Ο Σύνδεσμος επισημαίνει ότι αντίθετα με τα όσα έχουν δει το φως της δημοσιότητας, παρατηρείται «τεράστια καθυστέρηση στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης, όπως είναι οι δράσεις Επαγγελματικής Κατάρτισης». Διαπιστώνει επίσης ότι «για να υπάρχουν γεγονότα κακοδιαχείρισης προϋπάρχουν σχετικά προγράμματα και δράσεις κατάρτισης, κάτι που δυστυχώς δεν συμβαίνει τους τελευταίους 20 μήνες στη χώρα μας αφού προγράμματα προαναγγέλλονται, αλλά προγράμματα δεν υλοποιούνται».
Ο ΕΛΣΕΚΕΚ παρατηρεί ότι «η Ελλάδα πάσχει από απουσία κατάρτισης και όχι από υπερπροσφορά. Παραμένει στην ουρά της Ε.Ε. με το ελάχιστο ποσοστό καταρτιζομένων, για τη γεφύρωση του χάσματος δεξιοτήτων μεταξύ προσφοράς και ζήτησης και με πολύ χαμηλό επίπεδο παρεχόμενων Εκπαιδευτικών Υπηρεσιών, καθώς οι δημόσιες αρχές δεν κατάφεραν να αναπτύξουν συστήματα καταγραφής αναγκών της αγοράς εργασίας σε γνώσεις και δεξιότητες, μηχανισμούς αξιολόγησης παρεχόμενων Υπηρεσιών Κατάρτισης και Επαγγελματικής Συμβουλευτικής, διαδικασίες και μηχανισμούς πιστοποίησης μαθησιακών αποτελεσμάτων».
Ο ΕΛΣΕΚΕΚ θεωρεί λοιπόν, πως η αναβάθμιση του συστήματος Επαγγελματικής Κατάρτισης και Προώθησης στην Απασχόληση & πάντως όχι η κατασυκοφάντηση και κατάργηση του, πρέπει να αποτελέσει μέρος της προσπάθειας για ενσωμάτωση της χώρας στην Ευρωπαϊκή κανονικότητα. Η αναγκαιότητα, η έκταση και η ποιότητα της Επαγγελματικής Κατάρτισης που θα έπρεπε να υλοποιηθεί στη χώρα μας γίνεται σαφής, αν ληφθούν υπόψη στοιχεία από έγκυρες μελέτες, βάση των οποίων οι 650.000 από τις 950.000 ανέργων, προέρχονται από κλάδους με ταχύτατη συρρίκνωση, εξ’ αιτίας της οποίας, θα πρέπει να αλλάξουν κλάδους ειδικότητες και δεξιότητες διαμέσου Επαγγελματικής Κατάρτισης και επανακατάρτισης, προκειμένου να ενταχθούν σε ποιοτικές θέσεις εργασίας.
Ο Σύνδεσμος διαπιστώνει ότι υπάρχει «μονόπλευρος προσανατολισμός προς την κοινωφελή εργασία που προωθείται με επιμονή, ο οποίος δεν ανταποκρίνεται στις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας, αφού μπορεί από τη μια να βοηθά ορισμένες ομάδες του πληθυσμού να εργασθούν για λίγους μήνες σ’ ένα σχετικά προστατευμένο περιβάλλον, από την άλλη, δεν οδηγεί σε απόκτηση των αναγκαίων δεξιοτήτων που έχουν ανάγκη οι άνεργοι και η αγορά εργασίας. Επιπρόσθετα, ο μεγάλος αριθμός ωφελουμένων καθιστά προβληματική την εργασιακή τους διαχείριση από τους Ο.Τ.Α. Γι’ αυτό και η κοινωφελής εργασία μπορεί να αποτελεί μια από τις επιλογές για τη διαχείριση της ανεργίας σε βραχυπρόθεσμη βάση, αλλά δεν αποτελεί επιλογή για την αναβάθμιση των προσόντων και δεξιοτήτων των ανέργων».
