Ήταν πίσω στις 13 Μαΐου 2017, όταν το απογευματινό Intercity από Αθήνα εκτροχιάστηκε έξω από το Άδενδρο, ένα χωριό κοντά στη Θεσσαλονίκη.
Τρεις άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και άλλοι δέκα τραυματίστηκαν, καθώς το τρένο σύρθηκε για περίπου 250 μέτρα, ενώ η μηχανή αποκόπηκε και προσέκρουσε με δύναμη πάνω σε παρακείμενο κτίσμα.
Το δυστύχημα αυτό, θεωρείται από πολλούς «πρόδρομος» της τραγωδίας των Τεμπών, καθώς από τότε ήταν απόλυτα ξεκάθαρο - και ρητά γραμμένο στα τότε πορίσματα - πως δεν υπήρχε καμία από τις δικλείδες ασφαλείας που θα μπορούσαν να αποτρέψουν ενδεχόμενο ανθρώπινο λάθος.
Υπενθυμίζεται πως για την υπόθεση του 2017, ένας μηχανοδηγός παραπέμφθηκε σε δίκη ως υπεύθυνος του δυστυχήματος - ο οποίος και τελικά αθωώθηκε.
Συγκεκριμένα, στις 10/10/2022 το Τριμελές Πλημμελειοδικείο Θεσσαλονίκης αθώωσε τον μηχανοδηγό, ενώ το μοναδικό αδίκημα που ερευνήθηκε ήταν η ανθρωποκτονία εξ αμελείας.
Τρείς νεκροί δεν ήταν τότε αρκετοί ούτε για να αποδοθούν ευθύνες, αλλά ούτε και για να ληφθούν μέτρα.
«Άθλιες συνθήκες στο σιδηροδρομικό δίκτυο» αλλά έμειναν... στο ανθρώπινο λάθος
Σήμερα, Τρίτη, ο εισαγγελέας του Αρείου Πάγου Ισίδωρος Ντογιάκος με παραγγελία του προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Θεσσαλονίκης ζητά τη δικογραφία που είχε σχηματιστεί για το δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017, προκειμένου να διαπιστώσει αν είχαν διαπραχθεί αδικήματα από υπηρεσιακούς ή άλλους παράγοντες, σχετικά με την τότε κατάσταση του δικτύου.
Κι αυτό γιατί οι καταγγελίες τότε μιλούσαν για άθλιες συνθήκες στον σιδηροδρομικό δίκτυο, οι οποίες τότε το 2017 δεν κρίθηκε σκόπιμο να ερευνηθούν.
Ο Ισίδωρος Ντογιάκος θα εξετάσει, παράλληλα, αν κριθεί αναγκαίο, να ανοίξει νέα έρευνα για την υπόθεση του 2017 μετά και τα νέα δεδομένα της τραγωδίας στα Τέμπη.
Τι είχε συμβεί όμως με το δυστύχημα στο Άδενδρο
Σύμφωνα με πληροφορίες, πίσω στο 2017, τρία υπηρεσιακά στελέχη του σιδηροδρόμου παρέδωσαν σε οκτώ σελίδες μια «προκαταρκτική έκθεση εκτίμησης».
Το βασικό συμπέρασμα ήταν ότι έφταιγε ο μηχανοδηγός, που είχε αναπτύξει πολύ μεγάλη ταχύτητα.
Το δυστύχημα οφειλόταν και πάλι «σε ανθρώπινο λάθος», ωστόσο, στο ίδιο πόρισμα των υπηρεσιακών παραγόντων σημειώνεται το εξής:
«Με την προσωρινή, ορθή μεν κανονιστικά, αλλά επιβαρυμένη λειτουργικά, κατάσταση του δικτύου, θα πρέπει να εξεταστούν μέτρα που θα απέτρεπαν ή θα μείωναν δραστικά την υπέρβαση του εκάστοτε ορίου ταχύτητας». Οι συντάκτες του πορίσματος ζητούσαν, επιπλέον, να εξεταστεί η αντοχή της σιδηροτροχιάς από πιστοποιημένο πανεπιστημιακό εργαστήριο, το ίδιο και τα χαρακτηριστικά της θραύσης της.
Στο ίδιο έγγραφο γίνεται, μεταξύ άλλων, αναφορά και στα περίφημα «τηλεγραφήματα» που ανταλλάσσουν οι σταθμάρχες και οι μηχανοδηγοί των τρένων, κι επομένως την απουσία ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου της κίνησης.
Όπως έλεγε από τότε, ο πρόεδρος των μηχανοδηγών, Κώστας Γενηδούνιας, στο 70% της γραμμής, όπως και το σημείο στο Άδενδρο που σημειώθηκε το δυστύχημα του Intercity, δεν λειτουργούν η τηλεδιοίκηση και τα φωτοσήματα, καθώς επίσης τα συστήματα προστασίας έναντι του ανθρώπινου λάθους (ETCS) και επικοινωνίας (GSMR).