Στα βήματα των ΦΙΞ, Άλφα, Ιζόλα και Εσκιμό, που φόρεσαν και πάλι τα καλά τους, κάνοντας come back με αξιώσεις, πασίγνωστες μπράντες, όπως τα σήματα «Softex» και «Κατσέλης» επανέρχονται για να διεκδικήσουν μερίδιο σε μία δύσκολη συγκυρία για το ελληνικό λιανεμπόριο.
Λίγους μήνες μετά την απόφαση των Ιταλών (Bolton Group) να κλείσουν οριστικά την Αθηναϊκή Χαρτοποιία, η χαρτοβιομηχανία Intertrade Hellas, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες επεξεργασίας χάρτου στην Ελλάδα, ανέλαβε την αναβίωση του ιστορικού brand της Softex, που τους τελευταίους μήνες μόνο μέσω αποθεμάτων εξακολουθεί να κατέχει σημαντική θέση στην αγορά (3η θέση σε χαρτομάντιλα, χαρτί υγείας και ρολά κουζίνας και 4η θέση στις χαρτοπετσέτες).
Συγκεκριμένα, για την ανάπτυξη του εμπορικού σήματος συστάθηκε μια κεφαλαιουχική εταιρεία με την επωνυμία Softex Μονοπρόσωπη ΙΚΕ, με έδρα στη Μεταμόρφωση, Μεσογίτη 3, και σκοπό την αγορά και εμπορία προϊόντων χάρτου οικιακής και επαγγελματικής χρήσης, τη διανομή αυτών των προϊόντων, την εμπορία προϊόντων ατομικής υγιεινής, όπως πάνες, υποσέντονα κ.ά., καθώς και την εισαγωγή, εξαγωγή και εμπορία κάθε προϊόντος.
Με παρουσία στην εγχώρια αγορά τα τελευταία 24 χρόνια, η οικογενειακή επιχείρηση Intertrade Hellas παράγει σήμερα χαρτί υγείας, χαρτοπετσέτες και κουζινόχαρτα για οικιακή και επαγγελματική χρήση, ενώ από το 2015 άρχισε και την παραγωγή χαρτομάντιλων. Κατά κύριο λόγο προμηθεύει τις μεγαλύτερες αλυσίδες super marketμε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, κατέχοντας υψηλό μερίδιο, ενώ επιπλέον δραστηριοποιείται και με τη δικά της προϊόντας, με την επωνυμία Servin.
Επενδύοντας τα τελευταία χρόνια περισσότερα από 30 εκατ. ευρώ, η Intertrade Hellas που ανήκει στην οικογένεια Ντεληδήμου διαθέτει εργοστάσιο στις Αχαρνές, παράγει 50.000 τόνους χαρτί και απασχολεί περισσότερους από 110 εργαζομένους.
Από το μονοπώλιο στο λουκέτο
Η ιστορία του εμπορικού σήματος Softex ταυτίζεται με την πορεία της εκβιομηχάνισης της χώρας.
Πριν από 79 χρόνια η «Αθηναϊκή Χαρτοποιία – Γ. Γιαννουλάτος, Κ. Κεφάλας και Σία ΟΕ» ξεκίνησε να λειτουργεί στο Βοτανικό ως μία μικρή μονάδα παραγωγής χαρτιού περιτύλιξης, ενώ το 1957 μετατράπηκε σε Ανώνυμη Εταιρεία. Στις αρχές της δεκαετίας του ’70, είχε εννέα κύριες μηχανές και παρήγαγε κάθε είδους χαρτί (και χαρτί εκτύπωσης).
Το 1973 άρχισε η δημιουργία του εργοστασιακού συγκροτήματος στη Δράμα, όπου παράγονταν μηχανικός πολτός, χαρτιά γραφής και εκτύπωσης, μοριοσανίδες, πιεστή ξυλεία και θειικό αργίλιο. Το 1993, μετά από μεγάλη πυρκαγιά στις εγκαταστάσεις της στην Αθήνα, η εταιρεία ίδρυσε νέα υπερσύγχρονη μονάδα επεξεργασίας χαρτιού «tissue» (χαρτοπετσέτες, χαρτιά υγείας κ.λπ.) στη Ν. Πέραμο Αττικής, όπου παράγονταν όλα της τα προϊόντα.
Από τους 88 εργάτες που απασχολούσε το 1945, έφτασε τους 1.030 το 1969 και τους 2.450 εργάτες το 1996.
