Η Επιτροπή προτείνει σήμερα να ενισχυθεί η συνεργασία σε ευρωπαϊκό επίπεδο στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης έως το 2020. Το σχέδιο της κοινής έκθεσης της Επιτροπής και των κρατών μελών που δημοσιεύτηκε σήμερα ζητά τα ευρωπαϊκά συστήματα εκπαίδευσης και κατάρτισης να στραφούν εντονότερα προς την κοινωνική ένταξη, στο πλαίσιο των ευρύτερων προσπαθειών που καταβάλλονται για την αντιμετώπιση της ριζοσπαστικοποίησης μετά τις επιθέσεις στο Παρίσι και στην Κοπεγχάγη το 2015.
Η έκθεση προτείνει μεγαλύτερη εστίαση της πολιτικής, ώστε να απαντηθούν αποτελεσματικότερα οι πλέον επιτακτικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κοινωνία μας. Οι έξι νέες προτεραιότητες που προσδιορίζονται στην έκθεση περιλαμβάνουν τη βελτίωση των δεξιοτήτων και των προοπτικών απασχόλησης, καθώς και τη δημιουργία ανοικτών, καινοτόμων και ψηφιακών περιβαλλόντων μάθησης, ενώ ταυτόχρονα θα καλλιεργούνται οι θεμελιώδεις αξίες της ισότητας, της απαγόρευσης των διακρίσεων και της ενεργού συμμετοχής του πολίτη στα κοινά.
Ο κ. Tibor Navracsics, ευρωπαίος επίτροπος αρμόδιος για την εκπαίδευση, τον πολιτισμό, τη νεολαία και τον αθλητισμό, τόνισε: «Οι νέοι της Ευρώπης αντιμετωπίζουν κοινές προκλήσεις, οι οποίες απαιτούν κοινές απαντήσεις. Η απειλή της ριζοσπαστικοποίησης καθιστά προφανές ότι είναι επείγουσα η ανάγκη να βελτιωθούν οι εκπαιδευτικές προοπτικές σε κάθε τοπικό επίπεδο. Μαζί με τους υπουργούς Παιδείας θα ενισχύσουμε την κοινή μας προσπάθεια για να μειώσουμε την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου, να καταπολεμήσουμε τον κοινωνικό αποκλεισμό και να στηρίξουμε την πολυμορφία των σχολικών τάξεων σ’ ολόκληρη την Ευρώπη.»
Η κ. Marianne Thyssen, ευρωπαία επίτροπος αρμόδια για την απασχόληση, τις κοινωνικές υποθέσεις, τις δεξιότητες και την εργασιακή κινητικότητα, πρόσθεσε τα εξής: «Η απασχόληση των νέων αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα για την παρούσα Επιτροπή. Για να βρει κάποιος δουλειά απαιτούνται σήμερα, περισσότερο από ποτέ, κατάλληλες και υψηλής ποιότητας δεξιότητες. Η καλύτερη συνεργασία στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης θα συμβάλει στη βελτίωση των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων, ώστε να αντιμετωπιστεί η αναντιστοιχία των δεξιοτήτων και, έτσι, να υποστηριχθούν οι νέοι της Ευρώπης στην επιτυχή είσοδό τους στην αγορά εργασίας.»
Το Συμβούλιο αναμένεται να εγκρίνει τη σχετική έκθεση μέχρι τα τέλη του έτους. Η έκθεση προτείνει επίσης να ισχύουν οι νέες προτεραιότητες για 5 έτη, αντικαθιστώντας τους προηγούμενους τριετείς κύκλους, προκειμένου να επιφέρουν πιο μακροπρόθεσμο αντίκτυπο. Οι έξι νέες προτεραιότητες που πρότεινε η Επιτροπή είναι οι εξής:
κατάλληλες και υψηλής ποιότητας δεξιότητες και ικανότητες, οι οποίες να εστιάζονται στα αποτελέσματα, με στόχο την απασχολησιμότητα, την καινοτομία και την ενεργό συμμετοχή στα κοινά·
εκπαίδευση χωρίς αποκλεισμούς, ισότητα, απαγόρευση των διακρίσεων και προώθηση ικανοτήτων σχετικών με την ιδιότητα του πολίτη·
εκπαίδευση και κατάρτιση με ανοικτό και καινοτόμο χαρακτήρα, οι οποίες, μεταξύ άλλων, θα ενστερνίζονται πλήρως την ψηφιακή εποχή·
έντονη στήριξη των εκπαιδευτών·
διαφάνεια και αναγνώριση των δεξιοτήτων και των επαγγελματικών προσόντων, με στόχο τη διευκόλυνση της μάθησης και της εργασιακής κινητικότητας· και
βιώσιμες επενδύσεις, αποδοτικότητα και αποτελεσματικότητα των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Ιστορικό
Το στρατηγικό πλαίσιο «Εκπαίδευση και κατάρτιση 2020» (ΕΚ 2020), το οποίο καθιερώθηκε τον Μάιο του 2009, παρέχει στα κράτη μέλη, στην Επιτροπή και στα εκπαιδευτικά ιδρύματα ένα φόρουμ για την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών, πληροφοριών και συμβουλών σχετικά με τις μεταρρυθμίσεις σε επίπεδο πολιτικής. Η Επιτροπή συντονίζει αυτό το μέσο συνεργασίας.
Το στρατηγικό πλαίσιο «ΕΚ 2020» καλύπτει όλες τις μορφές μάθησης και σε όλα τα επίπεδα της διά βίου μάθησης, όπως την προσχολική και την πρωτοβάθμια εκπαίδευση έως την τριτοβάθμια εκπαίδευση, την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση και την εκπαίδευση των ενηλίκων.
Το 2014 η Επιτροπή και τα κράτη μέλη ξεκίνησαν μια ενδιάμεση ανασκόπηση, με σκοπό να αξιολογηθεί η πρόοδος που έχει επιτευχθεί από το 2012 και να καταρτιστούν οι επόμενες προτεραιότητες όσον αφορά τη συνεργασία στον τομέα της εκπαίδευσης και της κατάρτισης σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό, κατά τη διάρκεια του 2014 διενεργήθηκε ανεξάρτητη αξιολόγηση, εκπονήθηκαν πολλές εθνικές εκθέσεις και πραγματοποιήθηκαν διαβουλεύσεις με τους εθνικούς αξιωματούχους, τους ευρωπαίους κοινωνικούς εταίρους και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς του τομέα εκπαίδευσης και κατάρτισης. Τα συμπεράσματα αυτής της ανάλυσης αποτυπώνονται στο σχέδιο κοινής έκθεσης «ΕΚ 2020», που παρουσιάστηκε σήμερα από την Επιτροπή.
Τον Νοέμβριο, η Επιτροπή θα υποβάλει επίσης την έκθεση παρακολούθησης της εκπαίδευσης και της κατάρτισης για το 2015, δηλ. την ετήσια ανάλυση της προόδου που έχει σημειωθεί ως προς την επίτευξη των εκπαιδευτικών στόχων που καθορίζονται στο πλαίσιο της στρατηγικής «Ευρώπη 2020». Οι κύριοι στόχοι περιλαμβάνουν την καταπολέμηση της πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου και την ολοκλήρωση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Επιπλέον, η Επιτροπή θα υποβάλει σύντομα το σχέδιο έκθεσης της ΕΕ για τη νεολαία, στο οποίο θα παρουσιάζονται στοιχεία σχετικά με την ευρωπαϊκή συνεργασία στον τομέα της νεολαίας την περίοδο 2013-2015. Η εν λόγω έκθεση θα αφορά ζητήματα προτεραιότητας, όπως είναι η ανεργία των νέων, η κοινωνική ένταξη και η συμμετοχή των νέων.