Με 220 καταστήματα σ’ όλη την Ελλάδα και 9.800 εργαζομένους, ο επικεφαλής της METRO AEBE δηλώνει ότι το εγχείρημα της αφομοίωσης της Βερόπουλος είναι δύσκολο, αλλά προχωρά όπως είχε σχεδιασθεί, επισημαίνοντας μάλιστα πως δεν αποκλείει μια νέα εξαγορά που παρουσιάζει σοβαρές πιθανότητες θετικής απόδοσης της επένδυσης.
Έχοντας αναλάβει ο ίδιος πριν λίγους μήνες το ρόλο του «λευκού ιππότη» και μάλιστα χωρίς κρυφές ή φανερές «βοήθειες», πώς βλέπετε την προσπάθεια διάσωσης του Μαρινόπουλου; Ποια θα είναι η στάση του ομίλου ΜΕΤΡΟ στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται;
Η διάσωση οποιασδήποτε προβληματικής εταιρείας είναι καταρχήν ένα πολύ θετικό γεγονός, ιδιαίτερα όταν αυτό συμβαίνει σε περιόδους μεγάλης ανεργίας και οικονομικής ύφεσης. Με την έννοια αυτή επικροτούμε και τη διάσωση της Μαρινόπουλος. Βασική προϋπόθεση είναι, φυσικά, να διασφαλίζεται το μέλλον του νέου ομίλου, να υπάρχει, δηλαδή, ένα βιώσιμο επιχειρηματικό σχέδιο, να έχουν σχεδιαστεί τα επόμενα βήματα και να έχουν καλυφθεί οι ταμιακές και οργανωτικές ανάγκες που θα προκύψουν. Αυτό όμως είναι κάτι που το γνωρίζει μόνο αυτός που εξαγοράζει και όχι οι τρίτοι.
Σε ό,τι αφορά τον τρόπο, με τον οποίο επιδοτείται η εξαγορά, εκεί έχουμε πολύ σοβαρές ενστάσεις. Θεωρούμε ότι οι περιπτώσεις Βερόπουλου και Μαρινόπουλου είναι ίδιες, παρότι ο Μαρινόπουλος είναι σαφώς μεγαλύτερος. Ήταν όμως και οι δυο μεγάλες επιχειρήσεις λιανικού εμπορίου, οι οποίες χωρίς την παρέμβαση METRO και Σκλαβενίτη αντίστοιχα δεν είχαν καμία απολύτως πιθανότητα επιβίωσης.
Εμείς δεν πήραμε καμία επιδότηση, αποπληρώσαμε αμέσως όλα τα χρέη της Βερόπουλος σε προμηθευτές και Δημόσιο και δεχθήκαμε μια ρύθμιση δανείων σε επίπεδα ικανοποιητικά για τις τράπεζες. Στην περίπτωση της Μαρινόπουλος συζητιέται ένα σχέδιο επιδοτούμενων επιτοκίων (κάτω από το κόστος δανεισμού των τραπεζών) και κουρέματος των υποχρεώσεων προς προμηθευτές και οργανισμούς του Δημοσίου κατά 50%. Δεν μπορούμε να είμαστε ευχαριστημένοι από μια τόσο διαφορετική αντιμετώπιση και σκοπεύουμε να εργαστούμε μαζί με τους προμηθευτές μας και τις τράπεζες για την αποκατάσταση αυτής της ανισορροπίας.
Δεδομένων των συνθηκών (οικονομικών και πολιτικών), αν γυρίζατε το χρόνο πίσω, θα αποφασίζατε και πάλι να εξαγοράσετε την αλυσίδα Βερόπουλος; Κατά ποιο ποσοστό έχει «επιστρέψει» το μερίδιο της Βερόπουλος στα πρότερα επίπεδα; Πώς εξελίσσονται οι πωλήσεις σας και πώς βλέπετε να κλείνει η φετινή χρονιά;
Με όσα γνωρίζουμε τώρα, αναμφίβολα θα αγοράζαμε το Βερόπουλο ξανά. Έχει περάσει περίπου μισός χρόνος από τη στιγμή που αναλάβαμε, και τα πράγματα εξελίσσονται σύμφωνα με όσα είχαμε προγραμματίσει. Δεν είναι εύκολη δουλειά – ποτέ δεν περιμέναμε να είναι. Όλα όμως μπαίνουν σταδιακά σε μια σειρά, και το πιο σημαντικό, οι πελάτες σταδιακά επιστρέφουν. Στα καταστήματα μάλιστα που ανακαινίζουμε διαπιστώνουμε αυξήσεις τζίρου της τάξης του 50% και του 100%. Οι στόχοι μας εξαρτώνται από το ευρύ πρόγραμμα ανακαινίσεων που έχουμε εξ αρχής εκπονήσει και υλοποιούμε κατά γράμμα. Γι’ αυτό και είχαμε δηλώσει ότι χρειαζόμαστε 3 τουλάχιστον χρόνια για να φτάσουμε στο επίπεδο κύκλου εργασιών που θέλουμε, το 1,5 δισ. για τον όμιλο. Για την ώρα κινούμαστε πάνω σε αυτό το πλάνο. Το 2016, παρά τη σημαντική μείωση της αγοραστικής δύναμης του καταναλωτή, θα είμαστε κοντά στον ενδιάμεσο στόχο του 1,2 δισ.
