Το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών, δια μέσου του εκπροσώπου του Χαμί Ακσόι, υποστήριξε ότι η Τουρκία παραχώρησε στην ελληνική πλευρά την απαραίτητη άδεια για τη διέλευση του ελληνικού αεροσκάφους στον τουρκικό εναέριο χώρο σε «εύλογο χρόνο».
Ο Ακσόι σημείωσε επίσης ότι η Άγκυρα έδωσε άδεια και σε μια ακόμη πτήση που χρησιμοποίησε ο Νίκος Δένδιας μετά τη βλάβη την οποία παρουσίασε το αεροσκάφος στο οποίο επέβαινε.
«Οι αναφορές ότι σταματήσαμε το αεροσκάφος του υπουργού Δένδια από το να μπει στον τουρκικό εναέριο χώρο είναι ηθελημένες και δεν αντικατοπτρίζουν την αλήθεια», δήλωσε ο Ακσόι προσθέτοντας μάλιστα ότι το εν λόγω αεροσκάφος απογειώθηκε από το Ιράκ χωρίς να παρουσιάσει σχέδιο πτήσης, κάτι που δεν μπορούσε να εντοπιστεί μέσα από το σύστημα Eurocontrol.
«Όταν το αεροσκάφος πλησίασε τον εναέριο χώρο μας αμέσως ζητήσαμε το σχέδιο από τις ιρανικές Αρχές και η πτήση συνεχίστηκε αμέσως μόλις λάβαμε τα στοιχεία», πρόσθεσε ο Ακσόι διευκρινίζοντας ότι είναι αδύνατο οποιοδήποτε αεροσκάφος να πραγματοποιεί πτήση χωρίς υποβεβλημένο σχέδιο.
Διευκρίνισε εξάλλου ότι η αξίωση αυτών των δεδομένων είναι υποχρεωτική προκειμένου να διασφαλιστεί η ασφάλεια του Έλληνα υπουργού, ενώ η Τουρκία ενημέρωσε τους Έλληνες εταίρους σχετικά με το περιστατικό.
Το περιστατικό με Δένδια
Το επεισόδιο που σημειώθηκε την Τετάρτη, όταν το κυβερνητικό αεροσκάφος που μετέφερε τον Έλληνα υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια από τη Βαγδάτη στην Αθήνα αναγκάστηκε να κάνει κύκλους πάνω από την περιοχή για περίπου 20 λεπτά πριν πάρει την άδεια να μπει στον τουρκικό εναέριο χώρο, προκάλεσε την αντίδραση της Αθήνας η οποία ένωσε εντολή στην ελληνική πρεσβεία στην Άγκυρα να προβεί σε διάβημα διαμαρτυρίας προς το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών.
Αναφερόμενος στο περιστατικό, αλλά και στη γενικότερη στάση της Τουρκίας τις τελευταίες ημέρες, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος είπε:
«Για δεύτερη φορά μέσα σε λίγο καιρό η Άγκυρα αθετεί τις δεσμεύσεις της. Ο Τούρκος υπουργός Εξωτερικών κατά την πρόσφατη σύντομη συνάντηση με τον Έλληνα ομόλογό του είχε δεσμευθεί πως θα προτείνει ημερομηνία για τη διεξαγωγή στην Τουρκία του 61ου γύρου των διερευνητικών επαφών. Όμως αντί της πρόσκλησης είχαμε πρόκληση και μάλιστα διπλή».
Και συνέχισε: «Γεγονός που αποδεικνύει την αναξιοπιστία της Τουρκίας αλλά και περιφρόνηση στα συμπεράσματα του Συμβουλίου Κορυφής της ΕΕ της 1ης και 2ας Οκτωβρίου 2020».
Είχε σχέδιο πτήσης το αεροσκάφος από τους Τούρκους
Όχι μόνο υπήρχε σχέδιο πτήσης αλλά η ελληνική αποστολή περίμενε για αρκετή ώρα στη Βαγδάτη προκειμένου να εγκριθεί το σχέδιο πτήσης από τους Τούρκους, σύμφωνα με πληροφορίες, σχετικά με το χθεσινό περιστατικό με το κυβερνητικό αεροσκάφος.
Το αεροσκάφος που μετέφερε τον υπουργό Εξωτερικών Νίκο Δένδια από τη Βαγδάτη στην Αθήνα και αναγκάστηκε να κάνει βόλτες στον αέρα στα σύνορα Ιράκ-Τουρκίας για πάνω από 20 λεπτά μέχρι να εγκριθεί η υπερπτήση.
Καλά πληροφορημένη πηγή χαρακτήριζε μάλιστα ως ανοησία τον ισχυρισμό της τουρκικής πλευράς ότι το κυβερνητικό αεροσκάφος δεν είχε υποβάλει σχέδιο πτήσης. Για την ακρίβεια όταν αποφασίστηκε ότι ο κ. Δένδιας δεν θα μεταβεί στο Ερμπίλ, λόγω βλάβης στο αεροσκάφος, η ελληνική αποστολή περίμενε για αρκετή ώρα στη Βαγδάτη, προκειμένου να εγκριθεί το σχέδιο πτήσης από τους Τούρκους.
Όσον αφορά το γιατί δεν επέλεξε άλλη διαδρομή για την επιστροφή του το αεροσκάφος, η ίδια πηγή τόνιζε ότι πρώτον δεν ενδείκνυται διέλευση πάνω από τη Συρία, αλλά κυρίως δεν ήθελε η ελληνική πλευρά να υποχωρήσει και να αλλάξει σχέδιο μετά από την πίεση των Τούρκων.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η ελληνική πλευρά έκανε σχεδιασμό να προσγειωθεί ξανά στο Ιράκ, αν τελικά έβλεπε ότι δεν επαρκούσαν τα καύσιμα μέχρι να προχωρήσει η έγκριση της υπερπτήσης. Η Τουρκία μάλιστα αρχικά έδωσε άδεια στο ελληνικό αεροσκάφος να πάει σε επόμενο σημείο κοντά στην Άγκυρα και από εκεί χρειάστηκε να δοθεί νέα έγκριση. Αν και εκεί καθυστερούσε, υπήρχε ο σχεδιασμός να προσγειωθεί το αεροσκάφος στη Λήμνο για ανεφοδιασμό.
Αρνείται η τουρκική πλευρά την παρεμπόδιση του ελληνικού κυβερνητικού αεροσκάφους στο οποίο επέβαινε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας.