Ηδη, πάνω από 550.000 δημόσιοι υπάλληλοι (σχεδόν το 80% του συνόλου απ’ όσους είναι στο Δημόσιο) έχουν κάνει αιτήσεις για αναδρομικά 2ετίας ή και 5ετίας από τα Δώρα των 1.000 ευρώ ετησίως που καταργήθηκαν από το 2013 και αυτή η κατάργηση κρίθηκε αντισυνταγματική από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Εκκρεμεί η απόφαση της Ολομέλειας, που επίκειται εντός του Μαρτίου.
Η… βόμβα μεγατόνων που κρύβει όμως η έκθεση της Κομισιόν, σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, είναι ότι και στην περίπτωση που δοθούν αναδρομικά, αλλά και στην περίπτωση που δεν δοθούν αναδρομικά, παρά μόνον καταβολή Δώρων από εδώ και στο εξής, θα πρέπει να υπάρξουν αντισταθμιστικά μέτρα (offsetting measures, όπως λένε στη σελίδα 30), που θα ισοσκελίσουν την επαναφορά των Δώρων στο Δημόσιο ή και στις συντάξεις!
Τα αντισταθμιστικά μέτρα όπως συστήνει η Κομισιόν σημαίνουν ότι αυτά που θα υποχρεωθεί να καταβάλλει η κυβέρνηση θα πρέπει να τα πάρει πίσω με ισόποσες περικοπές δαπανών ή με ισόποση αύξηση εσόδων -εισφορών.
Η δεύτερη… βόμβα είναι ότι τα όποια αντισταθμιστικά μέτρα (περικοπές ή νέα χαράτσια) δεν θα προέλθουν από άλλες πηγές, (π.χ. έξτρα φορολογία σε όλους), αλλά από τους τομείς που θα ευνοηθούν με την πιθανή επαναφορά των Δώρων, δηλαδή από μισθούς ή και συντάξεις! Το αγγλικό κείμενο της Κομισιόν αναφέρει ότι «the recurrent fiscal implications of such rulings should be largely addressed by reforms/actions within the same policy field» και η μετάφρασή του είναι: «Οι επαναλαμβανόμενες δημοσιονομικές επιπτώσεις αυτών των αποφάσεων θα πρέπει να αντιμετωπιστούν σε μεγάλο βαθμό από μεταρρυθμίσεις/ενέργειες εντός του ίδιου τομέα πολιτικής».
Το κόστος από την αναδρομική επαναφορά Δώρων («retroactive») και την επναλαμβανόμενη («recurrent») καταβολή τους εκτιμάται από τους δανειστές στο 1,3% του ΑΕΠ, δηλαδή σε περίπου 2,4 δισ. ευρώ.
Από το ποσό αυτό το 1,1% του ΑΕΠ, δηλαδή περίπου 2,1 δισ. ευρώ είναι τα αναδρομικά («retroactive») και το 0,2% του ΑΕΠ, δηλαδή περί τα 370 εκατ. ευρώ, είναι τα Δώρα που θα πρέπει να καταβάλλει επαναλαμβανόμενα («recurrent») σε ετήσια βάση η κυβέρνηση στο Δημόσιο, με το σκεπτικό ότι το ποσό θα είναι όπως παλιά στα 1.000 ευρώ ετησίως.
Στην περίπτωση -που είναι και η πιο πιθανή- να μην δοθούν αναδρομικά από το ΣτΕ παρά μόνον σε όσους έχουν ασκήσει αγωγές, τότε το κόστος που θα έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση είναι για τα Δώρα που θα πρέπει να πληρώνει από εδώ και στο εξής. Στο ενδεχόμενο αυτό, το σχέδιο που εξετάζεται ήδη είναι να πάρουν αναδρομικά όσοι έκαναν αγωγές, αλλά από εδώ και πέρα η επαναφορά Δώρων στο Δημόσιο να γίνει με τα μισά ή και λιγότερα από τα 1.000 ευρώ το χρόνο, δηλαδή να επανέλθουν Δώρα ως έκτακτο βοήθημα λόγω εορτών με ποσό 300 ή 400 ευρώ το χρόνο. Στο σενάριο αυτό το ετήσιο κόστος πέφτει από τα 370 εκατ. ευρώ στα 160 εκατ. ευρώ, οπότε και τα αντισταθμιστικά μέτρα που θα κλείσουν το λογαριασμό θα είναι ελαφρύτερα.
