Συγκεκριμένα η εγκύκλιος της κ. Κουντουρά προβλέπει νέες διαδικασίες για τον συντονισμό των διοικητικών δράσεων σε υποθέσεις κρατικών ενισχύσεων και, κυρίως, για την έγκριση και σύννομη υιοθέτηση κρατικών μέτρων που ενδέχεται να συνιστούν κρατική ενίσχυση γνωστοποιεί με εγκύκλιο της η αναπληρώτρια Υπουργός Τουρισμού κ. Κουντουρά .
Οι νέες διαδικασίες κινούνται στον άξονα οριζόντιας συνεργασίας του Δικτύου Αποκεντρωμένων Μονάδων Κρατικών Ενισχύσεων (Α.Μ.Κ.Ε.) με την Κεντρική Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων (Κε.Μ.Κ.Ε.) του Υπουργείου Οικονομικών, με την τελευταία να έχει συντονιστικό, γνωμοδοτικό και εποπτικό ρόλο, αποτελώντας το μοναδικό επίσημο σημείο επαφής των ελληνικών αρχών για θέματα κρατικών ενισχύσεων με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. ως εκ τούτου, η σχετική με τις κρατικές ενισχύσεις αλληλογραφία με τα αρμόδια όργανα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής υπογράφεται αρμοδίως από την Κε.Μ.Κ.Ε. .
Ως κρατική ενίσχυση λογίζεται η μεταφορά κρατικών πόρων σε ιδιωτικούς ή δημόσιους φορείς που ασκούν οικονομική δραστηριότητα, με αποτέλεσμα αυτές να εμφανίζουν, έναντι των ανταγωνιστών τους, οικονομικό πλεονέκτημα, αφού περιέρχονται - λόγω της ως άνω παρέμβασης - σε ευνοϊκότερη θέση ως προς τον ανταγωνισμό.
Κρατική ενίσχυση θεωρείται η χορήγηση οικονομικού πλεονεκτήματος σε επιχειρήσεις που ασκούν οικονομική δραστηριότητα, περιλαμβάνοντας σωρευτικά τα ακόλουθα στοιχεία:
• χορηγείται με κρατικούς πόρους, άμεσα ή έμμεσα, και με οποιαδήποτε μορφή
• αποτελεί ευνοϊκή μεταχείριση ορισμένων μόνο επιχειρήσεων ή κλάδων παραγωγής (καθώς είναι επιλεκτικός ο χαρακτήρας του μέτρου που λαμβάνεται σε αντιδιαστολή με τα μέτρα γενικού χαρακτήρα) και
• επηρεάζει το ενδοενωσιακό εμπόριο και νοθεύει ή απειλεί να νοθεύσει τον ανταγωνισμό μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε.
Ενδεικτικά, ως πιθανές μορφές ενίσχυσης αναφέρονται: οι επιχορηγήσεις, οι φορολογικές και ασφαλιστικές απαλλαγές και ελαφρύνσεις, οι εγγυήσεις, οι επιδοτήσεις επιτοκίου, οι κρατικές εισφορές ή οι συμμετοχές σε κεφάλαιο επιχειρήσεων, η διαγραφή χρεών, η μετατροπή τους σε μετοχικό κεφάλαιο, οι ιδιωτικοποιήσεις με ευνοϊκότερους της αγοράς όρους, ο ευνοϊκός διακανονισμός χρέους, το ευνοϊκό κοστολόγιο από κρατικούς φορείς κ.λπ..
Με το νέο Οργανισμό του (πρώην) Υπουργείου Τουρισμού, το Τμήμα Επιχειρησιακών Προγραμμάτων/Κρατικών Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Τουριστικών Επενδύσεων αποτελεί Αποκεντρωμένη Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων (Α.Μ.Κ.Ε.), που έχει τις παρακάτω βασικές αρμοδιότητες:
• Τον έλεγχο για την ύπαρξη κρατικών ενισχύσεων σε σχέδια νόμου για τον τουρισμό, προτού αυτά εισαχθούν για ψήφιση, και σε λοιπές πράξεις που εκδίδονται από υπηρεσίες του (πρώην) Υπ. Τουρισμού ή από εποπτευόμενους από αυτό φορείς , την προετοιμασία/την υποβολή προτάσεων διόρθωσης και βελτίωσης σχεδίων/πράξεων που αφορούν σε διαχείριση ή παροχή κρατικών πόρων και ενδέχεται να εμπεριέχουν στοιχεία κρατικής ενίσχυσης, τα οποία εισηγούνται οι ως άνω υπηρεσίες και εποπτευόμενοι φορείς, και την προώθησή τους, με αναλυτική περιγραφή και τεκμηρίωση, για γνωμοδότηση ή και έγκριση από την Κε.Μ.Κ.Ε..
• Την εποπτεία και την υποστήριξη των υπηρεσιών του (πρώην) Υπουργείου Τουρισμού και των εποπτευόμενων από αυτό φορέων σε ό,τι αφορά την τήρηση των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, τόσο κατά την προετοιμασία και την υλοποίηση μέτρων που εμπεριέχουν στοιχεία κρατικής ενίσχυσης όσο και στις περιπτώσεις υποχρέωσης ανάκτησης παράνομων κρατικών ενισχύσεων, σε συνέχεια σχετικής απόφασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή του Δικαστηρίου της Ε.Ε., βάσει οδηγιών της Κε.Μ.Κ.Ε. και σε συνεννόηση και επικοινωνία με αυτήν.
