Ο υφυπουργός στη συνέντευξή του μιλά για τα θέματα της οδικής ασφάλειας, τα διοικητικά πρόστιμα και τις βιωματικές ποινές, δηλώνοντας ότι «είναι σημαντικό να αποκτήσουμε την επαρκή οδηγική - κινητική παιδεία ως κοινωνία, προκειμένου να λύσουμε μία και καλή το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας». Παράλληλα, το υπουργείο είναι σε διαβούλευση με το υπουργείο Παιδείας για τη διαμόρφωση ωριαίου προγράμματος του εξειδικευμένου μαθήματος της οδικής ασφάλειας, αλλά και με ακαδημαϊκούς για την κατάλληλη εκπαίδευση των διδασκόντων στο μάθημα αυτό. Τέλος, το υπουργείο Μεταφορών στοχεύει στην αναβάθμιση του επιπέδου της διαδικασίας εκμάθησης και εκτέλεσης των μαθημάτων των υποψηφίων οδηγών, μέσα και από τη σημαντική αναβάθμιση της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτών.
Σε ότι αφορά στο ηλεκτρονικό εισιτήριο, ο υφυπουργός Μεταφορών, δηλώνει πως αναμένεται να λειτουργήσει ως στις αρχές Ιουνίου, με την εγκατάσταση των μηχανημάτων να έχει ολοκληρωθεί έως τα τέλη Απριλίου.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του υφυπουργού Μεταφορών, Νίκου Μαυραγάνη, στην Βάσω Κουτσούμπα και το ΑΠΕ-ΜΠΕ
Έχετε θέσει στο τραπέζι ένα σχέδιο προστίμων για τις παραβάσεις του ΚΟΚ αναλογικά με το εισόδημα. Μπορείτε να μας δώσετε μια εικόνα;
Αρχικά, θα πρέπει να καταστήσω σαφές ότι η κύρια αιτία των προβλημάτων στην οδική ασφάλεια και των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα, είναι η έλλειψη οδηγικής - κινητικής παιδείας. Είναι σημαντικό να αποκτήσουμε αυτήν την επαρκή οδηγική - κινητική παιδεία ως κοινωνία, προκειμένου να λύσουμε μία και καλή το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας.
Τώρα, συγκεκριμένα στην ερώτησή σας, σε ότι αφορά στην εν λόγω πρόταση, πρόκειται για ένα μέτρο που προβλέπει, στα πλαίσια της γενικότερης αναπροσαρμογής των προστίμων του ΚΟΚ, κάποια από αυτά να προσαρμόζονται ανάλογα με το εισόδημα του παραβάτη.
Ο στόχος του προστίμου είναι διττός : Από την μία πλευρά στοχεύει στην αποτροπή των εν δυνάμει παραβατών και από την άλλη νουθετεί, μέσα από τον παραδειγματισμό αυτών που έχουν διαπράξει την παράβαση.
Πρόδηλα, λοιπόν, με βάση το άρθρο 25 του Συντάγματός μας και την βασιζόμενη σε αυτό Αρχή της Αναλογίας, και τα διοικητικά πρόστιμα πρέπει να προσαρμοστούν στην οικονομική δύναμη των πολιτών, ώστε να μπορούν να αποτρέπουν τους πάντες από την τέλεση σοβαρών παραβάσεων.
Επίσης, μιλήσατε για "βιωματικές" ποινές....
Πράγματι, πρόκειται για μία πρόταση, η οποία προβλέπει κοινωνική εργασία για τους παραβάτες που προκαλούν σοβαρά τροχαία δυστυχήματα. Με αυτόν τον τρόπο θα γίνεται αντιληπτό από τον παραβάτη με βιωματικό τρόπο οι συνέπειες της παράβασής του.
Συγκεκριμένα, ο παραβάτης θα προσφέρει κοινωνικό έργο σε συνανθρώπους που έχουν υποστεί τραυματισμούς και βρίσκονται στα νοσοκομεία, εξ αιτίας αντίστοιχων παραβάσεων.
Το σκεπτικό αυτής της πρότασης βασίζεται στην αποδεδειγμένη παραδοχή, ό,τι η πρακτική βιωματική εμπειρία μιας κατάστασης, όπως είναι π.χ. ένας τραυματισμός από τροχαίο, επιτρέπει σε κάποιον να αντιληφθεί και να κατανοήσει πολύ περισσότερο αυτή την κατάσταση από ότι μια θεωρητική περιγραφή αυτής. Αυτό συμβάλει επίσης και στο θέμα της παιδείας.
Να περιμένουμε και άλλες αλλαγές στα πρόστιμα του ΚΟΚ. Οι ειδικοί, πάντως, επισημαίνουν ότι η απόφαση για μείωση των προστίμων θα δημιουργήσει κλίμα αδιαφορίας σε πολλούς οδηγούς για την παραβίαση του Κ.Ο.Κ.
