Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο έχει ως εξής:
- Καν(ΕΕ)1308/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου & Συμβουλίου, Καν.(ΕΕ)543/2011 & Καν(ΕΕ)1165/2017 της επιτροπής και τις με αριθμ.
- 266355/2009(ΦΕΚ 594/Β'2009) και 2339/77269/17-7-2017 (ΦΕΚ 2436 /Β') όπως κάθε φορά ισχύουν.
Α. Δωρεάν διανομή μέσω Οργανώσεων Παραγωγών ( Ο.Π Φρούτα - Λαχανικά)
Α1. Διαδικασίες ελέγχου - λεπτομέρειες αποστολής των αιτημάτων πληρωμής από Ο.Π. προς ΔΑΟΚ - Δωρεάν διανομή
Οι Ο.Π μετά την ολοκλήρωση της δράσης «δωρεάν διανομής» σε επίπεδο χώρας (και για κάθε προϊόν του άρθρου 1 του κατ' εξουσιοδότηση Καν(Ε.Ε) 1165/2017) υποβάλουν αίτηση πληρωμής (υπόδειγμα 1 της παρούσας) στην αρμόδια Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας & Κτηνιατρικής ( Δ.Α.Ο.Κ ) έδρα της Ο.Π.. Εναλλακτικά, οι Ο.Π. δύνανται να υποβάλλουν μία αίτηση πληρωμής για τις αποσυρθείσες ποσότητες από την περίοδο έναρξης της δράσης μέχρι 31/12/2017 και μία δεύτερη αίτηση πληρωμής για το υπόλοιπο των αποσυρόμενων ποσοτήτων μέχρι το τέλος της περιόδου και σε κάθε περίπτωση μέχρι την 31/07/2018.
Η αίτηση (ανά προϊόν) συνοδεύεται από τα εξής δικαιολογητικά:
- τις συμβάσεις με τους αποδέκτες της παραγράφου 1 του άρθρου 10 της με αριθμ.2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α στους οποίους διατέθηκαν τα προϊόντα για δωρεάν διανομή (στις οποίες περιγράφεται ο τόπος, ο τρόπος και το χρονοδιάγραμμα διάθεσης συγκεκριμένης ποσότητας προϊόντων)
- Υπεύθυνη Δήλωση (Ν 1599/1986) από τον δικαιούχο (τον νόμιμο εκπρόσωπο που σύναψε την σύμβαση) αποδέκτη- φορέα στην οποία θα αναφέρεται ότι υλοποίησε την ανωτέρω δράση επ' ωφελεία των μελών του, η Οργάνωση παραγωγών, το προϊόν που παρέλαβε, ο αριθμός των τελικών δικαιούχων και οι διανεμηθείσες ποσότητες.
- τα δελτία αποστολής (ή ισοδυνάμου παραστατικού κατά την τρέχουσα εθνική νομοθεσία) με προορισμό τον τόπο διάθεσης των προϊόντων
- τις κοινοποιήσεις των Ο.Π (άρθρο 5 της με αριθμ.2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α ) καθώς της με αριθμό 63880/31.7.2017 εγκυκλίου του ΟΠΕΚΕΠΕ.
- βεβαίωση τράπεζας για τον λογαριασμό του επιχειρησιακού ταμείου μέσω του οποίου θα πραγματοποιηθεί η πληρωμή
- Ασφαλιστική και Φορολογική ενημερότητα σε ισχύ
- καταστάσεις με τα αναλυτικά στοιχεία των παραγωγών κατά προϊόν (υπόδειγμα 2i) και με ηλεκτρονικό μέσο υποχρεωτικά σε μορφή - excel για να υπάρχει η δυνατότητα επεξεργασίας. Οι ποσότητες του νωπού προϊόντος που αναφέρονται στις καταστάσεις 2i θα συμπεριλαμβάνουν συνολικά τις ποσότητες που διατέθηκαν τόσο με απευθείας διάθεση νωπό όσο και για νωπό που χρησιμοποιήθηκε για το μεταποιημένο-τελικό προϊόν.
- Πλήρη στοιχεία για τον προσδιορισμό του κόστους διαλογής, συσκευασίας και μεταφοράς (τιμολόγια, εξοφλημένα παραστατικά δαπανών, φορτωτικές, ζυγολόγια, χιλιομετρικές αποστάσεις).
-γραπτή δέσμευση (Υ.Δ) ότι ο αιτών δεν έχει λάβει και δεν πρόκειται να λάβει διπλή ενωσιακή ή εθνική χρηματοδότηση ούτε αποζημίωση βάσει ασφαλιστηρίου συμβολαίου όσον αφορά τις δράσεις που πληρούν τις προϋποθέσεις για χρηματοδοτική ενίσχυση δυνάμει του ΚΑΝ(ΕΕ) 1165/2017, άρθρο 10.
