Την πρότασή τους να περικοπεί σημαντικά το αφορολόγητο όριο των 9.545 ευρώ, το οποίο ισχύει σήμερα στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος των μισθωτών και των συνταξιούχων και παρέχεται με την μορφή έκπτωσης φόρου έως 2.100 ευρώ επανέφεραν οι Θεσμοί στον τραπέζι των διαπραγματεύσεων με την ελληνική πλευρά, κατά τη διάρκειας της πρώτης συζήτησης που έγινε για το φορολογικό, το απόγευμα της Πέμπτης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι εκπρόσωποι των Θεσμών αφού άκουσαν τις προτάσεις του υπουργείου Οικονομικών για την αναμόρφωση των κλιμάκων φορολογίας εισοδήματος φυσικών προσώπων αντιπρότειναν να περιοριστεί σημαντικά ή ακόμη και να καταργηθεί πλήρως το αφορολόγητο όριο των μισθωτών και των συνταξιούχων. Ο υπουργός Οικονομικών Ε. Τσακαλώτος παρουσίασε από την πλευρά του το «πακέτο» της ελληνικής πρότασης, το οποίο περιλαμβάνει τρεις νέες κλίμακες φορολόγησης, μία για μισθωτούς-συνταξιούχους, μία για ατομικές επιχειρήσεις-ελεύθερους επαγγελματίες και μία για ιδιοκτήτες εκμισθούμενων ακινήτων.
Με την προτεινόμενη από την ελληνική πλευρά νέα κλίμακα των φορολόγησης των μισθωτών και των συνταξιούχων προβλέπεται αύξηση των φορολογικών επιβαρύνσεων για ετήσια εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ, ενώ με την νέα κλίμακα φορολόγησης των ατομικών επιχειρήσεων οι φόροι μειώνονται για ετήσια εισοδήματα μέχρι 35.000 ευρώ και αυξάνονται για εισοδήματα πάνω από το επίπεδο αυτό. Στη νέα κλίμακα φορολόγησης των εισοδημάτων από ακίνητα που πρότεινε η ελληνική πλευρά ενσωματώνεται η εφαρμογή των αυξημένων συντελεστών για όλα τα επίπεδα εισοδημάτων, που προβλέπει το Μνημόνιο ΙΙΙ. Περιλαμβάνεται δηλαδή η προβλεπόμενη στο Μνημόνιο αύξηση των συντελεστών φορολόγησης από το 11% στο 13% για τα ετήσια εισοδήματα από ενοίκια μέχρι 12.000 ευρώ και από το 33% στο 35% για τα ποσά των ετησίων εισοδημάτων από ενοίκια πάνω από τις 12.000 ευρώ. Επιπλέον δε, προτείνεται η αύξηση του συντελεστή από το 33% στο 50% για τα ποσά των ετησίων εισοδημάτων από ενοίκια πάνω από τις 40.000 ή τις 45.000 ευρώ.
Από την πλευρά τους, οι εκπρόσωποι των Θεσμών δεν φάνηκε να απορρίπτουν πλήρως αυτές τις ελληνικές προτάσεις, εξέφρασαν ωστόσο τον προβληματισμό αν η μεταφορά μεγαλύτερο φορολογικών βαρών σε εισοδήματα πάνω από 30.000 ευρώ θα έχει τελικά ως συνέπεια αντί την αύξηση των φορολογικών εσόδων την αύξηση της φοροδιαφυγής. Τούτο με δεδομένο ότι το μεγαλύτερο ποσοστό των φορολογουμένων με αυτά τα εισοδήματα είναι επιχειρηματίες και ελεύθεροι επαγγελματίες και άρα κλάδοι όπου καταγράφονται υψηλά ποσοστά απώλειας δημοσίων εσόδων. Οι εκπρόσωποι των θεσμών σημείωσαν επίσης και την καθυστέρηση που υπάρχει στην αλλαγή της κλίμακας φορολογίας για τα ενοίκια.
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γιώργος Χουλιαράκης, ο οποίος ήταν παρόν κατά τη συνάντηση, δήλωσε αισιόδοξος τονίζοντας ότι και η διαφορά των 600 -700 εκατ. ευρώ που φέρεται ότι υπάρχει στα έσοδα μπορεί να κλείσει αφού τα πράγματα έχουν αλλάξει προς το καλύτερο λόγω των καλύτερων επιδόσεων που εμφανίζει η ελληνική οικονομία.
Σε ότι αφορά την συνάντηση με τους Θεσμούς περιορίστηκε να αναφέρει ότι οι δύο πλευρές αντάλλαξαν απόψεις και θα συζητήσουν ξανά το φορολογικό το Σάββατο .
Σύμφωνα με πληροφορίες, σημείο αντιπαράθεσης απετέλεσε και το καθεστώς φορολόγησης των αγροτών όπου το υπουργείο Οικονομικών ζήτησε μια πιο σταδιακή αύξηση της φορολογίας εισοδήματος. Αντί δηλάδη μιας απότομης αύξησης του συνετελεστή φορολόγησης από το 13% για τα εισοδήματα του 2015 στο 20% για τα εισοδήματα του 2016, να γίνει μια μικρή αύξηση στο 15% για το 2016 και σταδιακή προσαρμογή στο 26% που ισχύει για τους ελεύθερους επαγγελματίες εντός των επομένων πέντε ετών, από το 2017 έως το 2021.
Η πλήρης διαφωνία ήρθε όταν ο κ. Τσακαλώτος και ο κ. Χουλιαράκης έθεσαν ως ενδεχόμενο και την θέσπιση μικρού αφορολόγητου για τους αγρότες.
Αγεφύρωτη παρέμεινε εξάλλου η διαφορά στις εκτιμήσεις των δύο πλευρών για τα έσοδα του ΟΠΑΠ. Οι δανειστές εκτιμούν ότι θα υπάρξει κενό 300 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, η ελληνική πλευρά υποστηρίζει ότι θα εισπραχθούν συνολικά 440 εκατ. ευρώ τα οποία αναλύονται σε 230 εκ ευρώ από την επιβολή του τέλους των 5 λεπτών σε κάθε στήλη τυχερού παιχνιδιού του Οργανισμού και σε 210 εκατ. ευρώ από την φορολόγηση της χρήσης των ηλεκτρονικών τυχερών παιχνιδιών ( VLT’s), τα οποία ουδέποτε λειτούργησαν . Οι δανειστές υπολογίζουν, από την πλευρά τους, ότι από τα προϋπολογισθέντα 440 εκατ. ευρώ είναι ζήτημα αν εισπραχθούν 120 εκατ. ευρώ από το τέλος των υφιστάμενων παιχνιδιών του ΟΠΑΠ.
Επίσης, οι εκπρόσωποι των δανειστών επεσήμαναν ότι και η επιβολή του ΕΦΚ στο κρασί είναι αναποτελεσματική και θα πρέπει να αντικατασταθεί με ένα άλλο μέτρο.