Στην παρούσα απόφαση που υπογράφει ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κ Τσαυτάρης υπάγονται οι πράξεις που εντάσσονται στο Μέτρο 3.5: «Πιλοτικά Σχέδια» του Άξονα Προτεραιότητας 3 «Μέτρα κοινού ενδιαφέροντος» του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας 2007 -2013.
Ειδικότερα, υπάγονται Πράξεις που συμβάλλουν στην απόκτηση και διάδοση νέων τεχνικών γνώσεων στον τομέα της αλιείας και των υδατοκαλλιεργειών, οι οποίες μπορούν:
(ί) να δοκιμάζουν, υπό σχεδόν πραγματικές συνθήκες του κλάδου παραγωγής, την τεχνική ή οικονομική βιωσιμότητα μιας καινοτόμου τεχνολογίας με στόχο την απόκτηση και την διάδοση τεχνικών ή οικονομικών γνώσεων για τη δοκιμαζόμενη τεχνολογία
(Μ) να καθιστούν δυνατή την διενέργεια δοκιμών σχεδίων διαχείρισης και σχεδίων κατανομής της αλιευτικής προσπάθειας, περιλαμβανομένων, εφόσον απαιτείται, του καθορισμού ζωνών απαγόρευσης της αλιείας προκειμένου να αξιολογηθούν οι βιολογικές και οι οικονομικές συνέπειες του, και του πειραματικού εμπλουτισμού των αποθεμάτων
(ίϋ)να αναπτύσσουν και να δοκιμάζουν μεθόδους για τη βελτίωση της επιλεκτικότητας των εργαλείων, τη μείωση των παρεμπιπτόντων αλιευμάτων, των απορρίψεων ή των επιπτώσεων στο περιβάλλον, ιδίως δε στο θαλάσσιο βυθό
(ίν)να δοκιμάζουν εναλλακτικούς τύπους τεχνικών διαχείρισης της αλιείας
(ν) να δοκιμάζουν τεχνικές βελτιώσεις με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας σκαφών, κινητήρων, εξοπλισμού ή αλιευτικών εργαλείων, καθώς και τη μείωση των εκπομπών και την καταπολέμηση της αλλαγής του κλίματος,
(νί)να προωθούν καινοτομία, έρευνα και τεχνολογική ανάπτυξη στον κλάδο της υδατοκαλλιέργειας, με γνώμονα την ανάπτυξη φιλικότερων προς το περιβάλλον τεχνολογιών και πρακτικών.
Τα πιλοτικά σχέδια που λαμβάνουν στήριξη πρέπει να είναι αληθινά καινοτόμα και μικρές τεχνικές βελτιώσεις γνωστών τεχνολογιών δεν αρκούν για να δοθεί στήριξη. Τα πιλοτικά σχέδια δεν πρέπει να έχουν άμεσα εμπορικό χαρακτήρα. Ενδεχόμενα κέρδη, παραγόμενα στη διάρκεια της υλοποίησης ενός πιλοτικού σχεδίου, αφαιρούνται από τη δημόσια ενίσχυση που χορηγείται στη σχετική πράξη.
Για τους σκοπούς της παρούσης απόφασης, με τον όρο «καινοτομία» νοείται η μετατροπή μιας ιδέας σε νέο ή βελτιωμένο αξιοποιήσιμο προϊόν, σε βιομηχανική ή εμπορική λειτουργική διαδικασία ή σε νέα μέθοδο κοινωνικής εξυπηρέτησης. Η καινοτομία μπορεί να αφορά την ανανέωση και τη διεύρυνση του φάσματος προϊόντων και υπηρεσιών και των συναφών αγορών, την καθιέρωση νέων μεθόδων σχεδιασμού, παραγωγής, εφοδιασμού και διανομής, την εισαγωγή αλλαγών στη διαχείριση, την οργάνωση της εργασίας, τις συνθήκες εργασίας και τις δεξιότητες του εργατικού δυναμικού, καλύπτονται δε τέσσερις τύποι καινοτομίας: καινοτομία προϊόντος, καινοτομία διεργασιών, καινοτομία μάρκετινγκ, οργανωτική καινοτομία.
