Ακόμα εκτιμάται ότι θα μειωθεί η δαπάνη για επιδόματα ανεργίας στον ΟΑΕΔ, λόγω ύπαρξης πλέον πολλών μακροχρόνια ανέργων, αλλά και αύξησης των κονδυλίων για προγράμματα απασχόλησης. Στα στοιχεία του 2014, αξίζει να σημειωθεί ότι συμπεριλήφθηκαν κοινωνικό μέρισμα 525 εκατ. ευρώ, οι αναδρομικές αποδοχές δικαστικών και στελεχών Ενόπλων Δυνάμεων (1/8/2012 έως 31/6/2014) κόστους 414,7 εκατ. ευρώ και η καταβολή αυξημένων αποδοχών και συντάξεων στις ίδιες ομάδες (1/7/2014 έως 31/12/2014) κόστους 126,2 εκατ. ευρώ.
Το 2015 θα υπάρξει κατάργηση φόρων υπέρ τρίτων, καταβολή κοινωνικού μερίσματος, περαιτέρω προσαρμογές σε μισθούς και συντάξεις των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας και μη επιβολή εισφοράς 2 τοις χιλίοις επί των πωλήσεων και των επιχειρήσεων, υπέρ ΟΑΕΕ. Πιο συγκεκριμένα:
Ανεργία
Η ανεργία, επί αρκετούς μήνες, αν και οριακά, υποχωρεί. Το ισοζύγιο των ροών μισθωτής απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα είναι θετικό και καλύτερο από το 2013. Το μέσο ποσοστό ανεργίας εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί, περίπου, στο 27%. Σε εθνικολογιστική βάση, στο 24,5%, από 25,8% το 2013. Βέβαια, η ανεργία παραμένει πολύ υψηλή, ενώ τα υψηλά ποσοστά νέων και μακροχρόνια ανέργων αποδεικνύουν το διαρθρωτικό χαρακτήρα της. Το ποσοστό ανεργίας, αντιδρώντας με κάποιο βαθμό υστέρησης στην πορεία της οικονομικής δραστηριότητας, προβλέπεται να μειωθεί. Εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί, σε εθνικολογιστική βάση, στο 22,5% του εργατικού δυναμικού, από 24,5% το 2014. Η απασχόληση προβλέπεται να αυξηθεί κατά 2,6%.
Μισθοί και Συντάξεις
Μισθοί και συντάξεις 18,685 δισ. ευρώ το 2015, ενώ το 2014 η εκτίμηση είναι ότι θα φτάσουν τα 18,613 δισ. ευρώ και το 2013 ανήλθαν σε 18,422 δισ. ευρώ. Η αύξηση στις δαπάνες κατά 125 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Μεσοπρόθεσμου, αποδίδεται στην αύξηση δαπανών μισθοδοσίας, λόγω:
*Κινητικότητας προσωπικού και της συνεπακόλουθης μεταφοράς κονδυλίων από φορείς των λοιπών υπηρεσιών της Γενικής Κυβέρνησης (κυρίως από τους ΟΤΑ α' βαθμού και από τον ΕΟΠΥΥ), σε φορείς της Κεντρικής Διοίκησης (κυρίως στα Υπουργεία Υγείας, Δημόσιας Τάξης, Δικαιοσύνης, Εσωτερικών και στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις).
*Των νέων προσλήψεων προσωπικού με βάση τον κανόνα 1:1 (μία πρόσληψη για κάθε μία αναγκαστική αποχώρηση).
*Στην καταβολή αυξημένων αποδοχών στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας, εν ενεργεία και συνταξιούχους, από 1/7/2014).
Κοινωνική ασφάλιση και περίθαλψη.
Το 2015 προβλέπεται ότι θα δαπανηθούν 13,931 δισ. ευρώ, ενώ το 2014 εκτιμάται ότι θα χρειαστούν τελικά 14,390 δισ. ευρώ, ενώ το 2013 χρειάστηκαν 15,922 δισ. ευρώ. Δηλαδή σε δύο χρόνια καταγράφεται μείωση 2 δισ ευρώ στο κονδύλι για κοινωνική ασφάλιση και περίθαλψη. Ειδικά για το 2015, οι σχετικές δαπάνες θα είναι μειωμένες κατά 173 εκατ. ευρώ, σε σχέση με το 2014, κυρίως λόγω μείωσης της επιχορήγησης προς τον ΕΟΠΥΥ, λόγω των μειωμένων δαπανών μισθοδοσίας, μετά τη μεταφορά του μεγαλύτερου μέρους του ιατρικού και υγειονομικού προσωπικού του στο νεοσύστατο Πρωτοβάθμιο
Για το 2014 υπολογίζεται ότι οι δαπάνες θα αυξηθούν κατά 635 εκατ. ευρώ σε σχέση με την πρόβλεψη που υπήρχε στο Μεσοπρόθεσμο εξαιτίας:
*Πρόσθετης χρηματοδότησης των νοσοκομείων, ως αντιστάθμισμα της μείωσης χρηματοδότησής τους από τον ΕΟΠΥΥ
*Μειωμένες μεταβιβάσεις του Τακτικού Προϋπολογισμού κυρίως προς τον ΕΟΠΥΥ λόγω των μειωμένων δαπανών μισθοδοσίας του από την εφαρμογή του μέτρου της κινητικότητας του ιατρικού κυρίως προσωπικού.