Αρχικά να ξεκαθαρίσουμε ότι αναφορικά με τις πιο σημαντικές παραβάσεις (ερυθρός σηματοδότης, stop, υπερβολική ταχύτητα, υπέρβαση ορίου οινοπνεύματος κ.λπ.), ΔΕΝ υπάρχει διάθεση μείωσης των προστίμων.
Από κει και πέρα η αναπροσαρμογή του ύψους των προστίμων έχει σχέση με το διττό τους στόχο να αποτρέπουν και να νουθετούν, αλλά και με τη γενικότερη αίσθηση των οδηγών ότι θα κληθούν να πληρώσουν τα πρόστιμα που θα τους επιβληθούν σε περίπτωση παράβασης, αν και το τελευταίο άπτεται, επίσης, της οδηγικής και κινητικής παιδείας που πρέπει να διέπει μια κοινωνία.
Για να απαντήσω όμως στην ερώτησή σας, η αναπροσαρμογή του ύψους των προστίμων, είτε ανάλογα με το εισόδημα των παραβατών στις περιπτώσεις σοβαρών παραβάσεων, είτε με άλλους τρόπους σε άλλες περιπτώσεις, στοχεύει στο να εξυπηρετούν αποτελεσματικά τον στόχο τους που είναι η αποτροπή των παραβάσεων.
Η οδική συμπεριφορά είναι θέμα παιδείας και κουλτούρας. Το υπουργείο θα αναλάβει κάποιες δράσεις;
Το θέμα της οδικής και κινητικής παιδείας είναι το σημαντικότερο σε ότι αφορά στην προσπάθεια για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στην Οδική Ασφάλεια. Η εμφύσηση οδικής παιδείας και συνείδησης στην κοινωνία, είναι κάτι το οποίο θα μπορούσε να μειώσει σταθερά ή και να εξαλείψει τα σοβαρά τροχαία ατυχήματα.
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη κινηθεί προς αυτήν την κατεύθυνση με τη λειτουργία της ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-drive academy, το περιεχόμενο της οποίας είναι προσαρμοσμένο σε όλες τις ηλικίες και επιτρέπει την εκπαίδευση και την πληροφόρηση για οδική και κινητική συμπεριφορά με διαδραστικό τρόπο.
Από κει και πέρα το, υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει ήδη καταθέσει πρόταση για την εισαγωγή του μαθήματος οδικής ασφάλειας στα σχολεία, η οποία έχει εγκριθεί από Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Παράλληλα, βρισκόμαστε σε διαβούλευση με το υπουργείο Παιδείας για την διαμόρφωση του ωριαίου προγράμματος αυτού του εξειδικευμένου μαθήματος, αλλά και με ακαδημαϊκούς για την κατάλληλη εκπαίδευση των διδασκόντων το εν λόγω μάθημα.
Τέλος, επιτρέψτε μου να θίξω και το ζήτημα των μαθημάτων και των εξετάσεων για την παροχή αδειών οδήγησης, το οποίο έχει ως εκ των πραγμάτων τον ρόλο της εκπαίδευσης των οδηγών.
Στοχεύουμε, λοιπόν, στην αναβάθμιση του επιπέδου της διαδικασίας εκμάθησης και εκτέλεσης των μαθημάτων, μέσα και από την σημαντική αναβάθμιση της εκπαίδευσης και των εκπαιδευτών.
Παράλληλα, η διαδικασία της εξέτασης θα πρέπει να αναπροσαρμοστεί με στόχο να γίνει πραγματικά και απολύτως αδιάβλητη.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, σε πρώτο στάδιο δρομολογούνται κάποιες παρεμβάσεις στο υφιστάμενο σύστημα εκμάθησης και εξετάσεων, ώστε, μετά από ένα πεπερασμένο μεταβατικό στάδιο, να διαμορφωθεί ένα νέο σύστημα εκμάθησης και εξετάσεων, το οποίο θα εξασφαλίζει την απόλυτη διαφάνεια και την άρτια και υψηλής ποιότητας εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών.
Πότε αναμένεται τελικά η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου;
Η τοποθέτηση εγκαταστάσεων για το ηλεκτρονικό εισιτήριο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη Απριλίου. Από κει και πέρα και λαμβάνοντας υπόψιν ένα στάδιο προσαρμογής, το ηλεκτρονικό εισιτήριο αναμένεται να λειτουργήσει ως στις αρχές Ιουνίου.
Επιτρέψτε μου όμως εδώ, να αναφέρω ότι κάποιοι συνάνθρωποί μας, οι οποίοι πιστεύουν ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο εναντιώνεται στην προσβασιμότητα των αδύναμων κοινωνικών ομάδων στα ΜΜΜ, θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα βοηθήσει πρώτα και κύρια την καλύτερη διαχείριση καρτών για μηδενικού κόστους εισιτήρια για τους πιο αδύναμους και μειωμένου κόστους στους μέτριας οικονομικής δύναμης συμπολίτες μας.
