Όπως αναφέρει το υπουργείο Πολιτισμού με το προς ψήφιση σχέδιο νόμου προσαρμόζεται η ελληνική νομοθεσία με τις διατάξεις της οδηγίας 2014/26/ΕΕ περί συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων κ.λπ. και ρυθμίζονται: α) η λειτουργία των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και των οργανισμών συλλογικής προστασίας δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικών δικαιωμάτων καθώς και θέματα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού
Ειδικότερα προσδιορίζεται ο σκοπός και το πεδίο εφαρμογής του υπό ψήφιση σχεδίου νόμου και παρατίθενται οι ορισμοί που χρησιμοποιούνται για τους σκοπούς του.
Επανακαθορίζεται η διαδικασία για την χορήγηση άδειας λειτουργίας από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού σε οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης και οργανισμούς συλλογικής προστασίας [εφεξής κατατίθεται σχετική αίτηση στον Οργανισμό Πνευματικής Ιδιοκτησίας (ΟΠΙ), συνοδευόμενη από τα αναφερόμενα στοιχεία, που εισηγείται σχετικά προς τον ανωτέρω Υπουργό, αντί σχετικής δήλωσης απευθείας στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού που ισχύει σήμερα], προβλέπονται περιπτώσεις οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και άλλων οντοτήτων που εξαιρούνται από την χορήγηση άδειας, υπό προϋποθέσεις, καθώς και η δυνατότητα σύστασης ενιαίου οργανισμού συλλογικής διαχείρισης. Διευρύνονται οι αρμοδιότητες των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης, που απαριθμούνται ενδεικτικά, και καθορίζονται αυτές των οργανισμών συλλογικής προστασίας.
Τίθενται κανόνες για την οργάνωση και λειτουργία των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης, οι οποίοι αφορούν στη νομική μορφή και τα όργανα διοίκησής τους (γενική συνέλευση, εποπτικό συμβούλιο).
Επανακαθορίζονται οι σχέσεις μεταξύ των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και των δικαιούχων (σύναψη σύμβασης ανάθεσης για την διαχείριση του περιουσιακού τους δικαιώματος ή τις εξουσίες που απορρέουν από αυτό, δυνατότητα συμμετοχής στους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης κ.α.)
Προσδιορίζονται για τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης ο τρόπος διαχείρισης των εσόδων από τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και διενέργειας των κρατήσεων επ' αυτών, το ανώτατο ύψος των εξόδων διαχείρισής τους, οι προθεσμίες για την διανομή των οφειλόμενων ποσών σε δικαιούχους ή σε άλλους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, οι διαδικασίες για την διαχείριση οφειλομένων ποσών σε δικαιούχους που δεν εντοπίζονται κ.α.
Επανακαθορίζεται η σχέση των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης με τους χρήστες των δικαιωμάτων που διαχειρίζονται, ορίζονται διαδικασίες για την χορήγηση άδειας σε χρήστες, τίθενται κριτήρια ως προς το εύλογο της αμοιβής και προσδιορίζονται οι υποχρεώσεις των χρηστών προς τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης καθώς και των κυρώσεων σε περίπτωση παράβασής τους.
Ενισχύεται το πλαίσιο για την παροχή πληροφοριών από τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης προς τους δικαιούχους, που προβλέπεται εφεξής έναντι και άλλων οργανισμών συλλογικής διαχείρισης, δυνάμει συμβάσεων εκπροσώπησης, καθώς και κατόπιν υποβολής αιτήματος. Αναφέρονται οι πληροφορίες που οι ανωτέρω οργανισμοί δημοσιοποιούν στο διαδίκτυο, προβλέπεται η υποχρεωτική κατάρτιση και δημοσίευση ετήσιων εκθέσεων διαφάνειας από αυτούς, το περιεχόμενο τους, καθώς και διαδικασίες για την αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων στα πρόσωπα που διαχειρίζονται τις επιχειρηματικές δραστηριότητες των εν λόγω οργανισμών.
Απαγορεύεται, οι ανεξάρτητες οντότητες διαχείρισης, να διαχειρίζονται δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και συγγενικά δικαιώματα που υπόκεινται σε υποχρεωτική συλλογική διαχείριση και να χορηγούν έγγραφη άδεια δημόσιας εκτέλεσης για την άδεια μουσικών οργάνων του Δήμου, κατά τα ειδικώς οριζόμενα.
