Όπως αναφέρει η αιτιολογίκη έκθεση της τροπολογίας που κατατέθηκε στην βουλή την Παρασκευή η ρύθμιση αυτή κρίνεται απαραίτητη νια λόγους δημοσίου συμφέροντος, και συγκεκριμένα για να αντιμετωπιστούν περιπτώσεις μη συμμόρφωσης των ΟΤΑ προς αποφάσεις του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ) ή πράξεις των οργάνων της, όπως π.χ προειδοποιητικές επιστολές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής προς τη χώρα για συμμόρφωση προς το δεδικασμένο του Δικαστηρίου, με αποτέλεσμα να επαπειλούνται ή και να επιβάλλοντα υψηλότατα πρόστιμα σε βάρος της χώρας. Συγκεκριμένα, έχουν εντοπισθεί παραβάσεις της κείμενης νομοθεσίας από ΟΤΑ, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί μετά την ενσωμάτωση ευρωπαϊκών οδηγιών με συνέπεια την καταστρατήγηση τους και την επαπειλή για τον λόγο αυτό προστίμων πολλών εκατομμυρίων. Παραβάσεις τέτοιου είδους έχουμε κυρίως στο χώρο της ανάθεσης και εκτέλεσης έργων των ΟΤΑ, της ανάθεσης και εκτέλεσης μελετών κλπ.
Με την προτεινόμενη διάταξη ο Ελεγκτής Νομιμότητας υποχρεούται, αφού τηρήσει τις προϋποθέσεις και τη διαδικασία που περιγράφεται σε αυτή, να προβεί σε κάθε πράξη που κρίνεται αναγκαία για την πλήρη συμμόρφωση του ΟΤΑ. Είναι ευνόητο ότι κατά το μεταβατικό διάστημα και μέχρι την έναρξη λειτουργίας της υπηρεσίας του Ελεγκτή Νομιμότητας, τις αρμοδιότητες αυτού ασκεί ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία.
Επίσης, ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης προβαίνει ο ίδιος, καθ' υποκατάσταση, στις αναγκαίες πράξεις συμμόρφωσης χωρίς την τήρηση της διαδικασίας της πρόσκλησης, εφόσον πρόκειται για πράξεις ή αποφάσεις αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε βάρος της Ελληνικής Δημοκρατίας που έχουν ήδη εκδοθεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, υπό την προϋπόθεση ότι έχει παρέλθει άπρακτο χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών από την έκδοση της πράξης ή της απόφασης και δεν έχει εισέτι επέλθει η πλήρης συμμόρφωση.
Τέλος, με την προτεινόμενη ρύθμιση ορίζεται ότι σε περίπτωση καταδίκης της Ελληνικής Δημοκρατίας λόγω παραβίασης του ενωσιακού δικαίου, εξαιτίας παράνομης πράξης ή παράλειψης οργάνου δήμου ή περιφέρειας, παρακρατείται το ισόποσο του προστίμου από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που αναλογούν στον οικείο ΟΤΑ.
Επίσης σύμφωνα με διάταξη της τροπολογίας επεκτείνεται η δυνατότητα απόσπασης υπαλλήλου που υπηρετεί με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε δήμο ή νπδδ αυτού προς άλλο δήμο ή νπδδ αυτού, χωρίς να περιορίζεται μόνο για λόγους συνυπηρέτησης με σύζυγο δημόσιο υπάλληλο ή υπάλληλο νπδδ ή ΟΤΑ α' ή β' βαθμού, όπως ισχύει σήμερα. Παράλληλα, αυξάνεται το χρονικό διάστημα της απόσπασης από ένα σε δύο έτη, με δυνατότητας παράτασης για ένα ακόμη έτος.
Επισημαίνεται ότι με τις διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 73 του ν. 3584/07 (Α' 143), όπως αντικαταστάθηκε από τις όμοιες του άρθρου 14 του ν. 4257/14 (Α' 93), έχει ήδη δοθεί ανάλογη δυνατότητα απόσπασης στους μόνιμους υπαλλήλους που υπηρετούν σε δήμο ή νπδδ αυτού.
Για πράξεις ή αποφάσεις αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε βάρος της Ελληνικής Δημοκρατίας που έχουν ήδη εκδοθεί κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, ο Ελεγκτής Νομιμότητας ή ο Γενικός Γραμματέας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης προβαίνει ο ίδιος, καθ' υποκατάσταση, στις αναγκαίες πράξεις συμμόρφωσης χωρίς την τήρηση της διαδικασίας της προηγουμένης παραγράφου, εφόσον έχει παρέλθει άπρακτο χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών από την έκδοση της πράξης ή της απόφασης και δεν έχει εισέτι επέλθει η πλήρης συμμόρφωση.
Σε περίπτωση καταδίκης της Ελληνικής Δημοκρατίας λόγω παραβίασης του ενωσιακού δικαίου, εξαιτίας παράνομης πράξης ή παράλειψης οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης, παρακρατείται το ισόποσο του προστίμου από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους που εγγράφονται κατ" έτος στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών για τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης. Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών παρακρατείται το ανωτέρω ποσό από τον οικείο ΟΤΑ.
Με την παρούσα διάταξη απαλείφεται ο περιορισμός της δυνατότητας απόσπασης υπαλλήλου που υπηρετεί με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου σε Ο.Τ.Α. προς άλλον Ο.Τ.Α. μόνο για λόγους συνυπηρέτησης με σύζυγο δημόσιο υπάλληλο ή υπάλληλο ΝΠΔΔ ή ΟΤΑ α' ή β' βαθμού, ενώ παράλληλα αυξάνεται το χρονικό διάστημα της απόσπασης από το ένα (1) στα δύο (2) έτη, με δυνατότητας παράτασης για ένα (1) ακόμη.
Επισημαίνεται ότι με τις διατάξεις της παρ.3 του άρθρου 73 του ν.3584/2007 (ΑΊ43), όπως αντικαταστάθηκε από τις όμοιες του άρθρου 14 του ν.4257/ 2014 (Α'93), έχει ήδη δοθεί ανάλογη δυνατότητα απόσπασης στους μόνιμους υπαλλήλους που υπηρετούν σε Ο.Τ.Α.