Μέχρι τη δεκαετία του ’80, η εταιρεία εμφανίζεται να κατέχει μονοπωλιακή θέση στην ελληνική αγορά, την οποία κατέκτησε και με τη συνδρομή του κράτους, μέσω ενός γενναίου προγράμματος δανειοδότησης και αναχρηματοδότησης των οφειλών της.
Τελικά, το Μάρτη του 1984, με συσσωρευμένα χρέη ύψους 17 δισ. δραχμών, η επιχείρηση πέρασε στον έλεγχο του πολυθρύλητου Οργανισμού Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων (ΟΑΕ), ενώ το 34% των μετοχών ήλεγχε η Εθνική Τράπεζα.
Παρά τα χρέη, οι παραγωγικές δυνατότητες της επιχείρησης παρέμεναν μεγάλες και μέχρι το 1990 κατείχε το 70% της εγχώριας αγοράς και το 90% των εξαγωγών. Υπήρξε, δε, η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που παρήγε χαρτί για την έκδοση βιβλίων και ο μοναδικός προμηθευτής του Οργανισμού Έκδοσης Διδακτικών Βιβλίων.
Το Σεπτέμβρη του 1996, η τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ανακοίνωσε την απόφαση να ιδιωτικοποιήσει ξανά την εταιρεία και πωλήθηκε σε μια κοινοπραξία εταιρειών, αποτελούμενη από τις Lochridge, Goldman Sachs και Bolton Group, με την ιταλική πολυεθνική Bolton να αποκτά το 2002 τον πλήρη έλεγχο της εταιρείας, μέχρι και το λουκέτο πριν μερικούς μήνες.
Ψωμί Κατσέλης από την Καραμολέγκος
Εν τω μεταξύ, ξανά στα ράφια θα βρίσκουν οι καταναλωτές και το ψωμί Κατσέλης που για πολύ καιρό, απ’ όταν δηλαδή πτώχευσε η Nutriart (Κατσέλης), είχε σταματήσει να παράγεται.
Υπενθυμίζεται ότι πριν από ενάμισι χρόνο η Καραμολέγκος, πάλαι ποτέ κύριος ανταγωνιστής της πτωχής Nutriart, υπερθεμάτισε στον πλειστηριασμό του σήματος (το brand Κατσέλης διεκδικούσαν ακόμη μία ελληνική εταιρεία και δύο ξένες), καθώς μέσα από έρευνες που είχε πραγματοποιήσει διαπίστωσε την υψηλή αναγνωρισιμότητά του παρά το γεγονός ότι αυτό απουσίαζε από τα ράφια των καταστημάτων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το brand Κατσέλης καταλαμβάνει σταθερά την τρίτη θέση στην προτίμηση των καταναλωτών, σύμφωνα με τις έρευνες αγοράς.
Από τα «αναστημένα» προϊόντα Κατσέλης η αρτοβιομηχανία Καραμολέγκος προσδοκά μερίδιο 8,7% το 2017 και 15% το 2018, ενώ σε βάθος διετίας θα επενδύσει περί τα 10 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και την αναδιοργάνωση των γραμμών παραγωγής.
Με την προϋπόθεση ότι όλα θα πάνε σύμφωνα με το σχεδιασμό, η εισηγμένη αρτοβιομηχανία την επόμενη διετία θα αγγίζει αθροιστικά κοντά στο 55% της εγχώριας αγοράς, από 38,4% που ελέγχει σήμερα με το brand Καραμολέγκος.
Η επιστροφή του ξενοδοχειακού κολοσσού
Στις πρόσφατες «επιστροφές» θα πρέπει να αναφέρουμε και τον ξενοδοχειακό κολοσσό Marriott International, που μετά από σχεδόν τρία χρόνια επανέρχεται στην αγορά της Αθήνας, με το ομώνυμο εμπορικό σήμα να ξανακάνει την εμφάνισή του στην Λεωφόρο Συγγρού.
Αυτή τη φορά ωστόσο «πηγαίνει» νοτιότερα από το ύψος του Παντείου όπου για χρόνια ήταν ταυτισμένο με το ξενοδοχείο Ledra,καθώς από 2018 η ταμπέλα Marriott θα «ανεβεί» στο ξενοδοχείο Μetropolitan του ομίλου Χανδρή, το οποίο θα ανακαινιστεί, με το ύψος της επένδυσης να ανέρχεται σε 15 εκατ. δολάρια.