• Στην περίπτωση που υπάρξει (έγκαιρη και επαρκής αιτιολόγηση προς τις ελεγκτικές αρχές ) αδιάθετη ποσότητα σύμφωνα με το άρθρο 10 παρ.4 της αριθμ. 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α θα πρέπει:
i. να υπάρχουν αντίστοιχες υπεύθυνες δηλώσεις των δικαιούχων φορέων της παραγράφου 3 του ίδιου άρθρου στις οποίες θα αναφέρεται ότι υλοποίησαν την ανωτέρω δράση επ' ωφελεία των μελών τους.
ii. να υπάρχουν δελτία αποστολής ή άλλο νόμιμου ισοδυνάμου παραστατικού για την διακίνηση των αγαθών στο οποίο να βεβαιώνεται η ποσότητα που μεταφέρθηκε από τον ένα δικαιούχο φορέα στους φορείς της παραγράφου 3 του άρθρου 10 της ανωτέρω ΥΑ.
• Στην περίπτωση διάθεσης μεταποιημένου προϊόντος από τους δικαιούχους της δωρεάν διανομής, επιπλέον των παραπάνω, θα πρέπει να υπάρχουν στον φάκελο με τα δικαιολογητικά πληρωμής τα εξής:
1) τα συμφωνητικά μεταξύ των αποδεκτών των αποσυρομένων προϊόντων τα οποία διατίθενται με δωρεάν διανομή και της μεταποιητικής επιχείρησης που ανέλαβε την σχετική ενέργεια και
2) το συμφωνητικό με την συνεργαζόμενη επιχείρηση στην οποία θα πραγματοποιηθεί η τελική συσκευασία, στην περίπτωση που η μεταποιητική επιχείρηση δεν συσκευάζει η ίδια το τελικό προϊόν.
3) το πρακτικό ποσοτικού ελέγχου ( υπόδειγμα 7)
Α 2. Διαδικασίες ελέγχου - λεπτομέρειες αποστολής στοιχείων για πληρωμή από ΔΑΟΚ προς ΟΠΕΚΕΠΕ για Ο.Π - Δωρεάν διανομή
Οι Δ.Α.Ο.Κ διενεργούν διοικητικούς και επιτόπιους ελέγχους ως εξής: -Διοικητικούς ελέγχους στο 100% των αιτημάτων πληρωμής
-Πρωτοβάθμιους επιτόπιους ελέγχους στους δικαιούχους και αποδέκτες των αποσυρόμενων Προϊόντων σε ποσοστό τουλάχιστον 10% των ποσοτήτων που αποσύρονται από την αγορά και τουλάχιστον το 10% των Οργανώσεων Παραγωγών που ωφελούνται από τη χρηματοδοτική συνδρομή της Ένωσης
-Δευτεροβάθμιους επιτόπιους ελέγχους στους δικαιούχους και αποδέκτες των αποσυρόμενων προϊόντων των αιτήσεων πληρωμής σε ποσοστό τουλάχιστον 40% των οντοτήτων που υπόκεινται σε πρωτοβάθμιους ελέγχους και τουλάχιστον το 5% της ποσότητας των προϊόντων που έχουν αποσυρθεί
Μετά την ολοκλήρωση των ανωτέρω ελέγχων οι Δ.Α.Ο.Κ αποστέλλουν στον ΟΠΕΚΕΠΕ σχετικό φάκελο προς πληρωμή για κάθε Ο.Π και προϊόν ξεχωριστά ο οποίος θα περιλαμβάνει, πέραν των δικαιολογητικών που αναφέρονται στο ανωτέρω σημείο Α.1, τα εξής:
- κατάσταση σημείων διοικητικού ελέγχου (υπόδειγμα 3)
- πρακτικά πρωτοβάθμιου έλεγχου αποσυρομένων προϊόντων που διατίθενται με δωρεάν διανομή (υπόδειγμα 1 της 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α) υπογεγραμμένα από τις ελεγκτικές αρχές σε ποσοστό τουλάχιστον 10% των ποσοτήτων που αποσύρονται από την αγορά και τουλάχιστον το 10% των Οργανώσεων Παραγωγών που ωφελούνται από τη χρηματοδοτική συνδρομή της Ένωσης.
- πρακτικά πρωτοβάθμιου ελέγχου για την παραλαβή & διάθεση αποσυρομένων προϊόντων για δωρεάν διανομή (υπόδειγμα 2 της 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α) υπογεγραμμένες από τον νόμιμο εκπρόσωπο της Ο.Π, τον δικαιούχο αποδέκτη φορέα και από τις ελεγκτικές αρχές της ΔΑΟΚ (του τόπου προορισμού) σε ποσοστό 10% των ποσοτήτων που κοινοποιούνται προς απόσυρση και στο 10%των ποσοτήτων που παραλαμβάνονται από τους αποδέκτες.
Τα εν λόγω πρακτικά θα πρέπει να είναι υπογεγραμμένα σε ποσοστό 100% από τον νόμιμο εκπρόσωπο της Ο.Π και τον δικαιούχο αποδέκτη φορέα.
-πρακτικά δευτεροβάθμιων ελέγχων εφόσον έχουν πραγματοποιηθεί τόσο στους δικαιούχους (υπόδειγμα 4) όσο και στους αποδέκτες (υπόδειγμα 5)
- συγκεντρωτικό - πρακτικό έκθεση ελέγχου για τα έκτακτα μέτρα στήριξης (υπόδειγμα 6) των ανωτέρω ελέγχων ανά προϊόν και δικαιούχο με σαφή αναφορά 1) στο ποσοστό των πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν (ποσοστό ελέγχων Ο.Π, αποδέκτη, ποσοτήτων, ελέγχων υπολοίπων περιφερειακών ενοτήτων-τόπου προορισμού των προϊόντων κλπ), 2) στην τήρηση των προβλεπόμενων ποσοτήτων του άρθρου 10 της 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α και 3) στην τήρηση των προβλεπόμενων επιπλέον ποσοστών ελέγχων του άρθρου 14 της 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α στην περίπτωση διάθεσης μεταποιημένου προϊόντος από τους δικαιούχους της δωρεάν διανομής
Β. Δωρεάν διανομή μεμονωμένων παραγωγών
Β1. Διαδικασίες ελέγχου - λεπτομέρειες αποστολής των αιτημάτων πληρωμής από μεμωνομένους παραγωγούς προς ΔΑΟΚ - Δωρεάν διανομή
Οι μεμονωμένοι παραγωγοί μετά την ολοκλήρωση του μέτρου υποβάλουν αίτηση πληρωμής (υπόδειγμα 1) στην αρμόδια Δ.Α.Ο.Κ - έδρα τους με τα κατωτέρω δικαιολογητικά:
Η αίτηση (ανά προϊόν) συνοδεύεται από τα εξής δικαιολογητικά:
- συμβάσεις με τους αποδέκτες της παραγράφου 1 του άρθρου 10 της με αριθμ. 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α στους οποίους διατέθηκαν τα προϊόντα για δωρεάν διανομή (στις οποίες περιγράφεται ο τόπος, ο τρόπος και το χρονοδιάγραμμα διάθεσης συγκεκριμένης ποσότητας προϊόντων
- δελτία αποστολής (ή ισοδυνάμου παραστατικού κατά την τρέχουσα εθνική νομοθεσία ) με προορισμό τον τόπο διάθεσης των προϊόντων
- Πλήρη στοιχεία για τον προσδιορισμό του κόστους διαλογής, συσκευασίας και μεταφοράς (τιμολόγια, εξοφλημένα παραστατικά δαπανών, φορτωτικές, ζυγολόγια χιλιομετρικές αποστάσεις).
- τις κοινοποιήσεις των Ο.Π (άρθρο 5 της με αριθμ.2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α ) καθώς της με αριθμό 63880/31.7.2017 εγκυκλίου του ΟΠΕΚΕΠΕ.
-γραπτή δέσμευση ( Υ.Δ ) ότι ο αιτών δεν έχει λάβει και δεν πρόκειται να λάβει διπλή ενωσιακή ή εθνική χρηματοδότηση ούτε αποζημίωση βάσει ασφαλιστηρίου συμβολαίου όσον αφορά τις δράσεις που πληρούν τις προϋποθέσεις για χρηματοδοτική ενίσχυση δυνάμει του ΚΑΝ(ΕΕ)
1165/2017, άρθρο 10.
