Πρόκειται για 23 περιφερειακούς κρατικούς και δημοτικούς αερολιμένες που απέμειναν στο κράτος μετά το κλείσιμο της συμφωνίας με τις Fraport-Slentel όσον αφορά τα 14 αεροδρόμια (Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας, Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου).
Σύμφωνα με δημοσίευμα της «Ναυτεμπορικής», για έξι από αυτά τα 23 αεροδρόμια και συγκεκριμένα για τα αεροδρόμια Πάρου, Καλαμάτας, Χίου, Νάξου, Μήλου και Σητείας και κυρίως για τα τρία πρώτα, καταγράφεται ήδη επενδυτικό ενδιαφέρον. Τα στοιχεία δείχνουν ότι αν και ανήκουν στην κατηγορία με λιγότερους από 250.000 επιβάτες κατ’ έτος, με τις κατάλληλες επενδύσεις και μάνατζμεντ μπορούν να εξελιχθούν σε ιδιαίτερα ελκυστικά αεροδρόμια.
Τα επικρατέστερα σενάρια είναι έπειτα από premarketing από τους συμβούλους του νέου ταμείου, είτε να χωριστούν τα 23 αεροδρόμια και πάλι σε δύο ομάδες είτε να διαμορφωθεί ένα πιο ολιγομελές και ελκυστικό group. Αν και τα εναπομείναντα αεροδρόμια δεν ανήκουν στα «πρώτης σειράς», μετά την παραχώρηση των 14, εκτιμάται ότι ένας δεύτερος κύκλος θα συγκέντρωνε υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον. Στους πιθανολογούμενους μνηστήρες, παράγοντες της αγοράς εντάσσουν τα δύο σχήματα που συμμετείχαν στον προηγούμενο διαγωνισμό, δηλαδή τις κοινοπραξίες Vinci-Ελλάκτωρ και METKA-Corp. America, καθώς όμως και άλλους εγχώριους επενδυτές που μαζί με ξένους ή αυτόνομα θα μπορούσαν να συμμετέχουν διεκδικώντας αεροδρόμια με προοπτική, όπως της Καλαμάτας ή της Χίου.
Υπενθυμίζεται ότι με βάση το άρθρο 66 του νόμου 4146/2013, τα 23 πολιτικά αεροδρόμια που δεν παραχωρήθηκαν επρόκειτο να ενταχθούν στην Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αερολιμένων (ΑΕΔΙΠΑ). Την εταιρεία αυτή, που θα ανήκε κατά 100% στο Δημόσιο, θα δημιουργούσε η ΥΠΑ η οποία θα αναλάμβανε, μεταξύ άλλων, τη λειτουργία, τη συντήρηση και την ανάπτυξη των 23 αεροδρομίων, με πόρους (τέλη) που θα προέρχονταν και από τα 14 υπό ιδιωτικοποίηση αεροδρόμια. Από την ίδια εταιρεία θα χρηματοδοτούνταν και οι άγονες γραμμές που μέχρι τώρα κοστίζουν γύρω στα 40 εκατ. τον χρόνο. Ωστόσο, η αρμοδιότητα και το δικαίωμα αξιοποίησης του συνόλου των περιφερειακών αεροδρομίων περνά στο νέο υπερταμείο.
Ικανοποίηση στην Fraport για την επικύρωση των συμβάσεων
Tην επικύρωση των συμβάσεων για την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων από το ελληνικό Κοινοβούλιο, χαιρετίζει, με ανακοινωσή της, η Fraport Greece, τονίζοντας πως πρόκειται για μία τις μεγαλύτερες επενδύσεις στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, ο διευθύνων σύμβουλος, Alexander Zinell, δήλωσε: «Δέσμευσή μας είναι να καταστεί αυτό το έργο επωφελές, τόσο για την Ελλάδα και τους πολίτες της, τη βιομηχανία του τουρισμού και την οικονομία, όσο και για τους τουρίστες από όλον τον κόσμο και όσους χρησιμοποιούν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια γενικότερα».
«Η επιτυχής επικύρωση στέλνει ένα ισχυρό μήνυμα στην παγκόσμια αγορά: Η Ελλάδα κοιτάει μπροστά, δημιουργώντας ένα νέο δυναμικό περιβάλλον για επενδύσεις στη χώρα. Μπορούν, πλέον, να προχωρήσουν με γρήγορους ρυθμούς στη φάση υλοποίησης του έργου. Η Fraport Greece έχει, ήδη, ξεκινήσει προπαρασκευαστηκές εργασίες στον σχεδιασμό των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Όλοι μαζί εργαζόμαστε με στόχο την ολοκλήρωση του έργου» πρόσθεσε.
«Η παρουσία μας στην Ελλάδα θα δράσει ως καταλύτης για την ανάπτυξη ένος σημαντικού για τη χώρα κλάδου, όπως ο τουρισμός. Σε αρκετές περιπτώσεις, πολλά αεροδρόμια παγκοσμίως, έχουν λειτουργήσει ως κινητήρες των τοπικών οικονομιών. Αυτός είναι ο στόχος μας και για τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια, καθώς αναμένονται θετικές επιπτώσεις σε τομείς όπως οι υπηρεσίες φιλοξενίας, οι ταξιδιωτικές υπηρεσίες, το εμπόριο, οι κατασκευές και άλλες υπηρεσίες. Η θετική ανταπόκριση που λαμβάνουμε από επικεφαλής επιχειρήσεων και άλλους εμπλεκόμενους φορείς αποδεικνύει ότι κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση» κατέληξε ο κ. Zinell.