Συγκεκριμένα το αρχικό κείμενο που διέρρευσε το πρωί άλλαξε όσον αφορά τουλάχιστον τα φορολογικά μέτρα και σχετικά με τον ΦΠΑ.
Στο διορθωμένο κείμενο αναφέρεται ότι επιβάλλεται ΦΠΑ 23% στα μαθήματα ξένων γλωσσών και ηλεκτρονικών υπολογιστών που γίνονται σε ιδιωτικά φροντιστήρια, ενώ τα αφεψήματα (τσάι, χαμομήλι και άλλα βότανα ) εντάσσονται τελικώς στο 13% και όχι στο 23%.
Σύμφωνα με σχετική διάταξη, παραμένει στο 6% ο ΦΠΑ σε βιβλία, βιβλία για παιδιά, εφημερίδες και περιοδικές εκδόσεις τυπωμένες ενώ καταργείται από την 1η Οκτωβρίου η έκπτωση φόρου 30% στους συντελεστές ΦΠΑ των τουριστικών νησιών και από την 1η Ιουνίου 2016 σε όλα τα νησιά. Ο συντελεστής 13% για τα ξενοδοχεία θα εφαρμοστεί από τον Οκτώβριο.
Το αρχικό κείμενο που διέρρευσε το πρωί άλλαξε ριζικά όσον αφορά τουλάχιστον τα φορολογικά μέτρα με αιχμή το ΦΠΑ.
Στο διορθωμένο κείμενο αναφέρεται ότι επιβάλλεται ΦΠΑ 23% στα μαθήματα ξένων γλωσσών και ηλεκτρονικών υπολογιστών που γίνονται σε ιδιωτικά φροντιστήρια, ενώ τα αφεψήματα (τσάι, χαμομήλι και άλλα βότανα ) εντάσσονται τελικώς στο 13% και όχι στο 23%.
Σύμφωνα με σχετική διάταξη, παραμένει στο 6% ο ΦΠΑ σε βιβλία, βιβλία για παιδιά, εφημερίδες και περιοδικές εκδόσεις τυπωμένες ενώ καταργείται από την 1η Οκτωβρίου η έκπτωση φόρου 30% στους συντελεστές ΦΠΑ των τουριστικών νησιών και από την 1η Ιουνίου 2016 σε όλα τα νησιά. Ο συντελεστής 13% για τα ξενοδοχεία θα εφαρμοστεί από τον Οκτώβριο.
Η αύξηση της φορολογίας από το 26% στο 29% αφορά τις Ανώνυμες Εταιρείες και εν γένει τα Νομικά Πρόσωπα, όχι όμως τις «μικρές» (Ομόρρυθμες και Ετερόρρυθμες). Η προκαταβολή φόρου αυξάνεται στο 100% για τις Α.Ε. ενώ για τις «μικρές» αυξάνεται αρχικώς από το 55% στο 75% και στο 100% το 2016.
Τα ασφάλιστρα γλιτώνουν από το ΦΠΑ όχι όμως και την αύξηση του φόρου που επιβάλλεται σήμερα.
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών «Επείγουσες ρυθμίσεις για τη διαπραγμάτευση και σύναψη συμφωνίας με τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (Ε.Μ.Σ.)».
1. Κυρώνεται η από 12.7.2015 υπ' αριθ. SN 4070/15 ανακοίνωση του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου της Ευρωζώνης (EUROSUMMIT), στην οποία καταγράφονται οι όροι και το πλαίσιο της συμφωνίας που έλαβε χώρα μεταξύ του Πρωθυπουργού και της Ευρωζώνης σχετικά με το αίτημα της Ελλάδας για τη σύναψη ενός νέου προγράμματος μεταξύ της χώρας και του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Στήριξης (Ε.Μ.Σ.).
α. Προς τούτο οι Ελληνικές Αρχές δεσμεύονται να νομοθετήσουν άμεσα ένα πρώτο σύνολο μέτρων, τα οποία περιλαμβάνουν:
Για το χρονικό διάστηαα έως 15 Ιουλίου τον εξορθολογισμό του συστήματος Φ.Π.Α. και τη διεύρυνση της φορολογικής βάσης με σκοπό την αύξηση των εσόδων,
εμπροσθοβαρή μέτρα για την καταρχάς βελτίωση της μακροπρόθεσμης βιωσιμότητας του συνταξιοδοτικού συστήματος στο πλαίσιο ενός προγράμματος συνολικής αναμόρφωσης του συνταξιοδοτικού συστήματος,
- τη διασφάλιση της πλήρους νομικής ανεξαρτησίας της ΕΛ.ΣΤΑΤ,
- την εισαγωγή ημιαυτόματων περικοπών δαπανών, σε περίπτωση αποκλίσεων από τους στόχους του πρωτογενούς πλεονάσματος, κατόπιν γνώμης του Δημοσιονομικού Συμβουλίου και της προηγούμενης έγκρισης από τους θεσμούς, στο πλαίσιο της πλήρους εφαρμογής των διατάξεων της Συνθήκης για τη Σταθερότητα, το Συντονισμό και τη Διακυβέρνηση εντός της Οικονομικής και Νομισματικής Ένωσης.