• Την έγκριση όλων των σχεδίων/πράξεων των υπηρεσιών του (πρώην) Υπ. Τουρισμού και των εποπτευόμενων από αυτό φορέων, που εμπεριέχουν μεν κρατική ενίσχυση, αλλά δεν απαιτείται για αυτές ex ante κοινοποίηση (όπως λ.χ. για τις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας/de minimis) στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατόπιν οδηγιών της Κε.Μ.Κ.Ε..
• Τη μέριμνα για την καταχώριση κοινοποιήσεων σχεδίων κρατικών ενισχύσεων στο ηλεκτρονικό σύστημα SAM, όπου απαιτείται, καθώς και την υποχρέωση ηλεκτρονικής υποβολής ετήσιας έκθεσης κρατικών ενισχύσεων σχετικά με τις πραγματοποιηθείσες - στο έτος - δαπάνες υφιστάμενων κρατικών ενισχύσεων αρμοδιότητας του (πρώην) Υπουργείου Τουρισμού μέσω του διαδραστικού συστήματος SARI.
Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούνται όλες οι υπηρεσίες του (πρώην) Υπουργείου Τουρισμού, καθώς και οι εποπτευόμενοι από αυτό φορείς:
• Να αποστέλλουν κάθε σχέδιο νόμου, τροπολογία σε σχέδιο νόμου, οποιαδήποτε κανονιστική πράξη ή άλλη νομική/διοικητική πράξη που ενδέχεται να εμπεριέχει στοιχεία κρατικής ενίσχυσης, προ της ψήφισης του νόμου ή της τελικής υπογραφής του αρμόδιου οργάνου, στην Αποκεντρωμένη Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων (Α.Μ.Κ.Ε.) (πρώην) Υπουργείου Τουρισμού για την καταρχήν εξέταση και προώθησή τους στην Κε.Μ.Κ.Ε..
Σημειώνεται ότι, σε κάθε περίπτωση, ένα προωθούμενο μέτρο που ενδέχεται να συνιστά κρατική ενίσχυση, δεν μπορεί να υιοθετηθεί χωρίς τη θετική γνώμη της Κε.Μ.Κ.Ε. ως προς την τήρηση των προϋποθέσεων συμβατότητάς του με τους κανόνες κρατικών ενισχύσεων, όπως αυτοί διαμορφώνονται από την Επιτροπή, και την έγκρισή του από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατόπιν κοινοποίησης του σε αυτή, όπου απαιτείται.
• Να παρέχουν στην Κε.Μ.Κ.Ε. (διά της Α.Μ.Κ.Ε.) στοιχεία και απόψεις επί θεμάτων κρατικών ενισχύσεων της αρμοδιότητάς τους, σε περίπτωση σχετικού αιτήματος για παροχή πληροφοριών από την Κε.Μ.Κ.Ε. ή την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συμπεριλαμβανομένων των πληροφοριών σχετικά με την ανάκτηση τυχόν παράνομων ενισχύσεων ή την καταχώριση στα ηλεκτρονικά συστήματα SANI και SARI. H εμπρόθεσμη υποβολή των παραπάνω στοιχείων εκ μέρους των αρμόδιων για το εκάστοτε εξεταζόμενο μέτρο υπηρεσιών ή φορέων, αποτελεί προϋπόθεση για τη συμμόρφωση της χώρας με τις τιθέμενες προθεσμίες και την αποφυγή επιβολής κυρώσεων σε βάρος της από τα αρμόδια όργανα λόγω μη συμμόρφωσής της με τις υποχρεώσεις της, όπως αυτές απορρέουν από τη Σ.Λ.Ε.Ε., καθώς και για τη διασφάλιση - εν γένει - της απρόσκοπτης συνεργασίας της με την Ε.Ε..
Ένα σχέδιο νόμου/κανονιστική/διοικητική πράξη δεν μπορεί να υλοποιηθεί χωρίς έγγραφη θετική γνώμη της Κε.Μ.Κ.Ε.. σε περίπτωση δε διαφωνίας μεταξύ της Κε.Μ.Κ.Ε. και της εκάστοτε χορηγούσας αρχής (που εισηγείται το σχέδιο), η υπόθεση παραπέμπεται στη Διυπουργική Επιτροπή Κρατικών Ενισχύσεων
Επιπλέον, σε περίπτωση που θεσπισθεί σχετική ρύθμιση που δεν έχει υποβληθεί στη Μονάδα Κρατικών Ενισχύσεων, η τελευταία ενημερώνει το αρμόδιο κάθε φορά Υπουργείο ή εποπτευόμενο από αυτό φορέα για την υποχρέωση του να απόσχει από την υλοποίηση του μέτρου, μέχρι την έκδοση
γνώμης.
Κρατικές ενισχύσεις που χορηγούνται χωρίς να έχουν κοινοποιηθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ενώ λ.χ. δεν εμπίπτουν σε διατάξεις του Γενικού Απαλλακτικού Κανονισμού (Γ.Α.Κ.) 651/2014 της Επιτροπής ή δε συνιστούν ενισχύσεις ήσσονος σημασίας κ.λπ., είναι παράνομες.