*Στην αύξηση των επιχορηγήσεων του ΟΓΑ και του ΟΑΕΕ με ταυτόχρονη ισόποση μείωση των αποδιδόμενων πόρων προς αυτούς. Υπολογίζεται ότι υπήρξε απώλεια 453 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου στο Μεσοπρόθεσμο, λόγω του εξορθολογισμού των εσόδων υπέρ τρίτων.
*Στις δαπάνες για τη χορήγηση αποζημιώσεων του προσωπικού της ΕΡΤ.
Το ισοζύγιο ΟΚΑ προβλέπεται αρνητικό κατά 474 εκατ. ευρώ το 2015, αντί για 1,184 δισ. ευρώ που είναι η εκτίμηση για φέτος.
Το έλλειμμα 1,184 δισ. ευρώ για το 2014, έναντι στόχου για έλλειμμα 1,012 δισ. ευρώ στο Μεσοπρόθεσμο οφείλεται:
*Στη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών λόγω της συνεχιζόμενης ύφεσης.
*Στην αύξηση της συνταξιοδοτικής δαπάνης κυρίως στις επικουρικές και εν μέρει στις κύριες συντάξεις.
*Στην αύξηση της δαπάνης για το ΕΚΑΣ.
*Στην αύξηση των δαπανών παροχών υγείας.
Σε δημοσιονομική βάση αναμένεται να υπάρξει πλεόνασμα 1,6 δισ. ευρώ, αντί για στόχο 0,8 δισ. ευρώ, λόγω της μείωσης των απλήρωτων υποχρεώσεων κατά 2,7 δισ. ευρώ στο σύνολο των ΟΚΑ, συμπεριλαμβανομένων και των ληξιπρόθεσμων οφειλών.
Ασφαλιστικά Ταμεία
Η εκτιμώμενη μείωση είσπραξης των ασφαλιστικών εισφορών δεν θα είναι ιδιαίτερα σημαντική, γεγονός που αποδίδεται κυρίως στην ανάσχεση των συνεπειών της μακροχρόνιας ύφεσης, στη μείωση του μισθολογικού κόστους και στη συγκράτηση της ανεργίας. Η εκτιμώμενη υπέρβαση στο σκέλος των δαπανών, έναντι των στόχων, οφείλεται στις κύριες και στις επικουρικές συντάξεις, λόγω του αυξημένου αριθμού των νέων συνταξιούχων και στα αυξημένα ποσά για την καταβολή αναδρομικών μετά την οριστική έκδοση των συντάξεων. Αυξημένη εμφανίζεται και η δαπάνη για το ΕΚΑΣ, εξαιτίας της μη αναπροσαρμογής των κριτηρίων χορήγησής του και κατά συνέπεια της αύξησης του αριθμού των δικαιούχων. Για να αντισταθμιστούν οι απώλειες, συνεχίζονται οι δράσεις που στοχεύουν στην αναδιάρθρωση του ΟΑΕΕ, στην καταπολέμηση της αδήλωτης και της ανασφάλιστης εργασίας, στην αντιμετώπιση της εισφοροδιαφυγής και στην ολοκλήρωση των διαδικασιών συμψηφισμού φορολογικών απαιτήσεων με ασφαλιστικές οφειλές.
ΟΑΕΔ
Το ύψος των δαπανών για επιδόματα ανεργίας θα μειωθεί κυρίως λόγω της αλλαγής των χαρακτηριστικών της ανεργίας, εξαιτίας της αύξησης του αριθμού των μακροχρόνια ανέργων. Θα αυξηθούν οι δαπάνες για προγράμματα ενίσχυσης της απασχόλησης,
Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές φτάνουν το 1,773 δισ. ευρώ για Ασφαλιστικά Ταμεία και Οργανισμούς Απασχόλησης, το 1,523 δισ. ευρώ για τον ΕΟΠΥΥ και το 1,293 δισ. ευρώ για τα νοσοκομεία. Σύνολο ληξιπρόθεσμων οφειλών στους ΟΚΑ, 4,590 δισ. ευρώ.
Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα
Γίνεται η παραδοχή ότι θα εφαρμοστεί το τελευταίο τρίμηνο του '14, σε 13 δήμους όλης της χώρας, για 6 μήνες. Τονίζεται όμως ότι για την καθολική εφαρμογή του προγράμματος οι πιστώσεις αναμένεται να καλυφθούν από πόρους που θα προέλθουν αποκλειστικά από τη συνολική αναμόρφωση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας στη χώρα.
Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, δεν καταγράφονται τυχόν θετικές επιδράσεις που μπορεί να προέλθουν από την εφαρμογή του συντελεστή βιωσιμότητας στα επικουρικά ταμεία που εποπτεύονται τόσο από το υπουργείο Εργασίας, όσο και από άλλα Υπουργεία.