Κάπως έτσι ίσως φαντάζει στα μάτια του περισσότερου κόσμου η έννοια του διαμεσολαβητή και μπορεί να μην απέχει πολύ από την πραγματικότητα, αφού ο ρόλος του είναι να έρθουν σε συμφωνία τα δύο μέρη, χωρίς να χρειαστεί ολόκληρος δικαστικός αγώνας.
Η διαμεσολάβηση έχει μπει και στα σχολεία ως “ασπίδα” στα φαινόμενα ενδοσχολικής βίας, ενώ πολύ πρόσφατα ο Δήμος Θεσσαλονίκης προχώρησε στη δημιουργία μιας νέας υπηρεσίας όπου -μεταξύ άλλων- θα δίνονται δωρεάν συμβουλές σε ευπαθείς ομάδες πολιτών.
Η διαπιστευμένη διαμεσολαβήτρια Ζωή Γιαννοπούλου και εκπαιδεύτρια διαμεσολαβητών, άρτι αφιχθείσα από το Διεθνή Διαγωνισμό Εμπορικής Διαμεσολάβησης που πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι, μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για το κέρδος της διαμεσολάβησης και πώς σταδιακά αυτή γίνεται μέρος και της ελληνικής πραγματικότητας.
Τι εννοούμε τελικά με τον όρο Διαμεσολάβηση κ. Γιαννοπούλου και σε ποιες διαφορές εφαρμόζεται;
Η Διαμεσολάβηση είναι μια εναλλακτική μέθοδος εξωδικαστικής επίλυσης ιδιωτικών διαφορών, στην οποία τα μέρη, με τη βοήθεια και συνδρομή ενός τρίτου προς τα μέρη, ουδέτερου προσώπου, του Διαμεσολαβητή, διαπραγματεύονται προκειμένου να καταλήξουν σε μία βιώσιμη και αμοιβαία ικανοποιητική λύση της διαφοράς. Η διαμεσολάβηση εφαρμόζεται σε αστικές και εμπορικές διαφορές, σε οικογενειακές διαφορές, σε διαφορές στον οικογενειακό χώρο, και σε συγκρούσεις στον σχολικό χώρο.
Ακούμε τελευταία τον όρο σχολική διαμεσολάβηση, σε τι ακριβώς αναφέρεται και πόσο χρήσιμη είναι; Υπάρχει ενδιαφέρον από τα σχολεία;
Η Σχολική Διαμεσολάβηση είναι μία πρακτική ειρηνικής επίλυσης των σχολικών συγκρούσεων μεταξύ δύο ή περισσότερων διαφωνούντων μαθητών που αντικαθιστά το πειθαρχικό σύστημα τιμωρίας.
Οργανώνεται και εφαρμόζεται εντός του σχολικού πλαισίου, μέσα από μία δομημένη διαδικασία με σαφή όρια, ενεργητική συμμετοχή και άμεση επικοινωνία των μερών, με τη βοήθεια επιμορφωμένων εκπαιδευτικών και μαθητών, και με σκοπό μία εποικοδομητική επίλυση της διαφωνίας.
Με αυτόν τον τρόπο εκπαιδεύονται όχι μόνο εκπαιδευτικοί αλλά και μαθητές. Δίνεται μάλιστα στα παιδιά η δυνατότητα να μπουν εκείνα στο ρόλο του διαμεσολαβητή, να γίνουν κατά μία έννοια “ειρηνοποιοί”. Με αυτόν τον τρόπο αντιλαμβάνονται πολύ καλύτερα τη θέση του άλλου. Θα λέγαμε ότι η διαδικασία αυτή καλλιεργεί και την ενσυναίσθηση.
Η σχολική διαμεσολάβηση έχει θεαματικά αποτελέσματα ως προς τη μείωση της ενδοσχολικής βίας, την ένταση, τη συχνότητα και τη διάρκειά της, επειδή παρέχει χώρο και χρόνο στα παιδιά να μιλήσουν και κυρίως να ακουστούν. Τα σχολεία στη χώρα μας ενδιαφέρονται για τον θεσμό, κυρίως για την αντιμετώπιση φαινομένων σχολικού εκφοβισμού.
Τι θα κέρδιζε η χώρα μας αν οι υποθέσεις λύνονταν εξωδικαστικά;
Το κέρδος σε χρόνο και κόστος θα ήταν τεράστιο καθώς από ανάλογες έρευνες της Παγκόσμιας Τράπεζας σε άλλες χώρες, έχει αποδειχθεί ότι η διαμεσολάβηση περιορίζει τον φόρτο των δικαστηρίων και κατά συνέπεια τον χρόνο έκδοσης αποφάσεων, οι δικαστές ελευθερώνονται από πληθώρα υποθέσεων και οι πολίτες επιλέγουν μία οικονομικά αποδοτική και ταχεία εξωδικαστική επίλυση των διαφορών τους. Σκεφτείτε πως υπάρχουν οι υποθέσεις που χρειάζονται πέντε με έξι χρόνια για να λυθούν ενώ με τη διαμεσολάβηση, αυτό μπορεί να γίνει σε μια μέρα. Με λίγα λόγια, διαμεσολάβηση σημαίνει μικρότερο κόστος για τον πολίτη και τον επιχειρηματία και ταχύτερη λειτουργία στην απονομή Δικαιοσύνης.