Για το χρονικό όιάστηαα έως 22 Ιουλίου
- την υιοθέτηση ενός πλήρως αναμορφωμένου Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, ως προς τις διαδικασίες και τις ρυθμίσεις για το σύστημα πολιτικής δικαιοσύνης ώστε να επιταχυνθεί σημαντικά η δικαστική διαδικασία και η μείωση του σχετικού κόστους,
- τη μεταφορά της Οδηγίας BRRD με υποστήριξη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
β. Η Ελληνική Κυβέρνηση αναλαμβάνει, ως ελάχιστη προϋπόθεση έναρξης των διαπραγματεύσεων, τη δέσμευση υιοθέτησης μεταρρυθμίσεων και μέτρων:
i) στο συνταξιοδοτικό σύστημα με τον καθορισμό σχετικών πολιτικών, καθώς και την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος ή αμοιβαία συμφωνηθέντων εναλλακτικών μέτρων.
ii) στην αγορά προϊόντων (άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων [π.χ. θαλάσσιες μεταφορές] κ.λπ.).
Hi) στην αγορά ενέργειας, με ιδιωτικοποίηση του διαχειριστή του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (ΑΔΜΗΕ), στην περίπτωση μη ύπαρξης εναλλακτικών μέτρων ισοδυνάμου αποτελέσματος.
ΐν) στην αγορά εργασίας, με την πραγματοποίηση, μεταξύ άλλων, αυστηρής αναθεώρησης και εκσυγχρονισμού των συλλογικών διαπραγματεύσεων.
ν) στον χρηματοοικονομικό τομέα, για την ενίσχυση αυτού, συμπεριλαμβανομένης και της δράσης για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, καθώς επίσης και μέτρων για την ενίσχυση της διαχείρισης του Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας και των τραπεζών.
γ. Επιπρόσθετα, αναλαμβάνεται η υποχρέωση από τις ελληνικές αρχές να προβούν στις ακόλουθες δράσεις:
ί) Ανάπτυξη ενισχυμένου προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων με βελτιωμένη διαχείριση. Ειδικότερα, τα σημαντικής αξίας ελληνικά περιουσιακά στοιχεία μεταφέρονται σε ένα ανεξάρτητο ταμείο, που συνιστάται στην Ελλάδα, κατά τα οριζόμενα, διοικείται από τις ελληνικές αρχές, υπό την εποπτεία των αρμόδιων Ευρωπαϊκών Θεσμών και ρευστοποιεί τα περιουσιακά στοιχεία μέσω ιδιωτικοποιήσεων και άλλων μέσων.
Το προϊόν της ανωτέρω ρευστοποίησης αποτελεί πηγή για την αποπληρωμή του νέου δανείου από τον Ε.Μ.Σ. και προβλέπεται να παράγει κατά τη διάρκεια ισχύος του νέου δανείου ένα σκοπούμενο σύνολο 50 δισεκατομμυρίων Ευρώ. Από το εν λόγω ποσό, τα 25 δισεκατομμύρια Ευρώ θα χρησιμοποιηθούν για την αποπληρωμή της ανακεφαλαιοποίησης τραπεζών και άλλων περιουσιακών στοιχείων και το 50% του οποιουδήποτε υπολοίπου, θα χρησιμοποιηθεί για τη μείωση του χρέους ως προς το ΑΕΠ, το δε υπόλοιπο 50% για επενδύσεις.
ii) Εκσυγχρονισμός και ενδυνάμωση της Δημόσιας Διοίκησης, μέσω της εφαρμογής ενός προγράμματος, ενίσχυσης των δυνατοτήτων και την απο-πολιτικοποίηση αυτής. Στο πλαίσιο αυτό, αναλαμβάνεται η δέσμευση περαιτέρω μείωσης των δημοσίων δαπανών, σύμφωνα με ένα πρόγραμμα σε συνεργασία με τους θεσμούς.
Hi) Πλήρης εξομάλυνση της συνεργασίας με τους Θεσμούς, ιδίως στο επίπεδο της τεχνικής υποστήριξης, προκειμένου να βελτιωθεί η εφαρμογή τουπρογράμματος και η παρακολούθηση αυτού.
iv) Επανεξέταση των ψηφισθέντων ρυθμίσεων, με εξαίρεση το νόμο για την ανθρωπιστική κρίση, στο βαθμό που αυτές έρχονται σε αντίθεση με τη συμφωνία της 20ης Φεβρουαρίου 2015, εκτός εάν προσδιορισθούν σαφή ισοδύναμα αντισταθμιστικά μέτρα για τα κεκτημένα δικαιώματα που δημιουργήθηκαν στο μεσοδιάστημα.
δ. Σχετικά με την επίτευξη τελικής συμφωνίας σε ένα νέο πρόγραμμα του Ε.Μ.Σ., το οποίο θα πρέπει να βασίζεται σε μία απόφαση επί του συνόλου του «πακέτου» (συμπεριλαμβανομένων των χρηματοδοτικών αναγκών, της βιωσιμότητας του χρέους και πιθανής χρηματοδοτικής «γέφυρας»), εκτιμάται ότι οι χρηματοδοτικές ανάγκες αυτού κυμαίνονται μεταξύ 82 και 86 δισεκατομμυρίων Ευρώ. Το ύψος του εν λόγω πακέτου δύναται να μειωθεί από τους θεσμούς, διαμέσου εναλλακτικών χρηματοδοτικών οδών ή υψηλότερων εσόδων από ιδιωτικοποιήσεις. Η αποκατάσταση της πρόσβασης στις αγορές, αναμένεται να μειώσει την ανάγκη άντλησης από το συνολικό χρηματοδοτικό κονδύλιο. Οι επείγουσες ανάγκες χρηματοδότησης της Ελλάδας, εκτιμώνται στο ποσό των 7 δισεκατομμυρίων Ευρώ έως τις 20 Ιουλίου και σε 5 δισεκατομμύρια Ευρώ επιπλέον μέχρι τα μέσα Αυγούστου.
ε. Το συνολικό κονδύλιο ενός πιθανού νέου προγράμματος από τον Ε.Μ.Σ. για την κάλυψη πιθανών αναγκών ανακεφαλαιοποίησης και εξυγίανσης του τραπεζικού συστήματος, περιλαμβάνει τη διαμόρφωση ενός αποθεματικού ύψους 10 έως 25 δισεκατομμυρίων Ευρώ, εκ των οποίων τα 10 δισεκατομμύρια θα είναι άμεσα διαθέσιμα σε ξεχωριστό λογαριασμό στον Ε.Μ.Σ..
στ. Σχετικά με τη βιωσιμότητα του ελληνικού χρέους, στο πλαίσιο ενός πιθανού μελλοντικού προγράμματος του Ε.Μ.Σ. αναμένεται να εκτιμηθεί η ανάγκη λήψης πιθανών πρόσθετων μέτρων (ενδεχόμενες μεγαλύτερες περίοδοι χάριτος και πληρωμής) με στόχο οι μικτές χρηματοδοτικές ανάγκες να παραμείνουν σε βιώσιμο επίπεδο.
ζ. Επισημαίνεται ρητά ότι, ονομαστικό κούρεμα του χρέους δε δύναται να πραγματοποιηθεί.
η. Στο πλαίσιο της ενίσχυσης της ανάπτυξης και της δημιουργίας θέσεων εργασίας στην Ελλάδα, κατά τα επόμενα 3-5 έτη, η Επιτροπή θα συνεργαστεί με τις Ελληνικές Αρχές για την ενεργοποίηση ποσού έως 35 δισεκατομμυρίων Ευρώ, προκειμένου να χρηματοδοτηθούν, μέσω προγραμμάτων της Ε.Ε., επενδύσεις και οικονομική δραστηριότητα, συμπεριλαμβανομένων και ποσών που θα διατίθενται για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Παράλληλα, ως ένα εξαιρετικό μέτρο για άμεση ώθηση στις επενδύσεις, προτείνεται η αύξηση της προχρηματοδότησης κατά 1 δισεκατομμύριο Ευρώ.
