωση της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών επισημαίνεται ότι:
«Οι διατάξεις στις οποίες αναφέρονται τα δημοσιεύματα, ως κατάργηση των φοροαπαλλαγών για τα συγκεκριμένα νησιά, από 1.1.2016, είναι διατάξεις που έχουν ψηφιστεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις Νέας Δημοκρατίας- ΠΑΣΟΚ και προέβλεπαν ισχύ από 1.1.2016. Συγκεκριμένα, πρόκειται για τις διατάξεις του:
α.Ν.4172/2013- Άρθρο 15, Παράγραφος 5, με την οποία αυξάνει το πρώτο κλιμάκιο στην κλίμακα φορολόγησης των φυσικών προσώπων.
β.Ν.4172/2013- Άρθρο 58, Παράγραφος 4, με την οποία αυξήθηκε ο συντελεστής φορολόγησης κερδών από επιχειρηματική δραστηριότητα».
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να διευκρινίσουμε ότι οι παραπάνω διατάξεις, στις οποίες αναφέρεται η ανακοίνωση, μετέφεραν στο νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, τον ν. 4172/2013, τις φοροαπαλλαγές για τα νησιά με πληθυσμό μέχρι 3.100 κατοίκους τις οποίες προέβλεπε ο προηγούμενος και καταργηθείς από 1η-1-2014 Κώδικας Φορολογίας Εισοδήματος, ο ν. 2238/1994. Παρέτειναν, δε, μέχρι 31-12-2015 την ισχύ των συγκεκριμένων φοροαπαλλαγών. Το θέμα λοιπόν που έχει προκύψει είναι ότι η τωρινή κυβέρνηση της… Αριστεράς δεν φρόντισε να παρατείνει εκ νέου την ισχύ των φοροαπαλλαγών αυτών και μετά την 31η-12-2015, δηλαδή τις κατήργησε σιωπηρά!
Λάθος αιτιάσεις!
Στο τέλος της ανακοίνωσης του υπουργείου Οικονομικών αναφέρεται γενικότερα ότι: «Αξίζει να σημειωθεί ότι σε κανένα από αυτά τα δημοσιεύματα δεν αναφέρεται το πότε νομοθετήθηκαν οι παραπάνω διατάξεις και από τους βουλευτές ποιων κομμάτων ψηφίστηκαν».
Η αλήθεια είναι, όμως, ότι τουλάχιστον στα 2 από τα 3 αποκαλυπτικά δημοσιεύματα που ανήρτησαν τα dikaiologitika.grαναφέρονται οι νόμοι που προκαλούν τα προβλήματα, δίδονται μάλιστα και περισσότερες λεπτομέρειες για τα άρθρα και το πότε ακριβώς ψηφίστηκαν. Έτσι, στα 2 από τα 3 δημοσιεύματα ξεκαθαρίζεται ότι πρόκειται για διατάξεις που ψηφίστηκαν την περίοδο 2011-2013. Στο δημοσίευμα για τα νησιά, όντως δεν γίνεται αναφορά στο πότε ψηφίστηκαν οι διατάξεις για την παράταση των φοροαπαλλαγών μέχρι 31-12-2015. Όμως αυτό κρίθηκε περιττό διότι δεν επρόκειτο για διατάξεις που προκαλούσαν φοροεπιβαρύνσεις αλλά αντιθέτως για ρυθμίσεις που επέκτειναν χρονικά ισχύουσες από το παρελθόν φοροαπαλλαγές.
Το ζήτημα ήταν δηλαδή η μη περαιτέρω παράταση των ευνοϊκών ρυθμίσεων από την τωρινή κυβέρνηση και όχι η ίδια η θέσπιση των ρυθμίσεων από την συγκυβέρνηση της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.
Δείτε τα 3 αποκαλυπτικά δημοσιεύματα που παρουσίασαν τα dikaiologitika.gr στους παρακάτω συνδέσμους:
Το δημοσίευμα για τον συμψηφισμό του ΕΝΦΙΑ με την επιστροφή φόρου
Το δημοσίευμα για τα χαράτσια σε φορολογούμενους με πενιχρά εισοδήματα
Το δημοσίευμα για την κατάργηση φοροαπαλλαγών σε μικρά νησιά