Δεν χορηγείται στήριξη δυνάμει του άρθρου 41 του βασικού κανονισμού για την πειραματική αλιεία. Ο όρος «πειραματική αλιεία» σημαίνει τη χρήση διαφόρων τύπων εξοπλισμού αναζήτησης ιχθύων και αλιευτικών εργαλείων, για να εξακριβωθεί ποια είδη ιχθύων υπάρχουν σε μια περιοχή και σε ποιες ποσότητες, ώστε να γνωστοποιηθεί ως ένα βαθμό το μέγεθος των αποθεμάτων στην περιοχή αυτή και η οικονομική βιωσιμότητα εμπορικής τους εκμετάλλευσης αντιστοίχως. Η μοναδική περίπτωση όπου σχέδια πειραματικής αλιείας είναι επιλέξιμα για στήριξη είναι να εστιάζονται στη δοκιμή επιλεκτικότερων αλιευτικών τεχνικών ή/και εργαλείων, για να κριθούν οι επιπτώσεις τους στα ιχθυαποθέματα ή/και στο θαλάσσιο περιβάλλον.
Τα αποτελέσματα των πιλοτικών σχεδίων που χρηματοδοτούνται στο πλαίσιο του Μέτρου 3.5 υπόκεινται στην υποβολή τεχνικών εκθέσεων οι οποίες δημοσιοποιούνται. Η Διαχειριστική Αρχή εξασφαλίζει ότι τα πιλοτικά σχέδια συνοδεύονται από επαρκή επιστημονική παρακολούθηση και ότι διενεργείται η κατάλληλη ποιοτική αξιολόγηση των τεχνικών εκθέσεων. Στα πιλοτικά σχέδια θα πρέπει να περιλαμβάνονται απαραίτητα ενέργειες για την δημοσιοποίηση - διάχυση των αποτελεσμάτων των σχεδίων.
Είδος ενίσχυσης
1. Δημόσιες, οικονομικές ενισχύσεις, για Πράξεις που εντάσσονται στο Μέτρο 3.5 του Επιχειρησιακού Προγράμματος Αλιείας 2007 - 2013, και αφορούν δράσεις όπως αυτές αναφέρονται στο άρθρο 1 της παρούσας, με τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
(ί) Οι προτεινόμενες Πράξεις δεν αφορούν σε ενέργειες πειραματικής αλιείας σύμφωνα με τα ως άνω αναφερόμενα
(Μ) Οι προτεινόμενες Πράξεις περιλαμβάνουν επαρκή επιστημονική παρακολούθηση και υποβολή τεχνικών εκθέσεων.
(ίϋ)Οι προτεινόμενες Πράξεις δεν έχουν άμεσα εμπορικό χαρακτήρα. Ενδεχόμενα κέρδη, παραγόμενα στη διάρκεια της υλοποίησης ενός πιλοτικού σχεδίου, αφαιρούνται από τη δημόσια ενίσχυση που χορηγείται στη σχετική Πράξη.
2. Οι ενισχύσεις παρέχονται σε δικαιούχους, όπως αυτοί ορίζονται στο άρθρο 4 της
παρούσας:
(ί) των οποίων μπορεί να καταδειχθεί η φερεγγυότητα και η οικονομική βιωσιμότητα
(Μ) που παρέχουν ασφαλείς εγγυήσεις για την εξασφάλιση της ιδιωτικής τους συμμετοχής
(Mi) που δεν έχουν υποβάλλει αίτηση ένταξης για χρηματοδότηση σε άλλη Υπηρεσία ή φορέα για το σύνολο ή μέρος της προτεινόμενης Πράξης
3. Η περίοδος επιλεξιμότητας των δαπανών ξεκινά από την ημερομηνία δημοσίευσης της υπ' αριθμ. 2040 / 06-11-2013 ΚΥΑ (ΦΕΚ 2961/Β/22-11-13), με ευθύνη των εν δυνάμει δικαιούχων όσον αφορά στην δυνατότητα ένταξης των εν λόγω δαπανών στις επιλέξιμες δαπάνες του σχεδίου από την ΕΥΔΕΠ ΑΛΙΕΙΑΣ, ενώ σε κάθε περίπτωση δεν υπερβαίνει τη περίοδο υλοποίησης και εφαρμογής του Προγράμματος.
4. Το ανώτερο όριο του προϋπολογισμού των πράξεων είναι 300.000 ευρώ.
