Ειδικότερα σύμφωνα με τις διατάξεις της τροπολογίας θα επιβάλλεται νέο ενιαίο τέλος εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων σε. κάθε, επιβάτη εμπορικών και ιδιωτικών αεροσκαφών και ελικοπτέρων άνω των δύο (2) ετών και ανεξαρτήτως τελικού προορισμού. Το εν λόγω τέλος ανέρχεται στο ποσό των 12 ευρώ για το διάστημα έως την 1η Νοεμβρίου 2024 και στο ποσό των 3 ευρώ για το διάστημα από την 1η Νοεμβρίου 2024 και εφεξής.
Σήμερα προβλέπεται τέλος για επιβάτες άνω των πέντε ετών το οποίο διαφοροποιείται, ανάλογα με τον τελικό προορισμό σε 12 ευρώ για επιβάτες με τελικό προορισμό αερολιμένες χωρών εντός ΕΕ και Ελβετικής Συνομοσπονδίας και σε 22 ευρώ για επιβάτες με τελικό προορισμό εκτός των χωρών αυτών.
Eπανακαθορίζονται οι περιπτώσεις επιβατών που απαλλάσσονται από το ως άνω τέλος και με υπουργική απόφαση, μπορούν να τροποποιούνται οι εν λόγω κατηγορίες απαλλαγών.
Επίσης προσδιορίζεται η διαδικασία είσπραξης του ανωτέρω αναφερόμενου τέλους. Περιγράφεται ο τρόπος διάθεσης των ποσών που εισπράττονται για κάθε μία από τις αναφερόμενες κατηγορίες αεροδρομίων, ο οποίος αναπροσαρμόζεται με κ.υ.α.. Καθιερώνεται διαδικασία είσπραξης των ως άνω ποσών, αποκλειστικά με τη χρήση ηλεκτρονικών μέσων.
Συγκεκριμένα σύμφωνα με την τροπολογία δημιουργείται η ανάγκη νομοθετικού προσδιορισμού του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων, και το αρμόδιο υπουργείο θεωρεί ότι το Τέλος Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων πρέπει να είναι ενιαίο σε όλους τους ελληνικούς αερολιμένες, ανεξαρτήτως τελικού προορισμού των αναχωρούντων επιβατών, για λόγους ίσης μεταχείρισης του επιβατικού κοινού που εκκινεί από διαφορετικούς Αερολιμένες, για τη δημιουργία υγιών συνθηκών ανταγωνισμού μεταξύ Αερολιμένων και για πρακτικούς λόγους ομοιόμορφης εφαρμογής.
Η πρόταση για καθιέρωση ενιαίου τέλους είναι συμβατή και με σχετική συμβατική υποχρέωση του ελληνικού δημοσίου από τη Σύμβαση του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας στα Σπάτα . Παράλληλα, προτείνει να γίνει εκ νέου καθορισμός των απαλλαγών και εξαιρέσεων από την καταβολή Τελών Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης διαφορετικών κατηγοριών επιβατών Αερολιμένων. Η προτεινόμενη τροπολογία αποσκοπεί στον εξορθολογισμό των απαλλαγών και την προσαρμογή τους προς τις διεθνείς πρακτικές και τεχνολογικές εξελίξεις, στην απλοποίηση των διαδικασιών εφαρμογής και ελέγχων. Πέραν τούτου επειδή προτείνεται περιορισμός του πεδίου των απαλλαγών, εκτιμάται ότι τα έσοδα εκ των τελών Τ.Ε.Α.Α. θα προσεγγίζουν το ύψος των εσόδων προ της εφαρμογής του προτεινόμενου ενιαίου ύψους Τ.Ε.Α.Α.
Η διάταξη της τροπολογίας προβλέπει την επιβολή του τέλους σε επιβάτες άνω των δύο (2) ετών, αντί των πέντε (5) ετών, όπως ισχύει σήμερα και η απαλλαγή από την καταβολή του τέλους κάτωθι κατηγοριών επιβατών :
α) οι αναχωρούντες επιβάτες από/προς αερολιμένες στους οποίους λειτουργούν αεροπορικές γραμμές που υπάγονται στο καθεστώς των άρθρων Ιό-18 του Κανονισμού 1008/2008 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και από/προς αεροδρόμια επί υδάτινων επιφανειών,
β) οι επιβάτες σε πτήση διαμετακόμισης δηλ. ίδιος αριθμός πτήσης αφιχθέντος και αναχωρούντος αεροσκάφους,
γ) Οι αεροπορικώς διερχόμενοι επιβάτες, οι οποίοι συνεχίζουν το ταξίδι τους με την ίδια ή άλλη αεροπορική εταιρεία, κάνοντας χρήση όλων των εξυπηρετήσεων που παρέχονται σε έναν αερολιμένα (transfer επιβάτες), εφόσον συνεχίζουν το ταξίδι τους εντός είκοσι τεσσάρων ωρών, το οποίο θα αποδεικνύεται είτε με την προσκόμιση ενιαίου εισιτηρίου, είτε με το απόκομμα του εισιτηρίου της προηγούμενης διαδρομής. Οι εν λόγω επιβάτες καταβάλλουν στο αεροδρόμιο αναχώρησης εφάπαξ το εν λόγω τέλος,
δ) οι επιβάτες πτήσεων κρατικών αεροσκαφών που μεταφέρουν προσωπικότητες για τις οποίες γίνεται επίσημη υποδοχή από την ελληνική κυβέρνηση, οι επιβάτες ελληνικών κρατικών αεροσκαφών χρησιμοποιουμένων για στρατιωτικούς, τελωνειακούς, αστυνομικούς και γενικά κρατικούς σκοπούς καθώς και οι επιβάτες αλλοδαπών κρατικών αεροσκαφών για κράτη με τα οποία υπάρχει αμοιβαιότητα,
ε) τα μέλη του πληρώματος των αεροσκαφών, καθώς και μέλη του πληρώματος που επιβιβάζονται για ανάληψη υπηρεσίας σε άλλο σταθμό, για αντικατάσταση των εν υπηρεσία πληρωμάτων,
στ) οι επιβάτες που φθάνουν σε αεροδρόμιο λόγω έκτακτης ανάγκης, βλάβης, κακών καιρικών συνθηκών ή άλλου γεγονότος ανωτέρας βίας, ανεξαρτήτως αν εξέλθουν από τον τελωνειακά ελεγχόμενο χώρο ή συνεχίσουν το ταξίδι τους με άλλο αεροσκάφος την ίδια ή άλλη μέρα, καθώς και επιβάτες πτήσεων έρευνας και διάσωσης,
ζ) οι επιβαίνοντες σε αεροσκάφη που συμμετέχουν σε επίσημα οργανωμένες αεραθλητικές εκδηλώσεις που πραγματοποιούνται σε ελληνικούς αερολιμένες.
Επισημαίνεται ότι, τα Τέλη Επιβατών, όπως θα επιβληθούν οπό τον Παραχωρησιούχο, αποτελούν διαφορετική κατηγορία Τελών σε σχέση με τα Τέλη Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων. Συνεπώς, οι απαλλαγές από Τέλη Επιβατών, δεν είναι δεσμευτικές για τον καθορισμό των απαλλαγών των Τελών Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αερολιμένων. Παράλληλα, στην παρούσα χρονική φάση δεν απαγορεύεται από τη Σύμβαση Ανάπτυξης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος".