Αναφερόμενος στο τεράστιο έλλειμμα μόνιμου προσωπικού, επισημαίνει πως πλέον «μπορούμε να δεσμευθούμε ότι (σ.σ. οι προσλήψεις) θα γίνουν τον Σεπτέμβριο του 2017», ενώ σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό για την Παιδεία επαναλαμβάνει το στόχο για αύξηση, βάζοντας, όμως, την παράμετρο του ΑΕΠ και της ανάπτυξης με ό,τι αυτό μπορεί να σημαίνει.
Επίσης, προαναγγέλλει τη θεσμοθέτηση στους επόμενους μήνες ενός νέου συστήματος διορισμών, ενώ για τις αλλαγές στον τρόπο εισσαγωγής στα ΑΕΙ, επισημαίνει ότι «εργαζόμαστε, μέσω και του εθνικού διαλόγου, για να υπάρξει, χωρίς βιασύνη αλλά και χωρίς μεγάλες αναβολές, ένα νέο σύστημα επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο θα αναβαθμίζει το σχολείο», υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα ότι «το νέο σύστημα προϋποθέτει μια αναμόρφωση του Λυκείου και κυρίως των δύο μεγαλυτέρων τάξεων». Τέλος, ο κ. Φίλης χαρακτηρίζει ως τις «πιο μαύρες σελίδες της σύγχρονης εκπαιδευτικής ιστορίας» τις μεταρρυθμίσεις τύπουΔιαμαντοπούλου και Αρβανιτόπουλου.
Έχετε πει πολλές φορές ότι η νέα σχολική χρονιά θα ξεκινήσει χωρίς κενά σε εκπαιδευτικούς και βιβλία. Τελικά, όντως ξεκινά χωρίς κενά; Είστε ικανοποιημένος;
Είμαι ικανοποιημένος γιατί κατέρρευσε η συστηματική προσπάθεια απαξίωσης του δημόσιου σχολείου. Μετά την ολοκλήρωση της πρώτης φάσης προσλήψεων θα επανεκτιμήσουμε την κατάσταση στα σχολεία όπως θα έχει διαμορφωθεί. Κενά δημιουργούνται καθ’ όλη τη διάρκεια του διδακτικού έτους, κάθε φορά που μόνιμοι εκπαιδευτικοί δεν μπορούν να παρουσιαστούν στις τάξεις τους. Είμαστε σε ετοιμότητα και θα το αντιμετωπίσουμε έγκαιρα.
Το διάστημα 2009-2015 έχουμε μείωση του μόνιμου εκπαιδευτικού προσωπικού περίπου κατά 35%. Τα χρόνια των μνημονίων, δηλαδή, δεν υπάρχουν διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών. Μιλούσατε για 20.000 προσλήψεις τη διετία 2016-17, κάτι που, τελικά, δεν επέτρεψαν οι δανειστές. Έχετε επαναφέρει το θέμα των προσλήψεων για τη διετία 2017-18. Από πού προκύπτει ότι θα τις επιτρέψουν; Έχετε διαβεβαιώσεις ότι δεν θα τις «μπλοκάρουν» και πάλι;
Η κυβέρνηση θέλει να βάλει τέλος στην αδιοριστία που ταλανίζει την εκπαίδευση. Θα υπάρξουν διορισμοί μόνιμων εκπαιδευτικών. Θα είχαν ξεκινήσει φέτος αν είχε τελειώσει η αξιολόγηση εγκαίρως. Τώρα τελείωσε η αξιολόγηση και μπορούμε να δεσμευθούμε ότι θα γίνουν τον Σεπτέμβριο του 2017.
Αντίστοιχα, τεράστια μείωση κατά 35,6% έχει υποστεί και ο προϋπολογισμός του υπουργείου Παιδείας. Από 7,48 δισ. το 2009, μειώθηκε στα 4,80 δισ. το 2015 (2,47% του ΑΕΠ), ενώ το μεσοπρόθεσμο 2015-18 προβλέπει για το 2018 3,20 δισ. Σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο πώς θα γίνουν προσλήψεις, από πού θα βρεθούν πόροι για τη συνολική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου, με δεδομένο ότι και ο «κόφτης» καραδοκεί;
Με τον προϋπολογισμό του 2016, για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, σταθεροποιήθηκαν οι δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση στο 2,8 % επί του ΑΕΠ και με αυτό τον τρόπο ανατρέπεται η αρνητική πρόβλεψη του μεσοπρόθεσμου 2014-18 της προηγούμενης κυβέρνησης για συνεχή μείωση των δημόσιων δαπανών για την παιδεία, οι οποίες θα μειώνονταν με βάση αυτή την πρόβλεψη το 2016 στο 2,3% επί του ΑΕΠ και θα έφταναν μόλις στο 1,9 % επί του ΑΕΠ το 2018.
Στόχος είναι η σταδιακή αύξηση των δημόσιων δαπανών για την παιδεία ώστε να φτάσει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, αλλά συγχρόνως να γίνεται σωστή αξιοποίηση τους έτσι ώστε να δίνουν λύσεις, στα βασικά προβλήματα του εκπαιδευτικού μας συστήματος, βελτιώνοντάς το.
Προφανώς η αύξηση των δαπανών για την παιδεία συναρτάται τελικώς με τη μεγέθυνση του ΑΕΠ. Άλλες είναι οι δυνατότητες του κοινωνικού κράτους σε μια χώρα με ΑΕΠ 230 δισ. ευρώ και άλλες οι δυνατότητες με 170δισ. ευρώ. Δυστυχώς,όμως, και την εποχή των παχιών αγελάδων κατασπαταλήθηκαν πόροι, έγινε πάρτι με τα ΕΣΠΑ, δημιουργώντας τελικά ερείπια κοινωνικών πολιτικών.
Η υποχρηματοδότηση αντιμετωπίστηκε από τις προηγούμενες κυβερνήσεις με καταργήσεις σχολείων, συμπτύξεις τμημάτων, υποβάθμιση υποστηρικτικών δομών, αύξηση διδακτικού ωραρίου κ.λπ. Πολλοί εκπαιδευτικοί λένε ότι κι εσείς ακολουθείτε την ίδια συνταγή και επικαλούνται τη μείωση των ωρών στα γυμνάσια, τις παρεμβάσεις σε Δημοτικά και Νηπιαγωγεία, τη διεύρυνση στις αναθέσεις μαθημάτων με στόχο την εξοικονόμηση προσωπικού…
Η ελάφρυνση του προγράμματος του Γυμνασίου κατά τρεις ώρες έγινε για παιδαγωγικούς λόγους. Πρέπει το πρόγραμμα σπουδών να συμβαδίζει με τις φυσικές αντοχές των παιδιών. Παράλληλα όμως το διδακτικό έτος επεκτείνεται μέχρι τις 31 Μαΐου.
Ο νέος τύπος ολοήμερου Δημοτικού εξισώνει όλα τα σχολεία προς τα πάνω.Όλες οι σχολικές μονάδες θα λειτουργούν με ενιαίο αναβαθμισμένο πρόγραμμα με κοινά γνωστικά και διδακτικά αντικείμενα(Εικαστικά, Υπολογιστές, Μουσική, Θεατρική Αγωγή, Αγγλικά, 2η Ξένη Γλώσσα, Φυσική Αγωγή).