Ορίζονται οι προϋποθέσεις χορήγησης πολυεδαφικών αδειών για επιγραμμικά δικαιώματα επί μουσικών έργων, από τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης.
Ρυθμίζονται θέματα, αναφορικά με τη λειτουργία των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης, και ειδικότερα σχετικά με:
τη διαφάνεια και την ακρίβεια των πληροφοριών που παρέχονται από αυτούς για τα πολυεδαφικά ρεπερτόρια,
την ακριβή και έγκαιρη υποβολή αναφορών σχετικά με την πραγματική χρήση των επιγραμμικών δικαιωμάτων επί μουσικών έργων, και τον τρόπο τιμολόγησης των παρόχων επιγραμμικών υπηρεσιών,
τις συμφωνίες μεταξύ των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης για χορήγηση πολυεδαφικών αδειών.
Τα προαναφερόμενα, δεν εφαρμόζονται σε οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης, όταν χορηγούν πολυεδαφική άδεια για επιγραμμικά δικαιώματα επί μουσικών έργων, η οποία απαιτείται από ραδιοτηλεοπτικό οργανισμό.
Ορίζεται η διαδικασία διεκπεραίωσης τυχόν καταγγελιών, σχετικά με τη σύμβαση ανάθεσης για τη διαχείριση των δικαιωμάτων κ.λπ.
Παρέχεται η δυνατότητα γνωστοποίησης από πρόσωπα (φυσικά και νομικά), ενδεχόμενων παραβάσεων διατάξεων του υπό ψήφιση νόμου ή του ν.2121/1993 στον ΟΠΙ, και προβλέπεται η σχετική διαδικασία αντιμετώπισης αυτών.
Παρέχεται η δυνατότητα επίλυσης τυχόν διαφορών, μεταξύ των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης, μελών αυτών, κ.λ.π, εναλλακτικά, είτε με διαμεσολάβηση του ΟΠΙ, είτε με διαιτησία, κατά τα ειδικώς οριζόμενα.
Συστήνεται, με υπουργική απόφαση, Επιτροπή Διαμεσολάβησης ως το αρμόδιο όργανο αναφορικά με τον καθορισμό της αμοιβής για τη δημόσια εκτέλεση μουσικής σε εμπορικά καταστήματα και επιχειρήσεις υγειονομικού ενδιαφέροντος, σε περίπτωση διαφωνίας σχετικά με το ύψος της αμοιβής κατά το στάδιο της διαπραγμάτευσης, είτε μεταξύ των μερών (οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και χρηστών), είτε μετά και από διαμεσολάβηση του ΟΠΙ. Για τον καθορισμό της αμοιβής των συμμετεχόντων στην Επιτροπή Διαμεσολάβησης ισχύουν οι διατάξεις του άρθρου 21 του ν.4354/2015, όπως τροποποιήθηκαν με τις όμοιες του άρθρου 52 του ν.4369/2016. Οι ανωτέρω αποζημιώσεις, κατά κανόνα, βαρύνουν τα μέρη κατ ισομοιρία.
Για τις περιπτώσεις δημόσιας εκτέλεσης μουσικής σε εμπορικά καταστήματα και καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος, κάθε οργανισμός συλλογικής διαχείρισης διαπραγματεύεται με την αντίστοιχη αντιπροσωπευτική ένωση χρηστών, την αμοιβή για τη δημόσια εκτέλεση μουσικής και τους όρους καταβολής της, υπό την οριζόμενη προϋπόθεση. Προσδιορίζονται τα κριτήρια για τον καθορισμό της προαναφερόμενης αμοιβής, οι προθεσμίες αναφορικά με τις διαπραγματεύσεις μεταξύ χρηστών και δικαιούχων καθώς και οι απαιτούμενες κατά τα οριζόμενα διαδικασίες.
Επιβάλλονται, με υπουργική απόφαση, σε περίπτωση κάθε είδους παράβασης, από οργανισμό συλλογικής διαχείρισης ή από οργανισμό συλλογικής προστασίας, των οριζόμενων διατάξεων, ύστερα από πλήρη και ειδικά αιτιολογημένη γνώμη του ΟΠΙ, σωρευτικώς ή διαζευκτικώς, οι παρακάτω κυρώσεις:
- πρόστιμο από χίλια πεντακόσια (1.500) έως εκατό πενήντα χιλιάδες (150.000) ευρώ, το οποίο μπορεί να αναπροσαρμόζεται.
