Κατασκευάσαμε, όπως είπε ο ίδιος, πολυάριθμα έργα, όχι εκεί που υπήρχε έντονη ανάγκη, πραγματική αναπτυξιακή ανάγκη, αλλά εκεί που υπήρχαν «ώριμες μελέτες» και τόνισε ότι «παρά το γεγονός ότι οι συμβάσεις παραχώρησης αναθεωρήθηκαν μόλις πριν από 17 μήνες, σήμερα η βιωσιμότητά τους έχει κλονιστεί ριζικά. Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για το σύστημα παραγωγής έργων συσσώρευσε παθογένειες, αναποτελεσματικότητες, γραφειοκρατία και πολλές γκρίζες ζώνες στους τομείς της διαφάνειας, της ορθολογικής διαχείρισης και της προστασίας του δημοσίου συμφέροντος. Ο προγραμματισμός των υποδομών και των δημόσιων δομών αποτέλεσαν τον κύριο πυλώνα εξυπηρέτησης συμφερόντων, αδιαφάνειας και υπερσυγκέντρωσης».
Παρουσιάζοντας τις προτεραιότητες του Υπουργείου ο Γενικός Γραμματέας ανέφερε ότι:
- Ολοκληρώνουμε την εξέταση διαγωνισμών δημοσίων έργων, με στόχο την επαναδημοπράτησή τους: Στο πλαίσιο των προγραμματικών δεσμεύσεων της κυβέρνησης για έλεγχο και διαφάνεια στη διαχείριση των δημοσίων έργων, το ΥΠΟΜΕΔΙ προχώρησε σε έλεγχο εκκρεμών έργων, για τα οποία είχαν δρομολογηθεί διαγωνιστικές διαδικασίες είτε είχαν γίνει από την προηγούμενη κυβέρνηση εξαγγελίες, χωρίς όμως ουσιαστικό περιεχόμενο. Μεταξύ αυτών των έργων περιλαμβάνονται το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου Κρήτης, τμήματα οδικών έργων, που η προηγούμενη κυβέρνηση με τις αναθεωρημένες συμβάσεις του 2013 περιέκοψε από τις παραχωρήσεις για να γίνουν ως δημόσια έργα, όπως ο δυτικός άξονας Πελοποννήσου (Πάτρα-Πύργος και Καλό Νερό-Τσακώνα), τμήμα του άξονα κεντρικής Ελλάδας (Λαμία-Ξυνιάδα), η οδική παράκαμψη Χαλκίδας κ.α. Ολοκληρώνεται ο έλεγχος στη βάση μελετών σκοπιμότητας και αποδοτικότητας των έργων, έλεγχος των διαγωνιστικών διαδικασιών που τα συνοδεύουν. Προωθούμε τις αναγκαίες διαδικασίες εξασφάλισης της χρηματοδότησης τους και ένταξης τους στον νέο ΣΕΣ 2014-2020, ώστε τα έργα που συγκεντρώνουν τις προϋποθέσεις, να επαναδημοπρατηθούν άμεσα, αρχής γενομένης από τον Ιούνιο.
- Επανεξετάζονται τα λεγόμενα έργα παραχωρήσεων νέας γενιάς, με κριτήρια βιωσιμότητας σκοπιμότητας και αποδοτικότητας για την οικονομία, την ανάπτυξη και τις τοπικές κοινωνίες όπως υποθαλάσσια σήραγγα Σαλαμίνας, σύνδεση Λευκάδας, αυτοκινητόδρομος Ελευσίνας-Θήβας κ.α. Έργα για τα οποία επί πενταετία αναβάλλονται οι σχετικοί διαγωνισμοί, χωρίς εκδήλωση ενδιαφέροντος.
- Αλλάζουμε την πορεία υπερσυγκέντρωσης των έργων σε μεγάλες εργοληπτικές εταιρίες, με νέους τμηματικούς διαγωνισμούς, προς ενίσχυση του ανταγωνισμού και της διαφάνειας και όφελος του παραγωγικού ιστού και των τοπικών κοινωνιών. Στην δημοπράτηση του οδικού έργου Πάτρας-Πύργου, καθιερώνουμε νέο πλαίσιο τμηματικών διαγωνιστικών διαδικασιών του έργου στο σύνολο του. Η υλοποίηση του συγκεκριμένου οδικού έργου, όπως έχει τονιστεί από τον Αναπληρωτή Υπουργό ΥΠΟΜΕΔΙ Χρήστο Σπίρτζη στη Βουλή και σε συναντήσεις με τους βουλευτές και εκπροσώπους των φορέων της Δυτικής Ελλάδας αποτελεί βασική και άμεση προτεραιότητα της Κυβέρνησης και του Υπουργείου. Αρχίζει τμηματικά, από τα τέλη Ιουνίου, η προκήρυξη των νέων διαγωνιστικών διαδικασιών για την ανάθεση της κατασκευής του. Παράλληλα προωθείται η ολοκλήρωση ένταξης του έργου στο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ)2014-2020, προκειμένου να υπάρχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση του.
- Ετοιμαζόμαστε για την επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων. Οι έξι στόχοι, που θέτει η κυβέρνηση και το ΥΠΟΜΕΔΙ στην επαναδιαπραγμάτευση των συμβάσεων παραχώρησης των πέντε υπό κατασκευή μεγάλων οδικών αξόνων συν την Αττική Οδό και την γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου είναι: 1. Η δημιουργία του πρώτου πανελλαδικού, υβριδικού, αναλογικού συστήματος διοδίων σε όλους τους αυτοκινητόδρομους. 2. Τη μείωση των διοδίων. 3. Η χρήση των δεικτών για την πορεία οικονομίας στη μεθοδολογία ορισμού της τιμής των διοδίων. 4. Η θέσπιση ατέλειας για συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες, όπως τα ΑμεΑ. 5.Η μείωση των σταθμών διοδίων που μπορεί να υπάρχουν στα όρια ενός δήμου. 6. Η θέσπιση αριθμού δωρεάν διελεύσεων, ή χαμηλού τιμήματος διελεύσεων για μόνιμους κατοίκους.
Η πρότασή μας, όπως τόνισε ο κ. Δέδες, προβλέπει μείωση των διοδίων, εισαγωγή αναπτυξιακών και κοινωνικών δεικτών στον τρόπο υπολογισμού τους. «Δεν μιλάμε για μείωση των διοδίων με αύξηση του χρόνου παραχώρησης. Λέμε ότι ο χρόνος θα πρέπει να είναι μεταβλητό δεδομένο. Εάν δηλαδή αυξάνεται ο κυκλοφοριακός φόρτος θα μειώνεται ο χρόνος παραχώρησης. Πιστεύουμε, ότι η διαπραγμάτευση θα έχει άμεσα αποτελέσματα, διότι η βιωσιμότητα των έργων οδηγείται σε αδιέξοδο και είναι στόχος μας η συνέχιση και ολοκλήρωση των εν εξελίξει έργων» ανέφερε ο νέος γενικός γραμματέας υποδομών.