Η εγγραφή στο Μητρώο είναι προαιρετική για τις Επιχειρήσεις Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης.
Οι διατάξεις του νομοσχεδίου ρυθμίζει τη διαδικασία εγγραφής στο Μητρώο. Συγκεκριμένα στις διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπεται η υποβολή έγγραφης αίτησης του νομίμου εκπροσώπου προς την αρμόδια υπηρεσία της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, η οποία συνοδεύεται από υπεύθυνη δήλωση. Η υπεύθυνη αυτή δήλωση περιλαμβάνει υποχρεωτικά τα αναλυτικά προβλεπόμενα στην παράγραφο αυτή στοιχεία.
Επίσης προβλέπεται η υποχρέωση γνωστοποίησης οποιασδήποτε μεταβολής των στοιχείων εντός δύο μηνών από τη συντέλεση της μεταβολής.
Επίσης καθρίζονται τα προνόμια, που απολαμβάνουν οι Επιχειρήσεις Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης, οι οποίες εγγράφονται στο Μητρώο. Οι εγγεγραμμένες Επιχειρήσεις έχουν πρόσβαση στα ιστορικά αρχεία οπτικοακουστικών μέσων, τα οποία τηρούνται στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στα εποπτευόμενα από αυτή νομικά πρόσωπα του δημόσιου τομέα υπό την επιφύλαξη του Νόμου περί Πνευματικής Ιδιοκτησίας. Δύνανται να κάνουν χρήση του φυλασσόμενου σε αυτά υλικού (αναπαραγωγή, διανομή, παρουσίαση στο κοινό), εφόσον χορηγηθεί σχετική άδεια από τον αρμόδιο για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική Υπουργό. Επίσης, περιλαμβάνονται μεταξύ των επιχειρήσεων, στις οποίες κατά τα οριζόμενα στο π.δ. 261/1997 (Α' 186), όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, μπορεί να ανατεθεί η καταχώριση διαφημιστικών ή άλλων συναφών μηνυμάτων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα. Με απόφαση του αρμόδιου για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική Υπουργού, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται το συνολικό ποσοστό συμμετοχής των Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης στην κατανομή της προϋπολογιζόμενης διαφημιστικής δαπάνης κάθε δημόσιου φορέα καθώς και η διαδικασία επιλογής συγκεκριμένων ηλεκτρονικών μέσων και ανάθεσης σε αυτά της μετάδοσης διαφημιστικών μηνυμάτων.
Προτιμώνται ως συνεργάτες και εταίροι στα ερευνητικά, εκπαιδευτικά και λοιπά προγράμματα του Ε.Κ.Ο.Μ.Ε και μπορούν να ζητούν τη διαπίστευση δημοσιογράφων τους στην τακτική ενημέρωση των πολιτικών συντακτών (Briefing) από τον κυβερνητικό εκπρόσωπο.
Επίσης ορίζεται ότι με κοινή απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, του Υπουργού Εξωτερικών, του Υπουργού Οικονομικών και του αρμόδιου για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική Υπουργού, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθορίζονται οι υποχρεώσεις και τα προνόμια των ανταποκριτών ξένου Τύπου και ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες της διαδικασίας διαπίστευσής τους. Ειδικότερα προβλέπεται ότι η διαπίστευση γίνεται στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας με απόφαση του αρμόδιου για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική Υπουργού κατ' απόλυτη διακριτική ευχέρεια αυτού. Πέραν τούτου προβλέπεται ότι οι ανταποκριτές ξένου Τύπου, οι οποίοι επιθυμούν τη διαπίστευσή τους, υπόκεινται σε έλεγχο ασφαλείας από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης.
Παράλληλα προβλέπεται ότι υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Ενημέρωσης και Επικοινωνίας μπορεί να αποσπώνται για τρία έτη και με δυνατότητα ανανέωσης για μια ακόμη τριετία με απόφαση του αρμόδιου για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική Υπουργού κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων στους εποπτευόμενους από αυτήν φορείς του δημόσιου τομέα κατά την έννοια των διατάξεων του Κεφαλαίου Α' του ν. 3429/2005 (Α' 314), όπως έχουν τροποποιηθεί με τις διατάξεις της παρ. 1α του άρθρου 1 του ν. 3899/2010 (Α' 212). Ομοίως, υπάλληλοι των ανωτέρω εποπτευόμενων φορέων μπορεί να αποσπώνται για τρία έτη και με δυνατότητα ανανέωσης για μια ακόμη τριετία με απόφαση του αρμόδιου για την εθνική επικοινωνιακή πολιτική Υπουργού κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας.
Επίσης ορίζεται ότι οι δημοσιογράφοι, οι οποίοι υπηρετούν στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων Α.Ε. με οποιαδήποτε σχέση εργασίας, δεν επιτρέπεται να απασχολούνται παράλληλα με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ή παροχής υπηρεσιών ή έργου σε έντυπα, ηλεκτρονικά ή διαδικτυακά μέσα μαζικής ενημέρωσης του ιδιωτικού ή του δημόσιου τομέα. Με τη διάταξη αυτή θεσπίζεται ασυμβίβαστο παράλληλης απασχόλησης δημοσιογράφων αφ' ενός μεν στη Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων Α.Ε. αφ' ετέρου δε σε ιδιωτικά μέσα μαζικής ενημέρωσης. Η ελευθερία του Τύπου αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την ποιότητα της δημοκρατίας. Η διασφάλιση της ανεξαρτησίας των λειτουργών του Τύπου πρέπει να αποτελεί βασικό μέλημα τόσο των ίδιων όσο και του κράτους. Η κατάληψη επ' αμοιβή από δημοσιογράφο δημόσιας θέσης παράλληλα με την απασχόλησή του σε ιδιωτικό μέσο μαζικής ενημέρωσης προσβάλει στον πυρήνα της την ελευθερία και ανεξαρτησία του κατά την ενάσκηση του έργου του και εγείρει ζητήματα ως προς την αμεροληψία του και ως προς την τήρηση της δημοσιογραφικής δεοντολογίας.
Επισημαίνεται χαρακτηριστικά ότι σύμφωνα με το άρθρο 5, περίπτωση β' του Κώδικα Επαγγελματικής Ηθικής και Κοινωνικής Ευθύνης των Δημοσιογράφων Μελών της Ε.Σ.Η.Ε.Α. «η διαφάνεια στις οικονομικές σχέσεις αποτελεί θεμελιώδες στοιχείο της αξιοπιστίας, του κύρους και της επαγγελματικής αξιοπρέπειας του δημοσιογράφου, ο οποίος οφείλει: α) ..., β) να μην επιδιώκει και να μην αποδέχεται αργομισθία ή επ' αμοιβή θέση συναφή με την ειδικότητά του σε Γραφεία Τύπου, δημόσιες υπηρεσίες ή ιδιωτικές επιχειρήσεις, που θέτει εν αμφιβόλω την επαγγελματική αυτονομία και ανεξαρτησία του».