Πρόκειται για εθελοντική πρωτοβουλία επιχειρήσεων εισαγωγής, παραγωγής και διάθεσης οινοπνευματωδών ποτών. Δημιουργήθηκε από την ΕΝΕΑΠ και τον ΣΕΑΟΠ, με ιδρυτικά μέλη εκπροσώπους της ευρύτερης αλυσίδας off-trade (λιανικό εμπόριο), on-trade (ξενοδοχεία, μπαρ, εστιατόρια), καθώς και φορείς με εξειδίκευση στα ζητήματα πρόληψης και δημόσιας υγείας.
Όπως αναφέρθηκε, τα οινοπνευματώδη ποτά στην Ελλάδα αποτελούν αναπόσπαστο συστατικό στοιχείο της κοινωνικής ζωής, καθότι στηρίζουν και αξιοποιούν την αγροτική παραγωγή, συντηρούν παραδόσεις ετών, συνοδεύουν ξεχωριστές στιγμές στη ζωή των ανθρώπων, αναδεικνύουν και συμπληρώνουν το ελληνικό τουριστικό προϊόν, συμβολίζουν -με τη μορφή κεράσματος- την ελληνική φιλοξενία, εκπροσωπούν και διαφημίζουν τη χώρα και τα προϊόντα της στο εξωτερικό, εντάσσονται αρμονικά στο πλαίσιο της μεσογειακής διατροφής. Μπορούν συνεπώς να αποτελούν μέρος ενός ισορροπημένου τρόπου ζωής, εφόσον βέβαια καταναλώνονται με μέτρο.
Μέλη της ΕΝΕΑΠ είναι οι εταιρείες που εκπροσωπούν και διακινούν περίπου το 80% των ελληνικών και διεθνών μαρκών premium αλκοολούχων ποτών στην Ελλάδα (Diageo, Pernod Ricard, ΑΜΒΥΞ, Β.Σ. ΚΑΡΟΥΛΙΑΣ).
Ο ΣΕΑΟΠ περιλαμβάνει στο δυναμικό του 52 καταξιωμένες εταιρείες του κλάδου αποσταγμάτων και αλκοολούχων ποτών, ιδιωτικές και συνεταιριστικές, με προϊόντα αναγνωρισμένης ποιότητας και ακτινοβολίας καλύπτοντας χωροταξικά όλη την Ελλάδα. Τα μέλη του παράγουν και διακινούν το 70% των εμφιαλωμένων ποτών στην Ελλάδα, ενώ εξάγουν το 85% των ελληνικών εξαγομένων ποτών.
Στους στόχους της συμμαχίας περιλαμβάνονται η προαγωγή προτύπων υπεύθυνης κατανάλωσης. υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ σχετίζεται με την ποσότητα που πίνει κανείς, το πότε και το πώς. Η ημερήσια συνιστώμενη ποσότητα υπεύθυνης κατανάλωσης, ανεξαρτήτως ποτού, όπως ορίζεται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, είναι 1-2 μερίδες για τις γυναίκες (10-20 γραμμάρια) και 2-3 για τους άνδρες (20-30 γραμμάρια). Επίσης, υπεύθυνη κατανάλωση σημαίνει μηδενική κατανάλωση για ειδικές ομάδες πληθυσμού όπως είναι τα ανήλικα άτομα, οι έγκυες γυναίκες, όσοι βρίσκονται σε φαρμακευτική αγωγή ή τα άτομα που πρόκειται να οδηγήσουν.
Τα μέλη της συμμαχίας για την υπεύθυνη πώληση οινοπνευματωδών ποτών στοχεύουν επίσης στην περαιτέρω διασφάλιση του περιβάλλοντος ψυχαγωγίας και φιλοξενίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΠΟΥ, η Ελλάδα δεν συγκαταλέγεται μεταξύ των κρατών με συστηματικά βαριά κατανάλωση αλκοόλ (binge drinking). Ωστόσο, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ συγκαταλέγεται στις βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα, ενώ καταγράφεται, επίσης, ελλιπής εφαρμογή του νόμου περί προστασίας ανηλίκων από τα αλκοολούχα ποτά.
Ιδιαίτερη έμφαση δίνει η συμμαχία στην προστασία των ανηλίκων, αλλά και στη μείωση των βλαβερών συνεπειών της αλόγιστης κατανάλωσης.
H συγκρότηση της συμμαχίας έρχεται να προστεθεί στο σύνολο των ποικίλων δράσεων που προάγουν την υπεύθυνη κατανάλωση και τις οποίες υλοποιεί ο κλάδος στην Ελλάδα. Οι δράσεις αυτές αφορούν στις θεματικές:
- Αρχή Αυτοδέσμευσης (marketing-διαφήμιση σε τηλεόραση, έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα): υπογραφή σχεδίου αρχών αυτοδέσμευσης του κλάδου.
- Ενημέρωση Καταναλωτή: μήνυμα «απολαύστε υπεύθυνα» σε κάθε εμπορική επικοινωνία, ενημερωτικές ιστοσελίδες (http://www.apolafste.ypefthina.gr/, https://www.drinkiq.com/el-gr/) .
- Αλκοόλ και Οδήγηση: εκστρατείες ενημέρωσης, ευαισθητοποίησης και δράσης, εκπαιδευτικό βιωματικό πρόγραμμα οδικής ασφάλειας AVENUΕ for Traffic Safety, στρατηγικές συνεργασίες, Ευρωπαϊκή Νύχτα χωρίς ατυχήματα.
- Υπεύθυνο Σερβίρισμα: εκπαίδευση επαγγελματιών μέσω σεμιναρίων και εκδηλώσεων, αξιοποίηση bartenders ως πρεσβευτών της υπεύθυνης κατανάλωσης.
- Αλκοόλ και Ανήλικοι: πρόσβαση σε ιστοσελίδες προϊόντων μόνο σε ενηλίκους, θεματική ιστοσελίδα www.socped.gr/alkool_kai_anilikoi, υποστήριξη ερευνητικού προγράμματος «Ενίσχυση των Οικογενειακών Δεσμών 10-14» του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Στα μέλη της συμμαχίας περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι: ΑΒ Βασιλόπουλος, Ένωση Μπάρμεν Ελλάδος, Ένωση Ελλήνων Οινολόγων, ΚΑΡΑΟΥΛΑΝΗΣ & ΣΙΑ ΕΕ (BARTENDERS.GR), METRO My Market, Όμιλος Επιχειρήσεων Παπαθεοχάρη, Όμιλος Ν. Δασκαλαντωνάκη – Grecotel και ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ).