«Αν βαθμολογούσαμε και συγκρίναμε τα σιδηροδρομικά δίκτυα, με άριστα το 10 αν το ολλανδικό είναι στο 8, τότε το ελληνικό είναι στο 3» δηλώνει μεταξύ άλλων στα Dnews, ο κ. Χρήστος Κουσουνής ο οποίος διετέλεσε για 13 χρόνια υπεύθυνος στην ασφάλεια για τα ατυχήματα στα τρένα στην Ολλανδία.
Το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη στο οποίο τουλάχιστον 46 άτομα, μέχρι στιγμής, έχουν χάσει τη ζωής τους μας κάνει να αναρωτηθούμε πολλά. Ποια είναι τα αίτια που προκάλεσαν την σύγκρουση των τρένων, γιατί και τι λειτουργεί λάθος στο σιδηροδρομικό μας σύστημα και το κυριότερο τι συμβαίνει σε μια άλλη ευρωπαϊκή χώρα; Υπάρχουν αντίστοιχα συμβάντα; Ο κ. Κουσουνής μιλά στα Dnews και εξηγεί πως είναι τα πράγματα στην Ολλανδία καθώς και τι πρέπει να συμβεί στην χώρα μας. Σύμφωνα με τον ίδιο τα τελευταία πέντε χρόνια το ποσοστό ατυχημάτων στην Ολλανδία είναι περίπου στο 1%.
Εάν υπήρχε το σωστό σύστημα τίποτα δεν θα είχε συμβεί - την μεγαλύτερη ευθύνη την έχει ο οργανισμός
«Ο σταθμάρχης έκανε την αλλαγή και δεν μπόρεσε να δει ή να ελέγξει ότι στην άλλη γραμμή ερχόταν το εμπορικό με αποτέλεσμα τα δυο τρένα να συγκρουστούν με μεγάλη ταχύτητα. Είναι ανθρώπινο λάθος, όπως και σε πολλές χώρες γίνονται διότι δεν υπάρχει σωστό ηλεκτρονικό δίκτυο, ωστόσο εάν υπήρχε το σωστό σύστημα τίποτα δεν θα είχε συμβεί. Στην Ελλάδα ειδικά όταν μιλάμε για μία εθνική γραμμή Αθήνα - Θεσσαλονίκη πρέπει να έχουν τέτοιο σύστημα. Μπορείς να κατηγορήσεις τον σταθμάρχη, αλλά την μεγαλύτερη ευθύνη την έχει ο οργανισμός. Και στην Ολλανδία είναι όλα ιδιωτικά και ο κόσμος διαμαρτύρεται και συμβαίνουν ατυχήματα αλλά ποτέ κάτι αντίστοιχο. Τα τελευταία πέντε χρόνια το ποσοστό ατυχημάτων πρέπει να είναι στο 1%. Με άριστα το 10 αν στην Ολλανδία έχεις ένα 8 στην Ελλάδα έχεις ένα 3», σημειώνει στα Dnews.
Στην Ολλανδία κάθε 5 λεπτά έχει δρομολόγια επιβατικών και εμπορικών τρένων. Υπάρχουν κέντρα που βλέπεις όλες τις γραμμές, εάν προκύψει κάποιο πρόβλημα ή εάν κάνεις ένα λάθος, το σύστημα ειδοποιεί και οι μηχανοδηγοί μπορούν να αντιδράσουν.
Σύμφωνα με τον κ. Κουσουνή τα τρένα από την στιγμή που υπάρχει κίνδυνος σταματάνε αυτόματα, οπότε εάν γίνει σύγκρουση θα είναι με μικρή ταχύτητα. «Τα ατυχήματα που έχουν γίνει είναι συνήθως στην αλλαγή της γραμμής όπου τα τρένα όμως δεν αναπτύσσουν με μεγάλη ταχύτητα. Δεν υπάρχουν θύματα παρά μόνο υλικές φθορές. Όλα τα τρένα είναι εξοπλισμένα, ενώ δεν υπάρχει καμία πιθανότητα να βρεθούν δυο τρένα στην ίδια γραμμή. Όλα παρακολουθούνται, είναι όπως στα αεροπλάνα, τις γραμμές και σε ποιο χιλιόμετρο βρίσκεται το τρένο. Και να κάνει κάποιος εργαζόμενος ένα παρόμοιο λάθος το σύστημα το βλέπει και δίνει εντολή στον πίνακα και αυτόματα ειδοποιούνται και οι δυο οδηγοί. Εδώ όλα είναι ηλεκτρονικά».
Ο ολλανδικός σιδηρόδρομος έχει τέσσερα μεγάλα ολλανδικά κέντρα. Στο Άμστερνταμ, στο Τσβόλε, στο Αϊντχόβεν και στην Ουτρέχτη. Όλη μέρα, 24 ώρες το 24ωρο ελέγχονται τα πάντα.
«Ακόμα και οι σιδηροδρομικές γραμμές είναι μαγνητικές, ενώ στην Ελλάδα όχι. Το όριο υψηλότερο όριο ταχύτητας (ανάλογα τις γραμμές) είναι 130χλμ. Αν ωστόσο για τον οποιοδήποτε λόγο ξεπεραστεί οι μαγνητικές γραμμές «κρατούν» το τρένο. Σε κάθε ένα χιλιόμετρο υπάρχει gps, σε αντίθεση με την Ελλάδα που δεν υπάρχει ή δεν λειτουργεί κανένα. Αυτό είναι το σημαντικότερο, από εκεί πρέπει να ξεκινήσουν οι υποδομές στην Ελλάδα», επισημάνει στα Dnews.
Τέλος, όσον αφορά το προσωπικό ένα θελήσει κάποιος να δουλέψει στον ολλανδικό σιδηροδρομικό κλάδο, θα πρέπει να εκπαιδευτεί για τουλάχιστον έξι μήνες, να έχει συμπληρώσει τις απαραίτητες ώρες και να είναι πρώτα βοηθός. «Εδώ δεν προσλαμβάνουν τον οποιοδήποτε και χωρίς την απαρατήρητη εκπαίδευση», καταλήγει ο κ. Κουσουνής.