Β 2. Διαδικασίες ελέγχου - λεπτομέρειες αποστολής στοιχείων για πληρωμή από ΔΑΟΚ προς ΟΠΕΚΕΠΕ για μεμονωμένους - Δωρεάν διανομή
Οι Δ.Α.Ο.Κ διενεργούν διοικητικούς και επιτόπιους ελέγχους ως εξής:
-Διοικητικούς ελέγχους στο 100% των αιτημάτων πληρωμής
-Πρωτοβάθμιους επιτόπιους ελέγχους στο 100% της ποσότητας των προϊόντων που έχουν αποσυρθεί
-Δευτεροβάθμιους επιτόπιους ελέγχους στο 40% των ποσοτήτων που έχουν ήδη ελεγχθεί πρωτοβαθμίως
Μετά την ολοκλήρωση των ανωτέρω ελέγχων οι Δ.Α.Ο.Κ - έδρα των παραγωγών αποστέλλουν στον ΟΠΕΚΕΠΕ σχετικό συγκεντρωτικό φάκελο προς πληρωμή για όλα τα αιτήματα των μεμονωμένων παραγωγών ανά προϊόν, ο οποίος θα περιλαμβάνει, πέραν των δικαιολογητικών που αναφέρονται στο ανωτέρω σημείο Β.1, τα εξής:
- την αίτηση της Δ.Α.Ο.Κ (υπόδειγμα 1.α), η οποία είναι συγκεντρωτική για όλους τους μεμονωμένους παραγωγούς ανά προϊόν
- καταστάσεις (υπόδειγμα 2i) εγγράφως και με ηλεκτρονικό μέσο, υποχρεωτικά σε μορφή - excel για να υπάρχει η δυνατότητα επεξεργασίας και διαβιβάζουν τον σχετικό φάκελο στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. για πληρωμή.
- κατάσταση σημείων διοικητικού ελέγχου (υπόδειγμα 3)
-πρακτικά πρωτοβάθμιου έλεγχου αποσυρομένων προϊόντων που διατίθενται με δωρεάν διανομή (υπόδειγμα 1 της 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α) υπογεγραμμένα από τις ελεγκτικές αρχές σε ποσοστό τουλάχιστον 100% της ποσοτήτων των που τέθηκαν για δωρεάν διανομή.
- πρακτικά πρωτοβάθμιου ελέγχου για την παραλαβή & διάθεση αποσυρομένων προϊόντων για δωρεάν διανομή (υπόδειγμα 2 της 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α) υπογεγραμμένες από τον μεμονωμένο, τον δικαιούχο αποδέκτη φορέα και από τις ελεγκτικές αρχές της ΔΑΟΚ (του τόπου προορισμού) σε ποσοστό 100% των ποσοτήτων που τέθηκαν για δωρεάν διανομή)
Τα εν λόγω πρακτικά θα πρέπει να είναι υπογεγραμμένα σε ποσοστό 100% από τον μεμονωμένο και τον δικαιούχο αποδέκτη φορέα.
-πρακτικά δευτεροβάθμιων ελέγχων εφόσον έχουν πραγματοποιηθεί τόσο στους δικαιούχους (υπόδειγμα 4) όσο και στους αποδέκτες (υπόδειγμα 5)
- συγκεντρωτικό - πρακτικό έκθεση ελέγχου για τα έκτακτα μέτρα στήριξης (υπόδειγμα 6) των ανωτέρω ελέγχων ανά προϊόν και δικαιούχο με σαφή αναφορά 1) στο ποσοστό των πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων ελέγχων που πραγματοποιήθηκαν (ποσοστό ελέγχων μεμονωμένων παραγωγών, αποδέκτη, ποσοτήτων, ελέγχων υπολοίπων περιφερειακών ενοτήτων-τόπου προορισμού των προϊόντων κλπ), 2) στην τήρηση των προβλεπόμενων ποσοτήτων του άρθρου 10 της 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α και 3) στην τήρηση των προβλεπόμενων επιπλέον ποσοστών ελέγχων του άρθρου 14 της 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α στην περίπτωση διάθεσης μεταποιημένου προϊόντος από τους δικαιούχους της δωρεάν διανομής
Κατά αναλογία και για τους μεμονωμένους προσκομίζονται τα έγγραφα της Α.1 σημείο ii της παρούσας στις περιπτώσεις μεταποίησης.
Γενικές διατάξεις σχετικά με την υλοποίηση του προγράμματος:
• Οι υπηρεσίες των Περιφερειακών ενοτήτων οφείλουν να ενημερώσουν τους αποδέκτες της παραγράφου 1, άρθρου10, της με αριθμ. 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α να τηρούν στο αρχείο τους όλα τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία για τον τρόπο διανομής των αποσυρομένων προϊόντων στους τελικούς δικαιούχους - ωφελούμενους προκειμένου να είναι διαθέσιμα σε κάθε έλεγχο από τις αρμόδιες εθνικές και ενωσιακές αρχές.
