Την 29η Ιανουαρίου του 2000, η Αθήνα υποδέχθηκε το μεγάλο έργο, που άλλαξε τον τρόπο μετακίνησης των Αθηναίων και των επισκεπτών της στην πόλη, και όταν άνοιξε τις πύλες του υποδέχτηκε χιλιάδες κόσμου.
Στις 29 και στις 30 Ιανουαρίου του πρώτου μήνα της νέας χιλιετίας, εγκαινιάστηκε η έναρξη της λειτουργίας του Μετρό της Αθήνας. Το υπουργείο Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, επί Κώστα Σημίτη, επέτρεψε την δωρεάν μετακίνηση των επιβατών, ώστε να εξοικειωθούν με το νέο μέσο.
Εκατοντάδες χιλιάδες κόσμου έσπευσαν γεμάτοι περιέργεια για το νέο δίκτυο του μετρό, στους σταθμούς που είχαν ανοίξει, ώστε να δοκιμάσουν τις υπόγειες διαδρομές της Αθήνας και να ζήσουν την εμπειρία της μετακίνησης με το Μετρό, μετά από αναμονή 7 χρόνων.
Κατά την πρώτη ημέρα λειτουργίας του Μετρό της Αθήνας, η χρήση του μέσου από το επιβατικό κοινό ξεπέρασε κάθε ρεκόρ, καθώς υπολογίζεται ότι στις 29 Ιανουαρίου 2020, μέχρι το μεσημέρι διακινήθηκαν με το νέο ΜΜΜ περίπου 1.000.000 επιβάτες.
Η κοσμοσυρροή ήταν τόσο μεγάλη, που ανάγκασε τους υπεύθυνους της Αττικό Μετρό να ανοιγοκλείνουν τις εισόδους των σταθμών ώστε να αποτραπούν τυχόν ατυχήματα.
Οι δύο νέες γραμμές
Στις 29 Ιανουαρίου του 2000, λειτούργησαν τα δύο πρώτα τμήματα των νέων γραμμών:
- Το τμήμα Σεπόλια - Σύνταγμα της Γραμμής 2 με επτά σταθμούς
- Το τμήμα Σύνταγμα - Εθνική Άμυνα της Γραμμής 3 με επίσης επτά σταθμούς.
Τη λειτουργία και εκμετάλλευση των 2 νέων γραμμών ανέλαβε η θυγατρική της Αττικό Μετρό, Αττικό Μετρό Εταιρεία Λειτουργίας (ΑΜΕΛ).
Η Γραμμή 2 ξεκίνησε να κατασκευάζεται τον Νοέμβριο του 1992, ενώ μετά την παράδοση των πρώτων επτά σταθμών (Σεπόλια - Σύνταγμα) τον Ιανουάριο του 2020, πέντε νέοι στάθμοι, μήκους πέντε χιλιομέτρων στο τμήμα Σύνταγμα-Δάφνη, τέθηκαν σε λειτουργία τον Νοέμβριο του ίδιου έτους.
Μέχρι τότε, λειτουργούσε η Γραμμή 1, δηλαδή ο Ηλεκτρικός (ΗΣΑΠ) που λειτουργούσε από το 1869 και που στο μεγαλύτερο μέρος της ήταν επίγεια, πλην ενός τμήματος της γραμμής κοντά στο κέντρο της πόλης, που ήταν υπόγειο.
Το Μετρό της Αθήνας, όπου και οι 2 γραμμές είναι υπόγειες, θεωρείται ένα από τα καλύτερα και πιο σύγχρονα μετρό της Ευρώπης, ενώ φημίζεται για τα αρχαιολογικά εκθέματα στους κεντρικούς Σταθμούς του δικτύου του, καθώς και για τα έργα τέχνης διακεκριμένων καλλιτεχνών σε πολλούς Σταθμούς των Γραμμών 2 και 3.
Εξαιτίας της κατασκευής του Μετρό της Αθήνας, πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στην πρωτεύουσα (79.000 τ.μ.) η οποία έφερε στο φως περισσότερα από 50.000 αρχαιολογικά ευρήματα από την νεολιθική περίοδο έως την σύγχρονη εποχή.