ΕΙδικότερα κατά τη σχολική χρονιά 2014-15 και για τον καλύτερο σχεδιασμό και υλοποίηση προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων: Αγωγής Σταδιοδρομίας (ΑΣ), Αγωγής Υγείας (ΑΥ), Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΕ), Πολιτιστικών Θεμάτων (ΠΘ), ευρωπαϊκών προγραμμάτων ERASMUS+ και eTwinning στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ισχύουν τα ακόλουθα:
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ
1.1. Σχεδιασμός
Η διαδικασία ανάπτυξης Σχολικών Δραστηριοτήτων έχει ως εξής: Με την έναρξη του σχολικού έτους οι Υπεύθυνοι Σχολικών Δραστηριοτήτων και οι υπεύθυνοι ΚΕΣΥΠ ενημερώνουν τους Διευθυντές και τους Συλλόγους Διδασκόντων των σχολικών μονάδων, για τις δυνατότητες ανάπτυξης και τη μεθοδολογία εφαρμογής
προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων. Στη συνέχεια ο Διευθυντής, σε ειδική παιδαγωγική συνεδρίαση, ενημερώνει σχετικά τους εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί που επιθυμούν να αναλάβουν την υλοποίηση προγράμματος συγκροτούν εθελοντική μαθητική ομάδα, η οποία μπορεί να αποτελείται:
■ από το σύνολο των μαθητών ενός σχολικού τμήματος
■ από ομάδα μαθητών /τριών διαφορετικών τμημάτων ή τάξεων
■ από μαθητές του σχολείου σε συνεργασία με μαθητές άλλου σχολείου.
Όταν συγκροτηθεί η ομάδα, ο εκπαιδευτικός επιλέγει σε συνεργασία με τους μαθητές/τριες το θέμα του προγράμματος. Σε ό,τι αφορά την επεξεργασία των θεμάτων, υπενθυμίζουμε τις βασικές αρχές που εφαρμόζονται στα προγράμματα των Σχολικών Δραστηριοτήτων: η διεπιστημονική θεώρηση, η βιωματική προσέγγιση, η ενθάρρυνση της μαθητικής πρωτοβουλίας, το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία, η ανάπτυξη δημοκρατικού διαλόγου, η καλλιέργεια της κριτικής σκέψης και οι αρχές της εκπαίδευσης για την αειφόρο ανάπτυξη. Μετά την επιλογή του θέματος, ακολουθεί ο σχεδιασμός του προγράμματος που περιλαμβάνει τον τίτλο, τα υποθέματα, τους στόχους, το περιεχόμενο, τη μεθοδολογία, το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης, τις ενδεχόμενες συνεργασίες, τα πεδία σύνδεσης με τα αναλυτικά προγράμματα, το ημερολόγιο προγραμματισμού δραστηριοτήτων και τα ονοματεπώνυμα των εκπαιδευτικών και για τη δευτεροβάθμια τα ονοματεπώνυμα και των μαθητών που θα συμμετέχουν. Στη συνέχεια, συμπληρώνεται με τις πληροφορίες αυτές «Σχέδιο υποβολής προγράμματος Σχολικών Δραστηριοτήτων», υπόδειγμα του οποίου επισυνάπτεται. (παράρτημα 2)
1.2. Έγκριση
Τα συμπληρωμένα σχέδια εγκρίνονται από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων της σχολικής μονάδας ή των σχολικών μονάδων, σε περίπτωση συνεργασίας σχολείων, και στη συνέχεια υποβάλλονται στους Υπευθύνους των οικείων Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, προκειμένου οι τελευταίοι να εισηγηθούν την έγκρισή τους στην Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων. Στην Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων συμμετέχουν σύμφωνα με τις Υ.Α.: 1) Γ2/4867/28-8-1992, (ΦΕΚ 629 τ. Β/23-10-1992 και 2) Γ1/377/865, (ΦΕΚ 577/23-9-1992) οι Υπεύθυνοι/νες Σχολικών Δραστηριοτήτων και συγκεκριμένα στις Διευθύνσεις Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης Α' Αθήνας, Β' Αθήνας, Γ Αθήνας, Δ' Αθήνας, Ανατολικής Αττικής, Δυτικής Αττικής, Πειραιά, Ανατολικής Θεσσαλονίκης, Δυτικής Θεσσαλονίκης και Αχαΐας οι Υπεύθυνοι/νες Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΠΕ), Αγωγής Υγείας (ΑΥ) Πολιτιστικών Θεμάτων (ΠΘ) και σε όλες τις άλλες Διευθύνσεις Π/θμιας και Δ/θμιας Εκπαίδευσης οι Υπεύθυνοι/ες Σχολικών Δραστηριοτήτων (ΣΔ). Σε όλες τις Διευθύνσεις Δ/θμιας Εκπαίδευσης της χώρας συμμετέχει και ένας Υπεύθυνος ΚΕΣΥΠ.
Οι Υπεύθυνοι/νες οφείλουν να παρακολουθούν την ομαλή και με ενεργό παρουσία των συμμετεχόντων εξέλιξη των προγραμμάτων, να υποστηρίζουν και να αξιολογούν τα υλοποιούμενα προγράμματα ευθύνης τους και μετά από σχετική έγκριση από την αρμόδια Διεύθυνση (ΣΕΠΕΔ) του Υ.ΠΑΙ.Θ., να οργανώνουν επιμορφωτικές συναντήσεις, σεμινάρια, ημερίδες, καθώς και να επιμορφώνουν κατά προτεραιότητα εκπαιδευτικούς, που δεν έχουν προηγούμενη εμπειρία στην υλοποίηση προγραμμάτων. Για όλα τα προαναφερόμενα μπορούν να συνεργάζονται με τμήματα Πανεπιστημίων, Σχολικούς Συμβούλους, ΚΠΕ (προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης), ΟΤΑ, Μουσεία, Βιβλιοθήκες, Αρχεία, μη κυβερνητικούς φορείς, ειδικούς επιστήμονες, επαγγελματίες κ.α. ανάλογα με τις θεματικές των προγραμμάτων.
Οι Υπεύθυνοι/νες και ο/η Διευθυντής/ντρια της σχολικής μονάδας ελέγχουν την υλοποίηση των εγκεκριμένων προγραμμάτων.
Ειδικότερα για το eTwinning, τον έλεγχο και την αξιολόγηση των υποβαλλόμενων προγραμμάτων αναλαμβάνει η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης (ΕΥΥ), η οποία εδρεύει στο Υ.ΠΑΙ.Θ. Στη συνέχεια, τα έργα υποβάλλονται στις αντίστοιχες Επιτροπές Σχολικών Δραστηριοτήτων προς έγκριση.
Προτείνεται, όταν αυτό είναι εφικτό, η αρχική ενημέρωση - επίσκεψη στα σχολεία να γίνεται από κοινού, από τους Υπευθύνους όλων των Σχολικών Δραστηριοτήτων (εκεί όπου υπάρχουν περισσότεροι του ενός) και τους υπευθύνους ΚΕΣΥΠ. Οι Διευθυντές/ντριες των σχολείων παρακαλούνται να διευκολύνουν τους Υπευθύνους, διαθέτοντας ικανό χρόνο, χωρίς να διαταράσσεται το πρόγραμμα του σχολείου. Διευκρινίζεται ότι οι όμιλοι των Πρότυπων Πειραματικών Σχολείων δεν υποβάλλονται για έγκριση ως προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων.
1.3. Δαπάνες υλοποίησης
Για το τρέχον σχολικό έτος προβλέπεται από τον κρατικό προϋπολογισμό κάλυψη δαπανών για υπερωρίες εκπαιδευτικών μόνον των κλάδων ΠΕ02, ΠΕ03 και ΠΕ04. Συγκεκριμένα, επειδή οι εκπαιδευτικοί των εν λόγω κλάδων δεν δικαιούνται να αναλάβουν προγράμματα σχολικών δραστηριοτήτων για συμπλήρωση του ωραρίου τους, θα δικαιούνται δίωρη υπερωριακή αποζημίωση ανά εβδομάδα σε περίπτωση υλοποίησης προγράμματος.
1.4. Διάρκεια και ωράριο υλοποίησης προγραμμάτων - συμμετοχή των Εκπαιδευτικών
Η διάρκεια ενός προγράμματος Αγωγής Σταδιοδρομίας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, Πολιτιστικών Θεμάτων μπορεί να είναι τουλάχιστον 5 μήνες για τη Δ/θμια και από 2 έως 6 μήνες για την Π/θμια.
Ειδικότερα για πρόγραμμα eTwinning, η διάρκεια του προγράμματος (για δικαίωμα συμπλήρωσης δύο ωρών στο ωράριο του/της εκπαιδευτικού- μόνο για τη Β/θμια Εκπ/ση) δεν μπορεί να είναι μικρότερη των πέντε (5) μηνών. Το δίωρο διατίθεται στον/στην εκπαιδευτικό για την οργάνωση της συνεργασίας (μετάφραση, ψηφιοποίηση και επεξεργασία υλικού, συμπλήρωση της κάρτα προόδου κλπ.) και για την επικοινωνία με τα συνεργαζόμενα σχολεία εκτός των ωρών διδασκαλίας του. Οι δραστηριότητες με τους μαθητές πραγματοποιούνται εντός του ωρολογίου προγράμματος, χωρίς να αποκλείεται η υλοποίηση τους μετά το πέρας των μαθημάτων.
Τα προγράμματα στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση υλοποιούνται εντός ωρολογίου προγράμματος
• στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης
• με διάχυση σε όλα τα μαθήματα
• στο ολοήμερο σχολείο
• στα μαθήματα ειδικοτήτων
Στα ολοήμερα Δημοτικά σχολεία με το αναμορφωμένο διδακτικό ωράριο, στην ευέλικτη ζώνη αναφέρονται συγκεκριμένα θεματικά προγράμματα που εφαρμόζονται μία ώρα την εβδομάδα, ως εξής: Α' τάξη: Αγωγή Υγείας, Β' τάξη: Διατροφικές συνήθειες, Γ' τάξη: Κυκλοφοριακή Αγωγή, Δ' τάξη: Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι θα αναλάβουν αυτά τα προγράμματα της Ευέλικτης Ζώνης μπορούν να τα υποβάλουν εκτός από το Σχολικό Σύμβουλο και στον αντίστοιχο Υπεύθυνο Σχολικών Δραστηριοτήτων της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ώστε να ενημερώνονται για επιπρόσθετο υλικό και θεματικές επιμορφωτικές εκδηλώσεις. Κάθε εκπαιδευτικός της Π/θμιας Εκπ/σης μπορεί να συμμετέχει μέχρι και σε τρία (3) προγράμματα.
1. Τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση υλοποιούνται μετά το πέρας των μαθημάτων.
2. Για κάθε πρόγραμμα διατίθεται εβδομαδιαίως ένα δίωρο, το οποίο ορίζεται συγκεκριμένα και αναγράφεται στο πρακτικό του Συλλόγου διδασκόντων καθηγητών του σχολείου, που εγκρίνει το πρόγραμμα. Το πρακτικό αυτό συνοδεύει το «Σχέδιο υποβολής προγράμματος» (βλέπε συνοδευτικά έντυπα).
3. Για κάθε πρόγραμμα δικαιολογούνται μέχρι δυο ώρες συμπλήρωσης ωραρίου για τους εκπαιδευτικούς, με εξαίρεση αυτούς των ειδικοτήτων ΠΕ02, ΠΕ03 και ΠΕ04, οι οποίοι δεν δικαιούνται συμπλήρωση ωραρίου και αντ' αυτής θα λαμβάνουν δίωρη υπερωριακή αποζημίωση ανά εβδομάδα. Η συμπλήρωση αφορά τον/την εκπαιδευτικό που αναλαμβάνει πρόγραμμα ή εναλλακτικά κατανέμεται σε δύο εκπαιδευτικούς του προγράμματος, εφόσον το επιτρέπει το ωρολόγιο πρόγραμμα και το δυναμικό του σχολείου. Στο eTwinning ο εκπαιδευτικός που αναλαμβάνει το πρόγραμμα δεν είναι απαραίτητο να είναι και ιδρυτής του έργου. Για κάθε εκπαιδευτικό το ανώτατο όριο συμπλήρωσης ωραρίου από υλοποίηση προγράμματος σχολικών δραστηριοτήτων ορίζεται σε δύο ώρες.
4. Κάθε εκπαιδευτικός της Δ/θμιας Εκπ/σης μπορεί να υλοποιεί έως δύο (2) προγράμματα, εκ των οποίων το ένα ως αναλαμβάνων. Κάθε πρόγραμμα μπορεί να υποστηρίζεται από ομάδα 1-4 εκπαιδευτικών, συμπεριλαμβανομένου του αναλαμβάνοντος.
5. Κάθε μαθητής μπορεί να συμμετέχει μέχρι και σε δύο (2) προγράμματα.
Οι Διευθυντές/ντριες των Σχολικών Μονάδων, οι Διευθύνσεις Π/θμιας - Δ/θμιας Εκπαίδευσης, καθώς επίσης και οι Υπεύθυνοι (ΠΕ, ΑΥ, ΠΘ, ΣΔ, ΚΕΣΥΠ) οφείλουν να διευκολύνουν και να υποστηρίζουν τους
εκπαιδευτικούς οι οποίοι υλοποιούν προγράμματα, εξασφαλίζοντας κατά το δυνατόν τον κατάλληλο χώρο και τα απαραίτητα εργαλεία για τη διεξαγωγή του/των προγράμματος/των.
1.5. Ολοκλήρωση προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων - Βεβαιώσεις Υλοποίησης Προγράμματος
Αμέσως μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων έκαστης σχολικής μονάδας, κατατίθενται τα παραδοτέα εκάστου προγράμματος στον αντίστοιχο Υπεύθυνο και ο Διευθυντής του Σχολείου ενημερώνει εγγράφως τον/τους Υπεύθυνο/ους Σχολικών Δραστηριοτήτων και τους Υπευθύνους ΚΕΣΥΠ για την ολοκλήρωση ή μη των προγραμμάτων του σχολείου σύμφωνα με το Σχέδιο Υποβολής Προγράμματος που είχε υποβληθεί στην αρχή του σχολικού έτους.
Στη συνέχεια λαμβάνοντας υπόψη την παραπάνω ενημέρωση χορηγείται Βεβαιώση Υλοποίησης Προγράμματος με τις υπογραφές του Διευθυντή Εκπ/σης και του Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων/ΚΕΣΥΠ.
Στο τέλος της σχολικής χρονιάς για όλες τις Σχολικές Δραστηριότητες ορίζεται ημέρα/ημέρες παρουσίασης-προβολής των προγραμμάτων (γιορτές μαθητικής δημιουργίας) σε τοπικό επίπεδο.
1.6. Συνεργασίες με άλλους φορείς
Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων μπορούν να υλοποιηθούν, σύμφωνα με τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις και διαδικασίες, στο πλαίσιο οποιουδήποτε προγράμματος εγκεκριμένης συνεργασίας του Υ.ΠΑΙ.Θ. με άλλους κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς, δημόσιους οργανισμούς, φορείς τοπικής ή νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, ΑΕΙ, ΤΕΙ κ.ά. (βλ. και Γ7/47587/16-5-2003), καθώς επίσης και στο πλαίσιο υλοποίησης πρότυπων προγραμμάτων ή διεθνών συνεργασιών. Για οποιαδήποτε συνεργασία με φορείς ή φυσικά πρόσωπα μέσα στις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, θα πρέπει να υπάρχει:
• έγκριση του φορέα από τη Δ/νση ΣΕΠΕΔ (οι εγκρίσεις ισχύουν για ένα σχολικό έτος),
• η σύμφωνη γνώμη του Διευθυντή της σχολικής μονάδας.
1.7. Προθεσμία υποβολής Προγραμμάτων
Τα σχέδια προγραμμάτων πρέπει να υποβληθούν μέχρι την Παρασκευή 24 Οκτωβρίου 2014, στην τοπική Διεύθυνση Εκπαίδευσης.
Οι Διευθύνσεις Εκπαίδευσης πρέπει να έχουν ολοκληρώσει τις διαδικασίες έγκρισης των υποβληθέντων σχεδίων προγραμμάτων μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2014.
Ειδικότερα για το πρόγραμμα eTwinning, οι αιτήσεις των εκπαιδευτικών θα γίνουν ηλεκτρονικά βάσει της διαδικασίας που θα αναρτηθεί στον ιστότοπο www.etwinning.gr. Η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης της δράσης eTwinning θα αποστείλει συγκεντρωτικά τις σχετικές αιτήσεις με τα απαραίτητα έγγραφα στις αρμόδιες Επιτροπές Σχολικών Δραστηριοτήτων.
1.8. Το Κοινωνικό Σχολείο και οι Σχολικές Δραστηριότητες
Τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων, τα οποία θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο των κάτωθι Αξόνων του Κοινωνικού Σχολείου:
1. Διατροφή
2. Σεξουαλική Αγωγή
3. Αισθητική
4. Ναρκωτικά - Κάπνισμα - Αλκοόλ
5. Διαδίκτυο
6. Πρόληψη για μολυσματικές ασθένειες
7. Ρατσισμός
8. Χουλιγκανισμός
9. Άθληση
10. Ολυμπισμός & Οικουμενικότητα
θα κατατίθενται στον αντίστοιχο υπεύθυνο.
2. ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΩΝ 2.1. ΤΜΗΜΑ Α' ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ Προγράμματα Αγωγής Σταδιοδρομίας
Ο Επαγγελματικός Προσανατολισμός είναι μια διαδικασία, η οποία έχει ως σκοπό να βοηθήσει τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν τις κλίσεις και να αναπτύξουν τις δεξιότητές τους, ώστε να μπορούν οι ίδιοι να διαχειρίζονται τα θέματα της προσωπικής και επαγγελματικής τους ανάπτυξης.
Τα 79 Κέντρα Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού (ΚΕΣΥΠ), εξυπηρετούν μαθητές, νέους έως 25 ετών, γονείς - κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς.
Ο ρόλος των ΚΕΣΥΠ είναι η παροχή συμβουλευτικής στήριξης στους μαθητές, γονείς και καθηγητές στα θέματα σταδιοδρομίας (εκπαιδευτικής, επαγγελματικής) και κοινωνικής ανάπτυξης, καθώς και η έγκυρη πληροφόρηση-τεκμηρίωση σχετικά με θέματα εκπαιδευτικών και επαγγελματικών διεξόδων.
Επιπλέον, τα ΚΕΣΥΠ συντονίζουν την εφαρμογή του ΣΕΠ στα σχολεία της αρμοδιότητάς τους, συνεργάζονται με τους εκπαιδευτικούς, που εφαρμόζουν το θεσμό του ΣΕΠ, παρέχουν συμβουλευτική στήριξη σε νέους μέχρι 25 ετών και σε γονείς σχετικά με θέματα Επαγγελματικού Προσανατολισμού. Τέλος, οργανώνουν δραστηριότητες σχετικές με τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό, επιμορφωτικά σεμινάρια για τους καθηγητές ΣΕΠ και συνεργάζονται με φορείς της σχολικής κοινότητας και κοινωνικούς εταίρους (οικονομικούς, εκπαιδευτικούς, πολιτιστικούς φορείς κ.α.).
2.1.1. Δράσεις Αγωγής Σταδιοδρομίας (Α.Σ.)
• Προγράμματα Α.Σ.
• Θεματικά Δίκτυα Α.Σ. (τοπικά, διαΚΕΣΥΠικά, περιφερειακά και εθνικά)
Στο πλαίσιο των Προγραμμάτων Α.Σ. και των Θεματικών Δικτύων κάθε παιδαγωγική ομάδα μπορεί να συνεργαστεί με φορείς περιφερειακής ή τοπικής αυτοδιοίκησης, ΚΕΣΥΠ άλλης περιοχής, Α.Ε.Ι., ερευνητικά κέντρα, με κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς, καθώς και με φορείς απασχόλησης, πρόνοιας κ.ά., να πραγματοποιεί επισκέψεις, ενημερωτικές συναντήσεις, διαδικτυακές επικοινωνίες, μικρές έρευνες πεδίου, συνεντεύξεις και ό,τι άλλο κριθεί απαραίτητο και ωφέλιμο για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος.
2.1.2. Μορφή Προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας
Ο θεσμός του Επαγγελματικού Προσανατολισμού εφαρμόζεται τόσο στην τάξη, στο πλαίσιο των ωρολογίων προγραμμάτων της Γ' τάξης Γυμνασίου, όσο και στο πλαίσιο υλοποίησης προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας.
2.1.3. Η Υποστήριξη των Προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας
Οι Σύμβουλοι ΣΕΠ που υπηρετούν στα ΚΕΣΥΠ της χώρας, ενημερώνουν και υποστηρίζουν τους ενδιαφερόμενους εκπαιδευτικούς και γενικότερα συνεργάζονται τόσο στο στάδιο του σχεδιασμού όσο και σε αυτό της υλοποίησης προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας. Επιπλέον:
• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς και τους Δ/ντές σχολικών μονάδων για τις δυνατότητες υλοποίησης προγραμμάτων, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο και ενθαρρύνουν τη συμμετοχή τους σε αυτά
• λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές: επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες και οργανώνουν συναντήσεις ομάδων εκπαιδευτικών, με σκοπό την ενημέρωση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα βιβλιογραφίας, μεθοδολογίας, αλλά και για την μετάδοση / διάχυση των πληροφοριών και γνώσεων από τα κάθε είδους επιμορφωτικά σεμινάρια και συναντήσεις στα οποία συμμετέχουν οι ίδιοι
• συντονίζουν δράσεις παρουσίασης - προβολής των προγραμμάτων των σχολείων της Δ/νσης στο τέλος της σχολικής χρονιάς
• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς για τις δυνατότητες συμμετοχής σε θεματικά σχολικά δίκτυα
• οργανώνουν σεμινάρια - ημερίδες και επιμορφώνουν τους εκπαιδευτικούς
• προγραμματίζουν επισκέψεις τους σε όλα τα σχολεία ευθύνης τους και παρακολουθούν την πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων
Στη φάση του σχεδιασμού των προγραμμάτων, υπάρχει η δυνατότητα ενημέρωσης των ενδιαφερόμενων εκπαιδευτικών από τα αρχεία παλαιότερων προγραμμάτων, που τηρούν τα ΚΕΣΥΠ, ώστε να διευκολύνεται η επαφή των ενδιαφερόμενων με εκπαιδευτικούς, που έχουν εμπειρία υλοποίησης προγραμμάτων Α.Σ.
Οι εκπαιδευτικοί που σχεδιάζουν να υλοποιήσουν πρόγραμμα Αγωγής Σταδιοδρομίας, υποβάλλουν στη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, όπου ανήκει το σχολείο στο οποίο υπηρετούν, το επισυναπτόμενο Σχέδιο Υποβολής Προγράμματος (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ 2), αφού προηγουμένως ενημερώσουν το ΚΕΣΥΠ της περιοχής τους.
Μετά την έγκριση των προγραμμάτων Α.Σ., ενημερώνονται από την επιτροπή και μέσω της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης τα αρμόδια ΚΕΣΥΠ, τα οποία και διατηρούν Αρχείο Υλοποίησης Προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας για τα σχολεία αρμοδιότητάς τους. Στη συνέχεια τα ΚΕΣΥΠ αποστέλλουν στη Δ/νση Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού & Εκπαιδευτικών Δραστηριοτήτων, Τμήμα Α' ΣΕΠ, πίνακα των εγκεκριμένων προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας ταχυδρομικά και ηλεκτρονικά στο e-mail Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
.
H παρουσίαση των υλοποιημένων προγραμμάτων Αγωγής Σταδιοδρομίας μπορεί να γίνει είτε αυτόνομα στο πλαίσιο των γενικότερων εκδηλώσεων του σχολείου, είτε να συμπεριληφθεί στις δραστηριότητες των «Ημερών Σταδιοδρομίας», σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. Γ2/5088/1-10-01 Υ.Α. «Οργάνωση Εκδηλώσεων με θέμα "Ημέρες Σταδιοδρομίας" στις σχολικές μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης» και στο διήμερο παρουσίασης-προβολής των προγραμμάτων του σχολείου.
2.2. ΤΜΗΜΑ Β' ΑΓΩΓΗΣ ΥΓΕΙΑΣ & ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (Α.Υ. & Π.Ε.)
Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση και η Αγωγή και Προαγωγή της Υγείας, όπως αυτές ορίζονται από τα σχετικά κείμενα της Ευρωπαϊκής Ένωσης της UNESCO και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, απαιτούν επικαιροποίηση του περιεχομένου των σχετικών σχολικών δράσεων προς την κατεύθυνση της δημιουργίας υγιών ατόμων, που αναπτύσσονται σε υγιή φυσικά και κοινωνικά περιβάλλοντα τα οποία ενδιαφέρονται να κατανοήσουν καλύτερα, αλλά και αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την βελτίωσή τους (ενεργοί πολίτες).
2.2.1. Δράσεις Αγωγής Υγείας & Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
• Προγράμματα Α.Υ. & Π.Ε. δίμηνης έως εξάμηνης διάρκειας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση
• Προγράμματα μονοήμερα έως τριήμερα Περιβαλλοντικής Αγωγής, που υλοποιούνται στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Δ.Β.Μ. (ΚΠΕ) της χώρας
• Θεματικά Δίκτυα Α.Υ. και Π.Ε. (τοπικά, περιφερειακά, εθνικά και διεθνή)
• Πρόγραμμα Α.Υ. και Π.Ε καθώς και λειτουργία Θεματικών Δικτύων μπορούν να υλοποιηθούν και στο πλαίσιο εγκεκριμένης συνεργασίας του Υ.ΠΑΙ.Θ. με άλλους κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς, φορείς νομαρχιακής ή τοπικής αυτοδιοίκησης, Α.Ε.Ι., ερευνητικά κέντρα κ.λπ., οι οποίοι μπορούν με τα δικά τους μέσα να στηρίξουν το έργο των εκπαιδευτικών και των σχολείων
• Επισημαίνεται επίσης η καθημερινή λειτουργία της Γραμμής βοήθειας για την κατάθλιψη του Ερευνητικού Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας στο τηλέφωνο 1034 στο πλαίσιο της ευρύτερης ενημέρωσης για την ψυχική υγεία των εφήβων μαθητών
2.2.2. Μορφή Προγραμμάτων Αγωγής Υγείας & Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Υπενθυμίζουμε ότι το εκπαιδευτικό πρόγραμμα - σχολική δραστηριότητα διαφοροποιείται από τη συμβατική διδασκαλία, αφού δεν αναφέρεται σε εύρος γνωστικού κλάδου. Το πρόγραμμα Σχολικών Δραστηριοτήτων δεν αποτελεί τυπικό μάθημα και διακρίνεται ως προς τον θεματικό - περιορισμένο χαρακτήρα του γνωστικού αντικειμένου, ως προς την ομαδοσυνεργατική μέθοδο εργασίας και ως προς τη δομή, καθότι περιλαμβάνει μελέτη πεδίου και εργαστήρια θεματικών δραστηριοτήτων.
Τα εργαστήρια θεματικών δραστηριοτήτων και οι μελέτες πεδίου αποτελούν οργανωμένες μαθησιακές διαδικασίες των προγραμμάτων και όχι ψυχαγωγικά διαλείμματα ή απλούς περιπάτους, οι οποίες με βιωματική παιδαγωγική προσέγγιση κεφαλαιοποιούν τους βασικούς άξονες - στόχους του κάθε προγράμματος.
ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν θεωρούνται ως αυτοτελή προγράμματα Περιβαλλοντικής Αγωγής ή Αγωγής Υγείας οι
τριήμερες περιβαλλοντικές εκδρομές, οι επισκέψεις στα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, οι ημέρες τοπικών δράσεων, όπως καθαρισμός παραλιών, δενδροφυτεύσεις, ημέρα αιμοδοσίας, συμμετοχή σε εκδηλώσεις φορέων κ.λπ. Όλες αυτές οι χρήσιμες δραστηριότητες μπορούν να εγκρίνονται, μόνο αν αποτελούν μικρό τμήμα ενός κανονικού πολύμηνου παιδαγωγικού προγράμματος.
2.2.3. Η Υποστήριξη των Προγραμμάτων Α.Υ & Π.Ε.
Το Υ.ΠΑΙ.Θ. στηρίζει το έργο των εκπαιδευτικών στο σχολείο μέσω των Υπευθύνων Σχολικών Δραστηριοτήτων/Υπευθύνων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και Αγωγής Υγείας στις Δ/νσεις Εκπαίδευσης και με τα Κέντρα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (ΚΠΕ).
Οι Υπεύθυνοι παρακολουθούν και υποστηρίζουν τα αντίστοιχα προγράμματα των σχολικών μονάδων της Δ/νσής τους:
• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς και τους Δ/ντές σχολικών μονάδων για τις δυνατότητες υλοποίησης προγραμμάτων, σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο και ενθαρρύνουν τη συμμετοχή τους σε αυτά
• λειτουργούν ως πολλαπλασιαστές: επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες και οργανώνουν συναντήσεις ομάδων εκπαιδευτικών, με σκοπό την ενημέρωση των εκπαιδευτικών σε ζητήματα βιβλιογραφίας, μεθοδολογίας, αλλά και για την μετάδοση / διάχυση των πληροφοριών και γνώσεων από τα κάθε είδους επιμορφωτικά σεμινάρια και συναντήσεις στα οποία συμμετέχουν οι ίδιοι
• βοηθούν τους εκπαιδευτικούς στον σχεδιασμό του προγράμματος, ενθαρρύνοντας καινοτόμες προσεγγίσεις
• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς για επιστημονικές συναντήσεις, σεμινάρια, ημερίδες κ.ά. των τομέων ευθύνης τους
• συντονίζουν δράσεις παρουσίασης - προβολής των προγραμμάτων των σχολείων της Δ/νσης στο τέλος της σχολικής χρονιάς
• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς για τις δυνατότητες συνεργασιών με τα Κ.Π.Ε. της περιφερειακής Δ/νσης στην οποία ανήκουν, όπως και για τις δυνατότητες παρακολούθησης εκπαιδευτικού προγράμματος σε άλλα Κ.Π.Ε.
• ενημερώνουν για τα θεματικά σχολικά δίκτυα και τη δυνατότητα συμμετοχής σε αυτά
• οργανώνουν σεμινάρια - ημερίδες και επιμορφώνουν τους εκπαιδευτικούς, με την έγκριση του Τμήματος Β' ΑΥ & ΠΑ της Διεύθυνσης ΣΕΠΕΔ του Υ.ΠΑΙ.Θ.
• οργανώνουν το πρόγραμμα επισκέψεών τους σε όλα τα σχολεία ευθύνης τους και παρακολουθούν την πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων τους
2.3. ΤΜΗΜΑ Δ' ΑΙΣΘΗΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ 2.3.1 Πολιτιστικά Προγράμματα
Τα πολιτιστικά προγράμματα είναι μία δημιουργική διαδικασία που έχει ως στόχο την προώθηση του πολιτισμού και την καλλιέργεια της αισθητικής μέσα από την έρευνα, την μελέτη και τη δημιουργία.
Σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος
α. Επιλογή θέματος και υποθεμάτων (ακολουθεί ενδεικτική θεματολογία) β. Καθορισμός γενικού σκοπού και επιμέρους στόχων γ. Συνεργασίες- χωρισμός σε ομάδες
Στάδια υλοποίησης
• Έρευνα για την συλλογή του υλικού
• Μελέτη και ερμηνεία του υλικού, εξαγωγή συμπερασμάτων
• Παραγωγή και παρουσίαση έργου
Συνεργασία με φορείς και άτομα
Πολιτιστικοί σύλλογοι, Μουσεία, Δήμοι, Νομαρχίες, Σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, Ιδρύματα Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης κλπ.
Πεδία σύνδεσης με το Αναλυτικό Πρόγραμμα
Γλώσσα, Νεοελληνικά Κείμενα, Αρχαία Ελληνική Γραμματεία, Ιστορία, Μουσική, Καλλιτεχνικά, Θεατρική Αγωγή, Η/Υ, Ξένες γλώσσες, Θρησκευτικά, Μαθηματικά, Φυσική-Χημεία, Γεωγραφία, Οικιακή Οικονομία, Φυσική Αγωγή, κλπ.
2.3.2. Υποστήριξη των Πολιτιστικών Προγραμμάτων
Το Υ.ΠΑΙ.Θ. για να στηρίξει το έργο των εκπαιδευτικών στο σχολείο, έχει θεσμοθετήσει την θέση του Υπευθύνου Σχολικών Δραστηριοτήτων / Υπευθύνου Πολιτιστικών Θεμάτων στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Οι Υπεύθυνοι αυτοί στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους:
• επισκέπτονται τις σχολικές μονάδες
• ενημερώνουν τους εκπαιδευτικούς και τους Διευθυντές για τις δυνατότητες υλοποίησης προγραμμάτων σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο
• συμβάλλουν στον σχεδιασμό των προγραμμάτων
• προτείνουν θεματολογία πολιτιστικών προγραμμάτων
• εμψυχώνουν και στηρίζουν τους μαθητές στην διαδικασία ανακάλυψης της γνώσης μέσα από την έρευνα, την ανάλυση-σύνθεση των δεδομένων και την βιωματική προσέγγιση
• παρακολουθούν τα πολιτιστικά προγράμματα των σχολικών μονάδων της Διεύθυνσης, στην οποία ανήκουν και ενημερώνουν για τη δυνατότητα συμμετοχής σε θεματικά σχολικά δίκτυα
• οργανώνουν εκδήλωση με την λήξη του σχολικού έτους, στην οποία παρουσιάζονται τα προγράμματα των σχολείων της Διεύθυνσης
• διοργανώνουν επιμορφωτικές ημερίδες, σεμινάρια, επισκέψεις, εργαστήρια έκφρασης και δημιουργίας για εκπαιδευτικούς, με την έγκριση του Τμήματος Δ' Αισθητικής Αγωγής της Δ/νσης ΣΕΠΕΔ του Υ.ΠΑΙ.Θ.
• ενημερώνουν τη σχολική κοινότητα σχετικά με την εγκύκλιο με θέμα «Παρακολούθηση Θεαμάτων από μαθητές εντός σχολικού ωραρίου» και τη δυνατότητα Εκπαιδευτικών Επισκέψεων καθώς και τις σχετικές αναρτήσεις στο www.e-yliko.gr ( πεδία: «Κατάλογος Θεαμάτων» και «Εκπαιδευτικές Επισκέψεις»).
2.3.3. Δράσεις Πολιτιστικών Θεμάτων
• Προγράμματα Πολιτιστικών Θεμάτων
• Τοπικά Θεματικά Δίκτυα Πολιτιστικών Θεμάτων
Στο πλαίσιο πολιτιστικού προγράμματος, μία παιδαγωγική ομάδα μπορεί να συνεργαστεί με φορείς περιφερειακής ή τοπικής αυτοδιοίκησης, Α.Ε.Ι., ερευνητικά κέντρα, κυβερνητικούς ή μη κυβερνητικούς φορείς, μουσεία κ.ά., να πραγματοποιεί επισκέψεις, ενημερωτικές συναντήσεις, διαδικτυακές επικοινωνίες, μικρές έρευνες πεδίου, συνεντεύξεις και ό,τι άλλο κριθεί απαραίτητο και ωφέλιμο για την αποτελεσματικότητα του προγράμματος.
Με ευθύνη του Υπεύθυνου Πολιτιστικών Θεμάτων ή Σχολικών Δραστηριοτήτων και ύστερα από έγκριση της Διεύθυνσης ΣΕΠΕΔ είναι δυνατή η συγκρότηση τοπικών δικτύων πολιτιστικών προγραμμάτων.
2.4. ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ eTWINNING
Το «eTwinning», η καινοτόμος δράση με επίσημη έναρξη τον Ιανουάριο του 2005, η οποία για τα έτη 2004-2006 αποτέλεσε τη βασική δράση του προγράμματος eLearning και πλέον εντάσσεται στο Πρόγραμμα για τη Διά Βίου Μάθηση (2007-2013 - Απόφαση αρ. 1720/2006/EC 1 της 15 Νοεμβρίου 2006) και αφορά ηλεκτρονικές αδελφοποιήσεις σχολείων από διαφορετικές ευρωπαϊκές χώρες μέσω του Διαδικτύου. Από το 2014 εντάσσεται πια στο νέο πρόγραμμα για την εκπαίδευση Erasmus+. Η πλατφόρμα του eTwinning ανανεώθηκε τον Σεπτέμβριο του 2012 και έγινε πιο κατάλληλη για νέους και με λιγότερη εμπειρία εκπαιδευτικούς. Ένα πιο λιτό και εύκολο στην πλοήγηση περιβάλλον θα διευκολύνει ακόμη περισσότερο τα σχολεία, να εμπλακούν σε διασυνοριακές συνεργασίες και να εισαγάγουν καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας.
Φέτος, ο χώρος συνεργασίας το TwinSpace αλλάζει και γίνεται πιο διαδραστικό και εύκολο στη χρήση. Το eTwinning δίνει επίσης τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να λάβουν μέρος σε Διαδικτυακά μαθήματα, να συμμετέχουν στις Ομάδες Εκπαιδευτικών, αλλά και σε ευρωπαϊκές κοινότητες μάθησης με πλούσια θεματολογία. Πλούσιο πληροφοριακό υλικό για τη διάδοση της δράσης στην ελληνική εκπαιδευτική κοινότητα, υπάρχει στον ελληνικό ιστότοπο http://www.etwinning.gr. Για περισσότερες πληροφορίες, σχετικά με την υλοποίηση eTwinning συνεργασιών, επικοινωνείτε στο τηλέφωνο 801-11-38946. Η κεντρική ευρωπαϊκή πύλη, μέσω της οποίας υλοποιούνται οι συνεργασίες, βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.etwinning.net.
Από την έναρξη της δράσης έχουν εγγραφεί περισσότερα από 260.000 εκπαιδευτικοί σε 34.000 σχολεία από 32 Ευρωπαϊκά κράτη. Στις χώρες αυτές έχουν προστεθεί οι: Αρμενία, Αζερμπαϊτζάν, Ουκρανία, Τυνησία, Γεωργία και Μολδαβία και σύντομα θα προστεθούν και βαλκανικές χώρες όπως Σερβία και Αλβανία. Σε αυτό συνέβαλε σημαντικά (πέραν της καινοτομίας που προσφέρει η ιδέα της ηλεκτρονικής αδελφοποίησης σχολείων) η απλότητα της όλης διαδικασίας και η αμεσότητα της δράσης.
Επισημαίνουμε τη συμπληρωματικότητα του eTwinning με τα υπόλοιπα σχολικά προγράμματα (Περιβαλλοντική Αγωγή, Αγωγή Υγείας, Αγωγή σταδιοδρομίας κ.ά.). Ειδικότερα, το eTwinning είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί ως μέσο ανάδειξης της εργασίας των εμπλεκόμενων εκπαιδευτικών με τα προαναφερθέντα προγράμματα εκτός των ορίων της χώρας μας. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να συνδυάσουν κάποιο άλλο πρόγραμμα με το eTwinning, να χρησιμοποιήσουν τα εργαλεία που τους παρέχονται από τη δικτυακή πύλη του eTwinning, να συνεργαστούν με συναδέλφους τους στην Ε.Ε., αλλά και να δηλώσουν συμμετοχή στους Εθνικούς και Ευρωπαϊκούς διαγωνισμούς eTwinning που διεξάγονται κάθε χρόνο.
Φέτος δίνεται πιλοτικά η δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να οργανώσουν ένα έργο eTwinning με εκπαιδευτικούς της χώρας τους (National eTwinning). Οι εκπαιδευτικοί αυτοί δεν έχουν τη δυνατότητα να αιτηθούν δίωρη συμπλήρωση ωραρίου, καθώς είναι πιλοτική εφαρμογή.
Με βάση τα παραπάνω για την Ευρωπαϊκή δράση eTwinning, το πλαίσιο λειτουργίας δίνει στους εκπαιδευτικούς τις παρακάτω δυνατότητες συμμετοχής:
α) Ο εκπαιδευτικός δημιουργεί eTwinning συνεργασία όποτε αυτός κρίνει, με διάρκεια η οποία συμφωνείται με το αδελφοποιημένο σχολείο και ουσιαστικά δεν έχει πάνω ή κάτω όριο. Οι υποχρεώσεις του εκπαιδευτικού είναι αυτές που οριοθετούνται από την ιδιότητα του παιδαγωγού, το πλαίσιο της καλής συνεργασίας με τον Ευρωπαίο συνάδελφό του, τους κανονισμούς λειτουργίας της δράσης, όπως αυτοί αναφέρονται στο www.etwinning.net.
Σε αυτή την περίπτωση ο εκπαιδευτικός δεν δικαιούται συμπλήρωση ωραρίου.
Οι εκπαιδευτικοί που συμμετέχουν στα προγράμματα eTwinning, δεν έχουν την υποχρέωση να παραδώσουν ή να παρουσιάσουν οποιοδήποτε έργο έχει δημιουργηθεί κατά τη διάρκεια της συνεργασίας (εκτός αν το επιθυμούν οι ίδιοι), επίσης, έχουν δικαίωμα να συμμετάσχουν στην λεγόμενη «ετικέτα ποιότητας», καθώς και στους διαγωνισμούς για τα εθνικά και ευρωπαϊκά βραβεία eTwinning που ανακοινώνονται στην ιστοσελίδα www.etwinning.gr.
β) Ο εκπαιδευτικός, για να τεκμηριώσει δικαίωμα συμπλήρωσης ωραρίου, ακολουθεί τη διαδικασία η οποία έχει προδιαγραφεί και για τα υπόλοιπα προγράμματα και έχει τις υποχρεώσεις που προαναφέρθηκαν.
Στην αρχή της σχολικής χρονιάς εγκρίνεται η συμμετοχή του εκπαιδευτικού σε eTwinning πρόγραμμα από τον Διευθυντή και τον σύλλογο διδασκόντων της σχολικής μονάδας και στη συνέχεια υποβάλλεται ηλεκτρονικά (η φόρμα υποβολής και οι σχετικές οδηγίες θα αναρτηθούν εγκαίρως στον επίσημο ελληνικό ιστότοπο της δράσης www.etwinning.gr), προκειμένου η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης να εισηγηθεί την έγκρισή του από την Επιτροπή Σχολικών Δραστηριοτήτων που λειτουργεί σε κάθε Διεύθυνση.
Αυτοί οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να καταγράφουν την πορεία του έργου τους με τη βοήθεια του εργαλείου 'Κάρτα Προόδου' σε διμηνιαία βάση. Στο τέλος του σχολικού έτους ο εκπαιδευτικός οφείλει να υποβάλει αίτηση, ώστε να αξιολογηθεί για την Ετικέτα Ποιότητας. Η Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης μπορεί να ζητήσει από τον εκπαιδευτικό αναφορά για την πορεία του έργου του.
2.5 Ευρωπαϊκό πρόγραμμα ERASMUS+
Οι σχολικές μονάδες, κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, είναι δυνατόν να υλοποιήσουν ευρωπαϊκά προγράμματα, για τα οποία έχουν πάρει σχετική έγκριση από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών (ΙΚΥ) - Εθνική Μονάδα Συντονισμού του προγράμματος «Ε^$ιτ^9+/Τομέας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης» ή από το Ινστιτούτο Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ) - Εθνική Μονάδα Συντονισμού του προγράμματος «Ε^9ΐτ^9+/Τομέας Νεολαίας».
Συγκεκριμένα:
Δυνατότητες χρηματοδότησης στο πλαίσιο της Γενικής Εκπαίδευσης
Στόχος του νέου ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ είναι να βελτιωθεί η ποιότητα της διδασκαλίας και της εκμάθησης, από την προσχολική μέχρι τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, σε όλη την Ευρώπη. Παρέχει σε όσους εργάζονται στον χώρο της εκπαίδευσης δυνατότητες να αναπτύξουν περαιτέρω τις επαγγελματικές τους δεξιότητες και να συνεργάζονται με συναδέλφους τους στην υπόλοιπη Ευρώπη. Στηρίζει δραστηριότητες που ενισχύουν την ανταλλαγή ορθών πρακτικών και τη δοκιμή καινοτόμων προσεγγίσεων που έχουν να κάνουν με κοινά προβλήματα, όπως η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου ή τα χαμηλά επίπεδα βασικών δεξιοτήτων, καθώς και δραστηριότητες που προωθούν δεσμούς με τον κόσμο εκτός σχολείου και με άλλους κλάδους εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνονται:
• Δυνατότητες για τους εκπαιδευτικούς, προκειμένου να συμμετάσχουν στο εξωτερικό σε ευρωπαϊκές δραστηριότητες επαγγελματικής εξέλιξης, όπως δομημένους κύκλους μαθημάτων ή κατάρτισης, αναθέσεις διδασκαλίας, επισκέψεις παρακολούθησης εν ώρα εργασίας.
• Συνεργασίες μεταξύ σχολείων ή άλλων οργανισμών, για τη δημιουργία διεθνών στρατηγικών συμπράξεων σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος, με δυνατότητες ανταλλαγών μεταξύ εκπαιδευτικών, τάξεων και μαθητών.
Δυνατότητες χρηματοδότησης στο πλαίσιο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
Το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης σε όλη την Ευρώπη και παρέχει δυνατότητες τόσο στους σπουδαστές επαγγελματικής εκπαίδευσης όσο και στο εκπαιδευτικό προσωπικό να μεταβούν για πρακτική άσκηση στο εξωτερικό. Βοηθά τα ιδρύματα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης να συνάπτουν στρατηγικές συμπράξεις με άλλους οργανισμούς και επιχειρήσεις ώστε να δημιουργούνται στενοί δεσμοί μεταξύ εκπαίδευσης, κατάρτισης και εργασιακού κόσμου.
• Δυνατότητες για σπουδαστές επαγγελματικής εκπαίδευσης και μαθητευόμενους να τοποθετηθούν σε θέση στο εξωτερικό.
• Δυνατότητες για εκπαιδευτικούς να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες επαγγελματικής εξέλιξης σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όπως κατάρτιση, επισκέψεις ή παρακολούθηση εν ώρα εργασίας, ανάθεση διδασκαλίας.
• Συμπράξεις μεταξύ ιδρυμάτων και συνεργασία με επιχειρήσεις.
Δυνατότητες χρηματοδότησης για σχολεία στον πλαίσιο του Τομέα Νεολαίας
Το νέο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ στον τομέα της Νεολαίας, αναμένεται να βοηθήσει τους νέους, μέσω των ανταλλαγών και του εθελοντισμού, να βελτιώσουν δεξιότητες, προοπτικές απασχόλησης και να ενισχύσουν την ιδιότητα του ευρωπαίου πολίτη. Σχολεία και μαθητές μπορούν να λάβουν μέρος στο πρόγραμμα και να υλοποιήσουν δραστηριότητες με σκοπό την ενίσχυση της διαπολιτισμικής συνείδησης, της ενεργού συμμετοχής στην κοινωνία, της βελτίωσης της γνώσης για την Ευρώπη και τις αξίες της, την καλύτερη κατανόηση της διαφορετικότητας, την κοινωνική ένταξη ατόμων από μειονεκτούσες ομάδες. Στο πλαίσιο αυτό, μπορούν να υλοποιήσουν δράσεις μαθησιακής κινητικότητας και ανταλλαγών νέων, στρατηγικές συμπράξεις στον τομέα της νεολαίας, κλπ.
Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να αναζητήσουν πληροφορίες στην ιστοσελίδα του ΙΚΥ - του προγράμματος «Erasmus+/Τομέας Εκπαίδευσης και Κατάρτισης» http://www.iky.gr/erasmus-plus, του ΙΝΕΔΙΒΙΜ - Εθνική
Μονάδα Συντονισμού του προγράμματος «Erasmus+/Τομέας Νεολαίας» http://www.erasmusplusyouth.gr/, στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας www.minedu.gov.gr και στην επίσημη ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/index en.htm.
Το σχέδιο υποβολής προγράμματος (Παράρτημα 2) που συμπληρώνεται για την έγκριση του προγράμματος, δεν αφορά στα ευρωπαϊκά προγράμματα στο πλαίσιο του Erasmus+, τα οποία είναι ήδη εγκεκριμένα από την Εθνική Μονάδα Συντονισμού - ΙΚΥ.
Για την υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων στο πλαίσιο του Erasmus+ δικαιολογούνται ώρες συμπλήρωσης ωραρίου, ανάλογα με τα προβλεπόμενα στην 1.4 της εγκυκλίου.
3. ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ
Οι μετακινήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών σχολείων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στο εσωτερικό και αυτών που υλοποιούν ευρωπαϊκά προγράμματα στο εξωτερικό, εγκρίνονται σύμφωνα με την με αρ. πρωτ. 129287/Γ2/10-11-2011 (ΦΕΚ τ.Β' 2769/2011) Υπουργική Απόφαση.
Τέλος, επειδή το πλαίσιο των προγραμμάτων σχολικών δραστηριοτήτων προσφέρει την δυνατότητα και πολυήμερων εκπαιδευτικών επισκέψεων, οι συνοδοί εκπαιδευτικοί οφείλουν να τηρούν με σεβασμό το ωράριο εργασίας των οδηγών αυτοκινήτων.
Κατά το τρέχον σχολικό έτος 2014-2015 τα προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων θα πραγματοποιηθούν σύμφωνα με την παρούσα εγκύκλιο.
Παρακαλούμε τις τοπικές διευθύνσεις εκπαίδευσης, να προωθήσουν άμεσα αυτή την εγκύκλιο σε όλα τα σχολεία της περιοχής τους και να λάβουν ενυπόγραφα γνώση όλοι οι εκπαιδευτικοί.