Εφικτό το πρωτογενές πλεόνασμα από το 2013

Εφικτό το πρωτογενές πλεόνασμα από το 2013 Θετικότερα του αναμενομένου εξελίχθηκε η πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού, σε τροποποιημένη ταμειακή βάση, για το πεντάμηνο Ιανουαρίου– Μαΐου, σύμφωνα με προσωρινά στοιχεία που δημοσιοποίησε σήμερα το υπουργείο Οικονομικών. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, παρουσιάζεται έλλειμμα στο ισοζύγιο του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 3.857 εκατ. ευρώ, έναντι ελλείμματος 10.876 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2012 και στόχου για έλλειμμα 7.062 εκατ. ευρώ. Το πρωτογενές έλλειμμα διαμορφώθηκε σε 984 εκατ. ευρώ και είναι σημαντικά μειωμένο έναντι του πρωτογενούς ελλείμματος 2.350 εκατ. ευρώ για την ίδια περίοδο το 2012 και του στόχου για πρωτογενές έλλειμμα 4.165 εκατ. ευρώ. Το ύψος των καθαρών εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 19.150 εκατ. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 420 εκατ. ευρώ ή 2,2% έναντι του στόχου του Α’ πενταμήνου 2013 (18.730 εκατ. ευρώ). Το ύψος των καθαρών εσόδων του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθε σε 17.432 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 61 εκατ. ευρώ ή 0,4%, έναντι του στόχου (17.370 εκατ. ευρώ). Στο Α’ πεντάμηνο του έτους, κατηγορίες εσόδων οι οποίες υστέρησαν έναντι του στόχου είναι οι εξής: α) Ο Φόρος Εισοδήματος Νομικών Προσώπων κατά 272 εκατ. ευρώ ή 71,5%, λόγω της καθυστέρησης υποβολής των φορολογικών δηλώσεων των νομικών προσώπων και της σχετικής παράτασης που δόθηκε. β) Οι άμεσοι φόροι Π.Ο.Ε. κατά 164 εκατ. ευρώ ή 10,6%, λόγω της καθυστέρησης είσπραξης των προϋπολογισθέντων εσόδων του Φόρου Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ 2011). γ) Ο Φ.Π.Α., όλων των κατηγοριών, κατά 245 εκατ. ευρώ ή 4,2%, εκ των οποίων 187 εκατ. ευρώ προέρχονται από τον Φ.Π.Α. πετρελαιοειδών. δ) Ο Ε.Φ.Κ. ενεργειακών προϊόντων κατά 86 εκατ. ευρώ ή 4,8%. ε) Τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα κατά 139 εκατ. ευρώ ή 14,0%. στ) Οι λοιποί έμμεσοι φόροι κατανάλωσης και ειδικότερα τον Ε.Φ.Κ. καπνού, κατά 30 εκατ. ευρώ. Αντίθετα, υψηλότερα του στόχου κινήθηκαν τα έσοδα από: α) Τους φόρους εισοδήματος ειδικών κατηγοριών κατά 85 εκατ. ευρώ ή 13,4%, τα οποία οφείλονται κυρίως στον φόρο επί των τόκων των καταθέσεων. β) Τους φόρους περιουσίας, κατά 193 εκατ. ευρώ ή 20,0%. γ) Τους φόρους μεταβίβασης κεφαλαίων κατά 119 εκατ. ή 83,7%, κυρίως λόγω της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου των τραπεζών στο πλαίσιο της ανακεφαλαιοποίησής τους. δ) Τους έμμεσους φόρους Π.Ο.