Η «δωρεάν διαφήμιση» από την οποία επωφελήθηκε κατά την έναρξη της εκστρατείας του συνέβαλε στη νίκη του; Κατόπιν, ο ανοικτός πόλεμος που κήρυξε ο μεγιστάνας στα ΜΜΕ, ο οποίος τροφοδότησε την δυσπιστία της κοινής γνώμης προς εκείνα, αύξησε τους υποστηρικτές του;
Αυτή η εκστρατεία υπήρξε «μια τεράστια αποτυχία» για τους δημοσιογράφους, εκτιμά η Μάργκαρετ Σάλιβαν, αναλύτρια των ΜΜΕ της εφημερίδας Washington Post. «Ας μιλήσουμε με ειλικρίνεια, τα ΜΜΕ έχασαν το ραντεβού με την ιστορία».
«Στην πραγματικότητα πολλοί Αμερικανοί ήθελαν κάτι το διαφορετικό. Και, μολονότι οι ψηφοφόροι το φώναξαν ή ακόμα κι ούρλιαξαν για αυτό, η πλειονότητα των δημοσιογράφων δεν τους άκουσε».
Για τον ειδικό στα ΜΜΕ της εφημερίδας New York Times Τζιμ Ράτενμπεργκ η πλειονότητα των εφημερίδων και των τηλεοπτικών δικτύων δεν κατανόησε τον «περίπλοκο παλμό» της Αμερικής.
Σύμφωνα με τον ίδιο, ο Τύπος «δεν κατάφερε να ανιχνεύσει την οργή που έβραζε μιας μεγάλης μερίδας του αμερικανικού εκλογικού σώματος, των πολιτών που ένιωθαν παραγκωνισμένοι από μια οικονομική ανάκαμψη η οποία δεν είχε ωφελήσει παρά ορισμένους, των πολιτών που ένιωθαν προδομένοι από τις εμπορικές συμφωνίες τις οποίες έβλεπαν ως απειλή για την απασχόληση και (των πολιτών) που ένιωθαν προσβεβλημένοι από τις ελίτ της Ουάσιγκτον, της Γουόλ Στριτ και των μεγάλων ΜΜΕ».
Εκτεθειμένος χωρίς κανένα φίλτρο
Ο επιχειρηματίας διατηρεί περίπλοκες σχέσεις με τα ΜΜΕ από την αρχή της κούρσας του για τον Λευκό Οίκο τον Ιούνιο του 2015.
Τον βοήθησε βέβαια η «τεράστια έκθεση (στα ΜΜΕ), από πολύ νωρίς και χωρίς κανένα φίλτρο» κατά τη διάρκεια της διαδικασίας των προκριματικών εκλογών, επισημάνει η Σάλιβαν.
Ο δισεκατομμυριούχος επίσης ωφελήθηκε από τη δωρεάν διαφήμιση, αξίας 2,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων, η οποία τον βοήθησε να πάρει το χρίσμα του κόμματός του ενάντια σε κάθε πρόβλεψη, σύμφωνα με κάποιους άλλους αναλυτές.