Αποσιωπώντας το γεγονός ότι οι εκλεγμένοι ως βουλευτές πρωθυπουργοί, υπουργοί, αναπληρωτές υπουργοί και υφυπουργοί, οι απλοί βουλευτές και ευρωβουλευτές έχουν ειδικό καθεστώς φορολογίας εισοδήματος το οποίο απαλλάσσει τις αμοιβές τους ως πολιτικών κατά ποσοστά από 25% έως και 75% από τη φορολογία εισοδήματος, «κύκλοι» του υπουργείου Οικονομικών επιχείρησαν χθες να διασκεδάσουν τις αρνητικές εντυπώσεις σε βάρος της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, οι οποίες προκλήθηκαν εξαιτίας της χθεσινής αποκάλυψης μας ότι με τον «μνημονιακό» νόμο 4387/2016 η ειδική εισφορά αλληλεγγύης μειώθηκε κατά 1.049 έως και 1.999 ευρώ για όλα τα πολιτικά πρόσωπα!
Σύμφωνα με χθεσινό αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του dikaiologitika news, όχι μόνο τα εκλεγμένα πολιτικά πρόσωπα αλλά ακόμη και οι εξωκοινοβουλευτικοί Υπουργοί, Αναπληρωτές Υπουργοί, Υφυπουργοί, οι επικεφαλής των Ανεξάρτητων Αρχών, οι Ειδικοί και Γενικοί Γραμματείς, καθώς επίσης και οι επικεφαλής των Περιφερειών και οι Δήμαρχοι ωφελήθηκαν σημαντικά με ετήσιες φοροελαφρύνσεις ύψους 1.049 έως και 1.999 ευρώ, λόγω των μειώσεων της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης που προκάλεσε ο ν. 4387/2016.
Οι … ανώνυμοι κύκλοι του υπουργείου, στην προσπάθειά τους να δικαιολογήσουν τις τεράστιες αυτές φοροελαφρύνσεις υπέρ των παραπάνω προσώπων, τις οποίες αποκάλυψαν με χθεσινό αναλυτικό τους ρεπορτάζ τα dikaiologitika news έφθασαν στο σημείο να ισχυριστούν ότι ο ν. 4387/2016 έκανε το σύνολο των διατάξεων της φορολογίας εισοδήματος δικαιότερο! Υποστήριξαν, ουσιαστικά, ότι για να κριθεί ποιοι ωφελήθηκαν και ποιοι επιβαρύνθηκαν πραγματικά πρέπει να ληφθούν υπόψη και οι αλλαγές στις κλίμακες φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων που προέβλεπε ο ίδιος νόμος και όχι μόνο οι αλλαγές στην κλίμακα της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης. Στο πλαίσιο δε αυτής της επιχειρηματολογίας τους, έφθασαν στο σημείο να ισχυριστούν ότι οι διατάξεις του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος, όπως τροποποιήθηκαν με τον «μνημονιακό» νόμο-καρμανιόλα 4387/2016, και ειδικότερα οι αλλαγές στις κλίμακες φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 112 του συγκεκριμένου νόμου φοροελάφρυναν τα χαμηλά εισοδήματα και αύξησαν τις φορολογικές επιβαρύνσεις για τα υψηλά εισοδήματα!
Ωστόσο, ο ισχυρισμός αυτός δεν αφορά κατ’ αρχήν τα εκλεγμένα στη Βουλή πολιτικά πρόσωπα τα οποία απολαμβάνουν - καί πριν καί μετά το ν. 4387/2016 - ενός άκρως ευνοϊκού καθεστώτος φορολογίας εισοδήματος που προβλέπει απαλλαγή από τον φόρο εισοδήματος τουλάχιστον για το 25% του συνολικού ακαθαρίστου ποσού βουλευτικής αποζημίωσης. Μάλιστα το ποσοστό της φοροαπαλλαγής φθάνει σε πολλές περιπτώσεις ακόμη και το 75% των συνολικών εισοδημάτων τους από την κοινοβουλευτική δραστηριότητα. Ουσιαστικά, οι εκλεγμένοι στη Βουλή πολιτικοί επιβαρύνονταν για το σύνολο όλων ανεξαιρέτως των εισοδημάτων τους μόνο με ειδική εισφορά αλληλεγγύης 8%, μέχρι που ήρθε ο «μνημονιακός» νόμος 4387/2016 που τους μείωσε την εισφορά αυτή έως και κατά 1.999 ευρώ το χρόνο!