Ε. κατά 118 εκατ. ευρώ ή 61,9%, λόγω των εισπράξεων ΦΠΑ από παρελθόντα οικονομικά έτη. Τα Έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων το πρώτο πεντάμηνο του 2013 ανήλθαν σε 1.718 εκατ. ευρώ, υψηλότερα κατά 358 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (1.360 εκατ. ευρώ). Τονίζεται ότι κατά τον μήνα Μάιο 2013 οι έμμεσοι φόροι συνέχισαν την ικανοποιητική πορεία του προηγούμενου μήνα, ξεπερνώντας τους στόχους κατά 244 εκατ. ευρώ ή 14,8 % και συγκεκριμένα από: α) Τον ΦΠΑ και ΕΦΚ καπνού κατά 19 εκατ. ευρώ ή 43,7% και κατά 77 εκατ. ευρώ ή 42,5% αντίστοιχα. β) Τους φόρους συναλλαγών μεταβίβασης κεφαλαίων κατά 134 εκατ. ευρώ ή 445,7% λόγω της αύξησης του μετοχικού κεφαλαίου των τραπεζών στο πλαίσιο της ανακεφαλαιοποίησής τους. Αντίθετα τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων υστέρησαν έναντι του στόχου κατά 248 εκατ. ευρώ η 82,2% λόγω της καθυστέρησης υποβολής των φορολογικών δηλώσεων των νομικών προσώπων και της σχετικής παράτασης που δόθηκε. Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 23.006 εκατ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 2.786 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου (25.793 εκατ. ευρώ). Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 21.865 εκατ. ευρώ και είναι μειωμένες έναντι του στόχου κατά 1.677 εκατ. ευρώ, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 1.539 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου. Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012 κατά 7.377 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 25,2%. Η μείωση αυτή οφείλεται κυρίως στη μείωση του συνόλου των πρωτογενών δαπανών κατά 2.315 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 11,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012, καθώς και στη μείωση των τόκων κατά 5.653 εκατ. ευρώ ή ποσοστό 66,3% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Σημειώνεται ότι η μείωση των δαπανών για τόκους οφείλεται στο γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος των δεδουλευμένων τόκων των ομολόγων που συμμετείχαν στο Πρόγραμμα Εθελοντικής Ανταλλαγής Ομολόγων Ελληνικού Δημοσίου (PSI), καταβλήθηκε στο α΄ τρίμηνο του 2012. Σχολιάζοντας την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού για το 1ο πεντάμηνο του 2013, με γραπτή δήλωσή του ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρας, επισήμανε τα εξής: "1ον. Το πρωτογενές έλλειμμα διαμορφώθηκε περίπου στο 1 δισ. ευρώ ή στο 0,5% του ΑΕΠ, έναντι 2,4 δισ. ευρώ ή 1,2% του ΑΕΠ την αντίστοιχη περίοδο του 2012. Ο στόχος του προϋπολογισμού ήταν για πρωτογενές έλλειμμα 4,2 δισ. ευρώ το 1ο πεντάμηνο του έτους, όσο και το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Η θετική απόκλιση έναντι του στόχου έχει σταθεροποιηθεί, μετά τον Μάρτιο, σε επίπεδα άνω των 3 δισ. ευρώ. Δηλαδή, παγιώνεται η ικανοποιητική εκτέλεση του Προϋπολογισμού ως προς το σκέλος του πρωτογενούς ελλείμματος. 2ον. Το έλλειμμα του Κρατικού Προϋπολογισμού μειώθηκε. Διαμορφώθηκε στο επίπεδο των 3,9 δισ. ευρώ. Ο στόχος ήταν για 7,1 δισ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι την αντίστοιχη περίοδο του 2012 το έλλειμμα ήταν 10,9 δισ. ευρώ, με στόχο για έλλειμμα 12,9 δισ. ευρώ. Συνεπώς, το έλλειμμα μειώθηκε στο 2,1% του ΑΕΠ το 1ο πεντάμηνο του έτους, από 5,6% του ΑΕΠ το αντίστοιχο διάστημα του 2012. 