Εκπρόσωποι της Πρωτοβουλίας, έκαναν λόγο για πιθανή αναπαραγωγή του υφιστάμενου συγκεντρωτικού μοντέλου και κατέθεσαν προτάσεις στη δημόσια διαβούλευση, η οποία διενεργείται έως την λήψη της τελικής απόφασης στο μεθεπόμενο περιφερειακό συμβούλιο Αττικής.
Μάλιστα, μίλησαν για έλλειψη χωροθετήσης και σχεδιασμού των έργων σε συνάρτηση με την γεωγραφική και πληθυσμιακή κάλυψη, και χαρακτήρισαν «αοριστολογίες» τους σχεδιασμούς του ΠΕΣΔΑ, σε ό,τι αφορά τη προσέγγιση των βασικών υποδομών διαχείρισης των Αστικών Σύμμεικτων Απορριμμάτων (ΑΣΑ).
Ειδικότερα, ο Τάσος Κεφαλάς απέδωσε στον νέο ΠΕΣΔΑ «κραυγαλέα αναντιστοιχία» με το νέο εθνικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων και με τον οδηγό εκπόνησης τοπικών σχεδίων διαχείρισης, που η ίδια η περιφέρεια Αττικής και ο ενιαίος διαβαθμιδικός σύνδεσμος νομού Αττικής (ΕΔΣΝΑ) προώθησαν στους δήμους.
Ο κ. Κεφαλάς υποστήριξε αυτή την θέση σημειώνοντας μεταξύ άλλων ότι - Τα υφιστάμενα Συστήματα Εναλλακτικής Διαχείρισης αντιμετωπίζονται σαν οι βασικοί φορείς της ανακύκλωσης, παρά την πρόβλεψη του ΕΣΔΑ για ριζική αναθεώρησή τους.
- Συνεχίζεται η λογική των ΣΜΑ, που προϋποθέτει μεταφορές για τελική διαχείριση σε κεντρικές μονάδες, είτε ανακύκλωσης, είτε κομποστοποίησης, είτε επεξεργασίας σύμμεικτων, παρόλο που, εκτός των υπαρχόντων ΚΔΑΥ, δεν προσδιορίζεται η χωροθέτησή τους.
- Προβλέπεται επέκταση της δυναμικότητας του ΕΜΑΚ στις 400.000 τ/έτος, γεγονός που υποδηλώνει σαφή πρόθεση να συνεχιστεί η λειτουργία του
- Δεν υπάρχει η παραμικρή νύξη για την απομάκρυνση του αποτεφρωτήρα επικίνδυνων αποβλήτων υγειονομικών μονάδων (ΕΑΥΜ) από τη Φυλή.
Συνοψίζοντας, ο κ. Κεφαλάς αναφέρθηκε σε σειρά προτάσεων για την συγκεκριμενοποίηση του ΠΕΣΔΑ, στη λογική της αποκεντρωμένης διαχείρισης και της προδιαλογής των υλικών με πράσινα σημεία και μικρές διαδημοτικές μονάδες επεξεργασίας ΑΣΑ. Τέλος, ο κ Κεφαλάς τόνισε ότι το σχέδιο αυτό δεν μπορεί να εγκριθεί από το ΠΕΣΥ, και πρότεινε «να υπάρξει ουσιαστική επανεξέταση βασικών επιλογών και επαναδιατύπωση του σχεδίου, με τρόπο που θα αίρει όλες τις προβληματικές πτυχές του».
ΠΟΕ-ΟΤΑ
Παρόμοιου περιεχόμενου είναι και οι προτάσεις της ΠΟΕ-ΟΤΑ για την διαβούλευση, τις οποίες συνέταξε ειδική ομάδα εργασίας. Γίνεται αναφορά στην υπερβολική καθυστέρηση εξεύρεσης νέων χώρων τελικής διάθεσης «με ορατό κίνδυνο να οδηγηθούμε σε σοβαρότατη κρίση με την ολοκλήρωση της Β΄ Φάσης του Χ.Υ.Τ.Α. Φυλής στα τέλη του 2018, ενώ χαρακτηρίζεται αδύνατη η ολοκλήρωση των διαδικασιών αδειοδοτήσεων και ετοιμασίας των εγκαταστάσεων των νέων Χ.Υ.Τ.Υ. έως το 2019» όπως σημείωσε ο πρώην αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας, Θ. Μπιζάς.
Σύμφωνα με την Ομάδα Εργασίας, πρέπει να προηγηθούν οι απαραίτητες νομοθετικές παρεμβάσεις προκειμένου να αντιμετωπισθούν ζητήματα αδειοδότησης, εμπορικής διάθεσης, άρσης περιορισμού χιλιομετρικών ορίων, τροποποίησης Γ.Π.Σ. για εγκαταστάσεις κ.λπ. ύστερα από ευρεία διαβούλευση με την Κ.Ε.Δ.Ε., την Π.Ε.Δ.Α. και την Π.Ο.Ε.-Ο.Τ.Α.
Τέλος, η ομάδα εργασίας επισημαίνει πως «ο μη έγκαιρος προγραμματισμός των έργων επεξεργασίας και διάθεσης, σε συνδυασμό με τις πολιτικές των μνημονίων που περιορίζουν τις δημόσιες επενδύσεις, ευνοούν την ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης των απορριμμάτων και υπονομεύουν τον δημόσιο και κοινωνικό χαρακτήρα της».
Για το τελευταίο αυτό ζήτημα, εξέφρασε έντονη ανησυχία εκ μέρους της Ομοσπονδίας και ο πρόεδρός της Θέμις Βαλασσόπουλος. Αύριο, όπως ανακοίνωσε, θα συγκληθεί η Ε.Ε. και θα ακολουθήυσει συνέλευση του Γενικού Συμβουλίου της, ώστε να διερευνηθεί εάν υπάρχει «πράσινο φως» για κύμα ιδιωτικοποίησης στο ζήτημα της αποκομιδής των απορριμμάτων, μετά την υπογραφή σχετικής 3ετούς σύμβασης στην Χερσόνησο.