Ειδικότερα τα χρηματικά εντάλματα των δαπανών του κράτους δεν θα υποβάλλονται για θεώρηση στην υπηρεσία του επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου και η θεώρησή τους δεν αποτελεί προϋπόθεση για την πληρωμή τους. Το Ελεγκτικό Συνέδριο μπορεί, σύμφωνα πάντα με τις διατάξεις του νομοσχεδίου, να διενεργεί στοχευμένους ελέγχους με την ιδιότητα του εξωτερικού ελεγκτή.
Υπενθυμίζεται ότι σε κάθε δημόσιο οργανισμό και σε κάθε Οργανισμό Τοπικής Αυτοδιοίκησης έχει τοποθετηθεί υπεύθυνος επίτροπος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ο οποίος έχει την αρμοδιότητα να εγκρίνει κάθε δαπάνη στο πλαίσιο του δημοσιονομικού ελέγχου για τον περιορισμό των δαπανών του Δημοσίου. Ιδιαίτερα η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρώτου βαθμού πολλές φορές έχει ζητήσει να περιοριστεί ο έλεγχος που δημιουργεί επιπλέον γραφειοκρατία και καθυστερήσεις, ενώ πολλές φορές οι δήμαρχοι αναφέρουν ότι ασκείται από τους δικαστές έλεγχος σκοπιμότητας καθώς δεν εγκρίνουν δαπάνες με προσωπικά κριτήρια. Με αυτή τη διάταξη επιλύεται επίσης το πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί από το ότι το Ελεγκτικό Συνέδριο έχει μπλοκάρει με απόφασή του την καταβολή των δεδουλευμένων σε συμβασιούχους καθαριότητας των οποίων η σύμβαση είχε παραταθεί για το 2016 και πρόσφατα και για το 2017.
Το φθινόπωρο του 2015 το ΕΣ προειδοποίησε ότι παραβιάζεται το Σύνταγμα, εκπέμποντας σήμα κινδύνου για το τι μπορεί να σημαίνει το τέλος του προληπτικού του ελέγχου για τη διαφάνεια στις δημόσιες δαπάνες, την πάταξη της διαφθοράς και της κατασπατάλησης δημοσίου χρήματος. Υστερα από πρόσφατες ρυθμίσεις, στα τέλη του 2016, ο προληπτικός έλεγχος στις κρατικές δαπάνες των υπουργείων γίνεται εσωτερικά από τις αρμόδιες πλέον κρατικές υπηρεσίες, ενώ τα σχετικά εντάλματα πληρωμών θα στέλνονται στο ΕΣ μετά τουλάχιστον έναν μήνα, προκειμένου να διενεργηθεί εκ των υστέρων έλεγχος για τη νομιμότητα των δαπανών (κατασταλτικός).