Πιστεύετε ότι θα ενταθεί η τάση συγκέντρωσης στην αγορά του λιανεμπορίου τροφίμων; Αν ναι, είναι στα σχέδιά σας να συμμετάσχετε ενεργά;
Η τάση συγκέντρωσης συνεχίζεται, βλέπουμε μάλιστα να επιταχύνεται. Παρατηρούμε, δε, το ενδιαφέρον φαινόμενο να είναι προς πώληση επιχειρήσεις του κλάδου και να μην υπάρχει ενδιαφερόμενος αγοραστής. Αυτό σημαίνει ότι οι αποτιμήσεις θα πέσουν σε χαμηλότερα επίπεδα. Δεν πιστεύω βέβαια ότι θα παραμείνουν μόνο πολύ μεγάλες εταιρείες στον κλάδο μας, υπάρχει χώρος και για μικρότερες. Σίγουρα, όμως, δεν υπάρχει χώρος για κακές και ανοργάνωτες επιχειρήσεις και αυτό είναι καθαρά σε όφελος του καταναλωτή.
Η δική μας στάση απέναντι στις εξαγορές παραμένει επιφυλακτική. Δεν είναι αυτοσκοπός μια εξαγορά, μας ενδιαφέρει μόνο αν παρουσιάζει σοβαρές πιθανότητες θετικής απόδοσης της επένδυσης. Αυτό είδαμε στην περίπτωση του Βερόπουλου και προχωρήσαμε. Αν ξαναδούμε κάτι με ανάλογα χαρακτηριστικά, θα δείξουμε ενδιαφέρον. Δεν είναι όμως πολύ συχνό φαινόμενο.
Τι επιπτώσεις έχουν οι νέοι φόροι στην καταναλωτική συμπεριφορά; Πώς προσαρμόζετε την εμπορική πολιτική σας;
Κάθε νέος φόρος μειώνει το διαθέσιμο εισόδημα και είχαμε πολλούς νέους φόρους φέτος -δόξα τω Θεώ... Η αγορά μας είναι 5-7% κάτω από πέρυσι, και ένα μέρος των νέων φόρων δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί. Είναι λυπηρό φαινόμενο, γιατί πριν δυο χρόνια είχαμε φτάσει σε μια σταθεροποίηση και ελπίζαμε βάσιμα σε μια, αργή έστω, ανάκαμψη.
Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία ο μόνος τρόπος να διατηρήσουμε το ρυθμό ανόδου μας είναι να βοηθήσουμε τον πελάτη μας να ανταπεξέλθει, εντείνοντας το πρόγραμμα προσφορών μας. Φέτος έχουμε περίπου το διπλάσιο αριθμό υπερπροσφορών σε τηλεοπτική διαφήμιση, ενώ πρόσφατα ξεκινήσαμε μια συνεργασία με μεγάλη εφημερίδα και δίνουμε τη δυνατότητα στον πελάτη μας να κερδίσει ως και 20% έκπτωση με τα κουπόνια – και αυτό, σε συνδυασμό με όλες τις άλλες προσφορές που ισχύουν ταυτόχρονα.
Ποια είναι τα εμπόδια εκ μέρους του κράτους, η άρση των οποίων μπορεί να αναζωογονήσει τις επιχειρήσεις του κλάδου;
Χρειαζόμαστε ένα περιβάλλον πραγματικά φιλικό προς τις επενδύσεις. Λιγότερη γραφειοκρατία και διαφθορά. Απόλυτα σαφείς και όσο γίνεται πιο απλούς κανόνες. Ξεκάθαρες και γρήγορες διαδικασίες. Νόμους που δεν αλλάζουν δυο φορές κάθε χρόνο, που σου επιτρέπουν να σχεδιάσεις και να προγραμματίσεις. Χρειαζόμαστε μια Πολιτεία συνεργάτη, όχι εχθρό. Δεν χρειαζόμαστε επιδοτήσεις και χάρες, αυτές τελικά κάνουν περισσότερο κακό παρά καλό.