“Η ανασκαφή προχωρά πολύ καλά” δήλωσε η προϊσταμένη της ΚΗ' Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων και επικεφαλής της ανασκαφής στον τύμβο Καστά της Αρχαίας Αμφίπολης αρχαιολόγος Κατερίνα Περιστέρη, αναφερόμενη στην εξέλιξη της αρχαιολογικής σκαπάνης στον λόφο Καστά της Αρχαίας Αμφίπολης.
Σε ερώτηση του ΑΠΕ-ΜΠΕ αν τα νέα αρχαιολογικά ευρήματα με τη μαρμάρινη δίθυρη θύρα την επιβεβαιώνουν, απάντησε πως "η πόρτα που βρήκαμε ενισχύει, ακόμη μια φορά, την άποψή μας ότι πρόκειται για έναν τάφο και υπάρχει ένα καταπληκτικό ταφικό συγκρότημα που ανήκει στα τέλη του 4ου π.Χ. αιώνα”.
Όσον αφορά τον ένοικο του ταφικού μνημείου, η κ. Περιστέρη απάντησε ότι “είναι πολύ νωρίς. Άμα δεν τελειώσουν μια ανασκαφή οι αρχαιολόγοι ποτέ δεν μπορούν να πουν ποιος ή ποιοι είναι μέσα”.
Αναφερόμενη στην υποστύλωση που γίνεται, η κ. Περιστέρη επεσήμανε ότι "πάμε πολύ καλά, είναι δουλειές που πρέπει οπωσδήποτε να γίνουν και για την ασφάλεια των εργαζομένων και για την ασφάλεια του μνημείου".
Στη σημαντικότητα του ευρήματος στον λόφο Καστά αναφέρθηκε η γενική γραμματέας του υπουργείου Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη. “Το πάρα πολύ σημαντικό εύρημα στο λόφο Καστά επιβεβαιώνει το πόσο σημαντική είναι η Αμφίπολη στη μακρά ιστορική της διάρκεια. Η Αμφίπολη από τη στιγμή που ιδρύεται από τους Αθηναίους είναι μια ακμάζουσα πόλη με πολλούς φυσικούς πόρους, άλλωστε αυτός ήταν και ο λόγος που οι Αθηναίοι επέλεξαν να ιδρύσουν την αποικία και η σημαντικότητά της συνεχίστηκε και μέχρι τους βυζαντινούς και μεταβυζαντινούς χρόνους".
Συνεχίζοντας, η κ. Μενδώνη υπογράμμισε ότι "την Αμφίπολη, το υπουργείο Πολιτισμού δεν την ανακάλυψε όπως κάποιοι θέλουν να λένε, τώρα. Είναι πολλά χρόνια που ασχολείται. Απόδειξη τα έργα του ΕΣΠΑ στο αρχαίο γυμνάσιο και στο βυζαντινό πύργο. Περίπου δύο εκατομμύρια ευρώ έχουν διατεθεί για τα δύο αυτά μνημεία. Η δημοσιότητα και η προβολή του συγκεκριμένου μνημείου, προφανώς η ύπαρξή του, είναι μια θαυμάσια ευκαιρία για την αναπτυξιακή προοπτική αυτού του τόπου, ένα μοναδικό περιβάλλον, ένα πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα που μπορεί να συνεισφέρει ουσιαστικά στην τοπική και εθνική οικονομία”.
Αναφερόμενη η κ. Μενδώνη στην Ακρόπολη επεσήμανε ότι “όπως γνωρίζετε στην Ακρόπολη γίνεται ένα μείζον αναστηλωτικό έργο τα τελευταία πενήντα χρόνια. Τα μνημεία έχουν σε πολύ μεγάλο βαθμό αντιμετωπιστεί και έχουν αναστηλωθεί. Δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να γίνει και άλλη δουλειά, όμως ήρθε η στιγμή στον ίδιο τον βράχο που αποτελεί μέρος του μνημείου και τα τείχη της Ακρόπολης να τα αντιμετωπίζουμε με τη σοβαρότητα που αναλογεί σε ένα τόσο σημαντικό μνημείο της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Υπήρχαν μικρές καταρρεύσεις όπως συμβαίνει σε όλες τις περιπτώσεις των βράχων. Δεν υπάρχουν ούτε κίνδυνοι, ούτε η Ακρόπολη καταρρέει. Το ελληνικό κράτος δείχνει τη μέριμνά του ακριβώς στο να προστατέψει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο, με όλες τις αρχές της επιστήμης και της δεοντολογίας το πολύ σημαντικό αυτό μνημείο το οποίο διαθέτει".
Υπενθύμισε δε, ότι, "προχθές περάσαμε στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο μια μελέτη που αφορά τη στερέωση των βραχωδών πρανών στη νότια πλευρά της Ακρόπολης. Η συγκεκριμένη μελέτη είναι από τις πολλές που τελευταία έχουν απασχολήσει το υπουργείο Πολιτισμού, την Αρχαιολογική Υπηρεσία, την Υπηρεσία Συντήρησης Μνημείων Ακροπόλεως και φυσικά το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο”.
