Ο κ. Τσίπρας υπογράμμισε ότι είχε επισκεφθεί τον «Δημόκριτο» πριν πέντε χρόνια, το 2014, θέλοντας να αναδείξει το πρόβλημα του «brain drain». Ο ίδιος τόνισε ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έθεσε από την πρώτη στιγμή ως ένα από τα σημαντικότερα στοιχήματα να αντιστρέψει αυτή την τάση και σημείωσε πως για την αντιμετώπιση του χρειάζονται πολιτική βούληση και κονδύλια και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έκανε πολλά σε αυτόν τον τομέα, χωρίς να παραγνωρίζει ότι έχουν να γίνουν πολύ περισσότερα πράγματα ακόμα.
Ο πρωθυπουργός είπε ότι δεν πρέπει να δαιμονοποιείται η επιλογή των νέων να αποκτήσουν περισσότερες γνώσεις και όταν μιλάμε για «brain drain» εννοούμε όσους έφυγαν από ανάγκη και όσους έφυγαν από επιλογή και δεν έχουν ευκαιρίες μπορούν να επιστρέψουν, να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στην πατρίδα και να συμβάλουν στην προσπάθεια για την ανασυγκρότηση της παραγωγικής βάσης της Ελλάδας.
«Το κρίσιμο είναι να υπάρχει πάντοτε η πόρτα της επιστροφής ανοιχτή για κάθε επιστήμονα που για δικούς του λόγους επιλέγει να πάει στο εξωτερικό», υπογράμμισε ο Αλέξης Τσίπρας, στη διάρκεια της συζήτησης με νέους ερευνητές και επιστήμονες.
Είπε ότι το πιο σημαντικό είναι ότι η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ κατάφερε να αυξήσει τις δαπάνες από τον δημόσιο προϋπολογισμό για την έρευνα από το 2015, μέσα σε πολύ δύσκολες οικονομικές συνθήκες, είπε ο πρωθυπουργός.
Αναφερόμενος στο σήμερα επισήμανε ότι οι δαπάνες ήταν στο 0,8% του ΑΕΠ και έφτασαν κοντά στο 1,2% του ΑΕΠ στον προϋπολογισμό. Στην πράξη σημαίνει ότι από το 1 δισ. 450 εκατομμύρια έχουμε ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ ετησίως σήμερα από το δημόσιο προϋπολογισμό.
«Το πρώτο που πρέπει να κάνουμε τώρα είναι να σταματήσουμε συλλογικά, ως κοινωνία, να υποτιμούμε τις δυνατότητες που έχουμε ως κοινωνία, που έχουμε ως χώρα και να υποτιμούμε το ίδιο μας το εκπαιδευτικό σύστημα», σημείωσε ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, κατά τη διάρκεια της ομιλία του στον «Δημόκριτο».
Η υποτίμηση των ελληνικών πανεπιστημίων, των ερευνητικών κέντρων, των επιστημόνων και των ερευνητών ήταν μια γενικευμένη τάση τα προηγούμενα χρόνια, η οποία "λέει" ότι εφόσον δεν μπορούμε να αναβαθμίσουμε το παραγόμενο εκπαιδευτικό έργο στα δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια ας μην δουλέψουμε ή ας μην ψάξουμε να βρούμε πόρους για να τα ενισχύσουμε, αλλά ας επιτρέψουμε και τη δημιουργία ιδιωτικών, επισήμανε ο πρωθυπουργός.
Εξέφρασε την αντίθεση του με αυτή τη λογική και προσέθεσε: «Πιστεύω ότι και το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα -με όλα τα προβλήματα και τις παθογένειες που έχει και πρέπει να δουλέψουμε για να το διορθώσουμε- από το δημοτικό ως το λύκειο, αλλά και τα ελληνικά πανεπιστήμια, έχουν σημαντικές δυνατότητες τις οποίες μπορούμε να αξιοποιήσουμε».
Σημείωσε πως αντί να λέμε ευχολόγια κάθε φορά που συζητάμε για τους νέους που έφυγαν στο εξωτερικό, οφείλουμε τουλάχιστον να συνομολογήσουμε ότι πρέπει να αποτελέσει εθνικό στόχο και στρατηγική η Ελλάδα να ξεχωρίσει στους τομείς της καινοτομίας, της έρευνας και της νέας τεχνολογίας, όπως τα κατάφεραν, με σημαντικά αποτελέσματα, χώρες που ίσως είχαν μικρότερες δυνατότητες από την Ελλάδα.