Ας πάμε τώρα στην περίπτωση των πολιτικών προσώπων τα οποία δεν έχουν εκλεγεί στη Βουλή, δηλαδή στους εξωκοινοβουλευτικούς Υπουργούς, Αναπληρωτές Υπουργούς, Υφυπουργούς, καθώς επίσης και τους Ειδικούς και Γενικούς Γραμματείς, τους επικεφαλής των Ανεξάρτητων Αρχών, τους επικεφαλής των Περιφερειών και τους Δημάρχους. Για τα πρόσωπα αυτά η σύγκριση των συνολικών επιβαρύνσεων (από φόρο εισοδήματος και ειδική εισφορά αλληλεγγύης) πριν και μετά το ν. 4387/2016 πρέπει να γίνει λαμβανομένου υπόψη του προηγούμενου καθεστώτος επιβολής ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης 8% στο σύνολο των εισοδημάτων τους και του νέου καθεστώτος εισφοράς αλληλεγγύης που καθιέρωσε ο επίμαχος «μνημονιακός» νόμος. Γι΄αυτά, λοιπόν, τα πολιτικά πρόσωπα, παρά το γεγονός ότι τα εισοδήματά τους είναι υψηλά, οι αλλαγές που επέφερε ο ν. 4387/2016 στον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης προκάλεσαν αυξομειώσεις στη φορολογία εισοδήματος, οι οποίες σε συνδυασμό με τις σημαντικές μειώσεις ύψους 1.049 έως και 1.999 ευρώ στην ειδική εισφορά αλληλεγγύης οδήγησαν τελικά σε σημαντικές μειώσεις συνολικών φοροεπιβαρύνσεων που φθάνουν μέχρι τα επίπεδα των 2.424 ευρώ το χρόνο! Για του λόγου το αληθές παραθέτουμε σχετικό αναλυτικό συγκριτικό πίνακα για ετήσια εισοδήματα από 50.000 έως και 100.000 ευρώ.
Επιπλέον όμως ούτε ο ισχυρισμός των «κύκλων»του υπουργείου Οικονομικών περί συνολικών φοροελαφρύνσεων για τα χαμηλά εισοδήματα όλων των φυσικών προσώπων με τις αλλαγές του ν. 4387/2016 ευσταθεί, τη στιγμή που είναι γνωστό τοις πάσι ότι με τις διατάξεις του συγκεκριμένου «μνημονιακού» νόμου:
1) Μειώθηκαν τα αφορολόγητα όρια εισοδήματος για όλους τους μισθωτούς και τους συνταξιούχους που δεν βαρύνονται με ανήλικα ή ενήλικα προστατευόμενα τέκνα καθώς και για όσους βαρύνονται με 1 ή 2 ανήλικα ή ενήλικα προστατευόμενα τέκνα από τα επίπεδα των 9.545 ευρώ στα επίπεδα των 8.636 έως 9.091 ευρώ.