Για τις συντάξεις τα αναδρομικά εκκινούν από τον Ιούνιο του 2015 που το ΣτΕ είπε ότι οι μειώσεις δυο νόμων του 2012 (ν. 4051 και 4093) είναι αντισυνταγματικές. Το Δικαστήριο είπε ότι από Ιούνιο 2015 και μετά οι μειώσεις θα έπρεπε να σταματήσουν, αλλά δεν έγινε και οι συνταξιούχοι διεκδικούν αναδρομικά τουλάχιστον 3,5 ετών και δικαιώνονται μαζικά από τα δικαστήρια.
Το υπουργείο έχει πει στην Κομισιόν ότι οι μόνοι που τους χρωστά αναδρομικά είναι 121 συνταξιούχοι που προσέφυγαν κατά των παράνομων μειώσεων, και πριν βγει το ΣτΕ να πει ότι είναι αντισυνταγματικές, δηλαδή πριν από τις 10 Ιουνίου του 2015.
Με μονομερή απόφαση οι 120 δόσεις για τα χρέη στα Ταμεία
Κανονικά θα «τρέξει» η ρύθμιση των 120 δόσεων διεμήνυσε χθες, μέσω άτυπης ενημέρωσης, το υπουργείο Εργασίας, αντικρούοντας αυτά που λέει στην έκθεσή της η Κομισιόν, ότι δηλαδή «η κυβέρνηση τους ενημέρωσε ότι δεν θα προχωρήσει στο κοντινό μέλλον σε μια επανεξέταση των δόσεων για ρύθμιση οφειλών σε Ταμεία αλλά και στην εφορία».
Την ώρα, λοιπόν, που η έκθεση έβγαινε στη δημοσιότητα και στη σελίδα 34 έλεγε ότι ««η κυβέρνηση ενημέρωσε τους ευρωπαϊκούς θεσμούς ότι δεν προτίθενται να προχωρήσουν στο εγγύς μέλλον σε αναθεωρήσεις των δόσεων για φορολογικά και ασφαλιστικά χρέη» (σ.σ.: αγγλικό κείμενο: «the government has informed the European institutions that they do not intend to proceed in the near future with revisions to instalment schemes for tax debt and social security debt»), το υπουργείο Εργασίας μετέφερε μέσω κύκλων ότι «απομένει λίγος χρόνος για να καθοριστούν τεχνικές λεπτομέρειες για τη ρύθμιση στα Ταμεία που θα προχωρήσει στο πλαίσιο που έχει καθοριστεί» και ότι «δεν θα επηρεαστούν τα δημόσια έσοδα», σε αντιδιαστολή με την Κομισιόν, που λέει ότι η ρύθμιση θα επηρεάσει την κουλτούρα απόδοσης εσόδων στα Ταμεία.
Είναι φανερό ότι το υπουργείο θα προχωρήσει τις 120 δόσεις ακόμη και με μονομερή απόφαση, αν διαφωνούν οι δανειστές.
«Κίτρινη» κάρτα από ΕΕ για Νόμο Κατσέλη, κόκκινα δάνεια, κατώτατο μισθό
Κίτρινη» κάρτα έδειξε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην ελληνική κυβέρνηση και ζητά επιτάχυνση των μεταρρυθμίσεων ενώ εκφράζει την ανησυχία της για τις επιπτώσεις της αύξησης του κατώτατου μισθού στον προϋπολογισμό.
Η έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στο πλαίσιο της δεύτερης αξιολόγησης της ενισχυμένης μεταμνημονιακής επιτήρησης διαπίστωσε πως δεν υπάρχουν οι προϋποθέσεις για εκταμίευση της δόσης.