• Τα πρακτικά πρωτοβάθμιου ελέγχου για την παραλαβή & διάθεση αποσυρομένων προϊόντων για δωρεάν διανομή (υπόδειγμα 2 της 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α) αποστέλλονται υποχρεωτικά από τη ΔΑΟΚ προορισμού στη ΔΑΟΚ - έδρα του δικαιούχου σύμφωνα με το άρθρο 7 της 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α. Το ίδιο ισχύει και για τα πρακτικά δευτεροβαθμίων ελέγχων στον αποδέκτη (υποδείγματα 4 & 5)
• Το συγκεντρωτικό πρακτικό ελέγχου - υπόδειγμα 6 συμπληρώνεται τόσο στην περίπτωση ελέγχου ΟΠ όσο και στην περίπτωση ελέγχου μεμονωμένων παραγωγών με προσαρμογή του κατ' αναλογία.
• Καμία πληρωμή δεν πραγματοποιείται εφόσον ο παραγωγός δεν έχει υποβάλει Ε.Α.Ε 2017 (και 2018 κατά περίπτωση ) και δεν έχει δηλώσει τις καλλιέργειες που αντιστοιχούν στα μέτρα που υλοποίησε.
• Εφόσον έχουν συνυπολογιστεί και ποσότητες νωπού προϊόντος οι οποίες υπέστησαν μεταποίηση, στον φάκελο θα συμπεριλαμβάνονται και όλα τα αποδεικτικά στοιχεία ελέγχου που αναφέρονται σε αυτήν (συμφωνητικά, πρακτικά ελέγχου ΔΑΟΚ -έδρα μεταποιητικής μονάδος και τόπου προορισμού κλπ ).
• Η πληρωμή πραγματοποιείται από τον ΟΠΕΚΕΠΕ στην Ο.Π και κατόπιν με ευθύνη της πιστώνονται οι τραπεζικοί λογαριασμοί των παραγωγών. Μετά την ολοκλήρωση των πληρωμών στις Ο.Π τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία πληρωμής στους παραγωγούς (καταστάσεις πληρωμών με τις εντολές πληρωμής προς την τράπεζα), αποστέλλονται στην Δ.Α.Ο.Κ και στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.. εντός 30 εργάσιμων ημερών.
• Οι πληρωμές για τους μεμονωμένους παραγωγούς πραγματοποιούνται από τον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε. απ' ευθείας στους τραπεζικούς λογαριασμούς των παραγωγών
(με βάση τα στοιχεία της Ε.Α.Ε 2017 ή και 2018 κατά περίπτωση).
• Για την παρακολούθηση και το συντονισμό των προβλεπόμενων ποσοστών πρωτοβάθμιων και δευτεροβάθμιων ελέγχων, οι Υπηρεσίες των Περιφερειακών ενοτήτων αποστέλλουν στον ΟΠΕΚΕΠΕ μαζί με κάθε φάκελο πληρωμής ηλεκτρονικό αρχείο, σύμφωνα με το υπόδειγμα 8 της παρούσας με τα αναλυτικά στοιχεία των πραγματοποιηθέντων ελέγχων.
Προθεσμίες υποβολής αιτημάτων και καταβολής της ενίσχυσης
Οι οργανώσεις παραγωγών/μεμονωμένοι παραγωγοί υποβάλλουν αίτηση για την καταβολή της ενίσχυσης έως τις 31 Ιουλίου 2018 στις αρμόδιες ΔΑΟΚ - έδρα τους.
Οι αρμόδιες ΔΑΟΚ μετά από την ολοκλήρωση των σχετικών ελέγχων (διοικητικοί, πρωτοβάθμιοι και δευτεροβάθμιοι) σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στα άρθρα 7 & 8 και 14 της 2339/77269/17.7.2017 Κ.Υ.Α, θα πρέπει να υποβάλουν τους φακέλους πληρωμής μαζί με τις εκθέσεις - πρακτικά των ελέγχων τους στην Κεντρική Υπηρεσία του ΟΠΕΚΕΠΕ το αργότερο μέχρι
31 Αυγούστου 2018.
Καταληκτική ημερομηνία πληρωμής από τον ΟΠΕΚΕΠΕ για τα έκτακτα μέτρα είναι η 30 Σεπτεμβρίου 2018.
Εφιστούμε την προσοχή ότι όλες οι δαπάνες της παρούσας αποτελούν μέρος του επιχειρησιακού ταμείου των Ο.Π. και τα παραστατικά δαπανών θα πρέπει να είναι θεωρημένα από τις επιτροπές ελέγχου των ΔΑΟΚ και να υπάρχει η σήμανση της χρηματοδότησης από τον σχετικό κανονισμό, ώστε να θεωρούνται επιλέξιμα προς ενίσχυση.