Τα παραπάνω προκύπτουν από τις απαντήσεις που έδωσαν καταναλωτές και επιχειρηματίες στις ad hoc ερωτήσεις, που τους ετέθησαν παράλληλα με την έρευνα οικονομικής συγκυρίας «Βαρόμετρο του Εμποροβιομηχανικού Επιμελητηρίου της πόλης (ΕΒΕΘ). Η έρευνα διενεργήθηκε στο δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου του 2016 σε συνολικό δείγμα 1.500 ερωτώμενων (800 επιχειρήσεις και 700 καταναλωτές).
Συγκεκριμένα, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, το 39% των καταναλωτών του νομού Θεσσαλονίκης επισήμανε ότι οι περιορισμοί στις τραπεζικές αναλήψεις τούς δυσκολεύουν στην καθημερινή ζωή «πολύ» (20%) ή «αρκετά» (19%), ενώ περισσότεροι από τους μισούς (55%) δήλωσαν ότι χρησιμοποιούν πιστωτικές ή χρεωστικές κάρτες.
Ειδικότερα, το 20% δήλωσε ότι χρησιμοποιεί σε κάθε του συναλλαγή πιστωτική ή χρεωστική κάρτα, το 24% απάντησε ότι αξιοποιεί το πλαστικό χρήμα «πολλές φορές» ή «συχνά» και το 11% «σπάνια». Υψηλό παραμένει, αν και βαίνει μειούμενο, το ποσοστό όσων είπαν ότι δεν χρησιμοποιούν «ποτέ» κάρτες (45%), έναντι 55% ένα χρόνο νωρίτερα.
Οι τρεις βασικοί λόγοι που ανέφεραν οι καταναλωτές για τη χρήση πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών είναι η ευκολία σε σχέση με τη χρήση μετρητών (38%), τα capital controls (30%) και η ασφάλεια (24%). Στον αντίποδα, ο βασικότερος λόγος για τη μη χρήση πλαστικού χρήματος είναι η προϋπάρχουσα εξοικείωση με τη χρήση μετρητών (64%), ενώ το 28% δήλωσε δυσκολία/άγνοια στη χρήση πιστωτικών/ χρεωστικών καρτών.
Από την ίδια έρευνα προέκυψε δε ότι σχεδόν το σύνολο των καταναλωτών του νομού Θεσσαλονίκης (92%) προχώρησε στη μείωση των δαπανών του λόγω της οικονομικής κρίσης. Οι κυριότερες μειώσεις δαπανών, σύμφωνα με τις απαντήσεις των ερωτώμενων στην έρευνα, αφορούν: ένδυση/ υπόδηση (66%), είδη διατροφής (40%), ταξίδια (35%), εστίαση (35%) και ψυχαγωγία/σινεμά/καφέ-μπαρ (30%).