Οι δημόσιες συγκοινωνίες έχουν ανάγκη μια λογική ροή εσόδων από όλους μας (εξαιρουμένων των αδυνάμων ομάδων), ώστε να πετύχουμε την εξάπλωση του κοινωνικού αγαθού των δημόσιων μεταφορών.
Όλοι πρέπει να προστατεύσουμε αυτό το κοινωνικό αγαθό, να το αγκαλιάσουμε με αγάπη.
Εμπρησμοί σε μέσα μεταφοράς, βανδαλισμοί σε ακυρωτικά μηχανήματα. Τι προτίθεται να κάνει το υπουργείο; Ο υπουργός μίλησε για σύμβαση μεταξύ ΟΑΣΑ και Αστυνομίας.
Επειδή ακριβώς σε ένα μικρό μέρος της κοινωνίας μας δεν έχουν γίνει ακόμα κατανοητά τα ανωτέρω, που αφορούν στην ευαισθητοποίηση στο κοινωνικό αγαθό των δημοσίων μεταφορών, είναι γεγονός ότι υπάρχει ανάγκη για συστηματικότερη παρουσία της αστυνομίας σε κρίσιμα σημεία, ενώ δεν θα πρέπει να αποκλείσουμε και τις εταιρίες ιδιωτικής φύλαξης, εκεί που η αστυνομία αδυνατεί.
Επιπρόσθετα, ο ΟΑΣΑ και ο ΟΣΥ θα πρέπει να μεριμνήσουν για ένα πιο ολιστικό σύστημα προστασίας του κοινωνικού αγαθού των ΜΜΜ.
Θα κλείσει η αξιολόγηση; Είστε διατεθειμένοι να ψηφίσετε νέα μέτρα για αφορολόγητο, εργασιακά και μείωση συντάξεων; Η ΝΔ αρνείται να ψηφίσει τα νέα δημοσιονομικά μέτρα που θα έρθουν στη Βουλή, τονίζοντας πως έρχονται λόγω των αποτυχιών της κυβέρνησης και
«φέρουν την υπογραφή Τσίπρα και Καμμένου».
Ο στόχος είναι διπλός και έχει χρονικό και ποιοτικό χαρακτήρα.
Κατά την διαπραγμάτευση του καλοκαιριού του 2015 κάποιοι μας πίεζαν να υπογράψουμε ότι μας έφερναν και ήταν έτοιμοι να καταδικάσουν τον ελληνικό λαό με όσα είχαν υπογράψει πριν από εμάς και προέβλεπαν 20 δις παραπάνω δημοσιονομική προσαρμογή. Αν σήμερα λοιπόν περνάμε δύσκολα, φανταστείτε πώς θα ήταν η κατάσταση αν δεν είχαμε διαπραγματευτεί για να απαλλαγούμε από αυτά τα παραπάνω 20 δις ευρώ μέτρα.
Σήμερα, δίνεται μια παρόμοια μάχη. Έχουμε καταφέρει στο Eurogroup της 20 Φεβρουαρίου να γίνει δεκτό, για πρώτη φορά μετά από 8 χρόνια, ότι πρέπει να υπάρξει δημοσιονομική ισορροπία στην Ελλάδα. Δηλαδή, ότι το τελικό αποτέλεσμα της δημοσιονομικής πολιτικής θα πρέπει να είναι ισόρροπο με την προϋπόθεση επίτευξης των στόχων του πλεονάσματος. Επιπρόσθετα, εφόσον ξεπερνούμε αυτούς τους στόχους, θα είμαστε σε θέση να λαμβάνουμε περισσότερα θετικά μέτρα.
Ουσιαστικά, μιλάμε για μια εν μέρει απελευθέρωση της οικονομικής πολιτικής της Ελλάδας, για πρώτη φορά από το 2010. Αυτή η απελευθέρωση είναι δύσκολο να γίνει αποδεκτή από μέρος της γερμανικής διπλωματίας, η οποία βρίσκεται αντιμέτωπη με την διαστρέβλωση της αλήθειας που επικοινωνούσε στον γερμανικό λαό για την Ελλάδα και παρά το γεγονός ότι η Γερμανία είχε δεχτεί το 1953 την ελάφρυνση χρέους από τις ΗΠΑ, την Βρετανία και την Γαλλία.
Δυστυχώς, αυτό το κομμάτι της γερμανικής διπλωματίας βρίσκει συμπαραστάτες και στην Ελλάδα, γεγονός που δυσκολεύει το έργο μας. Είμαστε όμως πεπεισμένοι, ότι με την διεθνοποίηση του ελληνικού ζητήματος, την αναβάθμιση της γεωπολιτικής μας θέσης, την συμπαράσταση από τις ΗΠΑ, την Γαλλία και το Ισραήλ, των Κρατών του Ευρωπαϊκού Νότου, αλλά και μέρους της γερμανικής διπλωματίας, θα τα καταφέρουμε.