Ο ΝΕΟΣ ΔΑΚΤΥΛΙΟΣ , ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΔΑΚΤΥΛΙΟΣ

ΠΡΑΣΙΝΟΣ ΔΑΚΤΥΛΙΟΣ ΠΟΙΟΙ ΘΑ ΜΠΑΙΝΟΥΝ ΚΑΙ ΠΟΙΟΙ ΟΧΙ Την Πρωτομαγιά θα κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα ο «πράσινος» δακτύλιος. Το κείμενο της σχετικής κοινής απόφασης έχει ήδη σταλεί προς υπογραφή στους υπουργούς Υποδομών Μάκη Βορίδη και Προστασίας του Πολίτη Χρήστο Παπουτσή, με στόχο να ανατρέψει τα δεδομένα ως προς τα ποια αυτοκίνητα θα μπορούν να κινούνται ελεύθερα, σε ποια θα απαγορευτεί εντελώς η πρόσβαση, αλλά και ποια θα συνεχίσουν να κυκλοφορούν, όμως με περιορισμούς. Μέτρα προβλέπονται και για την κίνηση των φορτηγών και των λεωφορείων. στον «πράσινο» δακτύλιο θα κυκλοφορούν ελεύθερα τα ηλεκτροκίνητα, τα οχήματα νέας τεχνολογίας, καθώς και τα υβριδικά, αρκεί να εκπέμπουν ρύπους κάτω από 140 γραμμάρια διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο. Ειδικότερα, ελεύθερα θα κινούνται τα οχήματα με άδεια κυκλοφορίας από 1/1/2011. τεχνολογίας Euro V και Euro V1. Με το σύστημα «μονά - ζυγά» θα κυκλοφορούν τα αυτοκίνητα με άδεια κυκλοφορίας από 1/1/1990 έως 31/12/2010, ενώ όσοι έχουν αυτοκίνητο με άδεια μέχρι 31/12/1989 θα μπορούν να κινηθούν μόνο τις ώρες που δεν ισχύει ο δακτύλιος, Σαββατοκύριακα και αργίες. Ανάλογες θα είναι οι ρυθμίσεις και για τα φορτηγά έως 2,2 τόνους, τα οποία θα επιτρέπεται να κυκλοφορούν στον νέο δακτύλιο υπό όρους. Τα οχήματα που θα κυκλοφορούν ελευθέρα θα λαμβάνουν το ειδικό πράσινο σήμα. Σημείο-κλειδί για το μέτρο είναι η ημερομηνία κατασκευής του αυτοκινήτου. Για τον λόγο αυτό, ο ιδιοκτήτης που επιθυμεί να λάβει το οικολογικό σήμα θα πρέπει να υποβάλει όχι τον αριθμό κυκλοφορίας, αλλά την εργοστασιακή βεβαίωση κατασκευής, όπως καταγράφεται στον αριθμό πλαισίου του οχήματός του. Ο τρόπος και ο τόπος υποβολής θα καθοριστούν με δεύτερη κοινή υπουργική απόφαση. Ο «πράσινος» δακτύλιος θα ισχύσει στα όρια του σημερινού μικρού δακτυλίου, που περικλείεται από τους δρόμους Αλεξάνδρας, Ζαχάρωφ, Μεσογείων, Φειδιππίδου, Μιχαλακοπούλου, Σπ. Μερκούρη, Βρυάξιδος, Υμηττού, Ηλία Ηλιού, Α. Φραντζή, Συγγρού, Χαμοστέρνας, Πειραιώς, Ιεράς Οδού, Κωνσταντινουπόλεως, Αχιλλέως, πλατείας Καραϊσκάκη, Καρόλου, Μάρνη, Πατησίων και Αλεξάνδρας. «Η εφαρμογή του “πράσινου” δακτυλίου είναι θετική και αποδίδει δικαιοσύνη, γιατί πλέον θα δίδονται κίνητρα για όλα τα αυτοκίνητα με χαμηλές εκπομπές ρύπων, ανεξαρτήτως της τεχνολογίας της μηχανής τους», τονίζει ο καθηγητής του Τμήματος Χημικών Μηχανικών του ΕΜΠ Βασίλης Ζιώμας. «Για παράδειγμα, μέχρι την εφαρμογή του “πράσινου” δακτυλίου επιτρεπόταν μόνο στα υβριδικά να κυκλοφορούν κάθε μέρα, όχι στα αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών. Τώρα, με τον “πράσινο” δακτύλιο θα μπορούν να κυκλοφορούν όλα τα αυτοκίνητα με χαμηλές εκπομπές», προσθέτει και καταλήγει: «Με τον νέο δακτύλιο εφαρμόζεται η αρχή “ο ρυπαίνων πληρώνει”, με τη λογική ότι τα αυτοκίνητα προ του 1990 δεν θα επιτρέπεται να κινούνται τις ώρες λειτουργίας του, ενώ ωθεί την αγορά αυτοκινήτου προς την κατεύθυνση οχημάτων χαμηλών εκπομπών. Ετσι, είναι και συμπληρωματικό μέτρο στον τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας που ισχύει από πέρυσι, καθώς στηρίζεται στις εκπομπές αυτοκινήτων και όχι στον κυβισμό». Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες της «R», αλλαγές αναμένονται και στον μεγάλο δακτύλιο. Η πρόταση του ΥΠΕΚΑ είναι όλα τα φορτηγά από 2,5 έως 12 τόνους, αλλά και για τα λεωφορεία 22 ετών, με ημερομηνία κατασκευής πλαισίου πριν από τη 1η/1/1990, να μην μπαίνουν στον μεγάλο δακτύλιο της Αττικής. Θα μπορούν να κινούνται μόνο στις εθνικές οδούς Αθηνών - Λαμίας και Κορίνθου, στην Αττική Οδό, καθώς και στους κύριους οδούς πρόσβασης στα λιμάνια Πειραιά, Λαυρίου, Ραφήνας και Ελευσίνας. «Χρειάζονται μέτρα» Οι αλλαγές προβληματίζουν τους συγκοινωνιολόγους, που υποστηρίζουν ότι για να πετύχει το εγχείρημα θα χρειαστούν συνδυαστικά μέτρα. «Ο “πράσινος” δακτύλιος δεν θα επιφέρει κανένα ουσιαστικό όφελος στην ποιότητα της ζωής των Αθηναίων, εφόσον δεν συνοδεύεται από ουσιαστικές παρεμβάσεις που να αλλάζουν δραστικά την αναγκαιότητα χρήσης του Ι.Χ. ως κύριου μέσου μετακίνησης», υπογραμμίζει μιλώντας στην «R» ο πολιτικός μηχανικός, συγκοινωνιολόγος Πάνος Παπαδάκος. «Η υλοποίησή του, σε συνδυασμό με την υιοθέτηση δράσεων και πολιτικών που θα καταστήσουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς αξιόπιστα, άνετα, γρήγορα, άρα και ελκυστικότερα για τους μετακινούμενους σε σχέση με το Ι.Χ., οι εκτενείς αναπλάσεις σε κεντρικές και άλλες περιοχές και ο σοβαρός έλεγχος της άναρχης στάθμευσης σε κάθε σημείο της πόλης θα μπορούν με βεβαιότητα να πετύχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα», καταλήγει. «Αυτή τη στιγμή η Αθήνα έχει σοβαρό πρόβλημα με την ποιότητα στην ατμόσφαιρα, που οφείλεται αφενός μεν στο κυκλοφοριακό, αφετέρου δε στις κεντρικές θερμάνσεις, που αποτελούν τις μεγαλύτερες εστίες ρύπανσης αστικών περιοχών. Η δημιουργία ενός “πράσινου” δακτυλίου όπως στο εξωτερικό, κατά το πρότυπο του Λονδίνου, όπου ισχύει κυρίως για ρυπογόνα οχήματα και μεγάλου κυβισμού φορτηγά βυτιοφόρα, των οποίων οι μηχανές είναι παλιάς τεχνολογίας, θεωρητικά θα μπορούσε να βοηθήσει στον έλεγχο και στη βελτίωση ποιότητας της ατμόσφαιρας», τονίζει ο Μιχάλης Πετράκης, διευθυντής του Ινστιτούτου Ερευνών Περιβάλλοντος στο Αστεροσκοπείο Αθηνών. «Με κανέναν τρόπο δεν πρέπει κάποιος να μεταφέρει στρατηγικές που εφαρμόστηκαν σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις στη δική μας περιοχή, χωρίς να λάβει παραμέτρους που μπορούν να λειτουργήσουν αρνητικά στην εφαρμογή του μέτρου. Μια τέτοια παράμετρος είναι η ποιότητα των καυσίμων που μπορεί να επιβαρύνει την ατμόσφαιρα με εκπομπές, ακόμη και από στόλο με κινητήρες νέας τεχνολογίας. Η πολιτεία πρέπει να εξετάσει τις παραμέτρους αυτές πριν προχωρήσει στη λήψη όποιου μέτρου, στην προσπάθεια βελτίωσης της ποιότητας της ζωής», καταλήγει. Ειδικά κλιμάκια ελέγχου Το ΥΠΕΚΑ, πάντως, στο πλαίσιο προστασίας του πολίτη αλλά και της ατμόσφαιρας από το ενδεχόμενο νοθείας στα καύσιμα, σχεδιάζει τη δημιουργία ειδικών κλιμακίων ελέγχου της ποιότητας πετρελαίου που χρησιμοποιούν οι ιδιοκτήτες για την κίνηση των οχημάτων τους. Στην προσπάθεια ορθής εφαρμογής του «πράσινου» δακτυλίου σχεδιάζεται να επανακαθοριστεί ο αριθμός των αδειών δακτυλίου, καθώς σήμερα, εκτός των 2.000 μόνιμων κατοίκων που ορίζεται να διαθέτουν την άδεια, οι τελικοί κάτοχοι φθάνουν τους 100.000! Για να έχει ουσία, λοιπόν, η εφαρμογή του μέτρου, το ΥΠΕΚΑ, σε συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία, σχεδιάζει να βάλει φραγμό, επανεξετάζοντας και κάνοντας πιο αυστηρούς τους όρους και τις προϋποθέσεις έκδοσης αδειών.
Τελευταία τροποποίηση στις 28/06/2013 - 08:29