Κι όμως το φαινομενικά παράλογο είναι και λογικό.
Έχουμε
- πλούσια ναυτιλιακή δραστηριότητα (υπερπόντια και ακτοπλοική)
- μια παγκόσμια πύλη διαμετακομιστικού εμπορίου (Πειραιάς), γέφυρα της ασιατικής παραγωγής προς την Ευρώπη, αλλά και γέφυρα της ευρωπαικής παραγωγής προς την Αφρική και την αραβική χερσόνησο
- μια πανίσχυρη διαβαλκανική πύλη (Θεσσαλονίκη)
- μία στρατηγική δυνατότητα by-pass του Βοσπόρου (λιμάνι Αλεξανδρούπολης - σιδηροδρομικός άξονας Corridor_9) προς τα ανατολικά Βαλκάνια και Ευρώπη
- δύο σιδηροδρομικές εξόδους (Γευγελή, Προμαχώνας) προς την κεντρική Ευρώπη
- τους πιο γρήγορους χρόνους (μόλις 24 ώρες) από τα νότια λιμάνια μας προς τα βόρειο-αφρικανικά λιμάνια
- τεράστιες δυνατότητες παραγωγικής ανάπτυξης (ελέω φορολογίας και κρατικού μηχανισμού) στα αγροτοδιατροφικά, τουρισμό και ενεργειακά.
- άριστο σημείο για τη συναρμολόγηση των νέων προιόντων προς την πλούσια Ευρώπη και την αναδυόμενη Αφρική.
- ανώριμες μεταφορικές επιχειρήσεις αλλά ιδιαίτερα ώριμα 3PL.
Το να διατηρείς λοιπόν ξεχωριστές δομές στη ναυτιλία, μεταφορές, δίκτυα και υποδομές είναι τουλάχιστον εγκληματικό.
Η ομογενοποίηση τους σε μία κυβερνητική δομή είναι ιδιαίτερου στρατηγικού χαρακτήρα. Τα στελέχη της ελληνικής αγοράς το φωνάζουν χρόνια τώρα: "Μαζέψτε τα σε ένα καλάθι και κερδίστε τις συνέργειες!"
Ας μην κάνουμε μισή δουλειά λοιπόν. Ας δημιουργήσουμε το πρώτο Υπουργείο Logistics στην Ευρώπη. Η εμπειρία από τις ασιατικές χώρες είναι πλούσια. Ας μάθουμε από αυτούς. Ας τους πάρουμε και συμβούλους, γιατί όχι;
Θέλει όμως
- νέα, άφθαρτα, πρόσωπα στις θέσεις ευθύνης
- μηχανισμό άφθαρτο και απολύτως τεχνοκρατικό (όλοι από την αρχή και ας μας πάρει ένα χρόνο να "πατήσουμε στα πόδια μας")
- νέα τεχνολογία και πληροφορική παντού. Τίποτα σε διαπροσωπική σχέση.
- να δώσουμε leading role στο "Εθνικό συμβούλιο για την Εφοδιαστική", ίσως και να το εμπλουτίσουμε (οι Ένοπλες Δυνάμεις μας γιατί να είναι απ'έξω;)
- να διαχωρίσουμε επιβατικά και εμπορευματικά logistics και να συντονίσουμε τις συνέργειες των δράσεων τους. Η ενδυνάμωση του δεύτερου θα δώσει το απαιτούμενο κεφάλαιο για το κοινωνικό πρόσημο στο πρώτο.
- να ασχοληθούμε επιστημονικά με τα logistics του δημοσίου τομέα. Κοινές αγορές, κοινές πλατφόρμες, κοινές τροφοδοσίες θα φέρουν δις ευρώ μείωσης κόστους (πηγή δημόσιων επενδύσεων, χρηματοδότησης start-ups και δικτύων και ανακούφιση των κοινωνικά ασθενεστέρων)
Αν, επιτέλους, είναι να γίνει η αρχή, ας γίνει σωστά. Στο κάτω κάτω ο Μεγαλέξανδρος παιδί του δικού μας πολιτισμού ήταν.