- προσωρινή ή οριστική ανάκληση της άδειας λειτουργίας του. Σήμερα προβλέπονται όμοιες κυρώσεις με μόνη διαφοροποίηση το ύψος του επιβαλλόμενου χρηματικού προστίμου το οποίο κυμαίνεται - από τρεις χιλιάδες (3.000) έως διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ περίπου, και το γεγονός ότι επιβαλλόταν μόνο για σοβαρές ή επανειλημμένες παραβάσεις. Παρέχεται η δυνατότητα συμμόρφωσης του οργανισμού συλλογικής διαχείρισης, εντός εύλογης προθεσμίας. Σε αντίθετη περίπτωση ο Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού μπορεί με απόφαση του να αυξήσει το ποσό του προστίμου ή να ανακαλέσει την άδεια. Αναφέρονται επίσης τα κριτήρια για την επιλογή του είδους της επιβαλλόμενης κύρωσης.
Καθορίζεται η διαδικασία επιβολής των σχετικών κυρώσεων από τον ΟΠΙ, ύστερα από διεξαγωγή σχετικής έρευνας, η οποία μπορεί να περιλαμβάνει και έλεγχο από ορκωτούς ελεγκτές-λογιστές. Η δαπάνη από τη συμμετοχή των συγκεκριμένων προσώπων στην έρευνα, βαρύνει τον ελεγχόμενο οργανισμό αντί τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού που ισχύει σήμερα.
Προβλέπεται, σε περίπτωση σοβαρού οικονομικού ή διαχειριστικού προβλήματος του οργανισμού συλλογικής διαχείρισης, ο διορισμός, με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, επιτρόπου, η οποία καθορίζει μεταξύ άλλων και την αμοιβή του. Προσδιορίζεται το έργο, τα κριτήρια επιλογής, οι αρμοδιότητες και η θητεία διορισμού του επιτρόπου, του οποίου η αμοιβή και το κόστος που συνεπάγεται η άσκηση των καθηκόντων του (δύναται να προσλαμβάνει επιπρόσθετο προσωπικό και να ασκεί ένδικα βοηθήματα) βαρύνουν τον οργανισμό συλλογικής διαχείρισης στον οποίο έχει διορισθεί.
Καθορίζεται, η διαδικασία ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ του ΟΠΙ και των αρμόδιων αρχών, των κρατών μελών της EE σχετικά με τις δραστηριότητες των οργανισμών συλλογικής διαχείρισης και ανεξάρτητων οντοτήτων διαχείρισης που είναι εγκατεστημένοι στην ελληνική επικράτεια.
Παρατίθενται σειρά μεταβατικών διατάξεων, με τις οποίες ορίζονται καταληκτικές ημερομηνίες για τους οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης και τις ανεξάρτητες οντότητες, ώστε να προβούν σε όλες τις απαιτούμενες αλλαγές που προωθούνται με το υπό ψήφιση νομοσχέδιο. Η μη συμμόρφωση εντός των σχετικών προθεσμιών επισύρει τις αναφερόμενες κυρώσεις.
Συνιστάται με υπουργική απόφαση, πενταμελής Επιτροπή με κύριο σκοπό i) την εξέταση των αιτήσεων για άρση της προσβολής δικαιούχων, των οποίων το δικαίωμα πνευματικής ιδιοκτησίας ή συγγενικό δικαίωμα προσβάλλεται στο διαδίκτυο, και Η) τη λήψη αποφάσεων, αναφορικά με την προσβολή των δικαιωμάτων αυτών.
Ορίζονται τα μέλη και η θητεία της (τριετής), και καθορίζεται με υπουργική απόφαση κάθε θέμα σχετικό με τη συγκρότηση, τη λειτουργία και τις αρμοδιότητές της. Για τον καθορισμό της αμοιβής των συμμετεχόντων στην Επιτροπή Διαμεσολάβησης ισχύουν οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας. Στην ίδια απόφαση καθορίζεται και το τέλος που καταβάλλει ο ενδιαφερόμενος υπέρ του ΟΠΙ μαζί με την αίτηση του στην Επιτροπή για την εξέταση της υπόθεσης του. Αναφέρονται οι κυρώσεις που αποφασίζει η Επιτροπή, μεταξύ των οποίων πρόστιμο σε περίπτωση μη συμμόρφωσης προς το διατακτικό της απόφασης, ποσού πεντακοσίων (500) έως χιλίων (1000) ευρώ για κάθε ημέρα μη συμμόρφωσης. Κατά των αποφάσεων της Επιτροπής μπορεί να ασκηθεί δικαστική προσφυγή και ορίζονται οι προθεσμίες για την άσκηση αυτής.
Παρατίθεται σειρά καταργούμενων και τροποποιούμενων διατάξεων, μεταξύ των οποίων προβλέπεται ότι όποιος χωρίς δικαίωμα και κατά παράβαση των διατάξεων του υπό ψήφιση νόμου προβαίνει σε αναπαραγωγή φωνογραφημάτων αποθηκευμένων σε οποιοδήποτε τεχνικό μέσο αποθήκευσης, στα οποία συμπεριλαμβάνονται οι σκληροί δίσκοι ενσωματωμένοι ή μη σε ηλεκτρονικό υπολογιστή, υπόκειται σε διοικητικό πρόστιμο ίσο με χίλια (1.000) ευρώ
Επίσης με άλλες διατάξεις σχετικά με ζητήματα του υπουργείου Πολιτισμού τροποποιείται το άρθρο 46 του ν. 3028/2002, σχετικά με τους όρους και τη διαδικασία για την πρόσβαση και τη χρήση των αρχαιολογικών χώρων, ιστορικών τόπων, μνημείων και μουσείων.
Ρυθμίζονται θέματα της Κρατικής Σχολής Ορχηστρικής Τέχνης (ΚΣΟΤ).
Εμπλουτίζονται οι πόροι της με έσοδα από προγράμματα και ενισχύσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EE) ή άλλων διεθνών οργανισμών, επενδύσεις χρηματικών κεφαλαίων, εκμετάλλευση κινητών και ακινήτων περιουσιακών στοιχείων, προγραμματικές συμβάσεις με άλλου φορείς κ.λπ. β. Προστίθεται στη διάρθρωση των υπηρεσιών της τμήμα με την ονομασία «Ελληνική Ομάδα Χορού», του οποίου προΐσταται ο Διευθυντής της Σχολής.
Ορίζεται ότι από την απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου (ΔΣ) της Σχολής, η οποία εγκρίνεται από τον Υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού και με την οποία ρυθμίζεται κάθε θέμα που αφορά τη διάρθρωση, την οργάνωση και λειτουργία των ετήσιων κύκλων επιμόρφωσης, δεν πρέπει να προκαλείται δαπάνη σε βάρος των πιστώσεων του κρατικού προϋπολογισμού.
Συστήνονται στο Εθνικό Θέατρο, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και στην Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) από μία (1) θέση Διοικητικού -Οικονομικού Διευθυντή με τριετή θητεία και ορίζονται τα απαιτούμενα προσόντα και οι αρμοδιότητές τους. Οι αποδοχές αυτών καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Πολιτισμού και Αθλητισμού. Παράλληλα καταργείται η μία από τις δύο προβλεπόμενες θέσεις (για το κάθε θέατρο και την ΕΛΣ) Αναπληρωτή Καλλιτεχνικού Διευθυντή
Στα όργανα διοίκησης του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης περιλαμβάνεται (πέρα από το ΔΣ) και ο Διευθυντής αυτών.
Ρυθμίζονται θέματα ισοτιμίας των τίτλων σπουδών που χορηγήθηκαν από Ανώτερες Δημόσιες και Ιδιωτικές Σχολές Καλλιτεχνικής Εκπαίδευσης έως την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ν. 3149/2003.
Η υφιστάμενη σήμερα στο Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού Διεύθυνση Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων, Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών διασπάται σε δύο χωριστές διευθύνσεις (Διεύθυνση Διαχείρισης Εθνικού Αρχείου Μνημείων και Διεύθυνση Τεκμηρίωσης και Προστασίας Πολιτιστικών Αγαθών).
Ρυθμίζονται θέματα αρμοδιοτήτων μεταξύ δύο τμημάτων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Προβλέπεται ότι, οι δαπάνες αρχαιολογικών ερευνών και εργασιών που προκαλούνται κατά την εκτέλεση συγχρηματοδοτούμενων από την EE δημόσιων τεχνικών έργων χρηματοδοτούνται από τον κύριο του έργου και αφορούν: α) την αρχαιολογική παρακολούθηση των εργασιών από την αρμόδια Υπηρεσία Αρχαιοτήτων, β) τη διενέργεια σωστικών ανασκαφών, γ) τη λήψη προληπτικών μέτρων προστασίας των μνημείων έναντι κινδύνων κατά τη διάρκεια υλοποίησης ή λειτουργίας του έργου και δ) τη μελέτη και δημοσιοποίηση των ευρημάτων. Αν ο προϋπολογισμός των δαπανών αυτών υπερβαίνει το 5% του συνολικού προϋπολογισμού του έργου, ο προϋπολογισμός εγκρίνεται με απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού ύστερα από αιτιολογημένη γνώμη των αρμοδίων κατά περίπτωση Κεντρικών Συμβουλίων του ιδίου Υπουργείου. (άρθρο 70)
Προβλέπεται η αυτοδίκαιη παράταση των μισθώσεων των χειμερινών και θερινών κινηματογράφων και θεάτρων μέχρι την 31.12.2020 χωρίς αύξηση του καταβαλλόμενου κατά την έναρξη του υπό ψήφιση νόμου μισθώματος.
Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τον τρόπο εκπλήρωσης της υποχρέωσης των εταιρειών συνδρομητικής τηλεόρασης να ενισχύουν την παραγωγή κινηματογραφικών έργων και συνεχίζεται η δυνατότητα των εν λόγω εταιρειών να διαθέτουν μέχρι και το μισό ποσό (από αυτό που υποχρεούνται να διαθέτουν για την ενίσχυση της παραγωγής κινηματογραφικών έργων) στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου ως διαφημιστικό χρόνο.
Ορίζεται ότι η σύνθεση και η συγκρότηση σε σώμα του Διοικητικού Συμβουλίου του Επιμελητηρίου Εικαστικών Τεχνών Ελλάδος δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης.
Υπάλληλοι που υπηρετούν σε υπηρεσίες του Τομέα Πολιτισμού του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και υπηρετούσαν πριν την έναρξη ισχύος του Οργανισμού του Υπουργείου στη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού (ΓΓΑ) και των οποίων οι θέσεις κατανεμήθηκαν στην ΓΓΑ μεταφέρονται, κατόπιν έκδοσης διαπιστωτικής πράξης του Υπουργού Πολιτισμού και Αθλητισμού, στις κατανεμηθείσες οργανικές θέσεις της ΓΓΑ με την ίδια σχέση εργασίας.
Ορίζεται ότι απαιτείται η κατάθεση παραβόλου πενήντα ευρώ (50 €) για την υποβολή ένστασης κατά αποφάσεων που αφορούν σε πρόσληψη προσωπικού ορισμένου χρόνου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού που εξαιρείται από τις διαδικασίες του ΑΣΕΠ.
Ρυθμίζονται θέματα μεταβατικού χαρακτήρα για την εφαρμογή του ν.4229/2014 σχετικά με τη νόμιμη λειτουργία θεάτρων και άλλων χώρων παραστάσεων. Μεταξύ άλλων προβλέπεται ότι μέχρι την 31.12.2016 δεν λαμβάνονται διοικητικά μέτρα κατά των θεάτρων που πληρούν τις οριζόμενες (μεταβατικές) προϋποθέσεις λειτουργίας τους και ότι τυχόν μέτρα που έχουν επιβληθεί μετά την 1.4.2016 αίρονται εφόσον συντρέξουν οι προϋποθέσεις αυτές.
Τροποποιείται η σύνθεση της επιτροπής για την επανεξέταση και κωδικοποίηση της νομοθεσίας για τους χώρους θεάτρου, κινηματογράφου και λοιπών οπτικοακουστικών τεχνών και αυξάνεται ο συνολικός αριθμός των μελών αυτής κατά ένα μέλος.
Συστήνονται στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού εξήντα (60) νέες οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού και συγκεκριμένα τριάντα (30) θέσεις κλάδου ΠΕ Διοικητικού - Οικονομικού και τριάντα (30) θέσεις κλάδου ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων. Η πλήρωση των θέσεων αυτών εντάσσεται στον προγραμματισμό των προσλήψεων του έτους 2016.
Επανακαθορίζονται τα προσόντα των Διευθυντών των ερασιτεχνικών σχολών χορού.
Ορίζεται ως έδρα του Ευρωπαϊκού Πολιτιστικού Κέντρου Δελφών η Αθήνα και προβλέπεται ότι οι εγκαταστάσεις του εν λόγω ν.π.ι.δ. στους Δελφούς αποτελούν παράρτημά του.
Τέλος οι εισαγωγικές και κατατακτήριες εξετάσεις για τις ιδιωτικές Ανώτερες Σχολές Δραματικής Τέχνης θα διεξάγονται πλέον ενώπιον Επιτροπής που θα συγκροτείται με ευθύνη της οικείας Σχολής και όχι ενώπιον Επιτροπής του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.