Οι απαντήσεις που δίνει ο ΟΕΦΕ για τα θέματα των Πανελληνιων 2015 στο μάθημα της έκθεσης θεωρούνται ενδεικτικές και αποδίδονται για να διευκολύνουν τους μαθητές να κατανοήσουν το σύνολο του διαγωνίσματος.
Α1.
Το κείμενο αναφέρεται στη σημασία των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης για τον σύγχρονο πολιτισμό. Αρχικά, ο συγγραφέας επισημαίνει ότι οι χώροι αυτοί μέσω της αρχιτεκτονικής τους συντελούσαν στη λειτουργία της δημοκρατίας και στην ψυχαγωγία των πολιτών. Επιπλέον, τονίζει ότι μπορούν και στο παρόν να εξυπηρετήσουν τον ίδιο σκοπό, όπως και στο παρελθόν, παρά τα ενδεχόμενα προβλήματα λόγω των φθορών που έχουν υποστεί. Διευκρινίζει ακόμα, ότι η επαφή του κοινού με τα μνημεία θα το εξοικειώσει με την πολιτισμική κληρονομιά και θα διευκολύνει τη διαχείρισή τους. Επιπλέον, υποστηρίζει ότι η αλληλεπίδραση πολλών επιστημόνων θα ευνοήσει την ισορροπημένη προσέγγιση τους. Καταλήγει, ότι η επαφή με τα μνημεία θα συμβάλλει στη σφαιρική προστασία τους και στη βιωματική σχέση του κοινού με αυτά.
Β.1.
α) Σωστό (γιατί,οιχώροι αυτοί... χαρακτήρισε τον αρχαίο βίο.)
β) Λάθος (Ένας δεύτερος λόγος... της αγωγής της ανθρώπινης ψυχής.)
γ) Λάθος (Οι χώροι αυτοί, περισσότερο... την ίδια λειτουργία για την οποία σχεδιάστηκαν,
Τα προβλήματα αυτά... για τη δραστηριότητα αυτή μνημείων)
δ) Λάθος ( η βίωση από το ευρύ κοινό... της πολιτιστικής μας κληρονομιάς)
ε) Σωστό (Η καταγραφή όλων των μνημείων... διαχείριση αυτού του πλούτου., Η καλλιέργεια, εξάλλου... στη δημιουργική βίωση των αρχαίων χώρων θέασης.)
Β2.
α)
Αίτιο-αποτέλεσμα. Το αίτιο είναι η καταγραφήτων μνημείωνκαι το αποτέλεσματου η προσφορά ενός σημαντικού εργαλείου διαχείρισης αυτού του πλούτου(θα
προσφέρει.,.διαχείριση αυτού του πλούτου.)
Διαίρεση: διαιρετέα έννοια: όλα τα μνημεία, διαιρετική βάση: καταγραφή, μέλη της διαίρεσης: (-των πολύ.... των εντοπισμένων, μη ερευνημένων, αλλά και εκείνων.,.από αρχαίες μαρτυρίες)
β)
Πρώτα απ' όλα: Αρχικά παράλληλα: ταυτόχρονα εξάλλου: άλλωστε
Β3.
α) εκτυλίσσεται= διαδραματίζεται, αναπαρίσταται κατάλοιπα=απομεινάρια επιδίωξη= στόχος, σκοπός προσέγγισης=πλησιάσματος, επαφής ολοκληρωμένη= σφαιρική, πλήρης
β) αναπτυσσόταν^συμπυκνωνόταν, συμπιεζόταν δράσης παθητικότητα, αδράνεια ερευνημένων^ ανεξερεύνητων, ανεξιχνίαστων γνωρίζουμε^ αγνοούμε ανάδειξης^ υπονόμευσης, υποβάθμισης
Β4.
α) Με τη χρήση της διπλής παύλας ο συγγραφέαςαποσαφηνίζει και επεξηγεί σε παρενθετική πρόταση τον όρο «των μνημείων».
β) Στο κείμενο κυριαρχεί το γ' πρόσωπο (ενικό και πληθυντικό) με το οποίο επιτυγχάνεται η αντικειμενική αιτιολογία ευρέως αποδεκτών απόψεων, όπως ο συγγραφέας τις καταγράφει και τις κατατάσσει με την εναλλαγή χρήσης ενεργητικών και παθητικών ρημάτων.Επίσης, συμβάλλει στην επισημότητα του ύφους.
Γ1.
Επικοινωνιακό πλαίσιο εκφωνούμενου λόγου Π.χ. Κυρίες και κύριοι,
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Αναφορικά με την ανάγκη διατήρησης των αρχαίων μνημείων και τη δημιουργία σχέσεων του νέου με τον πολιτισμό του.
ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΡΧΕΤΑΙ ΣΕ ΕΠΑΦΗ Ο
ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟ
Γνωριμία με τον πολιτισμό και την τέχνη, τις ρίζες και την καταγωγή, για την απόκτηση πολιτιστικής ταυτότητας.
Σύνδεση με το δημιουργικό παρελθόν και υποδείγματα δημιουργίας για το μέλλον. Ανάδειξη του έργου των προγόνων.
Κατανόηση της διαφορετικότητας των πολιτισμών και των αλληλεπιδράσεων που συντελέστηκαν στο παρελθόν.
Θωράκιση απέναντι στην ισοπεδωτική ξενομανία και στα ξενόφερτα στοιχεία πολιτισμού.
Ηθική και πνευματική βελτίωση του ανθρώπου, αισθητική συγκίνηση, γνήσια ψυχαγωγία, αληθινή τροφή και τρυφή του πνεύματος.
Εκπαιδευτικές εκδρομές σε αρχαιολογικούς χώρους, μουσεία, αρχαία θέατρα, πινακοθήκες με στόχο τη γνωριμία με το πολιτιστικό παρελθόν.
Μέθοδος project, ερευνητικές εργασίες με άξονα τον πολιτισμό και τα μνημεία με στόχο τη σύνδεση των πολιτιστικών στοιχείων του παρελθόντος με το πολιτιστικό παρόν.
Οργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων με στόχο την ανάδειξη των μνημείων και των πολιτιστικών χώρων εν γένει.
Οργάνωση πολιτιστικών ημερίδων με τη συμμετοχή αρχαιολόγων και καλλιτεχνών με στόχο την επαφή με τον πολιτισμό και την τέχνη.
Προσωπική πρωτοβουλία των πολιτών και ιδιαίτερα των νέων, επαφή με τον πολιτισμό και τα μνημεία και την ανάγνωση συγγραμμάτων για τη δημιουργική αφομοίωση των πολιτιστικών στοιχείων, των γνώσεων αλλά και συμμετοχή σε οργανισμούς διάσωσης και συντήρησης αρχαίων μνημείων.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