5. Στη περίπτωση που οι ενισχύσεις παρέχονται σε επιχειρήσεις που πληρούν πέραν των λοιπών προϋποθέσεων της παρούσας, και τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
(ί) Η επιχείρηση να μην είναι προβληματική σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 2 παρ. 2 σημεία 9, 10 και 11 των Κατευθυντήριων Γραμμών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής 2004/C/244/02.
(Μ) Οι επιχειρήσεις να λειτουργούν νόμιμα έχοντας στην επωνυμία τους άδεια λειτουργίας για τη δράστηριότητά τους.
Οι δημόσιες οικονομικές ενισχύσεις χορηγούνται ως ποσοστό του συνολικού επιλέξιμου κόστους.
Αρμόδια Αρχή Διαχείρισης
Η διαχείριση του Μέτρου 3.5 του ΕΠΑΛ 2007 - 2013 που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας για την περίοδο 2007 - 2013 ασκείται από την Ε.Υ.Δ.Ε.Π. ΑΛΙΕΙΑΣ σύμφωνα με το άρθρο 36 του Νόμου 3614/2007 όπως αυτός τροποποιήθηκε και ισχύει.
Δυνητικοί δικαιούχοι οικονομικών ενισχύσεων
Δυνητικοί δικαιούχοι των οικονομικών ενισχύσεων του Μέτρου 3.5 είναι:
α) Επιχειρήσεις σε συνεργασία με ερευνητικούς (επιστημονικούς) ή τεχνικούς (τεχνολογικούς) φορείς (ΑΕΙ, ΑΤΕΙ, Ερευνητικά Κέντρα, Ινστιτούτα κ.λ.π.), ώστε να εξασφαλίζεται επαρκής επιστημονική παρακολούθηση.
β) Αναγνωρισμένες επαγγελματικές οργανώσεις που ασκούν οικονομική δραστηριότητα, σε συνεργασία με ερευνητικούς (επιστημονικούς) ή τεχνικούς (τεχνολογικούς) φορείς (ΑΕΙ, ΑΤΕΙ, Ερευνητικά Κέντρα, Ινστιτούτα κ.λ.π.), ώστε να εξασφαλίζεται επαρκής επιστημονική παρακολούθηση.
Οι αναγνωρισμένες επαγγελματικές οργανώσεις (αλιευτικοί σύλλογοι, αλιευτικοί συνεταιρισμοί κ.λ.π) θα πρέπει να έχουν εναρμονίσει τη λειτουργία τους σύμφωνα με το θεσμικό πλαίσιο που διέπει τους αγροτικούς συνεταιρισμούς και τις Συλλογικές οργανώσεις του αγροτικού κόσμου και από το καταστατικό τους να προκύπτει η δραοτηριοποίησή τους στον αλιευτικό τομέα, και η ύπαρξη ή μη οικονομικών δραστηριοτήτων. Οι αναγνωρισμένες επαγγελματικές οργανώσεις σύμφωνα με το άρθρο 3 του Ν. 4171/2013, υποχρεούνται να προβούν στις αναγκαίες καταστατικές αλλαγές που ορίζονται στο άρθρο 17 του Ν. 4015/2011 το αργότερο μέχρι την 31-12-2013.
«Ερευνητικός (επιοτηυονικόΟ ωοοέαο» όπως αναφέρεται στον Ν.1514/85 όπως τροποποιείται και ισχύει, θεωρείται το νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που έχει ως κύριο σκοπό την επιστημονική και τεχνολογική έρευνα, σε συνδυασμό με την πειραματική ανάπτυξη και επίδειξη, καθώς και τη διάδοση και εφαρμογή των αποτελεσμάτων της έρευνας, μέσω της οικονομικής εκμετάλλευσης των αποτελεσμάτων είτε από τους ίδιους ή και τους εργαζόμενους σε αυτούς είτε από τρίτους.
«Τεχνικός (τεχνολογικός) φορέας» όπως αναφέρεται στον Ν.1514/85 όπως τροποποιείται και ισχύει, θεωρείται το νομικό πρόσωπο δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου που έχει ως κύριο σκοπό την ανάπτυξη τεχνολογικών υποδομών και δραστηριοτήτων και την παροχή επιστημονικών, τεχνολογικών και τεχνικών υπηρεσιών προς τρίτους (αναλύσεων, μετρήσεων, δοκιμών, πληροφόρησης, συμβουλών, προστασίας της βιομηχανικής ιδιοκτησίας και άλλες). Ένας φορέας μπορεί να είναι ταυτόχρονα ερευνητικός και τεχνικός.