Στην έκθεση σημειώνεται ότι μπορεί η Ελλάδα να έχει σημειώσει πρόοδο στην εφαρμογή μεταμνημονιακών δεσμεύσεων, πλην όμως ορισμένες δράσεις μένει να ολοκληρωθούν, ιδίως στον τομέα του χρηματοπιστωτικού συστήματος.
Για «κόκκινα» δάνεια
Ιδιαίτερη αναφορά κάνει η έκθεση στα «κόκκινα» δάνεια και τις επιπτώσεις στον τραπεζικό τομέα όπου σημειώνεται ότι οι συζητήσεις συνεχίζονται αναφορικά με την πρόταση των ελληνικών αρχών για ένα νέο πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας που θα αντικαταστήσει το νόμο Κατσέλη.
Στην πρώτη θέση των καθυστερήσεων βρίσκεται και πάλι το θέμα των κόκκινων δανείων/νόμου Κατσέλη με τους θεσμούς να τονίζουν την ανάγκη διαμόρφωσης ενός νέου πλαισίου προστασίας με τα χαρακτηριστικά που προαναφέρθηκαν. Στο προαπαιτούμενο αυτό δεν φαίνεται να έχει ικανοποιηθεί πλήρως καμία από τις παραμέτρους που έχουν τεθεί.
«Τα προβλήματα ευπάθειας συνδέονται με το υψηλό δημόσιο χρέος, την αρνητική εξωτερική εξισορρόπηση, το μεγάλο ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων», αναφέρει η έκθεση.
Κατώτατος μισθός
«Καμπανάκι» κρούει και για τον το κατώτατο μισθό. «Η μεγάλη αύξηση του κατώτατου μισθού προκαλεί ένα βραχυπρόθεσμο θετικό αντίκτυπο στην οικονομική δραστηριότητα αλλά εγκυμονεί κινδύνους για χαμηλότερους ρυθμούς αύξησης της απασχόλησης και μια διαρκή απώλεια ανταγωνιστικότητας σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Οι αρχές καλούνται να αναπτύξουν στρατηγική μεταρρυθμίσεων που ενισχύουν τις επενδύσεις και το δυνητικό ρυθμό ανάπτυξης σε τομείς κλειδιά, όπως η ενέργεια και οι αποκρατικοποιήσεις», αναφέρει η έκθεση.
Η έκθεση σημειώνει πως το χρέος της Ελλάδας είναι μεν τεράστιο, βρίσκεται όμως στη κατοχή θεσμικών επενδυτών συνεπώς το κόστος αποπληρωμής του παραμένει χαμηλό. Παράλληλα υπάρχουν μεγάλα προβλήματα στον χρηματοπιστωτικό τομέα της Ελλάδας εξαιτίας των πολυάριθμων κόκκινων δανείων και της χαμηλής κερδοφορίας των τραπεζών. Αυτό σημαίνει πως δεν ανακάμπτουν οι επενδύσεις και δεν αυξάνεται ο ρυθμός δανειοδότησης.
«Ο ρυθμός μείωσης του χρέους εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη συνεχιζόμενη επίτευξη των συμφωνηθέντων δημοσιονομικών στόχων και από την εφαρμογή μεταρρυθμίσεων», υπογραμμίζεται ακόμη στην έκθεση. Στον χρηματοπιστωτικό τομέα, η κατάσταση είναι πιο ευάλωτη εξαιτίας ενός πολύ μεγάλου αριθμού μη εξυπηρετούμενων δανείων και χαμηλής κερδοφορίας.
Πολλά μέτρα ελήφθησαν κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων χρηματοοικονομικής βοήθειας για την αντιμετώπιση πολλών από τις διαρθρωτικών αδυναμιών της ελληνικής οικονομίας, επισημαίνεται ακόμη. «Οι ελληνικές αρχές δεσμεύτηκαν να εξασφαλίσουν τη συνέχεια και την ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων, οι οποίες παρακολουθούνται στο πλαίσιο της ενισχυμένης επιτήρησης».