2) Αυξήθηκαν οι συντελεστές φορολογίας εισοδήματος για τους μισθωτούς και συνταξιούχους, ως εξής:
- από 22% σε 29% για το τμήμα του ετήσιου εισοδήματος από τα 20.001 έως τα 25.000 ευρώ
- από 32% σε 37% για το τμήμα του ετήσιου εισοδήματος από τα 30.001 έως τα 40.000 ευρώ
- από 32% σε 45% για το τμήμα του ετησίου εισοδήματος από τα 40.001 εως τα 42.000 ευρώ
- από 42% σε 45% για το τμήμα του ετησίου εισοδήματος από τα 42.001 ευρώ και πάνω
3) Αναμορφώθηκε πλήρως η κλίμακα υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, η οποία όμως δεν επηρεάζει καθόλου τα εισοδήματα μέχρι το ύψος των 12.000 ευρώ, δηλαδή τα πολύ χαμηλά και τα χαμηλά εισοδήματα, αλλά μόνο αυτά που υπερβαίνουν το όριο των 12.000 ευρώ, προκαλώντας μάλιστα επιβαρύνσεις σε βάρος των μεσαίων εισοδημάτων.
Τα αποτελέσματα των παραπάνω … «μεταρρυθμίσεων» που «θεσμοθετήθηκαν» με τον «μνημονιακό» νόμο 4387/2016 στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος και την ειδική εισφορά αλληλεγγύης των μισθωτών και των συνταξιούχων ήταν τα εξής:
1) Μισθωτοί-συνταξιούχοι χωρίς προστατευόμενα τέκνα:
α) Όσοι έχουν ετήσια εισοδήματα πάνω από 8.637 ευρώ και μέχρι 9.545 ευρώ υποχρεώνονται να καταβάλλουν φόρο εισοδήματος έως και 200 ευρώ το χρόνο, ενώ με τις προηγούμενες κλίμακες δεν πλήρωναν καθόλου φόρο!
β) Όσοι έχουν ετήσια εισοδήματα άνω των 9.545 ευρώ και μέχρι 28.000 ευρώ καλούνται να πληρώσουν επιπλέον ποσά φόρου εισοδήματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης τα οποία κυμαίνονται από 24 έως και 276 ευρώ το χρόνο.
γ) Οι έχοντες ετήσιες αποδοχές πάνω από 28.000 ευρώ και μέχρι 42.000 ευρώ ωφελούνται καθώς οι συνολικές επιβαρύνσεις τους (από τον φόρο εισοδήματος και την ειδική εισφορά αλληλεγγύης) μειώνονται κατά 60 έως και 319 ευρώ το χρόνο.
δ) Όσοι έχουν ετήσιες αποδοχές πάνω από 42.000 ευρώ υφίστανται πρόσθετες επιβαρύνσεις. Οι επιβαρύνσεις αυτές θα κυμαίνονται από 11 έως 3.951 ευρώ το χρόνο για του περισσότερους από όσους λαμβάνουν από 43.000 έως 100.000 ευρώ το χρόνο. Εξαίρεση αποτελούν τα εισοδήματα που βρίσκονται στην περιοχή μεταξύ 50.000 και 55.000 ευρώ για τα οποία προκύπτουν φοροελαφρύνσεις έως και 249 ευρώ το χρόνο.
2) Μισθωτοί-συνταξιούχοι με ένα προστατευόμενο τέκνο:
α) Όσοι έχουν ετήσια εισοδήματα πάνω από 8.864 ευρώ και μέχρι 9.545 ευρώ υποχρεώνονται να καταβάλλουν φόρο εισοδήματος έως και 150 ευρώ το χρόνο, ενώ με την προηγούμενη φορολογική κλίμακα δεν πλήρωναν φόρο!
β) Όσοι έχουν ετήσια εισοδήματα άνω των 9.545 ευρώ και μέχρι 27.000 ευρώ καλούνται να πληρώσουν επιπλέον ποσά φόρου εισοδήματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης τα οποία κυμαίνονται από 58 έως και 226 ευρώ το χρόνο.
γ) Οι έχοντες ετήσιες αποδοχές πάνω από 27.000 ευρώ και μέχρι 43.000 ευρώ ωφελούνται καθώς οι συνολικές επιβαρύνσεις τους μειώνονται κατά 26 έως και 369 ευρώ το χρόνο.