Σε κάθε πιλοτικό σχέδιο θα πρέπει να ορίζονται: α) ο υπεύθυνος έργου ο οποίος θα πρέπει να προέρχεται από την επιχείρηση ή επαγγελματική οργάνωση και β) ο επιστημονικός υπεύθυνος ο οποίος θα πρέπει να προέρχεται από τον ερευνητικό ή τον τεχνικό φορέα και να ανήκει στην Ομάδα Έργου. Ο υπεύθυνος έργου και ο επιστημονικός υπεύθυνος υπογράφουν κάθε έντυπο - έγγραφο στα πλαίσια της επικοινωνίας των φορέων του σχεδίου με την Ε.Υ.Δ.Ε.Π. ΑΛΙΕΙΑΣ, και είναι γένει υπεύθυνοι για την ομαλή υλοποίηση του έργου.
Περιοχές Εφαρμογής - Ποσοστά Δημόσιας Ενίσχυσης
1. Το Μέτρο 3.5. «Πιλοτικά Σχέδια» του Άξονα Προτεραιότητας 3 του Ε.Π.ΑΛ. 2007-2013, εφαρμόζεται σε ολόκληρη την Ελληνική επικράτεια, με διαφορετική όμως ένταση ενίσχυσης ανάλογα με την περιοχή υλοποίησης της προτεινόμενης Πράξης η οποία δεν μπορεί να υπερβαίνει τα ποσά που προβλέπονται στο εγκεκριμένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αλιείας 2007 - 2013, σύμφωνα με το άρθρο 52 του Καν.(ΕΚ) 1198/2006 του Συμβουλίου. Οι περιοχές της επικράτειας κατηγοριοποιούνται ως εξής:
ί. Περιφέρειες που καλύπτονται από το στόχο σύγκλισης. Περιφέρειες Στόχου Σύγκλισης είναι οι:
• Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου
• Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης
• Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
• Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας
• Περιφέρεια Ηπείρου
• Περιφέρεια Ιονίων Νήσων
• Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας
• Περιφέρεια Πελοποννήσου
• Περιφέρεια Θεσσαλίας
• Περιφέρεια Αττικής
• Περιφέρεια Κρήτης
ϋ. Περιφέρειες που δεν καλύπτονται από το στόχο σύγκλισης οι οποίες είναι η Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας και η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Η Δημόσια δαπάνη κατανέμεται ενδεικτικά ως εξής:
• 700.000,00€ για τις περιφέρειες Εντός στόχου Σύγκλισης και
• 300.000,00€ για τις περιφέρειες Εκτός στόχου Σύγκλισης
Τα μέγιστα ποσοστά χορηγούμενης Δημόσιας Ενίσχυσης (Κοινοτική και Εθνική συνδρομή) για τις Πράξεις που θα ενταχθούν για χρηματοδότηση στο πλαίσιο της παρούσας, έχουν ως εξής:
α) Για τις Περιφέρειες που καλύπτονται από τον στόχο Σύγκλισης και τα απομακρυσμένα Ελληνικά νησιά όπως αυτά ορίζονται στο εγκεκριμένο Ε.Π.ΑΛ. 2007 - 2013, η Δημόσια Δαπάνη ανέρχεται στο 80% του συνολικού ως άνω μέγιστου επιλέξιμου ποσού σύμφωνα με το άρθρο 52 του Καν. (Ε.Κ.) 1198/2006 του Συμβουλίου (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II, Ομάδα 3).
β) Για τις Περιφέρειες που δεν καλύπτονται από τον Στόχο Σύγκλισης η Δημόσια Δαπάνη ανέρχεται στο 60% του συνολικού ως άνω μέγιστου επιλέξιμου ποσού σύμφωνα με το άρθρο 52 του Καν. (Ε.Κ.) 1198/2006 του Συμβουλίου (ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II, Ομάδα 3).
Η Ιδιωτική Συμμετοχή δύναται να αποτελείται από την Ίδια Συμμετοχή και Τραπεζικό Δανεισμό. Σε κάθε περίπτωση η Ίδια Συμμετοχή δεν μπορεί να είναι μικρότερη του 10% του προϋπολογισμού της Πράξης.
δείτε εδώ όλη την προκήρυξη του προγράμματος