Από την άλλη, στην ανακοίνωσή του ο Σύνδεσμος επισημαίνει ότι «η διαρκής αναβολή και καθυστέρηση στην υλοποίηση δράσεων επαγγελματικής κατάρτισης είναι χαρακτηριστική στο πρόγραμμα Voucher ανέργων 29 – 64 ετών, που ενώ συνδέθηκε με κάποιους από τους αναπτυσσόμενους κλάδους της οικονομίας και μετέφερε πόρους στους ανέργους, καθυστερεί αδικαιολόγητα με υπέρ 17μηνο ανασχεδιασμό της σχετικής πρόσκλησης, χωρίς ακόμα να έχει προκηρυχθεί».
Ωστόσο, η ποιοτική και αποτελεσματική επαγγελματική κατάρτιση προϋποθέτει, ανοιχτές και διαφανείς διαδικασίες, όπως είναι στις οποίες οι ανοιχτοί δημόσιοι και διεθνείς διαγωνισμοί που αποτελούν βασικό εργαλείο ανάθεσης σχετικών υπηρεσιών από το ελληνικό δημόσιο ή από φορείς που επέχουν θέση δημοσίου, σε συγχρηματοδοτούμενες από την Ε.Ε. πράξεις.
Αντίστοιχα και στα προγράμματα Voucher που οι ωφελούμενοι επιλέγουν τους Παρόχους Κατάρτισης, είναι αναγκαίο να τίθενται ποιοτικά κριτήρια και προϋποθέσεις για αποτελεσματική υλοποίηση, από ποιοτικούς παρόχους.
Ο ΕΛΣΕΚΕΚ θεωρεί πως για την αναβάθμιση και την αποτελεσματικότητα της επαγγελματικής κατάρτισης, είναι επείγουσα και αναγκαία η κατάργηση του ν.4093/12 που έδωσε τη δυνατότητα να αδειοδοτηθούν ως πάροχοι κατάρτισης διάφοροι φορείς όπως, φροντιστήρια, σχολές ξένων γλωσσών και εκμάθησης Η/Υ, που δεν διαθέτουν σχετική τεχνογνωσία, εμπειρία, συστήματα, μεθοδολογίες και κατάλληλο προσωπικό, για την ανάπτυξη επαγγελματικών δεξιοτήτων σε άνεργους και εργαζόμενους.
Τα αρμόδια κυβερνητικά στελέχη που επιθυμούν ν’ ασκήσουν ουσιαστικές πολιτικές για την αντιμετώπιση της ανεργίας, θα πρέπει, κατά τον ΕΛΣΕΚΕΚ «να εγκαταλείψουν αφορισμούς, χαρακτηρισμούς, στερεοτυπικές και λαϊκιστικές αντιλήψεις που σχετίζονται σχεδόν πάντα και κατ’ αποκλειστικότητα με “διαπλεκόμενους” παρόχους και να εργασθούν σε βάθος για μια ποιοτική αγορά υπηρεσιών κατάρτισης και αποτελεσμάτων, συμβατή με τις αναπτυξιακές προκλήσεις και προοπτικές.
Ο Σύνδεσμος παρατηρεί με νόημα ότι «οι Πάροχοι Κατάρτισης, τόσο στο παρελθόν όσο και στο παρόν, δεν διετέλεσαν ποτέ “μεσάζοντες” κατά την προσφιλή έκφραση κυβερνητικών στελεχών. Είχαν πάντα το δικό τους αυτόνομο ρόλο στην εκπαιδευτική διεργασία και στα μαθησιακά αποτελέσματα και στη συνέχεια, ελλείψει κατάλληλων μηχανισμών Προώθησης των ανέργων στην αγορά εργασίας, δημόσιων τους ανατέθηκε και ο ρόλος της διαμεσολάβησης προς τις επιχειρήσεις, με στόχο την Προώθηση των ωφελουμένων τους, στην Απασχόληση.
Στην ανακοίνωσή της, η διοίκηση του Συνδέσμου προτρέπει να «μείνουν πίσω λοιπόν οι ανυπόστατες καταγγελίες, οι λάσπες και οι αφορισμοί που εκτοξεύονται από ορισμένα κυβερνητικά και τελευταία και από αντιπολιτευτικά στελέχη με επίκεντρο εκτόνωσης τα ΚΕΚ, και ας προηγηθούν οι πολιτικές, με πράξεις και όχι με λόγια».