Οι τσάπες ή σιαγόνες ή ψαλίδια, όπως ακούγαμε το πρωί των εγκαινίων των κατεδαφίσεων από τους χειριστές των μηχανημάτων να αποκαλούν στην «εργοταξιακή» γλώσσα τους εκσκαφείς, δουλεύουν στο φουλ στο χώρο του παλιού Αεροδρομίου στο Ελληνικό. Εκεί όπου ακόμα υπάρχει τοποθετημένη η πινακίδα στην είσοδο του κτιρίου επιβατών: 2001 και δίπλα, το λογότυπο της πάλαι ποτέ κραταιάς και, για πολλούς κρατικοδίαιτης, Ολυμπιακής Αεροπορίας.
Από τότε έχουν περάσει 19 ολόκληρα χρόνια. Η πινακίδα σηματοδοτεί την τελευταία πτήση της Ολυμπιακής από το Ελληνικό. Ήταν με προορισμό τη Θεσσαλονίκη… Αλλά και το 2001, ως έτος ορόσημο, έχει γίνει αντικείμενο πολιτικής αντιπαράθεσης για τα 19 χρόνια που κατά καιρούς έχει ακουστεί ότι ξεκινά το μεγάλο έργο, αλλά κάπου το ξεκίνημα χάθηκε στα γρανάζια της γραφειοκρατίας… Σήμερα η παλιά Ολυμπιακή δεν υπάρχει, μόλις 3 χρόνια μετά εκείνο το 2001, η χώρα διοργάνωσε Ολυμπιακούς Αγώνες, πολλές από τις εγκαταστάσεις έγιναν στο Ελληνικό. Από τους αγώνες εκείνους πέρασαν 16 χρόνια, παρέλασαν πολλές διαφορετικές κυβερνήσεις, πλειάδα υπουργών και αρμοδίων… Οι εγκαταστάσεις ρήμαξαν… Όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν. Πάμε στο παρόν.
Τα εγκαίνια των κατεδαφίσεων έγιναν. Και όλες τις προηγούμενες ημέρες, ο δήμος καθάριζε τον περιβάλλοντα χώρο. Τα υπόλοιπα τα είδατε σε ζωντανή σύνδεση.
Για να αρχίσουν να κατεδαφίζονται όμως τα πρώτα δύο κτίρια που είδαν όλοι σήμερα live από τους τηλεοπτικούς τους δέκτες είχε προηγηθεί μια ειδική διαδικασία, η οποία θα εφαρμοστεί και σε όλες τις επόμενες κατεδαφίσεις.
Τι θα κάνουν οι μπουλντόζες στο Ελληνικό
Στα δύο κτίρια που ξεκίνησαν να γκρεμίζονται (σ.σ φιλοξενούσαν διοικητικές υπηρεσίες της παλιάς Ολυμπιακής) και τα οποία μέσα σε τρεις μέρες θα αποτελούν παρελθόν, είχαν πρώτα αφαιρεθεί τα μεταλλικά στέγαστρα που τα περιέβαλλαν.
Στη συνέχεια, απομακρύνθηκαν τα επικίνδυνα απόβλητα που υπήρχαν μέσα στα κτίρια όπως: αμίαντος, πετρελαϊκοί υδρογονάνθρακες αλλά και μια δεξαμενή με πετρέλαιο. Αυτές οι απομακρύνσεις απαιτούν ειδικές διαδικασίες.
Ειδικά ο αμίαντος που τα παλιότερα χρόνια χρησιμοποιούνταν σε πλήθος κατασκευών, αλλά σήμερα θεωρείται δυνάμει επικίνδυνος και καρκινογόνος, είναι ένα από τα υλικά που «φωλιάζει» σε πολλά από τα κτίρια του παλιού αεροδρομίου κι η αφαίρεση του γίνεται πολύ προσεχτικά.
Όπως πάντως μας εξήγησαν οι ειδικοί, από το εργοτάξιο που έχει στηθεί στο Ελληνικό δεν αναμένεται να πλημμυρίζει η ατμόσφαιρα της παραλιακής με σκόνη από τις κατεδαφίσεις. Όπως μας είπαν, η κατεδάφιση της τοιχοποιίας είναι που δημιουργεί σκόνη, όχι του μπετόν.
