Και σε περίπτωση που αυτό το 5% φαίνεται μικρό ποσοστό, αν λάβει κανείς υπόψη το γεγονός ότι στην πόλη κυκλοφορούν τουλάχιστον 400.000 οχήματα που χρειάζονται καύσιμα για να κινηθούν τότε το ποσοστό αυτό για κάθε γέμισμα, κάθε ρεζερβουάρ, σε ετήσια βάση, πολλαπλασιαζόμενο με τον αριθμό των οχημάτων, οδηγεί σε έναν μεγάλο αριθμό χρημάτων, συνεπώς σε μεγάλη οικονομία.
Με τα λόγια αυτά, ο ερευνητής του Ινστιτούτου Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (ΕΚΕΤΑ - ΙΜΕΤ), Ευάγγελος Μητσάκης, περιγράφει τα πρώτα αποτελέσματα από την πιλοτική λειτουργία του συστήματος που εντάσσεται στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού έργου "Compass4D - Cooperative Mobility Pilot on Safety and Sustainability Services for Development".
Πιο συγκεκριμένα, 12 "έξυπνα" φανάρια που είναι τοποθετημένα κατά μήκος της οδού Τσιμισκή αποστέλλουν πληροφορίες για την κυκλοφορία στο Κέντρο Ελέγχου της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και από εκεί δίνονται οδηγίες σε περισσότερους από 500 οδηγούς ταξί, προκειμένου είτε να αυξήσουν λίγο την ταχύτητά τους ώστε να περάσουν το φανάρι, είτε να τη μειώσουν γιατί δεν πρόκειται ούτως ή άλλως να προλάβουν να περάσουν.
"Η λογική λειτουργίας του συστήματος βασίζεται στην αποστολή συμβουλών στους οδηγούς ώστε να μην σταματήσουν εντελώς το όχημά τους σε ένα κόκκινο φανάρι γιατί η μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμου παρατηρείται στο ξεκίνημα του οχήματος μετά την ακινητοποίησή του" σχολιάζει ο κ. Μητσάκης και διευκρινίζει ότι με τις οδηγίες προς τους οδηγούς, εκείνοι μπορούν να επιλέξουν το κατάλληλο προφίλ ταχύτητας, ενώ είναι εφικτό να δημιουργείται ένα "πράσινο" κύμα και να δίνεται προτεραιότητα σε επιλεγμένα οχήματα (βαρέα φορτηγά, οχήματα εκτάκτου ανάγκης ή οχήματα δημόσιων συγκοινωνιών).
Απαντώντας στην ερώτηση, αν η εν λόγω εφαρμογή που δημιούργησε το ΕΚΕΤΑ - ΙΜΕΤ μπορεί να χρησιμοποιηθεί από το ευρύ κοινό, απαντά θετικά καθώς το μόνο που χρειάζεται από τους οδηγούς είναι ένα tablet που λειτουργεί με σύστημα android. Προσεχώς, μάλιστα, η εφαρμογή θα μπορεί να χρησιμοποιείται και από κινητά τηλέφωνα ή tablet με λειτουργικό σύστημα ios. Σε ό,τι αφορά τη δυνατότητα αποστολής των μηνυμάτων - συμβουλών (speed advice), κάτι τέτοιο είναι ζήτημα απόφασης από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας που διαχειρίζεται το σύστημα.
Παρουσιάζοντας τα στοιχεία από την πιλοτική εφαρμογή του συστήματος από τον Νοέμβριο του 2014 μέχρι τον περασμένο Ιούνιο, ο ερευνητής του ΕΚΕΤΑ - ΙΜΕΤ Χοσέ Μαρία Σαλάνοβα Γκράου, ανέφερε ότι το 59% των χρηστών το θεώρησε χρήσιμο, ενώ το 78% συμφώνησε ότι είναι εύκολο στη χρήση. Η πλειοψηφία, μάλιστα, των ερωτηθέντων επιβεβαίωσε ότι παρατήρησε μείωση της κατανάλωσης καυσίμου στα οχήματά τους. Αυτή τη στιγμή γίνονται προσαρμογές και τροποποιήσεις του συστήματος ώστε να βελτιωθούν οι χρόνοι μετακίνησης των οχημάτων, να αυξηθεί η οικονομία σε καύσιμα και να μειωθεί η επιβάρυνση του περιβάλλοντος από τις εκπομπές ρύπων. Σε εξέλιξη βρίσκεται, άλλωστε, συνεργασία του ΙΜΕΤ με φορείς όπως η πυροσβεστική υπηρεσία, το ΕΚΑΒ, το ΣΑΣΘ και ο ΟΑΣΘ ώστε να επωφεληθούν και οι ίδιοι από τα οφέλη της λειτουργίας του.
Στο μεταξύ, στο πλαίσιο του "ευφυούς συστήματος διαχείρισης αστικής κινητικότητας" στη Θεσσαλονίκη, εντός του Νοεμβρίου θα ξεκινήσει η πιλοτική λειτουργία επτά συσκευών κατά μήκος της εσωτερικής περιφερειακής οδού που θα συγκεντρώνουν πληροφορίες για την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Οι συσκευές αυτές θα εντοπίζουν, αν τα οχήματα κινούνται προς το μποτιλιάρισμα και θα δίνουν οδηγίες σε τρεις οδηγούς ταξί που διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό ώστε είτε να επιλέξουν διαφορετική διαδρομή, είτε να μειώσουν την ταχύτητα του οχήματός τους προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν ατυχήματα.
Σημειώνεται ότι στην κοινοπραξία του έργου "Compass4D" περιλαμβάνονται συνολικά 31 εταίροι από 10 χώρες ενώ συντονιστής φορέας είναι ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών ERTICO - ITS Europe. Στην πιλοτική εφαρμογή της Θεσσαλονίκης συμμετέχουν το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών του Εθνικού Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογικής Ανάπτυξης (Ε.Κ.Ε.Τ.Α. - Ι.ΜΕΤ.), σε συνεργασία με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, τις εταιρίες Infotrip και Eurotaxi καθώς και το Ερευνητικό Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο Συστημάτων Επικοινωνιών και Υπολογιστών (ΕΠΙΣΕΥ) του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου.