Παράλληλα, διασφαλισμένα είναι τα πακέτα του βρετανικού ομίλου προς την Ελλάδα, μέχρι και τις 6 Οκτωβρίου, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τουριστικών παραγόντων στο Λονδίνο.
Η επίδραση που θα υπάρξει στην ελληνική τουριστική αγορά, κατά την επόμενη τουριστική σεζόν, θα εξαρτηθεί κατά πολύ από τις εταιρίες που θα εξαγοράσουν το μερίδιο της Thomas Cook, και από το αν η πολιτική που θα ακολουθήσουν επηρεάσει τις ροές (capacity) προς τη χώρα μας.
«Δεν κρούουμε τον κώδωνα κινδύνου για την φετινή σεζόν τουλάχιστον, αλλά θα πρέπει να διασφαλίσουμε ως Ελλάδα την επιστροφή των τουριστών στην πατρίδα τους, είτε πρόκειται για Βρετανούς, Γερμανούς (που είναι κατά πολλοί περισσότεροι από τους πρώτους), ή Σκανδιναβούς, που έχουν αγοράσει πακέτα Thomas Cook. Υπάρχει η διαβεβαίωση από το υπουργείο Τουρισμού ότι αυτό θα γίνει και όπως αναφέρουν όλοι οι οργανωτές ταξιδιών (tour operators) της Βρετανίας που έχουν αγοράσει πτήσεις με την Thomas Cook, δεν θα υπάρξει πρόβλημα με τον επαναπατρισμό των Βρετανών» δήλωσε η υπεύθυνη του γραφείου του ΕΟΤ στη Βρετανία, Έμυ Αναγνωστοπούλου, μιλώντας στο ΑΠΕ - ΜΠΕ, μετά την είδηση της κατάρρευσης μίας από τις παλαιότερες τουριστικές εταιρίες του Ηνωμένου Βασιλείου.
«Μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει ενημέρωση για ακυρώσεις πακέτων προς την Ελλάδα, αφού οι οργανωτές ταξιδιών που είχαν αγοράσει πτήσεις της Thomas Cook για να δημιουργήσουν ένα τουριστικό πακέτο, δεν έχουν αντιμετωπίσει προβλήματα».
«Αντίθετα, λένε πως μέχρι τις 6 Οκτωβρίου είναι όλα τα πακέτα και οι πτήσεις διασφαλισμένα. Γιατί η διαμονή είναι εξασφαλισμένη από τους tour operators και μόνο οι πτήσεις ήταν της Thomas Cook, αλλά και αυτές είναι διασφαλισμένες από τα τουριστικά γραφεία, καθώς θα βρουν άλλη εταιρία για να ταξιδέψουν οι πελάτες τους, είτε προς ή από την Ελλάδα».
Η κυρία Αναγνωστοπούλου, αναφερόμενη στο θέμα των αποζημιώσεων της εταιρίας προς ξενοδοχεία και υπαλλήλους της στην Ελλάδα, δήλωσε ότι σε κάθε περίπτωση αυτές θα δοθούν, είτε από την ίδια την εταιρία ή από τη βρετανική κυβέρνηση, αλλά σίγουρα δεν θα είναι σε σύντομο χρονικό διάστημα, καθώς συνήθως απαιτείται χρόνος για να διευθετηθούν τέτοιες εκκρεμότητες.
«Η εταιρία έχει πει ότι οι πληρωμές θα γίνουν σταδιακά και θα πάρει κάποιο χρόνο, θα υπάρξουν και κάποιες δικανικές αποφάσεις, ίσως χρειαστεί να καλυφθούν από το βρετανικό κράτος. Είναι πολύ νωρίς ακόμη για τέτοιες αποφάσεις».
Οι ωφελημένοι από την κατάρρευση της Thomas Cook
Από την πρώτη στιγμή, υπάρχει ενδιαφέρον για την εξαγορά της Thomas Cook. Αν και όλα παραμένουν ακόμη ρευστά, φαίνεται ότι υπάρχουν από τις πρώτες ώρες επωφελούμενοι από την κατάρρευσή της.
Οι μέχρι σήμερα ανταγωνιστές της μακροβιότερης τουριστικής επιχείρησης στη Βρετανία, βλέπουν ώθηση στα δικά τους επιχειρηματικά κέρδη, με την Tui να βλέπει τις μετοχές της να αυξάνονται περισσότερο από 6% στο Χρηματιστήριο του Λονδίνου (FTSE 100 Index), ενώ η αεροπορική EasyJet είδε κέρδη 5% (FTSE 250 Index).
Η κ. Αναγνωστοπούλου αναφέρει ότι ο ελληνικός τουρισμός για το επόμενο διάστημα θα εξαρτηθεί κυρίως από την αντικατάσταση του πτητικού έργου της Thomas Cook και από τη μείωση ή όχι του capacity.
«Θεωρώ ότι δεν θα έχουμε πολλές επιπτώσεις, αντίθετα, εάν εξαγοραστούν από κάποιες εταιρίες που αναμένεται, θεωρώ ότι θα διατηρηθεί το έργο προς την Ελλάδα».
H Thomas Cook είχε κλείσει το 2018 περίπου τρία εκατομμύρια πακέτα για την Ελλάδα, αλλά φέτος ο αριθμός αυτός ήταν πολύ μικρότερος. Τα πακέτα αυτά δεν προέρχονταν μόνο από τη Βρετανία, αλλά και από άλλες χώρες όπου διατηρούσε γραφεία η εταιρεία, όπως Γερμανία, Γαλλία, Αυστρία, Ιταλία.
Το Brexit και η λάθος στρατηγική διαχείριση;
Η αβεβαιότητα του Brexit φαίνεται να έπαιξε ρόλο στο τέλος της εταιρείας, ωστόσο, η Thomas Cook αντιμετώπιζε και άλλα προβλήματα.
Η εταιρεία προσπαθούσε να ανταπεξέλθει στις αλλαγές που επήλθαν στην αγορά του τουρισμού τόσο από τις κρατήσεις μέσω διαδικτύου όσο και από την αύξηση των αεροπορικών εταιριών χαμηλού κόστους.
Ειδικοί σύμβουλοι στην αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων εκτίμησαν με σχόλιά τους στα βρετανικά μέσα ενημέρωσης ότι σίγουρα μία σειρά παραγόντων συνέβαλαν στην κατάρρευση της Thomas Cook, όπως το Brexit και οι ηλεκτρονικές κρατήσεις, ενώ σημαντικό ρόλο φαίνεται ότι έπαιξε και η στρατηγική διαχείρισης της εταιρίας.
Σημαντικά ερωτηματικά εγείρονται για την στρατηγική της διοίκησης, καθώς παρόμοιες αντιξοότητες αντιμετώπισαν και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις, όπως η Tui, αλλά τελικά ανέπτυξαν ένα περισσότερο ανταγωνιστικό προϊόν.
Οι σύμβουλοι υπέδειξαν ως αρνητικό το γεγονός ότι το μοντέλο της Thomas Cook βασίζονταν «στο πρότυπο των ταξιδιωτικών γραφείων σε κεντρικές οδούς χωρίς ιδιαίτερα εντυπωσιακές προσφορές στο διαδίκτυο».