Το «ξεγύμνωμα» του δυτικού terminal και τα 93 κτίρια
Τις αμέσως επόμενες ημέρες η δράση του γκρεμίσματος θα μεταφερθεί σε μερικά ακόμα κτίρια που λειτουργούσαν ως αποθήκες για να ακολουθήσει η κατεδάφιση του κεντρικού δυτικού terminal.
Για να συμβεί αυτό, θα πρέπει πρώτα το μεγάλο κεντρικό κτίριο στη δυτική πλευρά του παλιού αεροδρομίου να «ξεγυμνωθεί» πλήρως από: υαλοπετάσματα, ψευδοοροφές, πλακάκια, αεραγωγούς, μεταλλικά στοιχεία κι επικίνδυνα απόβλητα. Η διαδικασία κατεδάφισης του που θα ολοκληρωθεί μέσα στο καλοκαίρι θα χρειαστεί τουλάχιστον ένα μήνα. Είναι το κτίριο, που το 2015, τη χρονιά με τις μεγάλες προσφυγικές ροές, στέγαζε μετανάστες...
Μέχρι και τις αρχές Οκτωβρίου η Lamda Deveopment αναμένεται να γκρεμίσει 93 κτίρια σε 4 περιοχές του Ελληνικού πέριξ του αεροδρομίου- στο παλιό στρατόπεδο, επί της παραλίας αλλά και κτίρια της παλιάς αμερικάνικης βάσης κοντά στη λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Σύμφωνα με το master plan οι κατεδαφίσεις που φτάνουν τις 900 κτίρια θα συνεχιστούν για τα επόμενα 3, 5 χρόνια. Στο παραπάνω διάστημα αναμένεται να ανεγερθούν το καζίνο, το ξενοδοχείο και το mall. Θα ακολουθήσουν δύο μαρίνες κι η διαμόρφωση των παραλιών.
Σημειώνεται ότι από τα «ψαλιίδια» θα γλυτώσουν κτίρια που έχουν χαρακτηριστεί μνημεία νεότερης πολιτιστικής κληρονομιάς όπως τα τρία υπόστεγα της αεροπορίας, το κτίριο Σαάρινεν (το κεντρικό ανατολικό terminal) και το αγγλικό υπόστεγο, γνωστό ως «παγόδα».
Η επανένωση του Ελληνικού - Τι προσδοκά ο Δήμος
Η ανάδειξη του παραλιακού μετώπου με ελεύθερη πρόσβαση σε όλους είναι μια από τις πτυχές του μεγάλου έργου που ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους κατοίκους της παραλιακής. Όπως μας δήλωσε στο εργοτάξιο όπου ήταν παρών, ο δήμαρχος Ελληνικού Γιάννης Κωνσταντάτος: «Η σημερινή μέρα είναι ιστορική για την περιοχή μας γιατί μετά από πολλά χρόνια προσδοκιών ένα μεγάλο έργο ξεκινάει και στο τέλος του, αν όλα πάνε καλά, θα ενώσει πάλι την πόλη μας που είχε χωριστεί στα δύο, και θα της δώσει τη μορφή που είχε πριν από 80 χρόνια.
Αυτό που περιμένουμε τώρα είναι η απόδοση των οικοπέδων του δήμου μας εντός του αεροδρομίου έτσι ώστε να φτιάξουμε το δημαρχείο μας, το σταθμό διαλογής απορριμμάτων, το μέγαρο Ποντιακού Ελληνισμού και μια σειρά άλλων υποδομών μέσα στο αεροδρόμιο όπως πολιτιστικά και αθλητικά κέντρα.
Όλα αυτά τα κτίρια, δηλαδή που η τοπική κοινωνία εκκένωσε προκειμένου να πραγματοποιηθεί το έργο. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η κυβέρνηση θα είναι συνεπής στις εξαγγελίες της και ότι μέσα στον επόμενο χρόνο θα ξεκινήσουν κι οι δικές μας εργασίες».