Γιατί ίσως ο Τάφος στην Αμφίπολη δεν είναι ..τελικά Τάφος;
Νέο σενάριο έρχεται στο φως σχετικά με τον ποιο «ένοικο» κρύβει ο Τάφος της Αμφίπολης , ενώ επανέρχονται στο προσκήνιο οι συγκρίσεις με άλλα μνημεία όπως οι πυραμίδες πυραμίδες. Όσο δεν «μιλάει» ο τάφος της Αμφίπολης τόσο θα μιλούν γι' αυτόν γνωστοί αρχαιολόγοι και ιστορικοί.
Αυτή τη φορά ήταν η σειρά του καθηγητή του πανεπιστημίου της Οξφόρδης Ρόμπιν Λέιν Φοξ, ο οποίος εκτιμά πως το μεγαλειώδες ταφικό μνημείο ανήκει είτε στον παιδικό φίλο και στρατηγό του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Νέαρχο, είτε σε κάποιον από τους άλλους στρατηγούς του Μακεδόνα στρατηλάτη.
Σύμφωνα με τον καθηγητή του πανεπιστημίου της Οξφόρδης στην Αμφίπολη έχει ταφεί ένας στρατηγός του Μεγάλου Αλεξάνδρου, όπως ενδεχομένως ο Νέαρχος, φίλος του από τα παιδικά τους χρόνια και ένας από τους πιο πιστούς στρατηγούς του.
Στις δηλώσεις του ο Λέιν Φοξ επικαλείται το έργο του Πλουτάρχου «Βίος Αλεξάνδρου» όπου γίνεται αναφορά σε έναν άλλο φίλο του στρατηλάτη, τον Δημάρατο τον Κορίνθιο. Κι εκείνος «τιμήθηκε με έναν τάφο παρόμοιο στο μέγεθος με αυτόν της Αμφίπολης».
«Οπότε, η εικασία μου είναι πως στην Αμφίπολη βρίσκεται ένας πολύ στενός συνεργάτης του Αλέξανδρου και υψηλόβαθμο αξιωματούχος του στρατού του, ο οποίος είτε επέστρεψε πίσω είτε επέστρεψε νεκρός και τάφηκε στην γενέτειρά του την Αμφίπολη», τόνισε.
Ο γνωστός ιστορικός Ρόμπιν Λέιν Φοξ, ήταν ο ειδικός σύμβουλος του Όλιβερ Στόουν όταν ο διάσημος σκηνοθέτης γύρισε την ταινία «Αλέξανδρος» με πρωταγωνιστές τους Κόλιν Φάρελ και Αντζελίνα Τζολί. Στο παρελθόν, μάλιστα, έχει γράψει (το 1973) και βιβλίο για τον Μέγα Αλέξανδρο, το οποίο ήταν μια μελέτη πάνω στην προσωπικότητα του Μακεδόνα στρατηλάτη και το οποίο πούλησε περισσότερα από ένα εκατομμύριο αντίτυπα.
Την ίδια ώρα «ζωντανεύει» ακόμη ένα σενάριο, που θέλει τον τάφο της Αμφίπολης να μην είναι… τάφος! Η… υποψία αυτή ενισχύεται από τις εκτιμήσεις ότι το επόμενο βήμα στα ενδότερα του μνημείου της Αμφίπολης θα φέρει τους αρχαιολόγους, όχι μόνο πιο μέσα αλλά και πιο κάτω, με πολλούς να συγκρίνουν το μεγαλειώδες μνημείο των Σερρών με τη Μεγάλη Πυραμίδα του Χέοπος, όπου αμέσως μετά από την είσοδο, υπάρχει ένας κατηφορικός διάδρομος.
Όπως έχει αποκαλύψει το dikaiologitika.gr στα έγκατα του Τύμβου υπάρχουν ακόμη δύο πιο χαμηλά επίπεδα όπως έδειξαν οι σεισμικές τομογραφίες που έγιναν πριν από περίπου δεκαπέντε ημέρες
Το εσωτερικό της Μεγάλης αιγυπτιακής Πυραμίδας στη Γκίζα είναι εξίσου θαυμαστό με το εξωτερικό της μεγαλείο -αν και δεν έχει καμία σχέση με ό,τι έχει βρεθεί έως τώρα στην Αμφίπολη.
Εάν για τον Τύμβο της Αμφίπολης ισχύει η θεωρία της κας Κατερίνας Περιστέρη ότι πρόκειται για έργο του Δεινοκράτη, του διαπρεπέστερου των αρχιτεκτόνων επί εποχής Μεγάλου Αλεξάνδρου, τότε είναι εξίσου πιθανή μια έντονη αιγυπτιακή επιρροή στην όλη σύλληψη του μνημείου. Διότι είναι κάτι πολύ περισσότερο από πιθανό ότι ο Δεινοκράτης είχε καταγοητευτεί από τις Πυραμίδες. Ίσως μάλιστα δεν είναι τυχαίο ότι το πιο μεγαλεπήβολο έργο που είχε προτείνει στον Μέγα Αλέξανδρο, την μετατροπή του Άθω σε ένα κολοσσιαίο άγαλμα με τη μορφή του στρατηλάτη, αφορούσε σε έναν ορεινό όγκο που, εκ φύσεώς του, είχε τη μορφή πυραμίδας.