Μιλήσατε πρόσφατα για αλλαγές στον τρόπο διορισμού των εκπαιδευτικών. Δεν θα γίνεται διαγωνισμός μέσω ΑΣΕΠ; Μπορείτε να γίνεται πιο συγκεκριμένος για τις προθέσεις του υπουργείου;
Τους επόμενους μήνες θα θεσμοθετήσουμε νέο σύστημα διορισμών, στο οποίοθα μετρά η μακρά προϋπηρεσία σε θέση αναπληρωτή, που αποτελεί μορφωτικό κεφάλαιο για κάθε εκπαιδευτικό, ενώ θα δοθεί και ηδυνατότητα σε νέα παιδιά να εξασφαλίσουν μια θέση στη δημόσια εκπαίδευση.
Τι θα αλλάξετε στον τρόπο πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση; Τι αλλαγές θα γίνουν στις πανελλήνιες; Υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα και συγκεκριμένες κατευθύνσεις;
Το σύστημα των εισαγωγικών για τα Πανεπιστήμια έχει εξαντλήσει τη δυναμική του και στηρίζεται, δυστυχώς, σε μία παγκόσμια πρωτοτυπία που είναι η υποβάθμιση του σχολείου και η ενίσχυση της παράλληλης εκπαίδευσης, πράγμα που σημαίνει μία περαιτέρω οικονομική αιμορραγία της οικογένειας. Εργαζόμαστε, μέσω και του εθνικού διαλόγου, για να υπάρξει, χωρίς βιασύνη αλλά και χωρίς μεγάλες αναβολές, ένα νέο σύστημα επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, το οποίο θα αναβαθμίζει το σχολείο. Συνεπώς το νέο σύστημα προϋποθέτει μια αναμόρφωση του Λυκείου και κυρίως των δύο μεγαλυτέρων τάξεων. Επί πλέον η ευθύνη επιλογής για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση θα αποδίδεται στο σχολείο και όχι σε άλλα σχήματα εκτός του σχολείου.
Θα πάμε βήμα βήμα, ξεκινώντας από την αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών και των μεθόδων διδασκαλίας, κατά προτεραιότητα στις δύο τελευταίες τάξεις του Λυκείου, με στόχο να περιορισθεί δραστικά η παραπαιδεία και να ενταχθεί μέσα στο σχολείο το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Επί δεκαετίες, βλέπουμε αλλαγές επί αλλαγών στην Παιδεία. Σχεδόν όλοι οι υπουργοί επιχειρούν και μια μεταρρύθμιση ή «μεταρρύθμιση», ακυρώνοντας την προηγούμενη. Ο Νίκος Φίλης τι ίχνος θέλει ν’ αφήσει στην Παιδεία;
Αφήνουμε αυτή τη δόξα στους προκατόχους μας. Οι μεταρρυθμίσεις τύπουΔιαμαντοπούλου και Αρβανιτόπουλου υπήρξαν οι πιο μαύρες σελίδες της σύγχρονης εκπαιδευτικής ιστορίας.
Φέτος επιχειρήσαμε αλλαγές που ήτανώριμες στην κοινωνία. Δεν βιαστήκαμε να φέρουμε κάποιοφαραωνικό και υπερφίαλονομοσχέδιο για μια εφόλης της ύλης μεταρρύθμιση.
Προχωράμε βήμα βήμα με συγκεκριμένες προτάσεις που έχουν διατυπωθεί στον εθνικό διάλογο, αναζητώντας συναινέσεις, όπου είναι δυνατόν, και κυρίως χωρίς να αιφνιδιάζουμε εκπαιδευτικούς, μαθητές και γονείς.
Θα ήθελα να έχω συμβάλει στη δημιουργία ενός ανοιχτού, φιλόξενου και δημοκρατικού σχολείου για όλα τα παιδιά που ζουν στη χώρα μας.Σχολείο της μόρφωσης, της συνεργασίας, της καλλιέργειας, της ανάδειξης της προσωπικότητας και των ιδιαίτερων ταλέντων κάθε μαθητή. Όχι ένα χρησιμοθηρικό σχολείο του νεοφιλελεύθερου ονείρου αλλά ένα σχολείο που προσπαθεί να στείλει όλους προς τα πάνω.