Σε σχέση με άλλες χώρες πόσο δικομανείς είναι οι Έλληνες;
Δεν είναι εύκολο να δοθεί μία απάντηση σε αυτό το ερώτημα καθώς ο βαθμός δικομανίας και εν τέλει έκφρασης της επιθετικότητας ενός λαού εξαρτάται από πολλούς παράγοντες -κοινωνικούς, οικονομικούς και πολιτιστικούς- και συναρτάται άμεσα και με το κόστος προσφυγής στη δικαστική οδό.
Φέτος, ο Διεθνής Διαγωνισμός Εμπορικής Διαμεσολάβησης πραγματοποιήθηκε στο Παρίσι από το Διεθνές Εμπορικό Επιμελητήριο. Ήσασταν κι εσείς εκεί για τέταρτη χρονιά. Ωστόσο, ήταν η πρώτη φορά που οι διαμεσολαβητές κλήθηκαν να λύσουν υπόθεση που αφορούσε την Ελλάδα, για τη συγγραφή της οποίας ήσασταν εσείς υπεύθυνη.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο γεγονός διαμεσολάβησης παγκοσμίως καθώς συμμετέχουν 66 πανεπιστημιακές σχολές νομικής και διοίκησης επιχειρήσεως από όλο τον κόσμο, οι οποίες διαγωνίζονται σε υπόθεση διεθνούς εμπορικής διαφοράς.
Χρέη διαμεσολαβητών τελούν 120 επαγγελματίες διαμεσολαβητές από όλο τον κόσμο σε 150 προσομοιώσεις διαμεσολάβησης σε 6 ημέρες!
Στο φετινό διαγωνισμό, οι υποθέσεις που οι ομάδες έπρεπε να επιλύσουν ήταν σοβαρές διεθνείς αντιδικίες, μερικές από τις οποίες μάλιστα προέρχονταν από την πράξη. Η συγγραφή δε μίας από τις τέσσερις υποθέσεις έγινε για πρώτη φορά από Ελληνίδα διαμεσολαβήτρια και εκπαιδεύτρια διαμεσολαβητών για υπόθεση, η οποία προβάλλει θετικά την χώρα μας, καθιερώνει την ελληνική συμμετοχή σε αυτή τη διοργάνωση.
Την ώρα, όμως, που για πρώτη φορά είχαμε μια ελληνική υπόθεση προς επίλυση δεν υπήρχε συμμετοχή από ελληνικά πανεπιστήμια...
Στο παρελθόν συμμετείχαν τόσο πανεπιστημιακές σχολές της Αθήνας όσο και της Θεσσαλονίκης. Φέτος όμως δεν υπήρχε καμία συμμετοχή λόγω αδυναμίας των σχολών να καλύψουν τα έξοδα των ομάδων που θα συμμετείχαν.
Πρόσφατα δημιουργήθηκε μια πύλη διαμεσολάβησης σε συνεργασία με το δήμο Θεσσαλονίκης. Τι ακριβώς αφορά;
Πρόκειται για μια συνεργασία του δήμου Θεσσαλονίκης και του Ινστιτούτου Κατάρτισης Διαμεσολαβητών Θεσσαλονίκης (Ι.Κ.Δ.Θ.) που έγινε για να ενημερωθούν οι πολίτες σχετικά με την εφαρμογή του θεσμού της Διαμεσολάβησης.
Συγκεκριμένα, σε εβδομαδιαία βάση, θα παρέχονται δωρεάν υπηρεσίες ενημέρωσης στους δημότες, από πιστοποιημένους και διαπιστευμένους στο Υπουργείο Δικαιοσύνης διαμεσολαβητές.
Παράλληλα, στο πλαίσιο της συνεργασίας προβλέπεται η παροχή υπηρεσιών διαμεσολάβησης για τις ευπαθείς ομάδες πολιτών, χωρίς οικονομική επιβάρυνση.
Ποια διαδικασία ακολουθείται για να γίνει κάποιος διαμεσολαβητής;
Για να αποκτήσει κάποιος την ιδιότητα του διαπιστευμένου διαμεσολαβητή πρέπει:
-Να λάβει την απαιτούμενη κατάρτιση από φορέα κατάρτισης διαμεσολαβητών. Φορείς κατάρτισης διαμεσολαβητών μπορούν να είναι αστικές μη κερδοσκοπικές εταιρείες, τις οποίες συνιστούν από κοινού ένας τουλάχιστον Δικηγορικός Σύλλογος και ένα τουλάχιστον από τα Επιμελητήρια της χώρας.
-Να πιστοποιηθεί ως διαμεσολαβητής από την Επιτροπή Πιστοποίησης Διαμεσολαβητών, η οποία τελεί υπό την εποπτεία του ιδίου ως άνω Υπουργείου.
-Να διαπιστευθεί ως διαμεσολαβητής από το Τμήμα Δικηγορικού Λειτουργήματος και Δικαστικών Επιμελητών, που ανήκει στην Διεύθυνση Διοίκησης του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
*Η Ζωή Γιαννοπούλου είναι Δικηγόρος Θεσσαλονίκης, σε Αστικές και Εμπορικές Υποθέσεις (Ν.3898/2010) του Υπουργείου Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, και Διαπιστευμένη Εκπαιδεύτρια Διαμεσολαβητών (Ν.3898/2010). Είναι εκπαιδεύτρια στο Ινστιτούτο Κατάρτισης Διαμεσολαβητών Θεσσαλονίκης, το οποίο έχει συσταθεί από τον Δικηγορικό Σύλλογο και τα τρία επιμελητήρια (Εμπορικο και Βιομηχανικό, Βιοτεχνικό και Επαγγελματικό).
πηγη: ΑΠΕ-ΜΠΕ