Έργο της επιτροπής, αναφέρεται στην απόφαση του κ. Σπίρτζη, «είναι η διερεύνηση, υπό το πρίσμα των υποχρεώσεων του ελληνικού κράτους στο πλαίσιο εφαρμογής του Κανονισμού 1370/2007, της δυνατότητας απελευθέρωσης των αστικών συγκοινωνιών και η εξέταση και αξιολόγηση των σχετικών προτάσεων».
Μέχρι την 30ή Απριλίου 2016 η επιτροπή θα υποβάλει στον υπουργό Υποδομών σχετικό πόρισμα «προς έγκριση, στο οποίο θα περιλαμβάνονται και οι αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις για την εφαρμογή του Κανονισμού 1370/2007».
Όπως αναφέρει «Το Βήμα» στο δημοσιευμα του αξίζει να σημειωθεί ότι τα αστικά και υπεραστικά ΚΤΕΛ δεν επιδοτούνται από το κράτος και τα κόμιστρά τους ορίζονται με υπουργική απόφαση.
Ουσιαστικά, σύμφωνα με πληροφορίες, το υπουργείο θα διερευνήσει τι μέλλει γενέσθαι τόσο με τη σύμβαση παραχώρησης του ΟΑΣΘ στη Θεσσαλονίκη όσο και με την αποκλειστικότητα των αστικών ΚΤΕΛ στην Ελλάδα, σε συνέχεια του «νόμου Χρυσοχοΐδη» για την απελευθέρωση των υπεραστικών ΚΤΕΛ.
Η περίπτωση του ΟΑΣΘ είναι μάλλον η πιο ιδιόρρυθμη, καθώς με ρύθμιση της κυβέρνησης του κ. Κώστα Καραμανλή η σύμβαση παραχώρησης επεκτάθηκε μέχρι και δύο χρόνια άμα τη θέσει σε λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης, δηλαδή υπό τις υφιστάμενες συνθήκες ως το 2022 (εφόσον τυπικά τουλάχιστον το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το 2020).
Παράλληλα όμως ο ευρωπαϊκός κανονισμός προβλέπει την εφαρμογή του ως τον Δεκέμβριο του 2019. Έτσι, θεωρητικά, το Δημόσιο θα μπορούσε να προχωρήσει σε εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας πριν από τη λειτουργία του μετρό.
Σύμφωνα με απόρρητη μελέτη του υπουργείου Οικονομικών, την περίοδο 2007-13 οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής έλαβαν συνολική επιδότηση 980 εκατ. ευρώ για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα. Την ίδια στιγμή το άθροισμα των επιδοτήσεων του ΟΑΣΘ και των αποφάσεων που πέτυχε στα διαιτητικά δικαστήρια έφτασε τα 910 εκατ. ευρώ.
Επίσης, δεν έχει ακόμη διευκρινιστεί τι μέλλει γενέσθαι με τα αστικά ΚΤΕΛ, τα οποία είχαν εξαιρεθεί από τον νόμο για την απελευθέρωση των ΚΤΕΛ. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς, οι μεγαλύτερες επαρχιακές πόλεις θα μπορούσαν να προσελκύσουν το ενδιαφέρον της αγοράς, όμως στις μικρότερες τα πράγματα δεν θα είναι τόσο εύκολα.