θ. Το Επιχειρηματικό Σχέδιο για την Ευρώπη θα παρέχει, επίσης, χρηματοδοτικές ευκαιρίες για την Ελλάδα. (άρθρο 1)
2.α. Τροποποιούνται τα άρθρα 21 και 22 του ν. 2859/2000 (Κώδικας ΦΠΑ) και το Παράρτημα III αυτού, σχετικά με τα αγαθά και τις υπηρεσίες που υπάγονται σε μειωμένο συντελεστή. Ειδικότερα περιορίζονται οι κατηγορίες αγαθών και υπηρεσιών που υπάγονται στον μειωμένο συντελεστή ΦΠΑ (13 %), ενώ για αυτά που υπάρχει ειδική πρόβλεψη (πλέον μόνο φάρμακα και εμβόλια για τον άνθρωπο, βιβλία συγκεκριμένων δασμολογικών κλάσεων, και εισιτήρια θεατρικών παραστάσεων) ο συντελεστής ορίζεται στο 6 % από 6,5%. Ενδεικτικά στα αγαθά και υπηρεσίες που μετατάσσονται από τον μειωμένο (13%) στον κανονικό συντελεστή ΦΠΑ (23%) περιλαμβάνονται τα άνθη, ο καφές, το τσάι, διάφορα έλαια και λίπη, η εισαγωγή αντικειμένων τέχνης, η εκμετάλλευση καφενείων, εστιατορίων κ.λπ., ενώ η διαμονή σε ξενοδοχεία κάμπινγκ κ.λπ. μετατάσσεται από το συντελεστή 6,5 % στο συντελεστή 13 %. Επίσης παύει η απαλλαγή από τον ΦΠΑ για τις υπηρεσίες εκπαίδευσης που παρέχονται από τα φροντιστήρια όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και τα κέντρα ξένων γλωσσών και ηλεκτρονικών υπολογιστών.
β. Καταργούνται σταδιακά οι ισχύοντες σήμερα για τα νησιά μειωμένοι (κατά 30%) συντελεστές ΦΠΑ. Ειδικότερα, καταργούνται από 1.10.2015 στα ανεπτυγμένα τουριστικά νησιά με το υψηλότερο κατά κεφαλή εισόδημα και από 1.6.2016 στα λιγότερο ανεπτυγμένα νησιά. Εξαιρούνται της κατάργησης και παραμένουν σε ισχύ οι ισχύοντες σήμερα συντελεστές ΦΠΑ για τα πλέον απομακρυσμένα νησιά. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης και Οικονομικών ορίζονται ειδικότερα τα υπαγόμενα στις παραπάνω ρυθμίσεις νησιά.
γ. Αυξάνεται ο συντελεστής του φόρου ασφαλίστρων στο 25% (από 20%) για τον κλάδο πυρός και στο 15% (από 10%) για τον κλάδο αυτοκινήτων (συμπεριλαμβανομένης της αστικής ευθύνης).
δ. Αυξάνεται ο συντελεστής του φόρου εισοδήματος (Φ.Ε.) για τα κέρδη από επιχειρηματική δραστηριότητα που αποκτούν τα οριζόμενα νομικά πρόσωπα και οι νομικές οντότητες από το 26% στο 29%. Επίσης αυξάνεται ο συντελεστής της προκαταβολής Φ.Ε. των νομικών προσώπων και των νομικών οντοτήτων (κατά βάση κεφαλαιουχικές εταιρείες, συνεταιρισμοί και ενώσεις αυτών) από το 80% στο 100%. Ειδικά για τα εισοδήματα και τα κέρδη που προκύπτουν στο φορολογικό έτος που αρχίζει από την 1η Ιανουαρίου 2015 έως και την 31η Δεκεμβρίου του ίδιου έτους, το ποσοστό της προκαταβολής που εφαρμόζεται για τα οριζόμενα νομικά πρόσωπα και νομικές οντότητες (προσωπικές εταιρείες, αστικές εταιρείες κ.λπ.) ορίζεται σε 75% (από 55% που ισχύει).
ε. Προστίθεται στον Κώδικα Φορολογικής Διαδικασίας (ΚΦΔ, ν.4174/2013) νέο άρθρο 55Α σχετικά με το ποινικό αδίκημα της φοροδιαφυγής.
στ. Επιβάλλεται φόρος πολυτελούς διαβίωσης και στα σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης άνω των 5 μέτρων. Ο φόρος ισούται με το γινόμενο του ποσού της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης του σκάφους επί συντελεστή 13%. Δεν λαμβάνεται υπόψη η δαπάνη για την αμοιβή του πληρώματος.
Από το φόρο εξαιρούνται τα ιστιοφόρα σκάφη και πλοία αναψυχής που έχουν κατασκευαστεί ή κατασκευάζονται στην Ελλάδα εξ ολοκλήρου από ξύλο, τύπου τρεχαντήρι, βαρκαλάς, πέραμα, τσερνίκι, λίμπερτυ τα οποία προέρχονται από ελληνική ναυτική παράδοση. Επίσης αυξάνεται ο επιβαλλόμενος φόρος πολυτελούς διαβίωσης για τα αυτοκίνητα από 2.500 κυβικά εκατοστά και άνω, για αεροσκάφη, ελικόπτερα, ανεμόπτερα και δεξαμενές κολύμβησης στο 13% (από 10%) επί της ετήσιας αντικειμενικής δαπάνης. Τα ανωτέρω ισχύουν από το φορολογικό έτος 2015 και μετά.
ζ. Αυξάνονται τα ποσοστά της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. Ειδικότερα:
για εισοδήματα από 30.001 έως 50.000 ευρώ ο συντελεστής επανέρχεται στο 2% (δηλ. όπως ίσχυε έως και το 2014, από 1,4% που ισχύει σήμερα),
για εισοδήματα από 50.001 έως 100.000 ευρώ ο συντελεστής αυξάνεται στο 4% (από 2,1% που ίσχυε από 2015),
για εισοδήματα από 100.001 έως 500.000 ευρώ ο συντελεστής αυξάνεται στο 6% (από 2,8% που ίσχυε από 2015),
για εισοδήματα από 500.001 και άνω ο συντελεστής αυξάνεται στο 8% (από 2,8% που ίσχυε από 2015) και τέλος για το συνολικό καθαρό εισόδημα του Προέδρου της Δημοκρατίας, του Προέδρου και των Αντιπροέδρων της Βουλής, των Βουλευτών, του Προέδρου και των Αντιπροέδρων της Κυβέρνησης, των Υπουργών, των Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών, των Γενικών και Ειδικών Γραμματέων Υπουργείων, των Γενικών Γραμματέων των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, των Περιφερειαρχών, των Ευρωβουλευτών, των Δημάρχων και των προσώπων των περιπτώσεων α' και β' της παρ. 3 του άρθρου 56 του Συντάγματος, εφόσον οι πάσης φύσεως αποδοχές και πρόσθετες αμοιβές ή απολαβές τους είναι τουλάχιστον ίσες με τις αποδοχές Γενικού Γραμματέα Υπουργείου, ο συντελεστής επανέρχεται στο 5% (δηλ. όπως ίσχυε έως και το 2014).
3. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛ.ΣΤΑΤ.) και κατά βάση τα εξής:
α. Συνιστάται στη θέση του Συμβουλίου Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος (ΕΛ.Σ.Σ.) που λειτουργεί σήμερα, 5μελής Συμβουλευτική Επιτροπή του Ελληνικού Στατιστικού Συστήματος (ΣΥ.ΕΠ.ΕΛ.Σ.Σ.), που συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, από τα μέλη που υποδεικνύουν οι αναφερόμενοι, στην υπό ψήφιση διάταξη, φορείς με τους αναπληρωτές τους και καταργείται ο έλεγχος της Βουλής στη λειτουργία του νέου οργάνου (που ασκείται σήμερα στο Συμβούλιο ΕΛ.Σ.Σ.). Η δαπάνη λειτουργίας του ανωτέρω οργάνου βαρύνει τον προϋπολογισμό της ΕΛ.ΣΤΑΤ.. Επίσης, καθορίζονται σε σχέση με το ανωτέρω όργανο:
- σε 2 οι τακτικές συνεδριάσεις του ανά έτος,
- η διαδικασία ορισμού του Προέδρου του με 2ετή θητεία,
- ο σκοπός λειτουργίας του καθώς και τα θέματα για τα οποία γνωμοδοτεί προς την ΕΛ.ΣΤΑΤ., κατά την προετοιμασία από αυτήν του Ελληνικού Στατιστικού Προγράμματος (ΕΛ.Σ.Π.) και του ετήσιου στατιστικού προγράμματος εργασίας κ.λπ..
β. Προβλέπεται η συμμετοχή του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ. ως μέλους χωρίς ψήφο και στις εργασίες της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ορθής Πρακτικής, εκτός από τις συνεδριάσεις αυτής, που ισχύει σήμερα.
γ. Απαλείφεται σε σχέση με το ετήσιο στατιστικό πρόγραμμα εργασίας, η υποβολή του στην Βουλή των Ελλήνων και στον Υπουργό Οικονομικών, καθώς και η ανάρτησή του στον διαδικτυακό τόπο της ΕΛ.ΣΤΑΤ..
δ. Προστίθενται στις αρμοδιότητες της ΕΛ.ΣΤΑΤ., η παροχή γνώμης της επί κάθε διάταξης που αφορά την ίδια ή τις επίσημες στατιστικές της χώρας, πριν την κατάθεσή της στη Βουλή. Το αυτό ισχύει και για κάθε διάταξη με την οποία δημιουργούνται νέες ή αναδιαρθρώνονται διοικητικές πηγές και δημόσια μητρώα ή αρχεία (έγγραφα, ηλεκτρονικά, μαγνητικά) ή άλλα ανάλογα μέσα. Για την εφαρμογή των ανωτέρω, το σχέδιο κάθε σχετικής διάταξης υποβάλλεται στην ΕΛ.ΣΤΑΤ. πριν τη σχετική δημόσια διαβούλευση, και εφόσον συντάξει έκθεση επί του τελικού σχεδίου, αυτή υποβάλλεται υποχρεωτικώς στη Βουλή πριν την εισαγωγή της διάταξης προς συζήτηση.
ε. Τροποποιείται η διαδικασία επιλογής του Πρόεδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ., ως προς τα εξής:
καταργείται η, με πρόταση του Υπουργού Οικονομικών, επιλογή του από την Διάσκεψη των Προέδρων της Βουλής,
- δημοσιεύεται διεθνής πρόσκληση ενδιαφέροντος (αντί δημόσια προκήρυξη που ισχύει σήμερα) από τον Υπουργό Οικονομικών, τέσσερις μήνες πριν από τη λήξη της θητείας του απερχομένου Προέδρου, στην οποία αναφέρονται τα κριτήρια αξιολόγησης και επιλογής των υποψηφίων, τα καθήκοντα και οι υποχρεώσεις του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ., οι προβλεπόμενες αποδοχές του κ.λπ.,
με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών που εκδίδεται πριν από τη δημοσίευση της ανωτέρω πρόσκλησης, συγκροτείται 5μελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων για την αξιολόγηση των υποψηφίων και την επιλογή Προέδρου.
Η δαπάνη λειτουργίας της βαρύνει τον προϋπολογισμό της ΕΛ.ΣΤΑΤ., καθορίζεται η περαιτέρω διαδικασία επιλογής βάσει της οποίας, η ανωτέρω επιτροπή εισηγείται αιτιολογημένα στον Υπουργό Οικονομικών την επιλογή υποψηφίου, σε περίπτωση που ο Υπουργός Οικονομικών δεν συμφωνεί, μπορεί να προτείνει τον υποψήφιο που επιλέγει ο ίδιος, μετά από προηγούμενη κοινοποίηση στην επιτροπή πλήρους αιτιολογίας της επιλογής του, σύμφωνα με τα οριζόμενα αποκλειστικά κριτήρια επιλογής, εφόσον η διαδικασία επιλογής νέου Προέδρου δεν ολοκληρωθεί μέχρι τη λήξη της θητείας του απερχομένου, η θητεία του παρατείνεται αυτοδικαίως, με την επιφύλαξη των οριζομένων στην υπό ψήφιση διάταξη, έως τον διορισμό νέου Προέδρου, εκτός εάν η επιλογή του είχε γίνει χωρίς σύμφωνη κρίση της επιτροπής εμπειρογνωμόνων, οπότε η θητεία του παρατείνεται το πολύ για τρεις μήνες μετά την ημερομηνία λήξης της, και καθορίζονται οι κατά περίπτωση ακολουθούμενες διαδικασίες για την ανανέωση της θητείας του Προέδρου κ.λπ..
στ. Προστίθενται στις αρμοδιότητες του Προέδρου της ΕΛ.ΣΤΑΤ., η δυνατότητα να ανακατανέμει ανά κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα τις κενές οργανικές θέσεις που προβλέπονται στον Οργανισμό αυτής.
ζ. Ορίζεται ότι η κάλυψη των θέσεων ειδικού επιστημονικού προσωπικού στο Τμήμα Ερευνών και Μελετών της ΕΛ.ΣΤΑΤ., μπορεί να γίνει και με μετάταξη προσωπικού, με τα ίδια τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, και από νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου του Δημόσιου τομέα ή ΔΕΚΟ μη εισηγμένες στο χρηματιστήριο στις οποίες το Δημόσιο κατέχει την πλειοψηφία του μετοχικού τους κεφαλαίου, ύστερα από προκήρυξη της ΕΛ.ΣΤΑΤ.
η. Απαλείφεται η ΕΛ.ΣΤΑΤ. από τους φορείς με αρμοδιότητες επί των δημοσίων οικονομικών.
