Όπως και ο ανθρώπινος οργανισμός, έτσι και το αυτοκίνητο στην ουσία αποτελεί ένα σύνολο συνεργαζόμενων συστημάτων. Κι όταν κάποιο τμήμα «ασθενεί», τότε η λειτουργικότητα του όλου συστήματος απειλείται και κάποιες περιπτώσεις απλά δεν υφίσταται.
Αν ρίξουμε μια ματιά στη λίστα των ανταλλακτικών, θα διαπιστώσουμε ότι σχεδόν όλα τα μέρη του οχήματος αντικαθίστανται από άλλα. Τα τμήματα που επιδέχονται αντικατάσταση είναι τα φρένα (δισκόφρενα, ταμπούρα, σωλήνες), ο κινητήρας (ρουλεμάν, ζώνη), η εξάτμιση (βαλβίδες, φίλτρο, σιλανσιέ), τα φίλτρα αέρα και λαδιού, ο συμπλέκτης και τα μέρη θέρμανσης και κλιματισμού του αυτοκινήτου. Ακόμη, στοιχεία που αφαιρούνται και προστίθενται είναι το αμορτισέρ και οι τροχοί, αλλά και τα εξωτερικά στοιχεία του οχήματος, όπως υαλοκαθαριστήρες, καθρέφτες, κλειδαριές καπό και πορτμπαγκάζ και κάθε λογής φώτα και φλας.
Λειτουργικά στοιχεία που αντικαθίστανται είναι και η μίζα, η γεννήτρια και όσα αφορούν τη θερμοκρασία του κινητήρα (βεντιλατέρ, θερμοστάτης). Οι «βασιλιάδες» των ανταλλακτικών όμως είναι τα λάστιχα και τα συμπαρομαρτούντα (π.χ. αλυσίδες), αφού η φύση της λειτουργίας τους είναι τέτοια που απαιτεί να αλλαχθούν το πολύ μέσα σε τρία-τέσσερα χρόνια.
Όταν αγοράζουμε ανταλλακτικά αυτοκινήτου πρέπει να προσέχουμε ώστε τα νέα μέλη του αυτοκινήτου μας να είναι παραπλήσια με εκείνα που θα αφαιρεθούν και να ταιριάζουν στον τύπο του οχήματός μας. Για να κάνουμε σωστή αγορά καλό είναι να απευθυνθούμε στην κατασκευάστρια εταιρεία ή στην αντιπροσωπεία που θα μας προτείνει τα καταλληλότερα για τις ανάγκες του ΙΧ μας.
Ένας άλλος τρόπος για να επιλέξουμε ανταλλακτικά είναι φυσικά το Διαδίκτυο. Σε αρκετές ιστοσελίδες που ασχολούνται με το αυτοκίνητο υπάρχουν μάλιστα και πίνακες όπου ο ενδιαφερόμενος μπορεί να κάνει σύνθετη αναζήτηση με περισσότερα του ενός κριτήρια. Π.χ. κάποιος που θέλει να αγοράσει ανταλλακτικό για φρένα πηγαίνει στην αντίστοιχη σελίδα, κατόπιν επιλέγει την υποκατηγορία (για παράδειγμα, δισκόφρενα) και ύστερα εισάγει, κατά σειρά, τη μάρκα του αυτοκινήτου του π.χ. Fiat, το μοντέλο π.χ. Punto, το είδος οχήματος με βάση την ιπποδύναμή του (π.χ. 1.6 VTS – 118Bhp), ώστε να φτάσει στο καλύτερο διαθέσιμο ανταλλακτικό.
Κάτι που πρέπει επίσης να προσεχθεί από τον υποψήφιο αγοραστή ανταλλακτικών είναι να συνεργάζεται με ένα συνεργείο της εμπιστοσύνης του για να είναι σίγουρος ότι πράγματι πρέπει να γίνει αντικατάσταση κάποιου τμήματος, γιατί πολύ συχνά παρατηρείται το φαινόμενο όταν υπάρχει βλάβη να «πασάρεται» στον πελάτη και κάποιο ανταλλακτικό για να ανέβει το κόστος.
Για να μη σας στοιχίσει λοιπόν ο κούκος αηδόνι και για να μη σας πιάσουν κορόιδο, καλό είναι να κάνετε μια διαδικτυακή έρευνα αγοράς εξετάζοντας σχολαστικά τις τιμές που «παίζουν» στην πιάτσα και να βρείτε τις φτηνές αλλά όχι φτηνιάρικες λύσεις, έχοντας προηγουμένως σιγουρευτεί πως είναι απαραίτητο να γίνει η αντικατάσταση, είτε λόγω βλάβης είτε λόγω φθοράς. Και πάντως όχι επειδή θα έχετε πέσει θύμα των Σειρήνων του εμπορίου ή της μόδας.