Ο κ. Κουράκης, αναφέρθηκε στα αίτια που οδηγούν στην πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου σήμερα και, εκτός από εκείνα που προέρχονται από τις επιπτώσεις της κρίσης, υπογράμμισε το ρόλο που έχει παίξει στην επιδείνωση του φαινομένου της μαθητικής διαρροής η αύξηση της σχολικής αποτυχίας, η οποία έχει προκληθεί από τις συνεχείς αλλαγές στην Παιδεία. Ιδιαίτερα, ο αναπληρωτής υπουργός κατέκρινε το "εξεταστικοκεντρικό" εκπαιδευτικό σύστημα που ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και την δρομολογούμενη από τις προηγούμενες κυβερνήσεις "πολιτική διάλυσης" της τεχνικής εκπαίδευσης και επεσήμανε ότι στόχος του υπουργείου είναι "ένα σχολείο για όλους", αλλά και η "ανύψωση του μορφωτικού επιπέδου" όλων των πολιτών της χώρας.
Εξάλλου, ο κ. Κουράκης σημείωσε ότι είναι άμεσοι και ρεαλιστικοί οι στόχοι μείωσης του αριθμού των μαθητών που σταματούν το σχολείο, καθώς το υπουργείο προχωρά σε παρεμβάσεις και τομές σε θεσμικό επίπεδο, όπως είναι η αναστολή των συγχωνεύσεων ή της υποβάθμισης των σχολικών μονάδων, η κατάργηση της τράπεζας θεμάτων, η πραγματοποίηση ενδοσχολικών εξετάσεων και στις τρεις τάξεις του λυκείου, αλλά και η βελτίωση του εξεταστικού συστήματος με τη διεύρυνση των επιλογών που έχουν οι υποψήφιοι για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.
"Θέλουμε όλους τους πολίτες μορφωμένους, ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός και πρόσθεσε ότι είναι βασικότατο σημείο η επιδίωξη αποφοίτησης από το λύκειο.
Καταλήγοντας, στην ομιλία του ο κ. Κουράκης ανέφερε ότι στόχος είναι "να μετριάσουμε το εξεταστικοκεντρικό χαρακτήρα" του εκπαιδευτικού συστήματος καθώς επίσης και "ο εκδημοκρατισμός της εκπαιδευτικής λειτουργίας, με βασικό το ρόλο του εκπαιδευτικού".
Από τη μεριά του ο κ. Σωτήρης Γκλαβάς, πρόεδρος του Παρατηρητηρίου για τα Θέματα Καταγραφής και Αντιμετώπισης της Μαθητικής Διαρροής του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.) του υπουργείου Παιδείας, επεσήμανε στην ομιλία του ότι το ζήτημα της σχολικής διαρροής αποτελεί συνάρτηση ποιοτικών στοιχείων και χαρακτηριστικών της εκπαίδευσης.
Ο κ. Γκλαβάς είπε ότι στην υποχρεωτική πρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν υπάρχουν πολλές περιπτώσεις διαρροής, παρά μόνο σε ειδικότερες περιπτώσεις όπως είναι παιδιά Ρομά ή προσφυγόπουλα. Στις άλλες βαθμίδες, σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα, το ποσοστό διαρροής στο γυμνάσιο φτάνει το 6,5%, και συνδέεται όχι τόσο με κοινωνικά όσο με ποιοτικά στοιχεία. Η πλειονότητα των μαθητών "τα παρατάει" από τις πρώτες χρονιές, καθώς έρχονται με κενά στο γυμνάσιο και αποθαρρύνονται. "Είναι πιο δύσκολη η προσωπική επαφή με το μαθητή" λόγω της πολυπρόσωπης και όχι μονοπρόσωπης εκπαίδευσης στη δευτεροβάθμια, σύμφωνα με τον κ. Γκλαβά. Επίσης, είναι περισσότερα τα αγόρια από τα κορίτσια που σταματούν το σχολείο.
Όσον αφορά στο γενικό λύκειο το ποσοστό είναι σχετικά πιο χαμηλό, στο 2,3-2,5%, αλλά στα ΕΠΑΛ (παλαιότερα στοιχεία, με βάση τα ΤΕΛ και ΤΕΣ, καθώς δεν υπάρχουν πιο πρόσφατες μετρήσεις) φτάνει το 22%.
"Γίνεται συνεχής πρόοδος στον τομέα αυτόν σήμερα, αλλά εξακολουθεί να είναι μεγάλος ο αριθμός των μαθητών που διαρρέουν", ανέφερε ο κ. Γκλαβάς και επεσήμανε ότι πέραν της βελτίωσης των ποιοτικών χαρακτηριστικών (βιβλία, δομές, κτλ), σημαντικό είναι επίσης να βρεθεί τρόπος εξατομίκευσης της διαδικασίας της διδασκαλίας. "Το σχολείο πρέπει να παίξει τον πρωταρχικό ρόλο για να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο. Είναι πολύ σημαντικό για την πολιτεία να γνωρίζει τους λόγους για τους οποίους, έστω κ ένας μαθητής που φεύγει από την εκπαίδευση, και να κάνει κάτι γι αυτό, κατέληξε ο κ. Γκλαβάς.
Εξάλλου, από τη μεριά της η Ελένη Παπαδοπούλου, προϊσταμένη του Παρατηρητηρίου για τα Θέματα Καταγραφής και Αντιμετώπισης της Μαθητικής Διαρροής του Ι.Ε.Π. ενημέρωσε ότι έχει κατατεθεί σχέδιο πρότασης από το Ινστιτούτο για την υιοθέτηση στρατηγικού σχεδίου για την ανάσχεση του φαινομένου της σχολικής διαρροής.