δ) Όσοι έχουν ετήσιες αποδοχές πάνω από 43.000 ευρώ υφίστανται πρόσθετες επιβαρύνσεις. Οι επιβαρύνσεις αυτές κυμαίνονται από 56 έως 3.901 ευρώ το χρόνο για όσους αποκτούν ετήσια εισοδήματα από 44.000 έως και 100.000 ευρώ. Εξαίρεση αποτελούν τα εισοδήματα που βρίσκονται στην περιοχή μεταξύ 50.000 και 55.000 ευρώ για τα οποία προκύπτουν φοροελαφρύνσεις έως και 299 ευρώ το χρόνο.
3) Μισθωτοί-συνταξιούχοι με δύο προστατευόμενα τέκνα:
α) Όσοι έχουν ετήσια εισοδήματα πάνω από 9.090 ευρώ και μέχρι 9.545 ευρώ υποχρεώνονται να καταβάλλουν φόρο εισοδήματος έως και 100 ευρώ το χρόνο, ενώ με την προηγούμενη κλίμακα δεν επιβαρύνονταν καθόλου με φόρο!
β) Όσοι έχουν ετήσια εισοδήματα άνω των 9.545 ευρώ και μέχρι 27.000 ευρώ καλούνται να πληρώσουν επιπλέον ποσά φόρου εισοδήματος και ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης τα οποία κυμαίνονται από 8 έως και 176 ευρώ το χρόνο.
γ) Οι έχοντες ετήσιες αποδοχές πάνω από 27.000 ευρώ και μέχρι 43.000 ευρώ ωφελούνται καθώς οι συνολικές επιβαρύνσεις τους μειώνονται κατά 76 έως και 399 ευρώ το χρόνο.
δ) Όσοι έχουν ετήσιες αποδοχές πάνω από 40.000 ευρώ υφίστανται πρόσθετες επιβαρύνσεις από 101 έως 3.851 ευρώ το χρόνο. Εξαίρεση αποτελούν τα εισοδήματα που βρίσκονται στην περιοχή μεταξύ 50.000 και 55.000 ευρώ για τα οποία προκύπτουν φοροελαφρύνσεις έως και 349 ευρώ το χρόνο.
Τα παραπάνω διαψεύδουν τους ισχυρισμούς των «κύκλων» του υπουργείου Οικονομικών ότι με τις … «μεταρρυθμίσεις» του ν. 4387/2016 ελαφρύνθηκαν φορολογικά τα χαμηλά εισοδήματα και επιβαρύνθηκαν τα υψηλά.
Οφείλουμε πάντως να διευκρινίσουμε ότι η καθιέρωση του καθεστώτος επιβολής ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης 8% έγινε με το ν. 4334/2015 που εισηγήθηκε στη Βουλή η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ τον Ιούλιο του 2015 λίγο πριν υπογράψει το Μνημόνιο ΙΙΙ κι όχι με το ν. 4305/2014 της συγκυβέρνησης Ν.Δ.-ΠΑΣΟΚ, με τον οποίο όμως τόσο οι συντελεστές της 1%-4% της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης, που ίσχυαν τότε για τους απλούς πολίτες, όσο και ο συντελεστής 5% που ίσχυε τότε για τα πολιτικά πρόσωπα μειώθηκαν κατά 30%. Παρ’ όλα αυτά, η διάταξη αυτή δεν πρόλαβε να εφαρμοστεί για τους πολιτικούς, καθώς αντικαταστάθηκε από τη διάταξη για το 8%.
Σε κάθε περίπτωση η ουσία είναι ότι η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ με τον ν. 4387/2016 κατήργησε την ειδική εισφορά αλληλεγγύης 8% για τους πολιτικούς και καθιέρωσε γι’ αυτούς ένα πολύ πιο ευνοϊκό καθεστώς εισφοράς, με το οποίο τους φοροελάφρυνε κατά 1.049 έως 1.999 ευρώ! Κι αυτό την ώρα που πετσόκοβε συντάξεις, αμοιβές εργαζομένων με «μπλοκάκια» και αφορολόγητα όρια μισθωτών και συνταξιούχων.