3ον. Τα καθαρά έσοδα, τόσο του Κρατικού όσο και του Τακτικού Προϋπολογισμού, αν και μειωμένα σε σχέση με το 2012, όπως προέβλεπε άλλωστε και ο Προϋπολογισμός, διατηρούνται και υπερβαίνουν το επίπεδο των στόχων που έχει τεθεί. Όμως, τα καθαρά έσοδα προ επιστροφής φόρων είναι μειωμένα κατά 8% έναντι της περυσινής χρονιάς και κατά 3% έναντι του στόχου. Και αυτό διότι οι επιστροφές φόρων, εξαιρουμένων αυτών των παρελθόντων ετών, και οι οποίες ανέρχονται στα 592 εκατ. ευρώ για εφέτος, είναι πολύ χαμηλότερες από πέρυσι. Βέβαια, οι συνολικές επιστροφές φόρων ανέρχονται στο 1,1 δισ. ευρώ, όσες και ο στόχος της περιόδου, στόχος ο οποίος δεν λαμβάνει υπόψη τη διάκριση μεταξύ επιστροφών φόρων της τρέχουσας χρήσης και παρελθόντων ετών. 4ον. Τα προ επιστροφών έσοδα, το 1ο πεντάμηνο του έτους, παρουσιάζουν υστέρηση 562 εκατ. ευρώ σε σχέση με τους στόχους (248 εκατ. ευρώ στους άμεσους και 254 εκατ. ευρώ στους έμμεσους φόρους). Ειδικότερα, τον μήνα Μάιο, το σύνολο των εσόδων ανήλθε στα 3,5 δισ. ευρώ, μειωμένο κατά 144 εκατ. ευρώ ή κατά 4% έναντι του μηνιαίου στόχου. Η αρνητική απόκλιση έναντι του στόχου του Μαΐου 2013 οφείλεται, αποκλειστικά στους άμεσους φόρους. Πιο συγκεκριμένα: - Στα μειωμένα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων κατά 248 εκατ. ευρώ (54 εκατ. ευρώ έναντι στόχου για 302 εκατ. ευρώ) ή 82%, γεγονός που αποδίδεται: (α) Στη μη λειτουργία της εφαρμογής της Γ.Γ.Π.Σ. για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων των νομικών προσώπων στο χρονοδιάγραμμα που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. (β) Στην παράταση που δόθηκε για την υποβολή των δηλώσεων των εν λόγω προσώπων. - Στους άμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών (Π.Ο.Ε.) κατά 140 εκατ. ευρώ ή 46%, γεγονός που αποδίδεται στην καθυστέρηση αποστολής του ΦΑΠ 2011. Τονίζεται ότι δεν έχει εισπραχθεί καθόλου ΦΑΠ 2011, ενώ ο αρχικός σχεδιασμός προέβλεπε ότι θα είχε εισπραχθεί στο σύνολό του, δηλαδή άνω των 300 εκατ. ευρώ μέχρι τέλος Μαΐου. Θετική απόκλιση έναντι των στόχων του Μαΐου παρουσίασαν: - Ο φόρος εισοδήματος ειδικών κατηγοριών κατά 47 εκατ. ευρώ ή 38%. - Oι φόροι στην περιουσία κατά 22 εκατ. ευρώ ή 10%. - Ο ΦΠΑ καπνού και οι λοιποί ΕΦΚ (καπνού κλπ) κατά 19 εκατ. ευρώ ή 44% και 77 εκατ. ευρώ ή 43% αντίστοιχα, επίδοση που οδήγησε ήδη στην ουσιαστική κάλυψη της σημαντικής υστέρησης που είχε καταγραφεί το πρώτο δίμηνο του έτους. - Οι λοιποί φόροι συναλλαγών κατά 118 εκατ. ευρώ ή 197%, λόγω των αυξημένων εισπράξεων του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου που προήλθαν από τη διαδικασία ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. - Τα έσοδα από καταργηθέντες ειδικούς λογαριασμούς κατά 28 εκατ. ευρώ ή 38%. Συνεπώς, ο Μάιος είναι ο πρώτος μήνας που όχι μόνο «πιάνουμε», όπως έγινε και τον Απρίλιο, τους στόχους στους έμμεσους φόρους, αλλά τους υπερκαλύπτουμε (περίπου κατά 14%). Αυτή η ενθαρρυντική εικόνα τους τελευταίους δύο μήνες στους έμμεσους φόρους, σε συνδυασμό με την ενίσχυση των άμεσων φόρων που αναμένεται τους επόμενους μήνες με την εκκαθάριση των φορολογικών δηλώσεων και την πληρωμή φόρων περιουσίας παρελθόντων ετών, εκτιμάται ότι θα καλύψει τις όποιες δημοσιονομικές αποκλίσεις στο σκέλος των εσόδων κατά το πρώτο πεντάμηνο του έτους. Βέβαια, επαναλαμβάνεται ότι στο σκέλος των εσόδων δε δικαιολογείται εφησυχασμός αλλά, αντίθετα, απαιτείται διαρκής προσοχή και εντατικοποίηση της προσπάθειας. Και αυτό γιατί, μεταξύ άλλων, οι φορολογικές υποχρεώσεις των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων, σε ένα περιβάλλον βαθιάς ύφεσης, δημοσιονομικών ανισορροπιών και ιστορικά διογκωμένης ανεργίας, είναι ιδιαίτερα υψηλές. 