θ. Προστίθενται, σε σχέση με τον Νομικό Σύμβουλο της ΕΛ.ΣΤΑΤ., διατάξεις που αφορούν στον προσδιορισμό των καθηκόντων του και την διαδικασία πρόσληψής του με απόφαση του Προέδρου (ύστερα από προκήρυξη που ήδη προβλέπεται), καθώς και στην εξαίρεσή του από την διαδικασία πρόσληψης δικηγόρων βάσει του Κώδικα Δικηγόρων (ν.4194/2013), στις οποίες δίνεται αναδρομική ισχύς από 11/4/2012. Επίσης ορίζεται ότι το αντικείμενο της ανωτέρω ρύθμισης εξαιρείται από το πεδίο εφαρμογής κάθε μεταγενέστερης διάταξης που ρυθμίζει την πρόσληψη νομικών συμβούλων ή δικηγόρων, με ισχύ από το χρόνο έναρξης ισχύος της κάθε σχετικής μεταγενέστερης διάταξης, σύμφωνα με τα ειδικώς οριζόμενα.
L Νομιμοποιούνται δαπάνες για: (α) παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών που παρασχέθηκαν στο πλαίσιο διενέργειας της απογραφής πληθυσμού-κατοικιών του έτους 2011 και (β) για αμοιβή του Νομικού Συμβούλου της ΕΛ.ΣΤΑΤ., που διορίστηκε κατόπιν της προκήρυξης ΓΠ-841/20.11.2013, από το χρονικό διάστημα από 14.2.2014 έως τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου, οι οποίες εκκαθαρίζονται και καταβάλλονται υποχρεωτικά από τον προϋπολογισμό της ΕΛ.ΣΤΑΤ..
ια. Ορίζεται ότι το Δημοσιονομικό Συμβούλιο εισηγείται στον Υπουργό Οικονομικών ημιαυτόματα μέτρα περικοπής δαπανών, σε περίπτωση απόκλισης από τους στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων και ειδικότερα μηνιαίων/τριμηνιαίων στόχων σύμφωνα με το πρόγραμμα οικονομικής προσαρμογής, εξαιρουμένου του επενδυτικού σκέλους. Περαιτέρω καθορίζονται οι περιπτώσεις και η διαδικασία ενεργοποίησης του διορθωτικού μηχανισμού είτε με περικοπή δαπανών είτε με ανάληψη δράσεων για την ενίσχυση των εσόδων, καθώς και η σειρά προτεραιότητας των φορέων για την περικοπή δαπανών ή την ενίσχυση των εσόδων.
4.α. Στους συνταξιοδοτούμενους όλων των ασφαλιστικών ταμείων μετά τις 30-6-2015, χορηγείται σύνταξη που αναλογεί στις καταβαλλόμενες εισφορές και μετά την συμπλήρωση του 67ου έτους, χορηγείται το πλήρες ποσό της κατώτατης εγγυημένης σύνταξης.
β. Από 1-1-2015:
εντάσσονται υποχρεωτικά στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης (ΕΤΕΑ) όλα τα ταμεία και οι τομείς επικουρικής ασφάλισης που δεν έχουν ενταχθεί μέχρι τη δημοσίευση του υπό ψήφιση νόμου,
πόροι όλων των εντασσομένων ταμείων επικουρικής ασφάλισης στο ΕΤΕΑ είναι οι προβλεπόμενοι στο άρθρο 38 του ν.4052/2012 (ασφαλιστικές εισφορές εργαζομένων και εργοδοτών, εισφορές υπέρ των ταμείων - τομέων και κλάδων που εντάσσονται στο ΕΤΕΑ, πρόσοδοι περιουσίας κ.λπ.).
γ. Από 1-7-2015:
αυξάνονται, από 4% σε 6%, οι εισφορές υγειονομικής περίθαλψης που παρακρατούνται από τις κύριες συντάξεις,
θεσπίζεται ποσοστό 6% εισφορών υγειονομικής περίθαλψης, το οποίο παρακρατείται από τις επικουρικές συντάξεις.
