Πρόληψη ενάντια στη σχολική βία, μπορεί να αποτελέσει ο θεσμός του σχολικού διαμεσολαβητή ή «ειρηνοποιού», που εφαρμόζεται ήδη, εδώ και πολλά χρόνια, σε πολλά σχολεία.
Όπως δηλώνει στο Dnews, η δικηγόρος, διαμεσολαβήτρια, και εκπαιδεύτρια διαμεσολαβητών, Νανά Παπαδογεωργάκη, «η σχολική διαμεσολάβηση είχε ξεκινήσει χρόνια, τώρα όμως, όλο και περισσότερο, με βάση αυτά που έχει ανάγκη η ελληνική κοινωνία, έχει διευρυνθεί και ο κόσμος έχει αρχίσει και τη γνωρίζει. Είναι ένας τρόπος πρόληψης φυσικά και όχι καταστολής. Αν για παράδειγμα συμβεί μία παραβατική συμπεριφορά σε ένα σχολείο, που όμως δεν είναι ακραία, αυτή μπορεί να αντιμετωπιστεί, αρκεί να υπάρχει ένας μηχανισμός».
Πως όμως λειτουργεί αυτή η διαδικασία; Οι εκπαιδευτικοί, όπως μας λέει η κ. Παπαδογεωργάκη, εκπαιδεύονται και μετά εκπαιδεύουν τα παιδιά, στη διαδικασία διαμεσολάβησης.
«Έτσι γίνεται πρώτα μία παρουσίαση στο σχολείο, κυρίως σε γυμνάσια, αλλά και σε λύκεια. Εκεί οι εκπαιδευτικοί, παίρνουν μαθήματα από εμάς και στη συνέχεια εκπαιδεύουν τους μαθητές, στο ρόλο του διαμεσολαβητή ειρηνοποιού. Αυτή θα είναι η «ομάδα διαμεσολάβησης του σχολείου». Έτσι λοιπόν τα παιδιά, όταν υπάρχουν συγκρούσεις μέσα στο σχολείο, που μπορούν να διαχειριστούν, διαμεσολαβούν, είναι πάντα δύο αυτά τα παιδιά, για να μπορούν να μοιράζονται το βάρος και κάνουν μία κουβέντα με τις δύο πλευρές της διαφωνίας. Με ερωτήσεις όμως, που έχουν διδαχθεί στην εκπαίδευσή τους και που σκοπό έχουν να λύσουν τη διαφορά», αναφέρει.
Σύμφωνα με την κ. Παπαδογεωργάκη τα παιδιά είναι πολύ δεκτικά., δεκτικά στη διαδικασία, απλά μερικές φορές το φορτωμένο πρόγραμμα των εκπαιδευτικών, δεν επιτρέπει την εφαρμογή του θεσμού.
Το πρόγραμμα ξεκίνησε, πολύ παλαιότερα, από το 2009, σε ένα σχολείο στον Ασπρόπυργο. Εκεί υπήρχαν πολλές παραβατικές συμπεριφορές και στην περίπτωση εκείνη ο θεσμός λειτούργησε και έφερε αποτελέσματα.
«Πέρσι εκπαιδεύσαμε πάνω από 120 εκπαιδευτικούς, οι οποίοι γύρισαν στα σχολεία και με τη σειρά τους, μίλησαν στα παιδιά που έκαναν τις ομάδες ειρηνοποιών. Τα σχολεία, το έχουν πια μάθει και μας καλούν. Υπάρχει συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, όχι βέβαια όσο θα θέλαμε. Τα σχολεία όμως μας λένε τι ακριβώς χρειάζονται. Μπορεί να υπάρχουν προβλήματα συμπεριφορών σε κάποιες τάξεις. Μας καλούν λοιπόν, εμείς μιλάμε στα 15μελή και στους καθηγητές», αναφέρει.
Η κ. Παπαδογεωργάκη με την ομάδα της έχει ξεκινήσει από το 2015. Τότε υπήρχαν φοβερές αντιδράσεις , αλλά πλέον είναι αποδεκτή η διαδικασία. «Μας ανοίγουν πιο εύκολα τις πόρτες. Πρέπει να το μάθει ο κόσμος. Να πάρει δημοσιότητα, γιατί έχει αποτέλεσμα αυτό που γίνεται, είναι ένα εργαλείο που δουλεύει».