5ον. Οι πρωτογενείς δαπάνες μειώθηκαν τόσο έναντι του στόχου όσο και έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2012. Διαμορφώθηκαν στα 18,2 δισ. ευρώ, 2,3 δισ. ευρώ ή 11% χαμηλότερα από την αντίστοιχη περίοδο του 2012, και 1,5 δισ. ευρώ ή 8% χαμηλότερα από τον στόχο που είχε τεθεί για το 1ο πεντάμηνο. Παρά το γεγονός ότι εφέτος, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, χορηγήθηκε η έκτακτη παροχή των δικαστικών (103 εκατ. ευρώ), είναι αυξημένες οι δαπάνες περίθαλψης (14 εκατ. ευρώ), κοινωνικής χρηματοδότησης (20 εκατ. ευρώ) και κάλυψης ελλειμμάτων των νοσοκομείων (109 εκατ. ευρώ), ενώ χορηγήθηκε και επίδομα θέρμανσης (68 εκατ. ευρώ). 6ον. Επίσης, σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο έχει γίνει ιδιαίτερα λελογισμένη χρήση και αξιοποίηση του αποθεματικού του Τακτικού Προϋπολογισμού, στο πλαίσιο των επικαιροποιημένων στόχων του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής. Συγκεκριμένα, κατά το πρώτο πεντάμηνο του έτους, έχουν δαπανηθεί 217 εκατ. ευρώ ή το 20% του συνολικού αποθεματικού. Έναντι 526 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περυσινή περίοδο, ή το 53% του συνολικού αποθεματικού. Και αυτό έχει χρησιμοποιηθεί εφέτος, κυρίως, για την αντιμετώπιση δαπανών προετοιμασίας της Ελληνικής Προεδρίας κατά το 1ο εξάμηνο του 2014, για την αντιμετώπιση δαπανών για πανεπιστημιακά συγγράμματα, για την επιδότηση άγονων γραμμών, για την αντιμετώπιση δαπανών που αφορούν στην ασφάλεια των καταστημάτων κράτησης της χώρας, για την υλοποίηση του έργου Σύζευξις, για την κάλυψη δαπανών για εμβολιασμό απόρων και ανασφάλιστων ατόμων της χώρας κ.α. 7ον. Οι δαπάνες του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) διαμορφώθηκαν στο 1,1 δισ. ευρώ, έναντι 1,3 δισ. ευρώ το αντίστοιχο πεντάμηνο του 2012". Όπως επισημαίνει ο κ. Σταϊκούρας, "με τη συμπλήρωση του 1ου πενταμήνου του έτους διαπιστώνεται ότι η δημοσιονομική πραγματικότητα της χώρας βελτιώνεται. Συνεπώς, καθίσταται εφικτή η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος από εφέτος. Η ελληνική κοινωνία, η οποία έχει σηκώσει τεράστια βάρη για την επίτευξη της επώδυνης, αλλά αναγκαίας, δημοσιονομικής προσαρμογής, μπορεί ρεαλιστικά πλέον να διαπιστώνει ότι οι θυσίες της βελτιώνουν τα δημοσιονομικά της χώρας. Η ελληνική κυβέρνηση, με αποφασιστικότητα, χωρίς τυμπανοκρουσίες, αλλά και μακριά από παίγνια μηδενικού αθροίσματος, εργάζεται για τη βιώσιμη σταθεροποίηση των δημόσιων οικονομικών και τη συμπλήρωση του δημοσιονομικού εγχειρήματος με πολιτικές για την ανάταξη της οικονομίας".
Τελευταία τροποποίηση στις 28/06/2013 - 12:01

Οι ειδήσεις τώρα