δ. Με αποφάσεις του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, που θα εκδοθούν έως τις 31 Ιουλίου 2015, ρυθμίζονται θέματα εφαρμογής των διατάξεων που αφορούν τους όρους ένταξης ταμείων ή τομέων στο ΕΤΕΑ, τις λεπτομέρειες και τη διαδικασία εναρμόνισης των ασφαλιστικών εισφορών με την ισχύουσα στο ΙΚΑ καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
Ορίζεται ο χρόνος έναρξης ισχύος του υπό ψήφιση νόμου. (άρθρο 2)
Από τις προτεινόμενες διατάξεις προκαλούνται τα ακόλουθα οικονομικά αποτελέσματα, σύμφωνα με στοιχεία των επισπευδόντων Φορέων:
I. Επί του κρατικού προυπολογισαού
1. Ετήσια αύξηση εσόδων ύψους 3.175,1 εκατ. ευρώ, η οποία αναλύεται ως εξής:
2.390 εκατ. ευρώ από τις τροποποιήσεις του Κώδικα ΦΠΑ (η οποία περιορίζεται για το 2015 στο ποσό των 795 εκατ. ευρώ). (άρθρο 2 παρ. 1)
75,6 εκατ. ευρώ από την αύξηση του φόρου ασφαλίστρων για τους κλάδους πυρός και αυτοκινήτων, (άρθρο 2 παρ. 3)
410 εκατ. ευρώ από την αύξηση του φόρου των νομικών προσώπων και των νομικών οντοτήτων, (άρθρο 2 παρ. 4)
48,5 εκατ. ευρώ από την επιβολή φόρου πολυτελούς διαβίωσης και στα σκάφη αναψυχής ιδιωτικής χρήσης άνω των 5 μέτρων, καθώς και την αύξηση του συντελεστή του εν λόγω φόρου για τα αυτοκίνητα από 2.500 κυβικά εκατοστά και άνω, για τα αεροσκάφη, ελικόπτερα, ανεμόπτερα και τις δεξαμενές κολύμβησης, (άρθρο 2 παρ. 8)
251 εκατ. ευρώ από την αύξηση των συντελεστών της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τα εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ. (άρθρο 2 παρ. 9)
2. Αύξηση εσόδων μόνο κατά το πρώτο έτος εφαρμογής της αυξημένης προκαταβολής των νομικών προσώπων και των νομικών οντοτήτων, η οποία εκτιμάται στο ποσό των 445 εκατ. ευρώ. (άρθρο 2 παρ. 5)
II. Επί των προϋπολογισμών των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης (ν.π.δ.δ. επιχορηγούμενα από τον κρατικό προϋπολογισμό - Φορείς Γενικής Κυβέρνησης)
Εξοικονόμηση δαπάνης, από τη χορήγηση στους συνταξιοδοτούμενους όλων των ασφαλιστικών ταμείων μετά την 30-6-2015 αρχικά του ποσού σύνταξης που αναλογεί στις καταβαλλόμενες εισφορές και εν συνεχεία μετά το 67° έτος του πλήρους ποσού της κατώτατης εγγυημένης. Το ύψος της εξοικονόμησης εκ της αιτίας αυτής εκτιμάται στο ποσό των 4,2 εκατ. ευρώ για το 2015, των 25,7 εκατ. ευρώ για το έτος 2016, των 42,87 εκατ. ευρώ για το έτος 2017 και των 60 εκατ. ευρώ για το έτος 2018. (άρθρο 2 παρ.29)
III. Επί του προϋπολογισμού του ΕΟΠΥΥ (ν.π.δ.δ. επιχορηγούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό - Φορέας Γενικής Κυβέρνησης) Ετήσια αύξηση των εσόδων του ποσού 854.000.000 Ευρώ περίπου, από την αύξηση του ποσοστού της εισφοράς υγειονομικής περίθαλψης που παρακρατείται από τις κύριες συντάξεις καθώς και τη θέσπιση εισφοράς υγειονομικής περίθαλψης που θα παρακρατείται εφεξής από τις επικουρικές συντάξεις. Η αύξηση αυτή για το τρέχον οικονομικό έτος αναμένεται ν' ανέλθει στο ποσό των 422.000.000 Ευρώ περίπου, (άρθρο 2 παρ.33)
IV. Επί του προϋπολογισμού της ΕΛ.ΣΤΑΤ. (Ανεξάρτητη Διοικητική Αργή, επιγορηγούμενη από τον κρατικό προϋπολογισμό - Φορέας Γενικής Κυβέρνησης)
1. Νομιμοποίηση δαπάνης από την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών στο πλαίσιο διενέργειας της απογραφής του έτους 2011 και την καταβολή αμοιβής στο Νομικό Σύμβουλο της ΕΛ.ΣΤΑΤ.
Το ύψος της ανωτέρω δαπάνης δεν προσδιορίζεται, καθόσον δεν μας προσκομίστηκαν από την ΕΛ.ΣΤΑΤ. τα σχετικά στοιχεία, (άρθρο 2 παρ.26)
2. Δαπάνη για την αντιμετώπιση των δαπανών λειτουργίας συλλογικών οργάνων, στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων της ΕΛ.ΣΤΑΤ.(άρθρο 2 παρ. 11 και 19)
V. Επί του προϋπολογισμού του ΕΤΕΑ (ν.π.δ.δ. μη επιγορηγούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό - Φορέας Γενικής Κυβέρνησης)
Ετήσια εξοικονόμηση δαπάνης ποσού 16.000.000 Ευρώ περίπου, από την αναπροσαρμογή των χορηγούμενων επικουρικών συντάξεων λόγω της ένταξης ταμείων και τομέων επικουρικής ασφάλισης στο ΕΤΕΑ.